مراقبت از پوست نوجوانان

مراقبت از پوست نوجوانان

خانه / تازه های سلامت / مراقبت از پوست نوجوانان


پوست نوجوانان : زیبایی مقوله ای است که همگان به آن علاقه مند هستیم،زیرا امری است فطری و در ذات تمامی موجودات قرار دارد و فراتر ازآن اینکه خداوند زیباست و زیبایی را هم دوست دارد.زیبایی بازه جغرافیایی و سنی ندارد لیکن معیارهای زیبایی درجوامع و سنین مختلف متفاوت است و نوجوانان نیز از این حس جدا نیستند و نیاز به زیبایی و زیبا بودن به لحاظ شرایط بحرانی سنی شاید بیشتر از سایر سنین حتی باشد ولی به دلیل همانچه ذکر گردید معیار های زیبایی در هر اجتماعی با اجتماعات دیگر تفاوت دارد کما اینکه مدلی از مو یا آرایش را در جامعه ای به عنوان نمادی از زیبایی قرار دهند در حالی که در جامعه ای دیگر اصلا قابل قبول نباشد.

با این مقدمه به باید ها و نباید های زیبایی از دیدگاه علمی و رشته پوست می پردازیم و به تعدادی از موارد آن اشاره می کنیم . شکی نیست که در سنین نوجوانی به دلیل تغییرات فیزیولوژیک در این سنین ،تغییراتی در پوست و مو ایجاد می گردد که توجهات خاص خود را درخواست می کند.

۱- افزایش چربی سطح پوست که متاثر از هورمونهای آندروژنیک است لزوم استحمام های با فواصل کمتر را می طلبد تا ضمن پاک کردن مو و پوست از چربیها ی اضافه از ایجاد بوی بد جلوگیری کند.
پوست نوجوانان

۲- توجه به اینکه در این سنین کم کم جوش های غرور شروع و معمولا تا سن حدود ۲۵ سالگی نوجوان را همراهی می کنند که در بعضی از افراد شدت آن ممکن است زیاد از حد بوده و در اثر عدم درمان، جای بدی از خود روی صورت بر جای گذارد لذا توجه به درمان جوش و پرهیز از دستکاری آن در این سنین از موارد ضروری می باشد که اتفاقا استفاده زیاد از مواد آرایشی به خصوص انواع بی کیفیت آن به تشدید جوش های غرور می انجامد.

۳- پوست ما هر روزه مقابل طیفی از امواج ماورائ بنفش نور خورشید قرار دارد که این امواج سرمنشائ لک ها،چین و چروک و پیر پوستی در سنین بالاتر است لذا محافظت از نور خورشید به روش های فیزیکی (استفاده از کلاه لبه دار،پیراهن آستین بلند،دستکش و….) و همچنین استفاده از ضد آفتاب مناسب برای نوجوانان که اتفاقا به دلیل شرایط سنی ممنکن است ساعات بیشتری از روز را در فضای باز بگذرانند ، از مهمات است.

۴- لطافت دستها به خصوص برای خانم ها و حتی برای آقایان از مواردی است که بی شک از معیارهای زیبایی به حساب می آید پس دختر خانمهایی که در کار خانه کمک می کنند توصیه به استفاده از دستکش لاستیکی هنگام شتشوی ظروف و در موارد حساسیت به لاستیک، استفاده از دستکش نخی و لاستیکی،موردی است که باید به صورت یک عادت در سالهای بعدی تبدیل شود.همچنین پسرانی نیز که ممکن است بیشتر با مواد روغنی،شیمیایی و یا نفتی دست بزنند نیز همین مسئله صدق می کند.

۵- استفاده از آبرسان ها برای پوست دست و صورت و یا حتی بدن برای کسانی که پوست خشکی دارند باعث ایجاد طراوت و شادابی پوست و جلوگیری از پیری زود رس پوست می شود.

۶- تیرگی زیر بغل و کشاله ران جنبه دیگری از مشکلات پوستی است که از این سن به بعد نیاز به توجه بیش تر دارد آگاهی از اینکه چاقی، لباسهای زیر تنگ و چسبان و حتی بلوز و شلوارهای جین تنگ از عوامل مساعد کننده این مسئله می باشند
۷- استفاده از سولارها برای برنزه کردن که متاسفانه در مقاطعی از زمان به عنوان معیار زیبایی برای عده ای از نوجوانان و جوانان محسوب میشود به علت آثار مضر آنها برای پوست از نظر علمی غیر قابل قبول بوده و به شدت نهی می گردد.

۸- استفاده از مواد آرایشی به صورت افراط گرایانه که متاسفانه کشور ما را به صدر جدول استفاده کنندگان از لوازم آرایش در دنیا کشانده،تبعات خاص خود را دارد که مهم ترین آنها ایجاد آلرژی و اگزما و نیز تشدید جوش ها می باشد.ضمن اینکه اگر مرغوب نبوده و استانداردهای آرایشی و بهداشتی در آن رعایت نشده باشدسبب انتقال عفونتهای خطرناک به خصوص در چشم می شود. علاوه بر این استفاده مواد شیمیایی غیر استاندارد در آنها باعث جذب مواد سمی از طریق پوست و گوارشی از راه دهان(رژ لب ها) می شود.

۹- در این سنین معمولا در هر دو جنس به علت فیزیولوژیک و هورمونال ریزش مو کم کم شروع می شود. در دختر خانمها بعلت شروع عادت ماهیانه و بالانس منفی دریافت آهن نسبت به دفع آن نیاز زیاد به مصرف قرص آهن وجود دارد چرا که فقر آهن در خانمها به شدت زیاد و یکی از علل ریزش موها می باشد.آگاهی از اینکه ریزش موی آندروژنتیک در دخترها و پسرها برای درمان و حفظ مو به خصوص در پسران برای به تاخیر انداختن طاسی ارثی نیاز به درمان های پزشکی و مراجعه به متخصص پوست و مو دارد از مهمات است.

۱۰- تمایل به آرایش مو ها در دختران و پسران نوجوان با الگوهای متفاوت به شدت بالاست لیکن هر دو گروه باید بدانند که اصولا رنگ کردن، مش کردن، فر کردن،اتو کشیدن،سشوار کردن با حرارت زیاد و فواصل کم و استفاده از واکس موهای نامرغوب و غیر استاندارد و نیز فیکساتورهای مو،تماما به کراتین یا همان لایه شاخی بیرونی مو که مسئول درخشندگی و جلای مو می باشد آسیب می رساند و باعث کدر ،بد حالت ،شکننده شدن و ایجاد موخوره در موها می شوند.همچنین بستن موها به صورت محکم و نیز بافتهای مو که مو را تحت کشش زیاد قرار می دهند نیز موجب ریزش مو می شود.

۱۱- ناخنها در زیبایی ما نقش مهمی دارند. داشتن ناخنی صاف،شفاف و سالم از دیر باز از جنبه های زیبایی به شمار آمده لیکن توجه به این نکته که مانیکور کردن ناخنها و آرایش ناخن به صورتی که باعث تخریب کوتیکول (بافتی که پوست را به صورت محکم به ناخن متصل می کند) شود ، ورود عفونتهای میکروبی و قارچی را به ناخن و بافت اطراف آن راحت می کند. ضمن اینکه استفاده از لاکهای بی کیفیت و کاشت ناخن به خصوص اگر به صورت مستمر و با فاصله کم باشد باعث زردی و آسیب های ناخنی می شود.

۱۲- تاتو(خالکوبی) با نقش های متنوع تمایلی است که در سنین نوجوانی هم در دختران و هم در پسران به صورت شایع دیده می شود که سوای اینکه اگر درهنگام ایجاد آن موارد بهداشتی رعایت نشود خطر انتقال بیماریهای خطرناکی همچون هپاتیت را با خود به همراه دارد،توجه به آن از این منظر مهم است که معیارهای زیبایی در این سنین با گذر زمان و افزایش سن متفاوت گردیده و آنجاست که پاک کردن آنها با صرف هزینه و دشواریهای فراوان همراه است و در مواردی نیز ممکن است به طور کامل پاک نشود و با ایجاد اسکار و گوشت اضافه همراه باشد.

۱۳- مدت زمان زیادی نیست که پرسینگ ها که در بعضی جوامع نشانه از زیبایی هستند ، ازنظر فرهنگی در بین نوجوانان ما نیز رسوخ نموده و بعضا مشاهده می گردد که این عمل به صورت کاملا غیر بهداشتی در آرایشگاه ها و حتی در بین اجتماعات نوجوانان انجام می شود که عوارض آن چه از نظر انتفال بیماریهای خطرناک عفونی و چه از نظر تخریب غضروف های گوش و بینی و در موارد شدید تر حتی عفونت شکم در پرسینگ های ناف محتمل است.

۱۴- در پایان لازم یاد آوری شود که جهت داشتن پوست و مویی سالم ، زیبا و با طراوت نیاز به تغذیه مناسب ،خواب کافی،آرامش روانی و ورزش مستمر است. لذا با توجه به علاقه بیشتر نوجوانان به غذاهای آماده، باید بدانند جایگزینی این غذاها با تغذیه طبیعی و سرشار از لبنیات، سبزیجات و میوجات تازه می تواند ضامنی برای سلامت و زیبایی آنان باشد.
برگرفته از مقاله های دکتر محرلبیان متخصص پوست و مو

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان