8 مورد از بهترین ویتامین ضدپیری پوست که باید بشناسید

8 مورد از بهترین ویتامین ضدپیری پوست که باید بشناسید

خانه / تازه های سلامت / 8 مورد از بهترین ویتامین ضدپیری پوست که باید بشناسید

پیری فرآیندی اجتناب ناپذیر در زندگی همه ی ما است. افزایش سن باعث تغییرات زیادی در بدن و پوست ما می شود و از آنجایی که اغلب انسان ها زیبایی و جوان ماندن را دوست دارند، همواره به دنبال پیدا کردن راهی برای پیشگیری از بروز علائم پیری هستند.

البته علاوه بر افزایش سن، سبک زندگی نامناسب، رژیم غذایی ناسالم و عدم مراقبت از پوست میتواند باعث پیری زودرس پوست شوند.از علائم پیری پوست میتوان به چین و چروک، خشکی پوست، لک های مختلف پوست و … است.

با اینکه نمیتوان به طور کلی از پیری پیشگیری کرد اما میتوان با مصرف بهترین ویتامین ضدپیری پوست و مواد معدنی، و روش های کلینیکی روند پیری و بروز علائم آن را کند کرد و به تعویق انداخت.

در ادامه به معرفی بهترین ویتامین ضدپیری پوست که در حفظ سلامت، جوانی و زیبایی پوست موثر هستند خواهیم پرداخت.

بهترین ویتامین ضدپیری پوست

بهترین ویتامین ضدپیری پوست شامل

کلاژن یکی از بهترین ویتامین ضدپیری پوست است که از مهم ترین عوامل جوانی و شادابی پوست است در واقع نوعی پروتئین است که به پوست خاصیت ارتجاعی می دهد و با حفظ آب بافت پوستی مانع از خشکی و چین و چروک می شود. کلاژن همچنین در تعویض و ترمیم سلول های مرده پوست نیز نقش دارد.

با افزایش سن، رژیم غذیی نادرست، سیگار کشیدن و… روند تولید این پروتئین در پوست کم میشود که نتیجه آن پیری زودرس پوست و بروز علائمی چون چین و چروک می شود.

همچنین مصرف مواد خوراکی چون ژلاتین، مرغ، گوشت، عصاره استخوان و … میتواند به تامین این ماده در پوست کمک کند، اما اگر پوست شما دچار پیری شده است و یا میخواهید که همیشه پوستی صاف و شفاف داشته باشید میتوانید از انواع کرم و مکمل های کلاژن با مشورت پزشک استفاده کنید و یا حتی از انواع روش های کلینیکی مانند تزریق ژل، لیزرهای جوانسازی مانند آیکون، اندولیفت و … که باعث تحریک تولید کلاژن در پوست میشوند را انتخاب کنید.

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که وظایف مهمی را در بدن برعهده دارد و ازجمله بهترین ویتامین ضدپیری پوست است که از انواع آن میتوان به رتینوئیدها و کاروتنوئیدها اشاره کرد. هر دو نوع ویتامین A به محض ورود به بدن به رتینول تبدیل می‌شوند. رتینول‌ یا ذخیره می‌شود یا توسط سیستم لنفاوی به سلول‌های سرتاسر بدن منتقل می‌شود.

ویتامین A آنتی‌اکسیدان بالایی دارند که آثار مخرب رادیکال های آزاد را خنثی می کند، از همین رو از تخریب سلول‌های پوستی، پیرشدن پوست و دیگر بیماری‌های پوستی جلوگیری کند. همچنین با بهبود گردش خون باعث افزایش اکسیژن رسانی به سلول های پوست می شود که نتیجه آن بهبود ترمیم سلول های آسیب دیده است.

از دیگر فواید این ویتامین میتوان به رفع چین و چروک، درمان جوش و آکنه، کمک به تولید سلول های پوستی سالم، محافظت از پوست در برابر عفونت ها و در کل جوانسازی پوست اشاره کرد.با داشتن یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین A که شامل جگر گاو یا گوسفند، ماهی سالمون، هویج، کدوحلوایی و … است میتوان به سلامت و تقویت پوست کمک کرد.

با توجه به مزایای بی نظیر ویتامین A در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی، مثل کرم‌های مرطوب‌کننده، ضدآفتاب‌ها، روغن‌های مخصوص پوست و کرم‌های ضدچین‌وچروک نیز این نوع از بهترین ویتامین ضد پیری پوست وجود دارد و شما میتوانید با مشورت پزشک و شناخت نیازهای پوست خود از آنها استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه:تاثیر ویتامین B۳ بر پیشگیری سرطان پوست

بهترین ویتامین ضدپیری پوست از نوع آ

ویتامین E یک آنتی اکسیدان بوده و دارای خواص ضد التهابی می باشد که در حفظ سلامت پوست موثر است و از دسته ی بهترین ویتامین ضدپیری پوست است که چروک، ترک و خطوط پیری را التیام می بخشد.

اشعه های مضر آفتاب میتوانند باعث تخریب کلاژن، ایجاد لک، خشکی، کدر و پیر شدن پوست شوند. یکی از وظایف ویتامین E در مراقبت از پوست، حفاظت از پوست در برابر این آسیب های ناشی از نورآفتاب است و پوست را جوانتر، زیباتر و مرطوب می سازد.

ویتامین E، برای رطوبت رسانی و تغذیه پوست مناسب بوده و ظاهری سالم، صاف و درخشان به پوست میدهد. همچنین شما می توانید مقاله ی خواص ویتامین Eبرای پوست را مطالعه کنید تا از تاثیرات این ویتامین بر پوست مطلع شوید.

خوراکی‌های سرشار از ویتامین E میتوان به روغن و تخمه آفتابگردان، روغن ذرت، روغن سویا، بادام ها و … اشاره کرد.برای تامین این ویتامین میتوانید از مکمل های آن استفاده کنید، البته ماساژ ویتامین E روی میتوانید تاثیر بسزایی در رطوبت رسانی و جلوگیری از آثار پیری پوست شود.

ویتامین D عملکردهای بسیار مهمی در بدن دارد اما متاسفانه در میان منابع غذایی بسیار کمیاب است.خشکی پوست و ایجاد لک از نشانه های کمبود این نوع از بهترین ویتامین ضدپیری پوست می‌باشد و بدن انسان می‌تواند خودش این ویتامین را از طریق قرارگرفتن در معرض نور خورشید بسازد.

کمک به درمان اگزما و پسوریازیس، درمان آفتاب‌سوختگی، بهبود زخم و جوانسازی پوست از فواید ویتامین D هستند.ماهی‌های چرب مثل قزل‌آلا، تن ماهی، زرده تخم مرغ، غلات و … تعدادی غذای غنی از ویتامین D هستند. اما مصرف مکمل و قرار گرفتن در زیر نور آفتاب  میتوانند روش های بهتری برای افزایش ویتامین D باشند.

ویتامین سی از موثرترین ویتامین ها در حفظ جوانی و پیشگیری از پیری پوست است.ویتامین C نه تنها یک آنتی اکسیدان قدرتمند است و روند پیدایش خطوط و چین و چروک هارا کند می کند، این بهترین ویتامین ضدپیری پوست همچنین می تواند به افزایش تولید کلاژن، رفع لک های تیره روی پوست و حلقه های تیره اطراف چشم ها که از نشانه های پیری هستند، کمک کند.

بهبود جای زخم و سوختگی‌ها، درمان آفتاب سوختگی، درمان اگزما و بهبود آکنه از دیگر فواید ویتامین سی هستند.توجه به فواید فراوان ویتامین C برای سلامت و زیبایی، کمپانی های متفاوت دست به تولید محصولات مختلف مراقبت از پوست مانند سرم ها، کرم ها و روغن های حاوی ویتامین C زدند که در پیشگیری از پیری پوست موثر هستند.

همچنین با مصرف مکمل ها و مواد خوراکی مانند مرکبات، اسفناج، جعفری و … که منابع  ویتامین C هستند میتوان میزان این ویتامین را در بدن افزایش داد.

روی (زینک) به‌عنوان ترمیم‌کننده‌ی بافتی و پوستی شناخته‌شده و بر زیبایی و جوانی تاثیر به سزایی دارد.این نوع از بهترین ویتامین ضدپیری پوست در سلول‌های سراسر بدن یافت می‌شود و نقش مهمی در بدن دارد. یکی از دلایلی که امروزه بسیاری از افراد دچار ریزش مو، مشکلات پوستی، ناخن ها و غیره می باشند کمبود عنصر روی در بدن است.

وجود زنیک در بدن باعث میشود که زخم ها سریع تر ترمیم شوند و التهابات پوستی کاهش یابند.روی(زینک) در افزایش تولید پروتئین های چون کلاژن و کراتین (پروتئینی که در رشد مو موثر است) ضروری است و همچنین نکته ی شگفت آور این است که بهترین ویتامین ضدپیری پوست در درمان جوش و آکنه، خارش، آلرژی های پوستی، تقویت مو و ناخن … بسیار موثر است.

توصیه می شود جهت درمان کمبود این ماده از مکمل هایی چون قرص زینک پلاس، مواد خوراکی سرشار از زینک چون گوشت گاو و گوساله، بادام زمینی، کنجد، غذاهای دریایی و … استفاده کنید تا پوستی سالم و جوان داشته باشید.

کورکومین ماده فعال اصلی در گیاه زردچوبه است و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب است که به بهبود سلامت پوست و محافظت در برابر سرطان کمک کند.لایه‌برداری تنها بخشی از خواص این نوع از بهترین ویتامین ضدپیری پوست است که با از بین بردن سلول‌های مرده، پوست را صاف و شفاف کند.

کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند باعث تسریع روند بهبود زخم  جای جوش، افزایش خاصیت کشسانی پوست و درمان پسوریازیس و از همه مهم تر جلوگیری از پیری زودرس پوست شود.برای بهره مند شدن از خواص کورکومین امروزه برخی از محصولات پوستی در ترکیبات خود از این ماده استفاده میکنند و همچنین میتوان با کمک زردچوبه ماسک های خانگی درست کرد.

سلنیوم یک ماده معدنی است که از کمبود ویتامین E جلوگیری می کند. همچنین، بهترین ویتامین ضدپیری پوست است که سبب کاهش بروز آسیب در DNAمی شود. این ماده معدنی برای پوست بیشتر از چیزی است که تصور می کنید و سرشار از آنتی اکسیدان بوده و از بدن ما در برابر رادیکالهای آزاد محافظت می کند.

سلنیوم از بروز برخی بیماری ها و پیری پوست جلوگیری می کند. وجود این ماده باعث بهبود گردش خون میشود و .پوستی نرم، انعطاف پذیر و بی نقص به شما میدهد.

این ماده به بهبود رنگ پوست، درمان آکنه، رفع خشکی پوست و درمان آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی نیز کمک میکند.آجیل، ماهی تن، تخم مرغ، تخم آفتابگردان، سینه مرغ، قارچ و … منابع خوبی برای تامین سلنیوم در بدن هستند.

پیشنهاد مطالعه:سیناریزین یا بتاهیستین

سلنیوم و خواص ضدپیری

سخن پایانی درباره ی بهترین ویتامین ضدپیری پوست

بهترین ویتامین‌ ضدپیری پوست برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند و این روزها دسترسی به انواع مکمل ها و محصولات دارای ویتامین های مختلف بسیار راحت و آسان است اما باید توجه کنید که مصرف بیش از حد هم میتواند مخرب باشد همچنین ممکن است پوست شما به برخی محصولات حساسیت نشان دهد، از همین رو بهتر است ابتدا با آزمایش خون از کمبودهای خود آگاه شوید و حتما با یک پزشک یا متخصص مشورت کنید.

ممکن است در صورت کمبود ویتامین در بدن پزشک جهت جلوگیری از علائم پیری به شکل آسانتر و جوانسازی سریعتر پوست انجام روش های چون لیفت با نخ، تزریق ژل و بوتاکس، لیزر آیکون و … را پیشنهاد دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.2]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان