بیماری پوست مرغی

بیماری پوست مرغی

خانه / تازه های سلامت / بیماری پوست مرغی

بیماری پوست مرغی
پوست مرغی یا کراتوز پیلار در ۵۰-۸۰ ٪ از نوجوانان و حدود ۴۰ درصد از بزرگسالان مشاهده می شود و در اغلب موارد نیز هیچگونه درمانی نیاز ندارد و صرفا از نظر زیبایی ممکن است برای فرد ناخوشایند باشد.

کراتوز پیلاریس یا همان پوست مرغی نوعی بیماری پوستی است و نشانه‌ای برای حساسیت یا آسم نیز به شمار می‌رود که با برآمدگی‌های کوچک روی پوست، ظاهری قرمز، خشک و خشن مشخص می‌شود و گاه با خارش نیز همراه است. در واقع، برآمدگی‌ها و برجستگی‌های ایجاد شده سابقه حساسیت یا آسم را در شما نشان می‌دهد. این برآمدگی‌های کوچک همانند آکنه‌های قرمز یا سفید هستند و معمولا مشکل خاصی ایجاد نکرده و به درمان نیاز ندارند، ولی خلاص شدن از شر آنها دشوار است.

کراتوز پیلار

پوست مرغی بیماری پوستی ژنتیکی است که معمولا تو قسمت نشیمنگاه،ران ها, پشت،بازوها ایجاد می شود. به نظر می رسد که پوست این افراد جوش زده یا به خاطر سرما مور مور شده اما در واقع اینجور نیست و پوست ظاهری دون دون دارد ،پوست این افراد به خاطر خشکی و ضخامت غیر طبیعی مجاری فولیکول مو به این شکل در می آید.

بیماری پوست مرغی در اثر هیپرتروفی و ضخیم شدن لایه شاخی پوست در منفذ فولیکول مو ایجاد میشود و با خشکی شدید پوست همراه است که موجب تشدید علائم میشود ، ارثی بوده و متاسفانه تاکنون فاقد درمان قطعی است.

علائم پوست مرغی

پاپول‌ها (توده‌های‌ برجسته‌ کوچک‌) با خصوصیات‌ زیر:

پاپول‌های‌ کوچک‌، سفت‌ و سفیدرنگ که هنگام لمس‌ شبیه‌‌ سنباده‌ به نظر می رسند.
پاپول‌ها به‌ صورت‌ گروهی‌ بروز کرده‌ و هر یک‌ از آنها اندازه‌ای‌ حدود یک‌ میلی‌متر دارند.
پاپول‌ها در محل‌ منافذ فولیکول‌های‌ مو تشکیل‌ شده‌ و با ناخن‌ قابل‌ کنده‌شدن‌ هستند.
هنگامی‌ که‌ این‌ پاپول‌ها کنده‌ می‌شوند، معمولا یک‌ موی‌ پیچیده‌ شده‌ در داخل‌ یک‌ ماده‌ سفید نسبتا سفت‌ مشاهده‌ می‌شود.
این‌ پاپول‌ها خارش‌ یا سوزش‌ ندارند.
در یک گروهی از بیماران علائم به شکل در گیری صورت و ابرو می باشد که البته این حالت بسیار نادر است و معمولا نیاز به درمان دارد.
درمان‌های طبی پوست مرغی

داروی واحدی برای پوست مرغی وجود ندارد اما بسیاری از روش‌های درمانی شامل مراقبت و استفاده از کرم‌های دارویی و نرم‌کننده‌های پوستی در کاهش علایم و بهبود ظاهری پوست مفید است که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

اگزوفولیاک موضعی: این گروه از کرم‌های دارویی حاوی آلفاهیدروکسی‌اسید، اسیدلاکتیک، اسیدسالیسیلیک یا مرطوب‌کننده‌های اوره و نرم‌کننده‌های پوست‌ هستند. با توجه به شدت بیماری، کرم‌های مختلفی به بیماران توصیه می‌شود که البته برخی را بدون نسخه می‌توان تهیه کرد، اما برخی دیگر باید حتما براساس نظر پزشک تجویز شود. اسیدهای موجود در این کرم‌ها ممکن است باعث قرمزی، سوزش یا التهاب پوستی شود. به همین دلایل اگزوفولیاک موضعی برای کودکان کوچک توصیه نمی‌شود.

درمان پوست مرغی

رتینویید موضعی: این مشتقات ویتامین A با افزایش رشد سلولی و پیشگیری از انسداد فولیکول‌های مو به تسکین این بیماری کمک می‌کنند. نکته مهم در مورد مصرف این دارو، عدم استفاده آن از سوی زنان باردار و شیرده است که باید با مشورت پزشک، درمان را به تاخیر انداخت یا از درمان‌های جایگزین استفاده کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان