پوکی استخوان

پوکی استخوان

خانه / تازه های سلامت / پوکی استخوان

پوکی استخوان: پزشکان موفق به شناسایی فرایندی شده‌اند که منجر به پوکی استخوان در افراد پیر تر می‌شود؛ این اکتشافات احتمالا پیشرفتی در زمینه درمان بعضی از بیماریهای استخوانی مربوط به افزایش سن پدید می آید.

«آستئوپروسس» یا پوکی استخوان بیماری است که طی آن بافت و تراکم استخوان نازک و آسیب‌پذیر می شود، خطر بروز شکستگی را زیاد می کند. این بیماری یکی از مشکلات عمده سلامتی در افراد مسن می باشد. اغلب زمان ها این وضعیت با افزایش سلول‌های چربی در مغز استخوان پدید می آید.

طی مطالعه‌ای تازه که از سوی پزشکان صورت گرفته، مشخص شده است که نوعی پروتئین به نام Cbf-beta نقشی اساسی در حفظ سلول های تولید استخوان دارد.

بررسی در موشهای پا به‌ سن‌ گذاشته انجام شده و کاهش چشمگیر میزان این پروتئین را در سلولهای مغز استخوان آن ها در مقایسه با موشهای جوان تر نشان می دهد.

این یافته‌ها همچنین حاکی از آن بود که وقتی این مکانیزم عملکرد نادرستی دارد، سلولهای اولیه (progenitor cells) ساخت سلولهای استخوان ساز را توقیف می‌کنند و در عوض سلولهای چربی را می‌سازند.

نگه‌داشتن این پروتئین (Cbf-beta) ممکن است در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان وابسته به سن در انسان ها برای جلوگیری از تولید زیاد سلولهای چربی ضرورت دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان