سریعترین روش های درمان ترک پا

سریعترین روش های درمان ترک پا

خانه / تازه های سلامت / سریعترین روش های درمان ترک پا

ترک پا یکی از مشکلات رایج در بین افراد مختلف است و زمانی ایجاد می شود که پوست خیلی خشک و سلول های مرده پوست روی پاشنه ها جمع شوند که حس ناخوشایندی را برای فرد به وجود می‌آورد. فشار ناشی از فعالیت های روزمره باعث ترک خوردن پوست می شود، که گاهی اوقات این ترک ها بسیار عمیق و دردناک می باشند. البته گاهی ترک پا به خاطر کمبود ویتامین است. در این مقاله به طور مفصل به علت ترک خوردن پا و 15 روش درمان ترک پا می پردازیم. همچنین اگر به دنبال یک درمان سریع برای ترک پای خود هستید، حتما روش کلینکی درمان ترک پا را مطالعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه صورتی فرمدار و جوان داشته باشیم؟

درمان ترک پا

علت ترک پاشنه پا چیست؟

پاشنه پا که به نام کالوس شناخته می‌شود هنگامی ترک می خورد که پوست اطراف آن خشک و ضخیم شود. زمانی که راه می‌روید، چربی زیر پاشنه پا پخش می‌شود و باعث می‌شود که کالوس ترک بخورد.

دلایل خشکی پوست و علت ترک کف پا عبارتند از:

پوست خشک، ترک خورده و پوسته پوسته شده به خصوص در پاشنه پا و کف پا معمول است زیرا غدد چربی این نواحی در مقایسه با پوست در سایر نقاط بدن کمتر است.

برخی کفش های رو بسته مانند پوتین و کتونی هیچ هوایی به داخل آن ها نمی رود، ایستادن بیش از حد طولانی، پوشیدن کفش نامناسب و وقتی فضای داخل کفش خیلی گرم شود، رطوبت پوست کاهش می‌یابد و منجر به ضخیم شدن لایه بالایی پوست و ترک خوردن آن می‌شود.

به علاوه پوشیدن مداوم صندل یا کفش‌های تنگ، پشت باز، پاشنه تخت و یا پاشنه بلند چربی پاشنه پا را از بین ‌برد و آن را مستعد خشکی و ترک پاشنه پا می‌کند.

با گذشت زمان، کارایی سلول‌های پوست و چربی آن کاهش می یابد، پوست توانایی حفظ آب را از دست می دهد، لاغرتر و خشک تر می شود. در افراد مسن ممکن است به دلیل روند طبیعی پیری ، احساس خشکی پوست به خصوص در کف پاها داشته باشند.

داروهای خاصی از جمله ادرار آورها می توانند باعث خشکی پوست پا و ایجاد ترک در کف پا شوند.

پای ورزشکار یک عفونت قارچی است که باعث ایجاد جوش پوسته ای بین انگشتان و زیر پا و ترک در زیر پا می شود.

پسوریازیس یک بیماری خودایمن مزمن است که باعث ایجاد لکه های ضخیم و پوسته پوسته می شود. افراد می توانند تقریباً در هر نقطه از بدن ، از جمله پا ، لکه های پسوریازیس ایجاد کنند.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است به شدت دچار خشکی کف پا شوند، زیرا غده تیروئید آنها نمی تواند غدد عرق پا را تنظیم کند، که می تواند باعث خشک شدن آن شود.

زندگی با دیابت کنترل نشده ممکن است منجر به آسیب به اعصاب محیطی شود که به آن نوروپاتی گفته می شود . نوروپاتی می تواند بر روی اعصاب تنظیم کننده چربی و رطوبت در پا تأثیر بگذارد که باعث خشکی یا ترک پا می شود.

خشکی پوست عمدتا به دلیل استحمام زیاد با برخی صابون ها پدید می آید. صابون، چربی های محافظ طبیعی پوست را از بین می برد. با از بین رفتن آن ها، پوست نمی تواند رطوبت خود را حفظ کند.

آب و هوای خشک مانند هوای زمستان، باعث خشکی پوست و ترک خوردن پاشنه پا می شود. خوردن آب کافی و مرطوب نکردن پاها، شرایط خشکی را در پاها بدتر می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : رفع نواقص بینی با لیفت با نخ 

آب و هوا و درمان ترک پا

ژنتیک در خشکی پوست نیز نقش دارد. وقتی پوست فردی از نوع خشک باشد، پوست دست و پاهایش تحت تاثیر این خشکی قرار می گیرد. این افراد مخصوصا در فصول سرد و خشک، بیشتر شاهد خشکی و ترک کف پا هستند.

اگزما یک بیماری التهابی پوست است که بسته به شدت آن، فرد مشکلاتی از جمله سوزش، خارش و خشکی‌های مزمن را در پوست خود تجربه خواهد نمود.

افراد می توانند در هر جای بدن خود به اگزما مبتلا شوند. اگر در کف پا دچار اگزما شوید، در کف پای شما ترک ایجاد می شود.

اگزما در ورزشکاران و افرادی که مشاغل سختی دارند بیشتر از سایرین دیده شده و نباید با ترک‌های ساده پوستی پاشنه پا اشتباه گرفته شود.

اگر بدن ویتامین‌ها، املاح و سایر مواد مغذی کافی نداشته باشد نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و پوست، خشک، ضخیم و زبر می‌شود. کمبود ویتامینC، ویتامین B-3 و ویتامین E ممکن است به ایجاد خشکی و ترک خوردگی پاشنه پا منجر شوند.

راه رفتن روی موکت و گلیم، پوشیدن صندل، کفش‌های روباز، عفونت‌های قارچی، اضافه وزن، اگزما و پسوریازیس نیز ممکن است منجر به ترک خوردن پاشنه پا شود.

در صورت برخورد و یا داشتن هر یک از این عوامل، در صورتی که رطوبت رسانی به کف پا و لای انگشتان را در برنامه زیبایی و رسیدگی به بدن خود انجام ندهید بدون شک به ترک پا دچار می‌شوید.

بهتر است در طول روز از جوراب یا پاپوش استفاده کند تا تماس کف پا با سطوح زبر کمتر شود.

درمان ترک پا

همانطور که توضیح دادیم، علت‌های مختلفی برای ایجاد ترک پا وجود دارد و درمان‌های آن هم متفاوت است. با وجود این، ترک پاشنه پا مشکلی شایع است که معمولاً با فرارسیدن فصل سرما بیشتر رواج می‌یابد. اما اگر قبل از وخیم و عمیق شدن آن اقدام به درمان ترک پا کنید، زودتر نتیجه می‌گیرید. در این قسمت، چندین روش درمان خانگی و بعضی کرم‌ها و لوسیون‌ها که برای درمان ترک پاشنه پا مفید هستند را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

    1-درمان ترک پا با استفاده از تشت و خیساندن پا

پوست اطراف ترک پاشنه پا اغلب ضخیم‌تر و خشک‌تر از باقی قسمت‌های پوست است. همچنین به دلیل این خشکی، زمانی که به پوست پاشنه فشار وارد شود، ممکن است ایجاد شکاف کند. زمانی که پای خود را در تشت یا کاسه‌ای کوچک پر از آب شناور کنید و آن را مرطوب کنید، به مشکل خشکی پوست پاشنه پا کمک کرده‌اید.

پای خود را در تشتی حاوی آب ولرم قرار دهید و برای مدت ۲۰ دقیقه پاهای خود را درون آب قرار دهید. بعد از این مدت زمان، به آرامی پای خود را خشک کنید. سپس از کرم نرم کننده پا استفاده کنید. اگر از محلول روغنی یا کرم‌های چرب استفاده می‌کنید، بعد از مالیدن آن، جوراب ترجیحاً نخی بپوشید تا چربی آن به اطراف پخش نشود.

پیشنهاد مطالعه : مادلینگ و زاویه سازی صورت 

درمان ترک پا با استفاده از سطل آب

    2-استفاده از سنگ‌پا

سعی کنید هر چند مدت یک بار کف پای خودرا لایه برداری کنید. بهترین وسیله برای از بین بردن پوست مرده کف پا سنگ پاست که از نوعی سنگ طبیعی تهیه شده و از قدیم برای این منظور و حتی از بین بردن موهای‌ زائد کاربرد داشته است. کنار این سنگ می‌توانید از وسایل جایگزین آن که ظاهری شبیه رنده دارند هم کمک بگیرید.

برای استفاده از سنگ پا کافی است به مدت ۱۰ دقیقه پاها را در آب ولرمی که کمی نمک به آن افزوده‌اید، قرار دهید و پس از گذشت این مدت با حرکات آرام و دورانی کف پا را با سنگ ماساژ دهید. کمی فشار لازم است اما مراقب باشید فشار به حدی نباشد که سایش با سنگ پا به پوست سالم شما که زیر بافت مرده قرار دارد، آسیب بزند.

هنگامی که پاهایتان خشک است، آن‌ها را لایه برداری نکنید. زیرا این کار سبب آسیب‌دیدگی شدیدتر نواحی ترک خورده می‌شود.

    3-جوش شیرین

جوش شیرین معمولاً در بسیاری از برنامه های مراقبت از پوست به عنوان لایه بردار و ضد التهاب طبیعی استفاده می شود.همچنین بوی بد پا را از بین می برد. در یک تشت آب سه قاشق جوش شیرین بریزید و کاملا آن را در آب حل کنید. سپس ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پاهای خود را در محلول آب و جوش شیرین قرار دهید و بعد سنگ‌پا بکشید.

     4-وازلین

از وازلین می توان به عنوان یک روش درمانی یک شبه برای پاشنه خشک و ترک خورده پا استفاده کرد. وازلین از طریق پوشاندن منافذی که رطوبت پا از آن خارج می شوند می تواند منجر به ترمیم پوست و پیشگیری از خشکی شود.

برای درمان موثر، بعد از استحمام، هنگامی که پوست نرم است، یک لایه ضخیم از وازلین را روی پاشنه بمالید. سپس، یک جفت جوراب پنبه‌ای بپوشید تا وازلین به خوبی جذب پا شود.

     5-نوشابه

برای درمان ترک پا از نوشابه هم می‌توانید استفاده کنید. نوشابه به دلیل داشتن شکر زیاد به بهترین شکل لایه‌برداری پوست را انجام می‌دهد. بهتر است به همراه نوشابه مقداری روغن نارگیل هم استفاده کنید. چون روغن نارگیل یکی از بهترین آب‌رسان‌ها به پوست است.

     6-گلیسیرین

به عنوان یکی دیگر از روش‌های درمان ترک پا در طب سنتی ، از گلیسیرین استفاده کنید. گلیسیرین روی پاشنه های ترک خورده می تواند روند بهبودی را تسریع کند. یک قاشق غذاخوری گلیسیرین را با دو قاشق چای خوری گلاب و نصف قاشق چای خوری آب لیموی تازه مخلوط کنید و آن روی پاشنه خود بمالید و یک جفت جوراب تمیز بپوشید.

     7-شمع (موم پارافین)

موم پارافین داروی موثری برای درمان ترک‌ پا است. موم را در قابلمه روی شعله ملایم به همراه مقداری روغن خردل یا روغن نارگیل ذوب کنید؛ سپس بگذارید خنک و خشک شود و شب‌ها قبل از خواب آن را روی ترک پاهایتان بمالید و جوراب بپوشید و صبح آن را بشویید.

      8-عسل

عسل یک ماده مرطوب کننده طبیعی است که خاصیت ضد میکروب و ضد باکتری است نیز دارد، به این معنی که آب را از بافت های داخلی به لایه های خارجی پوست می کشد. عسل در درمان ترک های کف پا بسیار خوب عمل می کند.

پیشنهاد مطالعه : قیمت تزریق بوتاکس 

عسل و درمان ترک پا

      9-شیر

باید بدانید که شیر برای لایه‌برداری پوست مفید است و به آن درخشش و طراوت می‌دهد. اسید لاکتیک و آلفاهیدروکسی اسید موجود در شیر به برطرف کردن خشکی پوست کمک می‌کند. یک فنجان شیر را به یک لگن کوچک آب گرم اضافه کنید و پاهای خود را به‌مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار بدهید.

     10-آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی ویتامین های A ، C و E است. این ویتامین ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که باعث آبرسانی پوست و رفع ترک های پوستی می شوند.

      11-روغن زیتون

روغن زیتون می تواند درصد زیادی از ترک های کف پای شما را بهبود بخشد. در این روش شب ها قبل از خواب کف پای خود را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با روغن زیتون به صورت دورانی ماساژ دهید، سپس پای خود را با یک پلاستیک بپوشانید و بخوابید.

      12-روغن کنجد

یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی ترک پاشنه روغن کنجد است که به مرطوب شدن پوست، پیش‌گیری از عفونت ترک‌های عمیق و رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند. کافی است ۲ قاشق چای‌خوری روغن کنجد را به یک لگن کوچک آب گرم اضافه کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه پاهای خود را در آن قرار بدهید. اگر ترک‌ها خیلی عمیق‌اند، می‌توانید قبل از گذاشتن پاها در لگن به آنها روغن کنجد بمالید.

       13-روغن نارگیل

اگر وضعیت ترک پای شما به حدی است که احتمال خونریزی یا عفونت وجود دارد، روغن نارگیل بهترین روش برای پیشگیری و درمان ترک پا است.

روغن نارگیل یک درمان طبیعی‌ دیگر برای ترک پا است. این روغن اغلب برای خلاصی از بیماری‌هایی نظیر اگزما، پسوریازیس و خشکی پوست پیشنهاد می‌شود. با این ماده، پوست شما زمان بیشتری مرطوب می‌ماند. بعد از آنکه پا را از آب خارج کردید، از روغن نارگیل استفاده کنید.

        14-تغذیه مناسب

شاید علت ترک پا تغذیه نامناسب باشد. سعی کنید وعده‌های غذای و میان وعده‌ها را طوری انتخاب کنید که ویتامین‌ها، آهن، پروتئین و امگا 3 به‌ اند ازه کافی داشته باشد. از نوشیدن آب هم غافل نمانید.

در برنامه غذایی خود از اسیدهای چرب امگا3 استفاده کنید. روغن دانه‌های کتان و ماهی‌های آب سرد منبع غنی امگا 3 هستند که به درمان ترک پا کمک می‌کنند. ویتامین E و آهن وکلسیم را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

        15-استفاده از کرم مرطوب کننده

تا زمانی که پاهای شما مرطوب بمانند پای شما دچار ترک نمی‌شود یا این که ترک‌ها بدتر نمی شوند و کمتر هم می‌شوند. همیشه بعد از حمام حتما پای خود را با کرم مرطوب کننده مرطوب نمایید.

کرم‌هایی در بازار وجود دارند که به طور اختصاصی برای درمان ترک پا ساخته شده‌اند . معمولا هم نتیجه بخش بوده‌اند. برای درمان ترک پا از این کرم‌ها استفاده نمایید و بعد از استعمال کرم، جوراب بپوشید تا اثر بیشتری داشته باشد.

کرم‌ها و پمادهای بسیار زیادی در ایران موجود هستند از جمله بهترین آنها می‌توان به کرم ترک پا جی اشاره کرد.

همچنین کرم ترک پا کیووی، کرم ترک پا دکتر ژیلا، کرم ترک پا شون، کرم ترک پا اوریاژ، کرم ترک پا سی گل، کرم ترک پا لدورا، کرم ترک پا عش و … از کرم های موجود هستند که در درمان ترک پاشنه پا مفید عمل می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه : قیمت تزریق ژل 

روش کلینیکی درمان ترک پا 

اگر از ترک پا خود خسته شده‌اید و راهکارهای خانگی برای شما جواب نداده‌اند، پاکسازی با دستگاه فیس آپ می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد که بتوانید با سرعت بیشتری از شر ترک پای خود خلاص شوید.

فیس آپ یک دستگاه لایه‌برداری مکانیکی است که با استفاده از یک سری برس‌های چرخان، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. این کار باعث می‌شود که پوست جدید و سالم‌تری جایگزین سلول‌های مرده شود.

پاکسازی با فیس آپ علاوه بر درمان ترک‌های پوستی، برای رفع تیرگی‌های موضعی، پاکسازی و شفاف‌سازی سایر نقاط بدن مانند قوزک، آرنج، زانو، زیربغل، کشاله، صورت و… نیز کاربرد دارد. برای آگاهی از حذف ترک پا با این روش اینجا کلیک کنید.

اگر ترک پا را درمان نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

برای درمان ترک پا باید صبور باشید و بسته به شدت ترک‌ها و خشکی پوست، درمان را تا چند هفته ادامه دهید.

بهتر است بدانید با افزایش سن و گذشت زمان وضعیت ترک پای شما بدتر خواهد شد و ممکن است باعث زخم شدن پاها و عفونت از این رو باید درمان آن را جدی بگیرید. به ویژه در افرادی که علت ایجاد ترک‌های پا خشکی پوست ناشی از دیابت باشد.

اگر ترک پاشنه پا درمان نشود، ممکن است پوسته‌های پا به گلیم و موکت یا فرش گیر کند و پای شما زخم ‌شود که درد بسیار زیادی هم خواهد داشت همچنین می‌تواند باعث سوزش و خارش پا به ویژه هنگام راه رفتن شود.

اگر ترک پای شما بر اثر یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شده است، هرگز آن را خود درمانی نکنید. در این موارد خاص لازم است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 13 میانگین: 3.5]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان