بیماری های شایع پوستی

بیماری های شایع پوستی

خانه / تازه های سلامت / بیماری های شایع پوستی

از جمله بیماری های شایع پوستی :

– سرطان ملانوما

آکنه و جوش های صورت

– اگزمای پوستی

– برص

– پسوریازیس

-قارچ پوستی

-آبله مرغان

-آفتاب سوختگی و … از بیماری های شایع پوستی می باشند.

سرطان ملانوما چیست؟

ملانوما یک نوع سرطان پوستی می باشد . این تومور پوستی در اثر تغییر در ملانوسیت ها (سلول های رنگدانه ای پوست ) ایجاد می شود.

ملانوما علاوه بر پوست ممکن است در مخاط دهان و چشم ، در زمینه خال ها و ناخن ایجاد شود. از نظر ظاهری ملانوما شبیه به یک خال ظاهر می شود. دقیقا به همین دلیل است که هرگونه خال مشکوک در بدن یا صورت باید توسط پزشک برسی شود . در مواردی هم این بیماری شبیه به خال نمایان نمی شود و در این صورت پی بردن به بیماری دشوارتر می شود.

عوامل خطرناک در جهت ایجاد سرطان ملانوما:

– وجود خال های مادرزادی و ضعیف بودن سیستم ایمنی فرد

-ساکن بودن در ارتفاعات بالا

-قرار گرفتن زیاد در برابر اشعه خورشید

-وراثت

-کار با مواد شیمیایی

معمولا سرطان ملانوما در افرادی که پوست روشنی دارند شیوع بیش تری دارد اما هر فردی ممکن است فارق از رنگ پوست و نژاد دچار این مشکل شود و باید به فکر پیشگیری بود .

از مواردی که در جهت پیشگیری از این بیماری می توان استفاده کرد :

-استفاده مرتب از کرم های ضد آفتاب استاندارد

-برسی خال های مشکوک روی صورت و بدن

-استفاده از کلاه و دستکش در آفتاب شدید

-دوری از مواد شیمیاییی مضر برای پوست مانند آرسنیک و …

سرطان ملانوما در کشور ما (ایران) شیوع کمی دارد اما به هر حال باید روش های پیشگیری آن رعایت شود.

درمان تومور ملانوم:

امروزه درمان سرطان پیشرفت بسیاری کرده است . در جهت درمان این بیماری هم مانند اکثر سرطان ها ار زوش جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی و … استفاده می شود.

در صورت اطلاع به هنگام از بیماری درمان بسیار راحت تر و ممکن تر خواهد بود.

بیماری پوستی برص: (لک و پیسی)

بیماری برص سبب از بین رفتن رنگدانه های پوست می شود و زمانی که رنگدانه ها از بین برود در آن ناحیه قسمت های سفید رنگ با مرز نامشخص ایجاد می شود.

این مشکل معمولا در قسمت هایی از صورت به وجود می آید که مدت زمان بیش تری در معرض اشعه مضر آفتاب هستند. نکته ای که باید بدانید این موضوع است که بیماری برص واگیردار نیست و از این نظر به هیچ وجه خطرناک نیست. این بیماری در انواع مختلف پوست ها و نژادها ممکن است رخ دهد اما از نظر ظاهری در پوست های تیره رنگ بیشتر نمایان می شود.

درمان بیماری برص :

خوشبختانه بیماری برص از نظر پزشکی خطرناک نیست و درمان های آن در جهت زیبایی فرد و بازگرداندن رنگ دانه ها به پوست انجام می شود و از جمله این درمان ها می توان درمان با اشعه فرابنفش یا حتی جراحی را نام برد.

اگزمای پوستی :

اگزما یک نوع بیماری پوستی مزمن اس که معمولا علائم آن به صورت خارش های شدید پوستی نمایان می شود اما معمولا بیماران وقتی با دلایل دیگری مانند پوسته، پوسه شدن ، سوزش پوست، ترک خوردگی ، ترشح ، التهاب و قرمزی مواجه شدید به پزشک مراجعه می کنند بعد ار برسی پزشک بیماری فرد اگزما تشخیص داده می شود.

علت های متفاوت و حتی ناشناخته برای بروز اگزما گفته شده است اما اکثر پزشکان دلیل آن را فعالیت زیاد سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل مضر محیط اطراف می دانند. در نتیجه بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به این مشکل دوری کردن از مواد شیمیایی و مواد شوینده و همچنین درمان خشکی بیش از حد پوست است.

درمان بیماری اگزما :

در مرحله اول باید ارتباط پوست خود را با مواد محرک و شیمیایی قطع کنید و از کرم ها و داروهای مرطوب کننده استاندارد و با تجویز پزشک استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه: مبارزه با رشد باکتری ها و بیماری های مو

بیماری پوستی پسوریازیس:

بیماری پسوریازیس یک نوع بیماری خود ایمنی پوستی شناخته شده است و معمولا اولین نشانه ایجاد آن پوسته ، پوسته شدن و التهاب و قرمزی پوست است.

پسوریازیس اکثرا در قسمت هایی از آرنج و زانو ایجاد می شود اما پیدایش آن در قسمت های دیگر مانند گردن، دست ها ، پاها و … نیز ممکن است.

درمان پسوریازیس:

معمولا بیماری پسوریازیس درمان قطعی ندارد و با تجویز کرم ها و پمادها علائم آزار دهنده آن کاهش می یابد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان