از بین بردن جای جوش با لیزر

از بین بردن جای جوش با لیزر

خانه / از بین بردن جای جوش با لیزر

جای جوش هم مانند خود جوش از زیبایی کم میکنه و مخفی کردن آن کاری بسیار سخته. در اغلب موارد درمان های خانگی برای درمان جای جوش کافی نیست. با پیشرفت علم دیگر نیازی نیست جای جوش رو روی خود تحمل کنید. از بین بردن جای جوش با لیزر روشیه که مدت هاست برای درمان آثار باقی مانده از جوش متداول شده. برای آشنایی بهتر و بیشتر با این روش با ما همراه باشید.

درمان و رفع جای جوش صورت با لیزر

تحقیقات نشون دادن که تغییرات هورمونی در بسیاری موارد سبب وخامت جوش و جای آنها میشه. تمام پوست انسان توسط غدد چربی پوشیده شده و این غدد موادی به نام سبوم تولید میکنند. سبوم ماده که بدن در حالت طبیعی برای نرمی و لطافت مو و پوست ترشح میکنه.

در صورتی که ترشح این ماده در بدن بیش از حد عادی باشد سبب ایجاد جوش های هورمونی میشه. سبوم اضافی با سلول های مرده در پوست ترکیب میشه و با بستن مسیر فولیکول های مو آنها رو متورم و چرکی میکنه. اگهمی خواهید هیچ اثری از جوش بر روی صورتتون باقی نماند پس باید از دستکاری آنها بپرهیزید.

 درمان و رفع جای جوش صورت با لیزر

جای جوش همیشه به یک شکل نیست. شکل جوش ها در روند از بین بردن جوش با لیزر موثره. چون هر نوع از این آثار، به شدت و تعداد تکرار خاصی برای از بین بردن جای جوش ها با لیزر نیاز داره. بعضی مواقع به صورت ناحیه نسبتا بزرگ و فشرده است، که دارای ظاهری نقطه ای هست.

جای جوش چکشی چیست؟

گاهی فرورفتگی ها تیز و عمیق هستن که به آنها جای جوش چکشی گفته میشه. در برخی افراد جای جوش عمیقه اما در عده ای دیگر جای جوش ها سطحیه. حتی گاهی موارد ممکنه جای جوش ها ضخیم و برجسته باشد البته این مورد در مقایسه با سایر موارد از شدت کمتری برخورداره.

با توجه به ای همه تفاوت پس باید حق ببدید که نتوانیم درمانی رو به عنوان بهترین شکل درمان جای جوش در نظر بگیریم. غالبا در درمان جای جوش ها، روشی که تاکنون بهترین بازدهی رو بهمراه داشته، روشی ترکیبی شامل از بین بردن جای جوش با لیزر و تزریق بوده.

تقریبا همه انسان ها در طول زندگی خود با جوش سر و کار داشته اند. اما در مورد برخی افراد اثرات باقی مانده و جای جوش ها به اندازه ای زیاده که حتی در کاهش اعتماد به نفس آنان تاثیر زیادی داشته. درمان های مختلفی برای جای جوش وجود داره اما ترس و باورهای نادرستی که در ذهن بعضی افراد در مورد اثرات از بین بردن جای جوش با لیزر وجود داره باعث شده که بسیاری از انجام این روش خودداری کنند.

اما از بین بردن جای جوش با لیزر در صورت انتخاب متخصصی توانمند در این زمینه ساده ترین و مناسب ترین راه برای درمان سریع و بدون نیاز به جراحی و بستریه.

چگونگی ایجاد جای جوش بر روی صورت

جوش ها زمانی ایجاد میشن که سلول های مرده پوست به همراه چربی و باکتری ها در منفذهای پوستی جمع شوند. همین عامل سبب ایجاد برآمدگی و زخم در صورت و دیگر از قسمت های بدن میشه. بدن انسان برای مقابله با هر آسیبی مکانیسم منحصر به فردی داره و در این مورد هم با تولید بیش از حد کلاژن سعی در مبارزه با جوش ها داره. گاهی اوقات همین سیستم دفاعی بدن سبب ایجاد برآمدگی و جای جوش بر روی پوست میشه.

در واقع، ما زمانی اسکار ها رو بر روی پوست خود مشاهده میکنیم که بدن در حال درمان و مبارزه با این پدیده. بر اساس مقادیری از کلاژن که بدن در حین این دفاع از دست داده یا تولید کرده، جای جوش های ایجاد شده به سه دسته مختلف تقسیم میشن:

جای جوش آتروفیک:

این نوع جای جوش ها معمولا زمانی ایجاد می وند که در طی فرآیند ترمیم قسمتی از بافت پوست از بین میره. و جای جوش های یخی شکل (غالبا عمیق هستن)، چرخشی (M شکل هستن)، مربعی-واگنی (که معمولا U شکل هستن) سه نوع مختلف از مدل آتروفیک هستن.

جای جوش کلوئید:

زمانی که در حین فرآیند درمان جای جوش ها توسط سیستم ایمنی بدن هر فرد مقدار زیادی کلاژن تولید بشه این نوع اسکار ایجاد میشه. این جای جوش ها برآمدگی هایی بنفش قرمزی هستن که در ناحیه درگیر جوش پخش شده و میتونن به قسمت های دیگر پوست هم سرایت کنند. این نوع جای جوش در افرادی که پوست های تیره رنگ دارند شیوع بیشتری داره. ئ بیشتر بر روی پوست تن افراد ایجاد میشه.

جای جوش هایپرتروفیک:

این نوع جای جوش ها هم مانند مدل کلوئیدی در اثر تولید بیش از حد کلاژن در حین ترمیم جوش ها ایجاد میشه. این نوع جای جوش ها، ضخیم و پهن هستن و در حین ترمیم بافت پوست ایجاد میشن. این مورد هم در افرادی با رنگ پوست تیره از شیوع بالاتری برخورداره.

از بین بردن جای جوش با لیزر چگونه است؟

لیزرها، نورهایی قوی و تک رنگ هستن که دامنه آنها محدوده باریکی از طول موج هاه. هدف از تاباندن این موج های تک رنگ و بسیار قوی بر روی پوست تحریک فیبروپلاست های پوستیه. فیبروپلاست های سلول هایی هستن که میتونن بافت همبند رو در پوست تشکیل دهند. در نتیجه با تحریک این سلول ها میتونیم کلاژن و الاستینی که در حین فرآیند ترمیم جوش ها از دست رفته است، بازسازی کرد.

از بین بردن جای جوش با لیزر چندین ده ه که در جهان و در کشور ما استفاده میشه. پیشرفت علم باعث شده معایبی که در روند از بین بردن جای جوش با لیزر وجود داشت، روز به روز کاهش پیدا کنه. به دلیل مزایای متعدد این روش که عمده ترین آن عدم نیاز به بیهوش و بستری در بیمارستون است، روند درمانی از بین بردن جای جوش با لیزر به روشی محبوب بین بیماران تبدیل شده.

انواع لیزرهای بکار رفته برای از بین بردن جای جوش

برای از بین بردن جای جوش با لیزر از دو دسته از لیزر ها استفاده میشه. این دو دسته عبارتند از لیزرهای تخریبی و غیر تخریبی. که در ادامه به صورت مجزا هر یک از این لیزرها رو توضیح میدیم.

انواع لیزرهای بکار رفته برای از بین بردن جای جوش

از بین بردن جای جوش با لیزر تخریبی:

برای از بین بردن جای جوش ها با لیزر این روش بسیار موثر عمل میکنه. مهمترین قابلیت این لیزر تبخیر یا ذوب بافت های آسیب دیده و جای جوش هاه. معروفترین لیزرها از این نوع که در از بین بردن جای جوش ها به کار میرن لیزر اربیوم و لیزر co2 هست.

هر دو این لیزرها سبب فرسایش جای جوش ها میشن و به همین علت بافت کلاژن موجود در قسمت زیرین جای جوش ها سفت تر میشه. باید توجه داشته باشید که دوره نقاهت در از بین بردن جای جوش ها با لیزرهای تخریبی در مقایسه با لیزرهای غیر تخریبی بیشتره.

از بین بردن جای جوش با لیزر غیر تخریبی:

علیرغم دوره نقاهت اندک برای از بین بردن جای جوش ها با لیزرهای غیر تخریبی، باید توجه داشته باشد که لیزرهای غیر تخریبی در مقایسه با مدل تخریبی تاثیر کمتری در درمان جای جوش ها دارند. در این مدل از لیزرها در حین فرآیند ترمیم هیچ قسمتی از پوست رو از بین نمیبرن.

اما سبب افزایش کلاژن سازی پوست شده و حالت سفت تری به پوست میدن. در بین این نوع لیزرها، لیزر دیود و لیزر NdYAG در درمان لیزری جای جوش ها مورد استفاده قرار میگیرن.

در این قسمت ما می خواهیم به بررسی تاثیر لیزرهای تخریبی در از بین بردن جای جوش بپردازیم:

لیزر فرکشنال co2 در از بین بردن جای جوش با لیزر

مدتی که برای از بین بردن جای جوش با لیزر co2 مرسوم شده. لیزر co2 از نوع تخریبی بوده و توانایی بالایی در درمان جای جوش داره. لیزر co2 دارای ریز پرتوهایی با تراکم های متفاوت هست که انتخاب اندازه و تراکم لیزر co2 برای از بین بردن جای جوش با لیزر به نوع پوست و نوع جای جوش های باقی مانده روی صورت فرد بستگی داره.

از بین بردن جای جوش با لیزر co2 علاوه بر پوست صورت میتونه در سایر قسمت های بدن هم استفاده بشه. از بین بردن جای جوش با لیزر co2 علاوه بر از بین بردن آثار باقیمانده از جوش ها، لک یا عارضه جدیدی هم بوجود نمیاره. در این نوع لیزر، دستگاهی تحت عنوان فراکسل، لیزری با طول موج 1550 نانومتر منتشر میکنه.

باید یادآوری کنیم که از لیزر co2 علاوه بر درمان جای جوش، برای از بین بردن چین و چروک های سطحی، خطوط نازک، لکه های پوستی، و تیرگی های مربوط به نواحی مختلف بدن از جمله زیر بغل یا حتی تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی هم استفاده میشه.

co2 فرکشنال یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن جای جوش با لیزر

لیزر co2 فرکشنال، نسل جدیدی از این لیزرهاه که در روند از بین بردن جای جوش با لیزر بکار گرفته میشه. این لیزر همه مزیت های نسل های قبلی لیزرها رو داره بلکه فاقد بسیاری از عوارض ناشی از روش های قدیمی هم هست.

به عنوان بهترین روش غیر جراحی برای درمان ناهنجاری های پوستی در نظر گرفته میشه. علیرغم حصول نتایج مثبت و کسب درصد بالایی از موفقیت، این روش عوارضی هم به دنبال داشته. دوره نقاهت طولانی 4 تا 6 ماه برای التیام زخم های ناشی از درمان و پانسمان صورت به مدت دو هفته از جمله معایبیه که میتونیم در مورد این روش نام برد.

امروزه، در نسل جدید این روش یعنی همان لیزر co2 فرکشنال این عوارض تا حدود بسیار زیادی حل شده. تا جایی که لیزر co2 فرکشنال به آسانی بسیاری از مشکلات پوستی مانند جای جوش و زخم، چین و چروک های عمیق، شل شدگی و کم حجم شدن بافت های پوستی رو رفع میکنه.

هدف اصلی این لیزر، لایه برای از تمام سطوح اپیدرم و الاتیس درم پوست هست. تاثیر این نوع لیزر دوگانه است، در وهله اول تحریک کلاژن سازی و بازسازی پوست، و دومین اثر این روش تبخیر آب بافت ها هست.

فیلم لیزر جای جوش

لیزر co2 در درمان جای جوش کارای خوبی داره. برای آشنایی شما با نحوه کار این لیزر در قسمت زیر فیلمی گذاشته شده.

لیزر اربیوم در درمان جای جوش صورت 

برای از بین بردن جای جوش با لیزر، در این روش از اشعه مادون قرمز استفاده میشه و طول موج مناسب 2940 نانومتره. لیزری با این طول موج به درون پوست نفوذ کرده و بافت های مورد نظر رو تخریب میکنه. پس این روش هم در مجموعه لیزرهای تخریبی قرار میگیره و از بین بردن جای جوش با این لیزر رو به روشی مناسب تبدیل کرده.

اما در بررسی مقایسه ای بین روش های مختلف استفاده شده برای از بین بردن جای جوش با لیزر، میزان تبخیر و خشک شدن پوست در روش اربیوم بسیار کمتره. دلیل برتری ذکر شده اینه که لیزر توسط کلاژن موجود در پوست جذب میشه و درمان و بازسازی پوست در لایه های مختلف پوشش داده میشه.

عکس قبل و بعد لیزر جای جوش

در قسمت زیر، تصاویر قبل و بعد از بین بردن جوش با لیزر قرار داده میشه تا شما آگاهی بیشتری از تاثیر درمانی این روش بدست بیارین.

عکس قبل و بعد لیزر جای جوش

عوارض لیزر جای جوش

اگهبرای از بین بردن جای جوش با لیزر در انتخاب دکتر دقت کافی نداشته باشید، یا دستگاه لیزری که برای انجام عمل انتخاب میشه از کیفیت لازم برخوردار نباشد، قطعا مانند هر عمل دیگر لیزر هم عواقبی برای فرد به همراه خواهد داشت که این عوارض هم در طیف های مختلف و بسته به نوع پوست بیماران متفاوت خواهد بود. عوارض لیزر جای جوش عبارتند از:

  • عفونت: ممکنه از بین بردن جای جوش با لیزر سبب بشه که در اثر ویروس، باکتری و یا قارچ، پوست فرد دچار عفونت بشه. و برای درمان عفونت های بعد از لیزر تشخیص و شناسایی به موقع آن از اهمیت بالایی برخورداره.
  • آریتم: در از بین بردن جای جوش با لیزر ارتباطی مستقیم بین آریتم با عمق بافت بازسازی شده توسط لیزر وجود داره و این مورد شدیدا به میزان صدمه گرمایی ایجاد شده وابسته.
  • تلانژکتازی: این عارضه در اثر حذف بخش های آفتاب سوخته یا جای جوش ها ایجاد میشه چون در اثر این حذف شبکه های عروقی زیر بافت پوست فرد آشکار میشه. برای جبران این عارضه میتونیم از لیزرهای عروقی استفاده کرد.
  • درماتیت: ظهور این عارضه بعد از بین بردن جای جوش با لیزر به دو صورت تحریکی و آلرژی هست. علت درماتیت های تحریکی به دلیل انجام زودتر از موعد لیزر یا استفاده از لیزرهای تهاجمی برای درمان جای جوشه. درماتیت های تماسی آلرژیک در اثر تماس با یک آلرژن ایجاد میشن. که این مورد رو میتونیم در نتیجه مصرف داروهای موضعی دانست. ک محققان این نوع درماتیت رو به مصرف آنتی بیوتیک های نسبت میدن.
  • ایجاد اسکار: این عارضه هم به دلیل بازسازی سطح پوست بوسیله لیزرهای فرکشنال ایجاد میشه. در مواردی که درمان جای جوش بوسیله لیزرهای تهاجمی انجام بشه یا اینکه فرد بیمار اقدام به کندن زخم های ناشی از ترمیم کند، احتمال وقوع این عارضه بیشتر خواهد بود.

از بین بردن جای جوش با لیزر عوارض موقتی هم داره که ممکنه اتفاق بیافتند. این عوارض رو میتونیم در حالت کلی به چهار دسته تقسیم کرد که عبارتند از: قرمزی پوست، خارش حین و بعد درمان، تورم و کبودی بخش لیزر شده، احتمال سفید یا سیاه شدن پوست.

نحوه درمان جای جوش با لیزر

از بین بردن جای جوش با لیزر یک درمان غیر تهاجمی برای جوش هاییه که سبب شده پوست منظره ای نامناسب و ناصاف داشته باشد. دلایل مختلف از جمله زمان کوتاه، عدم نیاز به بیهوشی و نتیجه سریع این روش رو جایگزین مناسبی برای اعمال جراحی زیبایی کرده.

نور لیزر به صورت متمرکز به قسمت های عمیق پوست نفوذ کرده و سبب تحریک ساخت کلاژن میشه. این مورد علاوه بر ترمیم جای جوش و آثار باقی مانده از آن، جوانسازی رو در پوست تحریک میکنه و چین و چروک ها رو هم از بین می برد. و سبب میشه که پوست پس از لیزر ظاهری صاف و هموار داشته باشد و به علت تحریک کلاژن سازی و بازسازی پوست، افتادگی پوست رو از بین برده و حالت سفت تری به پوست میده.

از بین بردن جای جوش با لیزرهای سایشی که برای صاف و یک سطح کردن پوست بیماران مورد استفاده قرار میگیره، سبب میشه به لایه های موجود در قسمت های زیرین پوست حرارت و گرما وارد بشه، دلیله تحریک کلاژن سازی هم ورود حرارت به بخش های عمیق تر پوسته.

لیزر جای جوش بینی

ممکنه به دلایل مختلف از جمله بلوغ، عدم مراقبت های مناسب پوستی، باقی ماندن طولانی مدت مواد آرایشی بر روی پوست، فرد پوستی مستعد برای جوش سر سیاه داشته باشد. این جوش های ناشی از چربی و آگودگی هایی هستن که فرد روزانه در معرض آنها قرار میگیره. بینی، قسمت جلوی پیشونی، چانه و نواحی اطراف بینی نقاط مستعد برای جوش های سر سیاه هستن.

این جوش ها دارای تورم اندک هستن و دردی درمورد آنها حس نمیکنیم. روش های مختلفی برای درمان جوش های سر سیاه وجود داره. که میتونیم به انواع ماسک های لایه بردار، داروهای شیمیایی حاوی ویتامین A، میکرودرم ابریژن، لایه برداری شیمیایی، و لیزر درمانی اشاره کرد. در لیزر جای جوش بینی هم مانند سایر قسمت های صورت، برای کاهش چربی پوست در این ناحیه از پرتوهایی پر قدرت استفاده میشه.

از این طریق باکتری های موجود در سطح پوست بینی هم از بین میرن. با نفوذ لیزر به قسمت های درونی بافت پوست، در ناحیه بینی هم کلاژن سازی تحریک خواهد شد. با از بین بردن جای جوش با لیزر در بینی، نه تنها به پوست آسیبی وارد نمیشه بلکه به آسانی جوش های موجود بر روی این قسمت از صورت هم به آسانی از بین میره.

بهترین سن برای لیزر جای جوش

بهترین سن برای لیزر جای جوش

از جمله مشکلاتی که بسیاری از افراد بعد از سنین بلوغ با آن درگیر هستن جای جوش و ایجاد حالت نامناسب در صورته. که این مشکل و عواقب ناشی از آن در میان بانوان از شدت بالاتری برخورداره. به همین دلیل بیشتر متقاضیان برای از بین بردن جای جوش با لیزر رو خانم ها تشکیل میدن. هر عملی برای اینکه بالاترین و بیشترین تاثیر رو داشته باشد باید در بهترین زمان انجام بشه.

چرا که ممکنه عمل زودهنگام سبب تحریک و افزایش شدت بیماری بشه و یا حتی عمل دیرهنگام تاثیر درمان رو کاهش بده. از بین بردن جای جوش با لیزر هم از این قاعده مستثنی نیست و باید در بهترین زمان خود انجام بشه.

در آغاز دوره نوجوانی و تقریبا در سنین 12 تا 13 سالگی و دقیقا همزمان با ترشح هورمون تستوسترون در بدن، جوش های بلوغ و جوانی هم پدیدار میشن. طول این دوران در افراد مختلف متفاوته و بسته به نوع جوش و شرایط هورمونی افراد ممکنه بین سنین 25 تا 35 سالگی پایان یابد.

این شرایط برای همه یکسان نیست!

البته در برخی افراد این دوران کوتاه تر بوده و در هجده سالگی خاتمه پیدا میکنه. جوش ها هم ماهیت متفاوتی دارند و ممکنه به صورت حفره دار و سینوسی، جوش های عادی و قرمز و جوش های چرکی باشند البته ممکنه جوش های چرکی به سایر قسمت های صورت و پوست سرایت کنند. فرآیند درمان پس از پایان دوره جوش زدن و پس از تخلیه کامل جوش ها انجام میشه.

یکی از روش های درمان جای جوش به این صورته که به وسیله یک سمباده مکانیکی یک لایه از پوست فرد برداشته میشه و به عبارتی پوست تا اندازه ای لایه برداری میشه اما در برخی روش ها چندین لایه برداری برای درمان فرد ضروریه. یک روش دیگر هم وجود داره که در آن جای جوش ها به وسیله ابزاری چاقو مانند و طی یک حرکت چرخشی میتراشند و با یک الی دو جلسه لیزر درمانی اثرات کاملا برطرف میشه.

اما همه این درمان ها زمانی بهترین نتیجه رو به دنبال خواهند داشت که فرد در دوره ای از زندگی خود باشد که دیگر پوست او مستعد جوش نباشد. یعنی قبل از اقدام به لیزر باید اطمینان حاصل بشه که دوره جوش جوانی در فرد خاتمه یافته. و اکثر پزشکان در این مورد اتفاق نظر دارند که بهترین سن برای درمان لیزری جای جوش 25 سالگیه.

اقدامات لازم قبل از لیزر جای جوش

اگه به این نتیجه رسیده اید که برای از بین بردن جای جوش با لیزر آماده هستید باید نکاتی رو مد نظر قرار بدید که به آنها اشاره خواهیم کرد.

از بین بردن جای جوش با لیزر روشیه که پیش از آن باید حتما جلسه مشاوره ای با پزشک معالج خود داشته باشید و درباره نحوه درمان و انتظارات خود از لیزر و عوارض احتمالی صحبت کنید. پزشک با شنیدن انتظارات شما، میتونه کمک کند تا باوری واقع بینانه تر درباره نتایج حاصل از فرآیند از بین بردن جای جوش با لیزر داشته باشید.

علاوه بر این مود شما باید حداقل دو هفته قبل از لیزر، از مصرف داروها و کرم هایی که میتونه پوست شما رو مستعد التهاب کند، خودداری کنید. و در این دوره از برنزه کردن پوست خود بپرهیزید. اقدام به انجام آزمایشات هورمونی نمایید چون این آزمایشات تعیین کننده تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای از بین جای جوش با لیزر هستن.

نکات موثر در بهبود سریع پوست بعد از بین بردن جای جوش با لیزر

  • مصرف سیگار و هرگونه دخانیات رو حداقل به مدت دو هفته پیش از انجام لیزر قطع نمایید.
  • از مصرف ویتامین E، آسپرین یا هر نوع داروی مکملی که میتونه بهبودی رو به تعویق بیاندازد، اجتناب کنید.
  • به مدت دو تا چهار هفته قبل از انجام لیزر از مصرف مواد مراقبت پوست حاوی رتینوئید یا گلیکولیک اسید پرهیز کنید.
  • در صورتی که مستعد تبخال هستید، چند روز قبل از لیزر شروع به مصرف داروهای ضد ویروس کنید.
  • قبل از انجام لیزر از اینکه مدت های طولانی در معرض نور آفتاب بمانید اجتناب کنید. چون آفتاب سوختگی روند بهبودی شما رو طولانی تر میکنه. به منظور محافظت از پوستتون از یک ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

اقدامات لازم بعد از بین بردن جای جوش با لیزر

مانند دوره قبل از لیزر، برای اینکه از بین بردن جای جوش با لیزر بهترین نتیجه رو داشته باشد، یک سری نکات و مراقبت ها رو باید پس از لیزر انجام بدید. این نکات عبارتند از مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد: 

  • به مدت یک هفته تا 10 روز پس از لیزر، از مصرف هرگونه ماده آرایشی بر روی پوست بویژه در نواحی لیزر شده بپرهیزید.
  • دو هفته پس از لیزر برای بررسی نتایج و روند درمان مجددا به پزشک معالج خود مراجعه کنید.
  • تا زمانی که احساس می کنید التهابات و قرمزی ناشی از لیزر کاملا از سطح پوست شما برطرف نشده، مستقیما در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.
  • داروهایی که پزشک معالج پس از لیزر برای شما تجویز میکنه رو طبق دستور ذکر شده مصرف کنید، و حتما در جلساتی که پزشک معالج شما برای بررسی روند بهبود مشخص کرده به او مراجعه کنید.

مشاوره حضوری رایگان