10 روش خانگی و طبیعی از بین بردن موهای زائد

10 روش خانگی و طبیعی از بین بردن موهای زائد

خانه / تازه های سلامت / 10 روش خانگی و طبیعی از بین بردن موهای زائد

گرچه داشتن موهای ریز صورت و دیگر اعضای بدن طبیعی است، ولی وجود موهای زائد ضخیم برای بسیاری چه خانم و چه آقا، می تواند واقعا آزاردهنده باشد.

به طور کلی برای از بین بردن موهای بدن و صورت ، دو انتخاب خواهید داشت:

روشهای موقت ازبین بردن موهای زائد بدن شامل استفاده از تیغ، کرمهای موبر، موم، اپلاسیون و … است و روشهای دائمی از بین بردن موهای زائد شامل لیزر موهای زائد و الکترولیز می باشد.

البته برخی روشهای طبیعی ازبین بردن موهای زائد بدن نیز وجود دارند که می توانید در منزل آنها را بکار بگیرید.

برای از بین بردن موهای زائد به روش سنتی، باید صبر و شکیبایی زیادی داشت، اما مزیت آن این است که در این روش‌ها از مضرات شیمیایی یا تهاجمی خبری نیست! ولی پیش از آن باید بدانید که مو تنها در صورتی دیگر رشد نخواهد کرد که فولیکول آن تخریب شده باشد (کاری که در لیزر موهای زائد انجام میشود).

در ادامه شمارا با 10 روش خانگی و طبیعی از بین بردن موهای زائد آشنا خواهیم کرد.

زیبایی و فرم دهی صورت با لیفت با نخ و لیفت بینی با نخ

موهای زائد

10 ورش خانگی و طبیعی از بین بردن موهای زائد

  1. زردچوبه

استفاده از زردچوبه برای از بین بردن موهای زائد در هندوستان بسیار گسترده است. البته مردم محلی در برخی از نواحی ایران نیز از این شیوه برای از بین بردن موهای زائد در کودکان استفاده میکنند. اعتقاد بر این است که اگر مخلوطی از گرد نخود به همراه زردچوبه و شیر آغوز را بر روی پوست کودک یا نوزاد قرار دهید، در آن نواحی مو رشد نخواهد کرد. البته این روش تنها از طریق تجربه بدست آمده است و تحقیقات علمی در این زمینه لازم به نظر میرسد.

مواد طبیعی موجود در زردچوبه به متوقف کردن یا کند شدن رشد مو کمک می‌کند. استفاده از ماسک یا اسکراب زردچوبه باعث تضعیف ریشه مو و بیرون کشیدن مکانیکی مو از پوست می‌شود. در سال 2017 پژوهشی بر روی اثربخشی زردچوبه در رفع موهای زائد زیربغل انجام شد. نتایج این پژوهش نشان از تأثیر قابل‌توجه زردچوبه در کند یا متوقف شدن رشد موهای زائد این ناحیه داشت.

با کمک زردچوبه به راحتی می توانید موهای زائد خود را از بین ببرید و به پاکسازی پوست کمک کند.

برای تهیه خمیر زردچوبه، زردچوبه و شیر را به نسبت دو به یک با هم مخلوط کنید، روی حرارت قرار دهید و آنقدر مخلوط را هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند، سپس اجازه دهید سرد شود. در مرحله آخر، مقدار کمی نمک یا شکر و یک قاشق غذاخوری آرد به خمیر اضافه کنید.

  1. سنگ پا

مشخص‌شده است که سنگ پا فقط برای صاف کردن پوست کف پا نیست بلکه قابلیت های دیگری نیز دارد.

سطح سخت و زمخت سنگ پا میتواند در از بین بردن و تخریب فولیکولهای مو موثر باشد. بعد از اینکه سطح مورد نظر را با صابون یا سایر نرم کننده ها پوشاندید، به آرامی و بدون فشار خیلی زیاد سنگ پا را بر روی پوست ناحیه بکشید. منافذ روی سنگ پا به موها گیر کرده و آن‌ها را بیرون می‌کشند.

توجه کنید که عدم استفاده از نرم کننده ( مثل صابون) و یا فشار خیلی زیاد میتواند باعث پوسته دادن پوست بدن و همچنین ظاهر شدن جوش و لکه های قرمز در سطح پوست شود.

استفاده منظم از سنگ پا در زمان استحمام میتواند به مرور زمان حجم موهای زائد را کم و حتی به کلی از بین ببرد.

  1. شکر، عسل و لیمو

این ترکیب همانند وکس در حذف موهای زائد عمل می کند و به آسانی تهیه می شود و میتوانید مورد استفاده قرار دهید. اگر از کرمها و مومهای تجاری برای زدودن موهای دست و پا استفاده میکنید، میتوانید به جای آنها از ترکیب عسل، آب لیمو و شکر استفاده کنید.

این مواد را با هم ترکیب کنید و بعد از اینکه خوب آنها را مخلوط کردید، مخلوط بدست آمده را درون ماکروفر و یا یک ماهیتابه قرار دهید تا خوب حرارت ببیند و به حالت ژل مانند تبدیل شود.

شکر قابلیت لایه برداری دارد و وقتی گرم می‌شود، بدون آسیب به پوست به موها می‌چسبد. این ماده همچنین سلول‌های مرده را همانند یک لایه بردار از روی پوست جدا میکند. عسل در طول این فرآیند نقش آبرسان و مرطوب کننده را برای پوست داشته و آن را تغذیه می‌کند.

از طرفی لیمو موها را بی رنگ کرده و در دراز مدت رشد آن‌ها را کاهش می‌دهد. ترکیب این سه ماده در کنار معجزه ای است که شمارا از شر موهای زائد رها کرده و در عین حال رطوبت طبیعی پوستتان را نیز حفظ میکند.

رفع موهای زائد با عسل

  1. سفیده تخم مرغ و آرد ذرت

ماسک سفیده تخم‌مرغ و آرد ذرت یکی از معروفترین درمان‌های خانگی برای خلاص شدن از موهای زائد است. ماسک آرد ذرت و تخم مرغ ترکیبی چسبناک و سفت است که همچون موم‌های صنعتی رفتار می‌کند.

تخم‌مرغ حاوی خواص مغذی برای پوست است و نشاسته ذرت در این ماسک به ازبین‌بردن موهای زائد و سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند به این ترتیب بدون کوچکترین آسیبی، موهای زائد شما از بین رفته و به مرور کمتر و کمتر رشد می‌کند.

یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک قاشق چایخوری شکر و یک قاشق چایخوری آرد ذرت کاملا با هم ترکیب نمایید. سپس این خمیر را روی موهای زائد قرار دهید. بگذارید این خمیر بر روی پوستتان خشک شود. پس از خشک شدن می توانید آن را پوسته پوسته کرده و از پوستتان جدا سازید.

  1. آب سیر

سیر، یکی دیگر از مواد اصلی‌ست که به‌راحتی در آشپزخانه شما یافت می‌شود. این گیاه منبع عالی سولفور، سلنیوم و روی است که به رفع موهای زائد کمک می‌کند.

اطلاعات علمی کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، اما اگر به سیر آلرژی ندارید، میتوانید از آن استفاده کنید زیرا درکل فایده‌های زیادی در زمینه‌ی زیبایی برای شما به همراه خواهد داشت.

فقط چند حبه سیر را بردارید، له کنید و آب آن را خارج کنید. یک ‌تکه پنبه را به این آب آغشته کنید و آن را روی مناطقی از پوست خود که موهای زائد دارند، بمالید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و با آب ولرم بشویید.

  1. آرد ذرت با شیر

یکی دیگر از روش‌های طبیعی که برای رفع موهای زائد بدن در طب سنتی پیشنهاد شده، ماسک آرد ذرت با شیر است. هنگامی که آرد ذرت با شیر روی پوست شما مالیده می‌شود، به‌سرعت به فولیکول‌های مو می‌چسبد و آن را محکم نگه می‌دارد. همانند موم وقتی ماسک را جدا می‌کنید، تمام موهای نرم روی پوست شما کنده می‌شوند.

برای درست‌کردن این ماسک، نصف فنجان آرد ذرت را با یک لیوان کوچک شیر مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. خمیر را در سراسر ناحیه‌ای که می‌خواهید موها را از بین ببرید، بمالید. بگذارید ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که کاملا خشک شود روی صورتتان بماند. در نهایت ماسک را از پوست، جدا و پوست خود را خشک کنید.

  1. زاج سفید و گلاب

زاج سفید یکی دیگر از مواد طبیعی است که در جهت کاهش رشد و از بین بردن موهای زائد از آن استفاده می‌کنند. این ماده که به صورت پودر وجود دارد را به راحتی می‌توانید تهیه کنید.

نصف قاشق چای خوری پودر زاج سفید را با ۳ قاشق سوپ خوری گلاب ترکیب کنید و روی موهای زائد بمالید. پس از ۲۰ دقیقه دوباره مخلوط را روی موضع بمالید و پس از خشک شدن آن را با آب سرد بشویید. حتماً پس از شستن پوست، از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست خشک نشود.

پیشنهاد مطالعه : قیمت تزریق بوتاکس

رفع موهای زائد با زاج

  1. روغن مورچه

این روغن نیز در کاهش تدریجی موهای زائد شهرتی فراوان دارد. جالب است بدانید بالاترین خلوص و با کیفیت ترین اسید فرمیک در طبیعت در بدن مورچه یافت میشود که هیچ گونه عوارض جانبی ندارد، اسید فرمیک موجود در این روغن مورچه باعث قطع فعالیت فولیکول مو و رفع موهای زائد میشود.

  1. سیب زمینی و عدس

استفاده از سیب‌زمینی باعث سفید شدن موهای زبر خواهد شد که به راحتی بیرون نمی‌آیند و این باعث می‌شود که آن‌ها کم‌تر از چشم انسان قابل‌مشاهده باشند.

دال عدس را شب قبل خیس کنید. سیب زمینی را آبش را گرفته و با عسل و لیمو مخلوط کنید. خمیر را روی پوست بمالید، بگذارید ۱۵تا۲۰ دقیقه بماند. وقتی خشک شد آن را به آرامی بصورت مالش دادن بکنید.

بهترین روش از بین بردن موهای زائد

با توجه به نکاتی مانند نوع پوست و مو، میزان دسترسی، هزینه، اثرگذاری و موارد دیگر می‌توانید بهترین روش را از میان روش‌های گفته شده انتخاب کنید. باید بدانید که برخی روش‌های مانند اپیلاسیون درد بسیاری دارد و به عنوان راه حل موقتی برای رفع موهای زائد محسوب می‌شود.

امروز از بهترین روش ها رفع دائمی موهای زائد لیزرها هستند؛ در این روش با استفاده از امواج مختلف لیزر، فولیکول موهای زائد کاملا تخریب می شود و امکان رشد موهای زائد در آن ناحیه خاص از بین می رود.

اگرچه از گذشته تا به الان شایعات زیادی درباره عوارض و اثرگذاری آن به گوش میرسد اما باید بدانید با پیشرفت هایی که در این سالها در علم لیزر به وجود آمده، دستگاه های لیزر موی زائد با توجه به طول موج، کشور و کمپانی سازنده اگر استانداردهای لازم را داشته باشند، بدون ایجاد هرگونه عارضه جدی موهای زائد با هرگونه رنگ  ضخامت و رنگ پوست از بین خواهد برد.

به این نکته توجه کنید که نوع دستگاه و اوپراتور ماهر و دقیق در اثر بخشی و کیفت لیزر حرف اول را می زند.

پیشنهاد مطالعه:بهترین روش رفع چربی غبغب

حذف موهای زائد با دستگاه

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 33 میانگین: 3.7]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان