توصیه‌هایی برای داشتن موهای شاداب و بلند

توصیه‌هایی برای داشتن موهای شاداب و بلند

خانه / تازه های سلامت / توصیه‌هایی برای داشتن موهای شاداب و بلند

توجه داشته باشید که 85 درصد مو همیشه در حالت رشد و حدود 15 درصد آن در حال ریزش است. پس فقط درصدی از موها تعیین‌کننده میزان رشد و بلندی آن است. البته در فردی که مبتلا به بیماری موخره است، کوتاهی 2 تا 3 سانتی‌متر از مو توصیه می‌شود.

چه کسی است که نخواهد موهایی بلند و پر طراوت داشته باشد؟ مو در نظر بسیاری از زنان و مردان، یک نوع دارایی مهم ظاهری محسوب می‌شود. بنابراین، برای داشتن موهای بلند باید برنامه‌ای برای مراقبت از موهایتان داشته باشید و در حفظ سلامت مو، بویژه مو‌های بلند، از ابزار مناسب استفاده کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مندید موهای زیبا و سالمی داشته باشید، بهتر است نکاتی را که دکتر وحید ظفرمند صدیق، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم گفته است رعایت کنید.

ظفرمند صدیق در این باره می‌گوید: رشد و سلامت مو از سلامت کل بدن مجزا نیست. در واقع سلامت مو در نتیجه سلامت تمام ارگان‌های بدن صورت می‌گیرد. به نوعی می‌توان گفت برای داشتن موهای سالم، باید بدن سالمی داشته باشیم.

سلامت مو نشان‌دهنده مواد غذایی است که مصرف می‌کنیم. در واقع مصرف مواد غذایی مناسب کمک می‌کند که ضخامت مو و درخشندگی آن در هر سنی حفظ شود.

این متخصص در این باره می‌گوید: افرادی که از همه گروه‌های غذایی به طور متوسط استفاده می‌کنند، نیاز به مکمل و ویتامین خاصی ندارند. اما افرادی که رژیم‌های سختی داشته‌اند، میزان پروتئین دریافتی آنها کاهش می‌یابد، لازم است مکمل‌های خاصی را استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود، خانم‌ها در دوران قاعدگی‌شان، آهن مصرف کنند تا علاوه بر سلامت مو‌ها به سلامت بدن‌شان نیز کمک کنند.

موهایمان را سیر کنیم

موی سالم همچون بدن سالم، تابعی از تغذیه خوب است. با داشتن یک رژیم غذایی متعادل شامل سبزیجات و غلات، رشد و سلامت مو به میزان قابل توجهی تامین می‌شود. به گفته دکتر ظفرمند، تغذیه نقش بسیار مهمی در مراقبت از مو ایفا می‌کند. رژیم غذایی مناسب یعنی رژیمی که از همه گروه‌های غذایی، درصد مناسبی را داشته باشد. به طور مثال روی (زینک) از ریزمغذی‌هایی است که در رشد مو نقش اساسی دارد.

وی ادامه می‌دهد: پروتئینی دیگری که در ساخت مو از آن استفاده می‌شود، کراتین است. برای ساخت مناسب این ترکیب باید میزان متناسبی از پروتئین‌های موجود در رژیم غذایی وجود داشته باشد. چرا که این امر به رشد بهتر مو کمک می‌کند.

آیا کوتاه کردن در تقویت مو تاثیر گذار است؟

دکتر ظفرمند در پاسخ به این سوال که آیا کوتاه کردن موهای بلند باعث تسریع رشد موها می‌شود، می‌گوید: این تصور اشتباه است، چرا که کوتاه کردن تاثیری در رشد مو ندارد. رشد طولی مو حدود 8 تا 12 میلی‌متر در ماه است.

توجه داشته باشید که 85 درصد مو همیشه در حالت رشد و حدود 15 درصد آن در حال ریزش است. پس فقط درصدی از موها تعیین‌کننده میزان رشد و بلندی آن است. البته در فردی که مبتلا به بیماری موخره است، کوتاهی 2 تا 3 سانتی‌متر از مو توصیه می‌شود.

وی با اشاره به این که پر‌پشتی و کم‌پشتی مو، تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است و کوتاه کردن موها، باعث پرپشت یا کم‌پشت شدن آن نمی‌شود، می‌افزاید: تعداد تارهای مو روی کف سر هر شخص بستگی به ژنتیک وی دارد. در واقع، تعداد کل فولیکول‌های مو تعیین‌کننده این امر است.

این متخصص تاکید می‌کند: بر این اساس، کوتاه کردن مو تاثیری در پرپشتی و رشد موهای کودک در سال‌های بعدی عمر ندارد. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که نگهداری موهای بلند برای کودک 4 تا 5 ساله مشکل است.

سرنوشت موها در دوران یائسگی

از عوارض دوران یائسگی، ریزش موی سر است و در واقع به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن رخ می‌دهد ممکن است موها شکننده و کم‌حجم شوند.

این متخصص معتقد است: حفاظت از مو در دوران یائسگی با دیگر دوران‌ها تفاوتی ندارد، نکته حائز اهمیت این است که با بالا رفتن سن، میزان رشد موها مانند دیگر ارگان‌های بدن کم می‌شود. ممکن است در برخی زنان در سنین بالاتر با ریزش مو مردانه، طاسی بروز کند که نیاز به درمان دارد.

برس خوب انتخاب کنید

متخصصان معتقدند شانه کردن موها به تحریک فولیکول‌های مو کمک می‌کند و لازم است نکاتی را در مورد انتخاب برس موی مناسب مد نظر داشته باشیم.

در این راستا دکتر ظفرمند تاکید می‌کند: استفاده از برس‌هایی که دندانه‌های ریزی دارند یا فلزی هستند، توصیه نمی‌شود. همچنین بهتر است، از برس‌هایی که فاصله دندانه آنها از هم بیشتر و انتهای گردی دارند، برای شانه کردن موها استفاده شود.

به گفته دکتر ظفرمند، مو مانند هر عضو بدن، نیاز به مراقبت دارد که در مورد موهای بلند نیازمند رسیدگی بیشتری است. طریقه شست‌وشو مو برای کوتاه یا بلند فرقی نمی‌کند. مهم‌ترین نکته این است که میزان شست‌وشوی مو بر اساس خشک یا چرب بودن آن تعیین می‌شود و نمی‌توان دستور کلی در مورد آن صادر کرد؛ اما بهتر است از برس کشیدن موها تا زمانی که خشک نشده‌اند پرهیز شود.

وی می‌گوید: استفاده از وسایل الکتریکی مانند سشوار برای خشک کردن مو، اگر به صورت نامناسب و با حرارت بالا صورت گیرد، به فولیکول، ریشه و ساقه مو صدمه می‌زند. این امر حتی عوارض طولانی‌مدت خواهد داشت. بهتر است، استفاده از این ابزار تا جایی که ممکن است کمتر صورت گیرد.

به عقیده متخصصان، رنگ‌های موجود در بازار حاوی ترکیباتی هستند که در طولانی‌مدت به سلامت مو آسیب می‌رساند. نکته حائز اهمیت این است که بعضی افراد در مصرف این مواد افراط می‌کنند.

دکتر ظفرمند در این باره توصیه می‌کند: حتی‌الامکان از مصرف مواد شیمیایی، رنگ‌بر (دکلره‌ها) که باعث سوختن ساقه و شکنندگی مو می‌شود، خودداری کنید. همچنین در مورد موهای بلند از دکلره‌ کردن اجتناب شود، چرا که فولیکول مو آسیب دیده در نتیجه بعد از مدتی موها حالت درخشندگی‌شان را از دست می‌دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان