دلیل اصلی استریا چیست؟

 دلیل اصلی استریا چیست؟

خانه / تازه های سلامت /  دلیل اصلی استریا چیست؟

 دلیل اصلی استریا چیست؟

– استریا خطهای  طولی روی پوست است و دلیل آن هم آسیب دیدن بافت کلاژن در لایه دوم پوست یا درم است.

▪چه زمانی بافت کلاژن آسیب می‌بیند؟

– وقتی پوست تحت کشش باشد الیاف کلاژن پوست در ناحیه درم دچار مشکل می‌ شود و به صورت خطهای قابل دید در سطح پوست ایجاد می شود.

آیا استریا فقط در افرادی که کاهش وزن ناگهانی دارند ایجاد می شود؟

– تا حدی. علت بروز استریا دقیقا شناسایی نشده است ولی گفته می‌شود این مشکل به دلیل هورمون‌ها و اکثرا در سنین بلوغ که حجم نواحی متفاوت بدن بزرگ می‌شود، ایجاد می شود. ولی استریا در افراددچار بیماری کوشینگ یا افرادی که داروهای استروییدی موضعی یا خوراکی در زمان طولانی مصرف می‌کنند، دیده می‌شود.

▪ پس استریا مختص زنان باردار نیست؟

– خیر، استریا در هر دو جنس زن، مرد دیده می‌شود اما احتمال بروز آن در دوران بلوغ و بارداری بیشتر می باشد. البته استفاده از برخی داروها یا مبتلا بودن به برخی از بیماری‌ها نیز می‌تواند علت بروز آن باشد.

▪ در کدام نواحی بدن بیشتر احتمال استریا هست؟

– سینه‌ها، کمر، پشت زانو، شکم، ران، باسن و بازوها و به طور کلی قسمتهایی از بدن که تحت تاثیر کشش و افزایش حجم هستند.

. درمان استریا چیست؟

– در حال حاضر برای استریا درمان قطعی ای نیست. البته استفاده از کرم‌های موضعی تقویت‌کننده بافت کلاژن، کرم‌های رتینوییدی و  همچنین کرم‌های دارای ترکیب‌های اسید میوه و کرم‌های دارای ویتامین C می‌توانند تا حد زیادی موثر باشند. استفاده از کرم‌های رتینوییدی در زمان بارداری ممنوع است و استفاده از آن ها به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود از کرم‌های دارای اسیدهیالورونیک (ماده‌ای که از تولد تا پیری توسط لایه درونی پوست تولید می‌شود و به قوام پوست فرد کمک می‌کند) در کرم‌های آرایشی و بهداشتی هم از این ماده استفاده می‌شود استفاده کنند. برخی از انواع مختلف لیزر هم می‌توانند مفید باشد و قطر استریا را کاهش دهد اما انجام این لیزرها هم  در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

 

▪استریا در چه زمان هایی به درمان بهتر جواب می‌دهد؟

– باستریا در اولایل ایجاد ابتدا قرمز رنگ است و به مرور صورتی رنگ و سفید می‌شود. بیشترین پاسخ دهی برای رفع استریا زمانی است که رنگ آن قرمز است و وقتی سفید می شود، درمان مشکل تر می‌شود.

▪ آیا روشی برای جلوگیری از این بیماری هست؟

– خیر،  روشی برای پیشگیری وجود ندارد چون عمدتا در زمان بلوغ یا بارداری به دنبال افزایش حجم قسمت های مختلف بدن رخ می‌دهد. البته در حالت متعادل نگه‌داشتن وزن می‌تواند تا حد قابل توجهی  از پیشرفت یا ایجاد  آن جلوگیری کند.

▪ این فکر که می گویند خاراندن پوست در زمان حاملگی به ایجاد استریا کمک می‌کند، صحت دارد؟

– چنین بحثی به صورت علمی ثابت نشده است اما در هر حالت توصیه می‌کنیم زنان باردار پوست شان را نرم و مرطوب نگه دارند تا خیلی دچار خشکی و کشیدگی نشود. هرچند استریا تحت‌تاثیر کشیدگی‌هایی ایجاد می شود که علت هورمونی دارند ولی نرم‌ نگه‌داشتن پوست می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

▪ آیا استریا زمینه موروثی دارد؟

– خیر، استریا زمینه موروثی ندارد ولی اکثرا در نژاد ما ایرانی ها زیادبه چشم می خورد و علت دقیق آن هم مشخص نیست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان