فواید ویتامین c برای زیبایی

فواید ویتامین c برای زیبایی

خانه / تازه های سلامت / فواید ویتامین c برای زیبایی

فواید ویتامین C
فواید ویتامین c برای زیبایی: ویتامین c (اسید اسکوربیک/Vitamin C) به بافت ها و استخوان های بدن برای رشد و ترمیم سود می رساند. ویتامین ث از نوع ویتامین های محلول در آب بوده و باقی مانده ویتامین های محلول در آب بدن از بدن از طریق ادرار دفع می شوند، پس برای تامین نیاز بدن از ویتامین C باید این ویتامین بطور مداوم استفاده شود، چرا که امکان ذخیره آن در بدن وجود نیست.
چرا باید ویتامین c مصرف می کنیم؟
افراد ویتامین ث را اغلب برای بهبود سرماخوردگی استفاده می کنند. هرچند مدارک منطقی کمی برای تایید اثر این ویتامین برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی است، اما بدلیل باور رایج بین مردم، این ویتامین برای این منظور کارایی دارد.

بیشتر بخوانید: ماسک جوانسازی پوست

خواص آنتی اکسیدانی ویتامین سی هنوز کاملا مشخص نشده است. درحالیکه بعضی تحقیقات نشان می دهد این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی دارد، با این حال مدارک کافی دال بر موثر بودن این ویتامین در درمان سرطان، سکته مغزی، آسم و خیلی موارد دیگر از بیماری وجود ندارد. پژوهش ها نشان می دهند که این ویتامین در درمان آب مروارید و کلسترول بالای خون بی تاثیر است.
اطلاعات متغیری درباره رابطه ویتامین ث و بیماری های قلبی وجود دارد. بعضی از پژوهش ها نشان می دهند که مصرف ویتامین سی و بعضی مواقع مصرف این ویتامین به همراه ویتامین ی ممکن است کمی خطر مبتلا شدن به بعضی از انواع بیماری های قلبی را کم کند. با این حال هنوز برای نتیجه گیری قطعی زود است و تحقیقات بیشتری لازم داریم.

مطالب مرتبط: درمان جوش چرکی

تنها مدرک قطعی و معتبر که درباره خواص این ویتامین وجود دارد، این است که ویتامین c برای رشد و ترمیم بافت های بدن، درمان زخم ها و جای زخم و در ضمن ترمیم و حفظ سلامت غضروف های استخوانی، استخوان و دندان ها مفید است.
همچنین بنظر می رسد که ویتامین ث به بدن در جذب مواد معدنی هم کمک می نماید.

بد نیست بدانید از این ویتامین به عنوان ویتامین جوانسازی پوست هم نام برده می شود.

چقدر ویتامین ث باید مصرف کنیم؟
میزان توصیه شده (RDA) مصرف ویتامین ث که شامل ویتامینی که از منابع طبیعی و یا از مکمل ها دریافت می شود به صورت جدول زیر است:
دسته میزان ویتامین C توصیه شده در واحد میلی گرم/روز
کودکان
۰ تا ۶ ماه ۴۰ میلی گرم در روز
۷ تا ۱۲ ماه ۵۰ میلی گرم در روز
۱ تا ۳ سال ۱۵ میلی گرم در روز
۴ تا ۸ سال ۲۵ میلی گرم در روز
۹ تا ۱۳ سال ۴۵ میلی گرم در روز
زنان
۱۴ تا ۱۸ سال ۶۵ میلی گرم در روز
۱۹ سال به بالا ۷۵ میلی گرم در روز
زنان باردار ۱۸ سال و کم تر ۸۰ میلی گرم در روز
۱۹ سال و بیشتر ۸۵ میلی گرم در روز
زنان شیرده ۱۸ سال و کم تر ۱۱۵ میلی گرم در روز
۱۹ سال و بیشتر ۱۲۰ میلی گرم در روز
مردان
۱۴ تا ۱۸ سال ۷۵ میلی گرم در روز
۱۹ سال به بالا ۹۰ میلی گرم در روز
هرچند خیلی از افراد میزان بیشتری از آنچه در جدول بالا آمده ویتامین c مصرف می کنند، ولی فایده مصرف بیشتر این ویتامین مشخص نیست. بعضی تحقیقات نشان می دهند که میزان بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز در بدن استفاده نشده و از طریق ادرار خارج می شود.دوز بالای ویتامین c فقط باید در صورت کمبود این ویتامین در بدن و با دستور پزشک مصرف شود.
منابع طبیعی ویتامین c
اکثر افراد ویتامین ث کافی را از منابع غذاییشان دریافت می کنند. هرچند که اکثر میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ث هستند، اما بهترین منبع این ویتامین :
طالبی (گرمک)
مرکبات و آب آنها مانند پرتقال، نارنج و گریپ فروت
کیوی
انبه
اناناس
توت فرنگی، تمشک، زغال اخته
هندوانه
کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم
فلفل سبز و قرمز
اسفناج، کلم پیچ، شلغم تازه، و دیگر سبزیجات
سیب زمینی شیرین
گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی
کدوی حلوایی
پختن غذاهای حاوی ویتامین c و یا نگهداری طولانی مدت آنها می تواند میزان ویتامین ث موجود در آنها را کاهش دهد. بهترین شکل مصرف منابع حاوی ویتامین c مصرف نپخته آنها است.

راز داشتن اخم جذاب: علت ایجاد خط اخم و خطوط پیشانی

عوارض جانبی و خطرات ویتامین سی
عوارض و خطرات جدی بدلیل مصرف زیاد ویتامین ث بسیار کم است چرا که بدن میزان زیاد ویتامین c را دفع کرده و آن را ذخیره نمی کند. با این حال مقادیر بالای ۲۰۰۰ میلی گرم در روز توصیه نمی شود زیرا این میزان باعث ناراحتی معده و اسهال، سوزش معده و حتی در بعضی موارد سنگ کلیه می شود.
خطرات کم بودن ویتامین ث
مصرف کم ویتامین C می تواند باعث کم خونی، خونریزی لثه ها، کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت ها، کاهش توانایی بدن در درمان زخم ها، موهای خشک و ترک خورده، خونریزی بینی، التهاب لثه ها، پوست خشک و خشن،افزایش وزن بدلیل کاهش سوخت و ساز، مفاصل دردناک و ورم کرده و … شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان