کلاژن چیست و چه فوایدی برای ما دارد؟

کلاژن چیست و چه فوایدی برای ما دارد؟

خانه / تازه های سلامت / کلاژن چیست و چه فوایدی برای ما دارد؟

وقتی اسم کلاژن به میان می آید اکثر افراد به یاد پوست خود می افتن ولیکن کلاژن پروتئینی است که در تمام بدن ما وجود دارد و در واقع ترکیب اصلی سازنده ی غضروفها ؛ عضلات، استخوان، پوست و تاندون ها است.
کلاژن نوعی چسب طبیعی است که چفت و بست بدن را نگه می دارد. خاصیت ارتجاعی پوست ناشی از این نوع ترکیب است و به کمک همین پروتئین است که سلول های پوست جایگزین شده و جوانی اش را حفظ می کند. بدن ما به طور طبیعی کلاژن می سازد اما با گذر عمر تولید این ماده کاهش پیدا می کند. علاوه بر این عوامل دیگری مانند مصرف زیاد شکر، مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تشدید در کاهش آن می شود.
اگر خودمان اقدام به حفظ کلاژن و جایگزینی آن نکنیم علاوه بر پوستمان، ناخن ها، دندان ها، غضروف ها و حتی روده ها نیز تضعیف و آسیب پذیر می شوند.

مطالب مرتبط: کرم از بین بردن جای جوش

کلاژن چیست؟

در زبان یونانی کلاژن به معنی «تولید کننده چسب» است. این چسب طبیعی در واقع پروتئینی است که فیبرهای سفید پوست، تاندون ها، استخوان ها، غضروف ها و تمام بافتهای رابط را متشکل می شود. این ترکیب همچنین در مواد ژلاتینی بدن مانند زجاجیه چشم (همان مایع ژله ای مانند و بدون عروق و شفاف کره چشم) نیز وجود دارد. کلاژن 5 نوع دارد و حدود 80 درصد وزن بافت های رابط را شامل می شود. بنابراین چیزی بیش از یک ماده ی ساده در ترکیب کرم های زیبایی است. برای انجام لیفت بینی با نخ به لینک قبل مراجعه کنید.

چگونه کلاژن بدن را با مواد غذایی افزایش دهیم؟

همان طور که گفته شد کلاژن در سرتاسر بدن ما موجود است بنابراین لازم است که برای جذب و تولید هر چه بیشتر آن تلاش کنیم. شما می توانید با گنجاندن مواد غذایی زیر میزان این ماده ضروری را در بدنتان افزایش دهید. البته را دیگری نیز در پیش رو دارید که آن استفاده از دستگاه کلاژن ساز می باشد.

میوه های کلاژن ساز

در بین مواد غذایی متنوعی که سبب تولید کلاژن بیشتر می شوند میوه ها جایگاه بالایی دارند. میوه هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت، کیوی، پاپایا، انگور سفید، بلوبری، توت فرنگی و تمشک از آن دست از میوه هایی هستند که سرشار از ویتامین C هستند و افزایش میزان کلاژن نقش بارزی دارند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که اثرات مخرب رادیکال های آزاد را از بین می برد. به همین دلیل نیز باعث حفظ جوانی و شادابی پوست شده و از افتادگی زود رس و بروز چین و چروک پیش گیری می کند. علاوه بر این ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم ها و جراحات پوستی هم نقش موثری دارد. علاوه بر این می توانید از خواص موجود در این میوه ها برای افزایش کلاژن موجود در اندام های دیگر مانند چشم ها و غضروف ها نیز نام برد.

ویتامین ها را بشناسید: ویتامین های مفید برای پوست

بدن ما خود به طور طبیعی کلاژن تولید می کند اما با گذر عمر تولید این ترکیب کاهش پیدا می کند. علاوه بر این عوامل دیگری مانند مصرف زیاد شکر ها، مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث تشدید و کاهش آن می شود.

سبزیجات مفید و لازم

برای انجام کلاژن سازی هر چه بیشتر با سبزیجات، باید به سراغ آن نوع از سبزیجاتی بروید که حاوی میزان زیادی ویتامین C، ویتامین K و آنتی اکسیدان ها هستند. برای این که پوست بدنتان سالم بماند باید سبزیجاتی مثل بروکلی، کلم ها، اسفناج، چغندر، بادمجان و گل کلم در برنامه ی غذایی خو داشته باشد. این مواد غذایی با تولید ویتامین ها و مواد معدنی متعدد و به خصوص ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می کنند و مفاصل و پوست را در وضعیت سلامت بهتری قرار می دهند. یادتان باشد که گوجه فرنگی بیشتری را در برنامه غذایی خود بگنجانید. چون میزان بالای لیکوپن آن باعث تولید هر چه بیشتر کلاژن می شود.

بدردتان می خورد: درمان جوش چرکی

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 هم دوستدار کلاژن هستند و تأثیر بسیاری در افزایش میزان آن دارند. ماهی هایی مانند ماهی آزاد، تن ماهی، ماهی خال مخالی، روغن های گیاهی، گردو، بادام هندی، بادام یا حتی خیار جزو منابع غذایی سرشاراز امگا 3 هستند. این مواد غذایی باعث نرمی و انعطاف مفاصل، بهبود وضعیت روده ها و شفافیت بیشتر پوست می شوند. توجه داشته باشید که مصرف این مواد غذایی باعث کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی شده و میزان کلسترول بد را نیز کم می کند.

مشتقات سویا

برخی از محصولات تهیه شده از سویا مانند شیر یا پنیر سویا دارای «جنیستئین» هستند. این ترکیب شیمیایی قدرت بدن برای ترشح هر چه بیشتر کلاژن تقویت می کند و با آنزیم هایی که خاصیت کششی و انعطاف پذیری بافت های بدن را به خطر می اندازند مقابله می کند. توصیه می کنیم سویا را وارد برنامه ی غذایی تان کنید و از خواص آن استفاده کنید.

گوگرد

گوگرد یکی از مواد معدنی مفید و ضروری برای سنتز کلاژن و کرتین در بدن است. کمبود این ماده ی معدنی باعث بروز مشکلاتی در پوست، موها و ناخن ها می شود. در واقع مواد غذایی حاوی گوگرد جایگاه مهمی در لیست مواد غذایی تولید کننده ی کلاژن دارند. برای جذب گوگرد بیشتر می توانید به موز، مرغ، گوشت اردک، توفو یا همان پنیر سویا، میوه ی نارگیل، پاپایا و سیر و پیاز توجه بیش تری داشت.

بیشتر بخوانید: درمان جوش صورت با دارو

مصرف مکمل

یکی دیگر از روش های رایج جذب کلاژن بیشتر مصرف مکمل های ویتامین است که انواع مختلف آن ها در بازار وجود دارند. می توانید از کپسول، پودر یا قرص های کلاژن نیز استفاده کنید. البته بهتر است قبل از مصرف هر نوع مکمل یا دارویی با پزشک خودتان مشورت کنید. چون لازم است که دوز مصرف این مکمل ها بر حسب نیاز بدن شما تعیین باشد. برای افزایش تأثیر هر چه بیشتر مکمل کلاژن در بدن توصیه های زیر را حتما انجام دهید:

* از مکمل های ویتامینی استفاده کنید که همچنین حاوی ویتامین C نیز باشند. چون این ویتامین باعث جذب هر چه بیشتر کلاژن نیز می شود.

* بهتر است مکمل ها را در وعده ی صبحانه استفاده کنید تا جذب آن بیشتر شده و بهتر موثر باشد.

* حتماً از مکمل هایی تائید شده هستند و به در داروخانه های معتبر به فروش می رسد تهیه کنید.

* برای افزایش تأثیر مکمل های کلاژن حتماً رژیم غذایی سالم و پر تنوعی داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان