تاثیر ویتامین B۳ بر پیشگیری سرطان پوست

تاثیر ویتامین B۳ بر پیشگیری سرطان پوست

خانه / تازه های سلامت / تاثیر ویتامین B۳ بر پیشگیری سرطان پوست

آیا ویتامین B۳ بر پیشگیری از سرطان پوست موثر است؟

از جمله مواد غذایی که سرشار از نیاسین است می‌توان به ماهی، تخم مرغ ، مرغ، چغندر ، سبزیجات سبز، آجیل و گوشت‌های کم چربی نام برد.
با وجود تمامی تلاش‌ها، تحقیقات و پیشرفت‌های صورت گرفته علم از سوی پزشکان  و با توجه به اینکه این تحقیقات همیشه در حال انجام هستند، اما متأسفانه در حال حاضر  هیچ‌  دارویی که قادر باشد از پس بر مرگبارترین نوع از سرطان پوست که به اسم ملانوما شناخته می‌شود برآیدشناسایی و پیدا نشده است.

با این حال خوشبختانه دانشمندان در پژوهش های جدید خود به تأثیرات مثبت و مهم نیاسین یا همان ویتامین B۳ در پیشگیری از ابتلا و یا پیشرفت سرطان پوست دست یافته‌اند.

در پژوهش هایی که محققان و پزشکان بر روی مقالات معتبر علمی در سراسر دنیا انجام دادند دریافته‌اند که حالت فعال ویتامین B۳ که نیکوتین امید شناخته می‌شود قادر است باعث پیشگیری از ملانوما (نوعی سرطان پوست) شود.

علاوه بر این ها آن‌ها به این موضوع دست پیدا کرده اند که نیکوتین آمید قدرت بهبود DNA در پاسخ به تابش اشعه مضر خورشید و پرتو ماوراءبنفش را افزایش می‌دهد. ملانوما از سلول‌های پوستی به اسم  ملانوسیت ها که وظیفه تولید ملانین را در بدن دارند، آغاز می‌شد.

پیشنهاد مطالعه:۱۰ روش سریع برای درمان واریس

ملانین چیست؟

ملانین‌ها رنگدانه های حفاظتی پوست هستند. در حال حاضر قرار گرفتن در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر در پرتو نور خورشید که باعث آسیب رسانی به سلول‌های DNA می‌شود، به عنوان یکی از علت های شناخته شده افزایش خطر ابتلا به بیماری ملانوما شناخته شده است.

پزشکان در مطالعات خود دست پیدا کرده اند که نیکوتین آمید سبب برگرداندن ذخایر انرژی کراتینوسیت ها و یا سلول‌های اپیدرم پوست می‌شوند که بر اثر قرار گرفتن در برابر اشعه مضر خورشید از میزانشان کم خواهد شد، که البته این موضوع خود می‌تواند سبب کمک به ترمیم سلول‌های آسیب دیده‌ی DNA به نحو موثرتر و بهتری گردد.

علاوه بر این، نیکوتین آمید باعث کاهش التهاب هم می‌شود که خود یکی دیگر از علت های افزایش خطر احتمال بروز سرطان است و این کار را به وسیله‌ی مهار سنتزهای التهابی انجام می‌دهد. علاوه بر تمامی این موارد که ذکر شد، ویتامین B۳ اثرات سرکوب کنندگی سیستم ایمنی بدن بر روی پوست در مقابل نور خورشید را کاهش می‌دهد.

نه تنها به خاطر فواید پیشگیرانه‌ی نیاسین در ابتلا به سرطان پوست، بلکه به خاطر فواید بسیار زیاد این عنصر برای قسمت های مختلف بدن، این ویتامین باید به میزان بیشتری در رژیم غذایی هر فردی استفاده شود.

سایر مزایای ویتامین B3:

1-کمک به هضم بهتر و صحیح تر غذا: این نوع ویتامین علاوه بر بهبود عملکرد طبیعی دستگاه گوارش، در بالا بردن اشتها به صورت طبیعی نیز تأثیر خوب دارد.

2-تامین سلامت پوست نیاسین قادر است از پوست در برابر آسیب‌های اشعه مضر نور خورشید مراقبت کند. همچنین به عنوان یک عامل ضد پیری زودرس پوست، در بعضی از محصولات آرایشی و بهداشتی بکار می رود. بعلاوه ویتامین B3 در ایجاد شادابی در پوست نیز مفید است.

3-از بهبود علائم آرتریت: از دیگر فواید  ویتامین B3 می‌توان به تحریک مفاصل و از بین بردن التهاب ناشی از آرتریت اشاره کرد.

4-کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی: نیاسین در تنظیم و کنترل مقدار کلسترول بدن، نقش مؤثر و مفیدی دارد.

5-سلامت روح و روان :مکمل‌ها و قرص های نیاسین اغلب برای درمان بیماری های خلقی مانند افسردگی، اضطراب، افسردگی و اختلال دوقطبی کارایی دارد. در بیماران دچار بیماری افسردگی کمبود نیاسین کاملاً مشهود و قابل ملاحظه می باشد.

از جمله غذاهایی که از آن‌ها به عنوان منبع غنی نیاسین می‌توان یاد کرد می‌شود به گوشت مرغ ، ماهی،تخم مرغ و سبزیجات سبز، آجیل، چغندر و گوشت‌های با میزان چربی کم نام برد. از آنجایی  که این  ویتامین B3 به صورت محلول می باشد، می‌تواند از طریق خون انسان به قسمت های  مختلف بدن انتقال پیدا کند و میزان اضافه و زائد آن نیز از طریق ادرار دفع می‌گردد. همچنین شکل های جامد و مایع از این ویتامین، استفاده روزانه از آن ها را آسان‌تر کرد است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان