حجامت باید چه زمانی انجام شود؟

حجامت باید چه زمانی انجام شود؟

خانه / تازه های سلامت / حجامت باید چه زمانی انجام شود؟

 

حجامت

قبل از حجامت باید وضع مزاجی مراجعه کننده و شرح حالی از او بدانیم، (اینکه مزاج بیمار چگونه است، آیا پُرخون و دموی است یا کم‌خونی دارد)، در حجامت افراد کم‌خون باید احتیاط کرد و برخی فصل ها مانند ایام سرد سال اصلاً برای حجامت چنین افرادی مناسب نیست همچنین در حجامت فرد پرخون باید زیرک بود زیرا ممکن است دچار افت توان جسمی، ضعف و بی‌حالی بشود.

در زمان حجامت باید توجه کرد که آیا فرد گرسنه نیست، گرسنگی هم اثر حجامت را کاهش میدهد و هم احتمال ضعف فرد را زیاد می کند؛ اگر بیمار گرسنه باشد باید ابتدا غذای سبکی میل کند و بعد از آن  حجامت کند و خوب است فاصله بین حجامت با غذا آنقدر باشد که غذا هضم شود؛ این زمان بر اساس میزان سلامت دستگاه گوارش فرد نیم تا یک ساعت زمان می برد.

آخرین باری که فرد خون اهدا کرده یا زالو انداخته یا فصد و حجامت کرده یا حتی به‌ سبب جراحت، خون زیادی از او رفته، و چه‌ زمانی بوده است؟ مثلاً یک فرد 40ساله باید 40 روز از حجامت یا خونگیری قبل آن گذشته  باشد تا فرصت کافی برای خونسازی را داشته باشد؛ به‌طور میانگین توصیه می شود حداقل یک ماه، بین حجامت و خونگیری قبلی (حجامت، فصد، اهدای خون و…) باید فاصله باشد؛ در نوجوان و جوان، این فاصله می‌تواند دو تا سه هفته باشد.

باید دقت کرد که فردی که قرار است حجامت انجام بدهد چه سنی دارد، در روایات داریم که باید از حجامت افراد بالای 60 سال خودداری کرد و حجامت موردی برای این گروه افراد نیازمند نسخه طبیب با تجربه با توجه به ملاحظه میزان کم خونی، قوای جسمی و شرایط مختلف بمراجعه کننده است.

اگر بیمار، دارای هموفیلی است یا کم‌خونی شدید دارد یا به‌ تازگی پیوند عضو انجام داده یا دچار غش شدید و صرع است یا اخیراً سکته قلبی داشته است یا دچار شوک های شدید عاطفی و روحی شده باید از حجامت او خود داری کرد.

همچنین اگر بیمار انواع هپاتیت بی یا سی یا ایدز دارد، برای حجامت باید از توان بدنی او اطمینان کامل کاصل شود و مراقب بود تا بیماری او به دیگران سرایت نکند؛ باید در نظر داشت فردی که قصد دارد حجامت کند چقدر زمان از رابطه زناشویی یا دفع شهوت را گذرانده است؟ افرادی که توان آن ها از نظر جسمی و جنسی بالا هست هم باید از رابطه زناشویی تا حجامت، حداقل 12 ساعت گذشته باشد و خوب است برای اطمینان 24 ساعت فاصله را حفظ کرد.

فردی که قصد دارد حجامت کند، آیا دچار ترس و استرس شدید نیست، مخصوصاً فردی که بار اول است حجامت می‌کند، نباید  خونگیری و حجامت دیگران را ببیند زیرا همین تماشا موجب ایجاد ترس در او می‌شود و دچار استرس می‌شود.

آیا فرد مراجعه کننده در 24 ساعت گذشته، داروهای مسهل، معطس (عطسه‌آور) یا مقیی (قی‌آور) استفاده نکرده است؟در کل چه داروهایی مصرف می‌کند؟! آیا ورزش سنگین و طاقت‌فرسا داشته است؟!

خانوم هایی که قصد دارند حجامت کنند نباید در ایام عادت پریود باشند همچنین در حجامت بانوان دچار کم‌خونی باید بسیار احتیاط کرد و نظر پزشک با تجربه را مورد توجه قرار داد؛ حجامت برای خانوم های باردار هم در برخی روزها ممنوع است و جنین باید به ماه مشخصی برسد تا مادر بتواند حجامت کند؛ حجامت در ماههای 4 تا 7 بارداری، موجب کاهش فشار خون در دوران بارداری می‌شود اما تشخیص ضرورت و تجویز آن نیازمند اعلام نظر پزشک با تجربه است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان