پاکسازی و درمان روزنه های باز پوست

پاکسازی و درمان روزنه های باز پوست

خانه / تازه های سلامت / پاکسازی و درمان روزنه های باز پوست

روزنه های پوست

روزنه های پوست : سراسر پوست از روزنه‌های بسیاری پوشیده شده است که وظیفه تنفس پوست و دفع عرق و مواد زاید از بدن را عهده دار است. اگر روزنه‌های موجود روی پوست مسدود شوند منجر به ایجاد جوش‌ سرسیاه یا در مواردی آکنه می‌شود.

چگونه روزنه های پوست را پاکسازی و کوچک کنید؟
اگر روزنه‌های پوست مسدود شوند مواد زائد در آن‌ها باقی می‌ماند و این روزنه‌ها بزرگ و بزرگ تر می‌شوند و منجر به ایجاد جوش‌های سرسیاه یا در موارد شدیدتر آکنه می‌شود. بزرگی روزنه‌ها از نظر زیبایی و از نظر سلامت پوست، مشکلاتی را به وجود می‌آورد و لازم است کاری انجام دهیم تا این روزنه‌ها کوچک تر و تمیز شوند.شما با تغییراتی در برنامه‌های مراقبتی از پوست خود و درمان‌های خاص می‌توانید شرایط را بهتر کنید.

رتینویید استفاده کنید:
رتینویید شکلی از ویتامین A است که فرآیند بازسازی سلول‌های مرده پوست را تسریع می‌کند و مانع از جمع شدن سلول‌های مرده در سطح پوست می‌شود. علاوه بر این، رتینوئید در جوان کنندگی پوست هم تاثیر دارد. چون این ماده پوست را به کلاژن سازی تحریک می‌کند که فواید زیادی دارد و یکی از این فواید صاف شدن پوست و کوچک شدن روزنه‌ها است. البته در نظر داشته باشید که این استفاده از رتینوئید می‌تواند دارای عوارض جانبی هم باشد که در صورتی که با تجویز پزشک و به روش صحیح استفاده نشود بوجود می آید.

ماسک های رفع جوش سر سیاه استفاده کنید:
این روزها تعداد مختلفی از انواع ماسک های پاکسازی صورت در تبلیغات به چشم میخورد . البته تماشا کردن این کلیپ‌ها لذت بخش است اما فقط به جنبه تبلیغات آن فکر نکنید و شما هم می‌توانید با کمک ماسک‌های مختلف از جمله ماسک ذغال، جوش‌های سرسیاه را از بین ببرید و روزنه‌های پوست را بخصوص در قسمت بینی و اطراف آن تمیز کنید. هنگام استفاده از این ماسک احتیاط کنید و ماسک را پس از خشک شدن به آرامی جدا کنید، زیرا قرار است چربی‌های روزنه‌ها را بکنید و نه پوست و مویتان را! البته اگر از درمان رتینوئید استفاده می‌کنید یا مبتلا به رزاسه یا پسوریازیس این روش را استفاده نکنید چون شرایط پوست شما را بد خواهد کرد.

روش‌های دیگری هم برای تمیز و خالی کردن منافذ پوستی وجود دارد که بهتر است توسط پزشک پوست و در کلینیک‌ها انجام شود. در این روش‌ها به صورت مکانیکی روزنه‌های پوستی خالی و تمیز می‌شوند. این درمان‌ها باید صحیح و با تبحر انجام شوند در غیر این صورت ممکن است عوارضی مانند التهاب درپی داشته باشد، البته این روش‌ها اثرشان موقتی هست و منافذ پوست پس از زمانی دوباره پر می‌شوند به همین دلیل این درمان هر چند وقت یکبار باید تکرار شود.

از اسید سالیسیلیک استفاده کنید :
اسید سالیسیلیک یک اسید چربی دوست است این یعنی چربی را در خود حل می‌کند پس این بهترین راهکار برای حل کردن چربی اضافی پوست و سبوم جمع شده در روزنه‌های پوست است این اسید اتصال بین این چربی‌ها و سلول‌های مرده پوست را می‌شکند و لایه برداری را به شکل مفید آن روی پوست انجام می‌دهد.برای شستن و پاک کردن صورت از یک شوینده ملایم که حاوی اسید سالیسیلیک باشد استفاده کنید و آن را در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود قرار دهید تا منافذ پوستی شما تمیز و کوچک شوند و از ایجاد آکنه و جوش سرسیاه جلوگیری کنید.

به شیوه مکانیکی لایه برداری کنید :
روش‌های دیگری مثل میکرودرم ابریژن و یا لیزر لایه برداری پوست به روش مکانیکی و ملایم، لایه آسیب دیده رویی پوست را از بین می برد و کمک می‌کند تا روزنه‌های پوست کوچک‌تر شوند. البته این درمان‌ها گرانتر هستند و اگر امکان انجام آن‌ها را ندارید می‌توانید لایه برداری مکانیکی خود را با کمک اسکراب در منزل هم انجام دهید. البته اگر پوست حساسی دارید بهتر است از همان اسید سالیسیلیک استفاده کنید چون لایه برداری مکانیکی و اسکراب روی پوست حساس، عوارضی به دنبال دارد که ممکن است التهاب یا خارش ایجاد کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان