بوتاکس

بوتاکس

پیری فرایندی اجتناب ناپذیر است. زیباتر شدن، جوان ماندن و یا از بین بردن علائم پیری دغدغه همه زنان و مردان است. به همین دلیل متخصصان در دوره های مختلف و طی سال ها به دنبال پیدا کردن روشی موثر و کم عارضه برای جوان ماندن و از بین بردن علائم پیری بودند. از جمله این روش ها می توان به تزریق بوتاکس و تزریق ژل و لیفت با نخ اشاره کرد.

با افزایش سن در نقاط مختلف صورت خطوطی ظاهر می شوند که آنها را اصطلاحا چروک مینامیم. این خطوط بویژه در ناحیه پیشانی ، خط اخم و دور چشم وجود دارند که بعلت انقباض عضلانی بوده و اگر به موقع درمان نشود باعث تبدیل خطوط موقت انقباض به خطوط دائم (که در حالت استراحت هم وجود دارند) می شوند. همچین افزایش سن باعث شل شدن و افتادگی پوست صورت می شود که با روش فرم دهی صورت قابل درمان است.

بهتر است برای از بین بردن خطوط پیشانی و اخم از ترکیب چند روش همزمان استفاده کرد مانند تزریق بوتاکس به همراه فیلر و لیزر آیکون.

تعداد زیادی از بازیگران، خواننده‌ها، سیاستمداران، افراد مشهور و … برای جوانسازی چهره خود که نتیجه آن طبیعی باشد و عوارض نداشته باشد، بوتاکس را انتخاب میکنند.

تزریق بوتاکس یک روش روتین و روال امروزی در کلینیک‌های پزشکی برای جلوگیری از علائم پیری و هدیه کردن جوانی و زیبایی به مراجعه‌کنندگان است. زیبایی مقوله‌ای درونی در تمامی انسان‌هاست که تمایل دارند از پیری و نمایان شدن چین و چروک‌ها جلوگیری نمایند.

البته کاربرد بوتاکس تنها به این مورد محدود نمی‌شود. امروزه در سراسر جهان از تزریق بوتاکس برای انواع کاربردهای پزشکی و زیبایی استفاده‌های بسیاری می‌شود. جهت آشنایی بیشتر با این روش در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: سریعترین روش رفع قوز بینی بدون جراحی

بوتاکس

 بوتاکس چیست؟

انقباض و حرکت عضلات صورت عامل اصلی ایجاد چین‌های روی پوست هستند، در واقع بوتاکس از سمی به نام بوتولینیوم ساخته شده است که کار آن فلج کردن عضلات می باشد.

شاید با شنیدن نام سم بترسید، اما باید بدانید که جای هیچ نگرانی نیست؛ زیرا بوتولونیوم، خالص شده استریل باکتری کلستردیوم بوتولونیوم اسید که پس از تزریق در زیر پوست فقط سبب فلج موقت عضلات ناحیه مورد نظر میشود که نتیجه ی آن کاهش چروک‌های سطحی، عمقی و جوانسازی پوست است.

در واقع پس از تزریق مقدار کمی از بوتولینوم جذب عضله می‌شود و در انتهای اعصابی که فرمان انقباض را به عضلات می‌رسانند مستقر می‌شود، در این محل بوتولینوم از آزاد شدن یک واسطه شیمیایی به نام استیل کولین که مسئول انقباض عضلانی است جلوگیری می‌کند.

در نتیجه دستور انقباض به عضله نمی‌رسد و از فعالیت‌های عضلانی یا سوخت ‌وساز در آنجا جلوگیری میشود، که نتیجه آن نوعی فلج عضلانی موقت است. میزان سم در بوتاکس به برندهای مختلف آن بستگی دارد برای آگاهی از تفاوت برندهای بوتاکس مقاله ی انواع بوتاکس و بهترین مارک آن کدام است؟ را مطالعه کنید.

بسیاری افراد به دلیل اینکه تصور میکنند بوتاکس باعث میشود چهره آنها مصنوعی شود از انجام آن خودداری میکنند که تصوری کاملا اشتباه است؛ زیرا بعد از تزریق بوتاکس براحتی می‌توانید بخندید یا اخم کنید با این تفاوت که دیگر چین و چروک‌های آزار دهنده روی صورت شما وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه : نخ بوتاکس چیست؟

کاربردهای تزریق بوتاکس

بوتاکس  بیش از بیست سال است که در زمینه های مختلف زیبایی و درمانی مورد استفاده قرار میگیرد و نتایج بسیار مطلوبی برجای گذاشته است.

اگر این سم توسط پزشک ماهر در ناحیه درست و با دوز پایین تزریق شود هیچگونه خطری برای سلامت بدن نخواهد داشت.

چین و چروک های پیشانی از اولین نشانه های افزایش سن هستند. ژنتیک، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، مصرف دخانیات و عادات بد رفتاری در عمیق شدن این چروک ها مؤثر هستند.

خطوط اخم در حقیقت خطوط عمودی هستند که بین ابروها ظاهر می‌شوند. زمانی که فرد خسته یا عصبی است این خطوط جلوه بیشتری دارند.

تزریق بوتاکس به این ناحیه، انقباض عضلات آن را به طور موقت کم میکند و باعث رفع چین‌ و چروک‌ و خطوط اخم و پیشانی میشود.

خطوط پنجه کلاغی چین و چروک‌های ریزی هستند که در اطراف چشم دیده می‌شوند و از نشانه های افزایش سن هستند. البته ممکن است به دلیل عدم مراقبت صحیح از پوست، در افراد جوان نیز دیده شوند.

این خطوط با تزریق بوتاکس قابل درمان و حتی پیشگیری هستند.

پیشنهاد مطالعه:فواید بوتاکس زیر بغل

رفع خطوط پنجه کلاغی با بوتاکس

ممکن است بر اثر پیری، مادرزادی و یا علل دیگر، یک یا هردو ابروها دچار افتادگی شوند.

روش های متفاوتی برای بالا بردن و قرینه سازی ابروها وجود دارد. بوتاکس یکی از آن ها است.

فعالیت زیاد غدد تعریق، باعث هایپر هیدروزیس (تعریق شدید و غیر طبیعی) در برخی نواحی بدن می شود.

تزریق بوتاکس برای افرادی که بیش از حد عرق می کنند، نوعی درمان است که می تواند تعریق آن ها را کاهش دهد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده، تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد را تایید کرده است.

بوتاکس از طریق غیر فعال کردن مواد شیمیایی تحریک کننده غدد عرق، از تعریق زیاد در نواحی مانند کف دست و زیر بغل جلوگیری می کند.

لبخند لثه ای به حالتی گفته میشود که هنگام لبخند زدن، لب فوقانی بیش از حد بالا رفته و لثه دیده می شود. که یکی از علل آن بیش فعال بودن عضلات این ناحیه است.

پیشنهاد مطالعه:جوانسازی پوست با تزریق ژل

درمان لبخند لثه ای با بوتاکس

تزریق بوتاکس به ناحیه ی بین بینی و لب فوقانی، حرکات عضلات این ناحیه را محدود میکند و اجازه نمیدهد لب خیلی بالا برود و باعث میشود تا شما لبخند زیباتری داشته باشید.

امروزه تزریق بوتاکس به عنوان جدیدترین درمان سردرد میگرنی مطرح می باشد و حتی موفق به دریافت گواهی از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) شده است.

در این روش بوتاکس به نقاطی از سر و گردن تزریق میشود سپس باعث جلوگیری از آزاد شدن سیگنالهای درد در پایانه های عصبی سر و گردن میشود.

شاید هنگام صحبت کردن و خندیدن ممکن است متوجه ایجاد چروک روی چانه خود شده باشید که با تزریق بوتاکس میتوانید ظاهری صاف و زیبا به چانه خود بدهید.

با افزایش محبوبیت روش های غیر جراحی برای فرمدهی بینی، تزریق بوتاکس به بینی یکی از روش هایی که است که اخیراً با هدف فرم دهی به بینی و زیباسازی آن مورد استفاده قرار گرفته است. با تزریق بوتاکس در زیر سپتوم بینی، می توان نوک بینی را تا حدی لیفت و بالا داد.

مزایای تزریق بوتاکس

سن مناسب برای استفاده از بوتاکس

به طور کلی به افرادی که سن پایین ۱۸ سال و بالای ۷۵ سال دارند، تزریق بوتاکس پیشنهاد نمیشود.

البته تزریق بوتاکس در سنین جوانی می‌تواند از بروز علائم پیری چون ایجاد چین و چروک و خطوط عمیق پیشگیری کند، به همین دلیل انجام این روش برای افراد بالای 25 سال توصیه میشود.

عوارض تزریق بوتاکس

در اولین مراجعه و تزریق بوتاکس ممکن است مواردی برای شما پیش آید که کمی شما را دچار ترس کند اما باید بدانید این حالات طبیعی است و خود به خود رفع می شود برای مثال:

بالا رفتن ابروها: همانطور که گفتیم از بوتاکس می توان برای بالا بردن و لیفت ابروها هم استفاده کرد . اگر چنانچه تمایلی به بالا تر رفتن ابرو خود ندارید قبل از تزریق بوتاکس این مورد رو به پزشک خود یادآوری کنید.

توضیحات عوارض بوتاکس توسط دکتر حاتمی

مدت زمان ماندگاری اثر بوتاکس

اثرات بوتاکس از دو ساعت بعد از تزریق شروع شده و طی 3 الی 5 روز قابل دیدن می شود و بعد از 14 روز به حداکثر می رسد .اثر بوتاکس معمولا سه تا شش ماه ماندگاراست که می‌تواند متفاوت باشد (دوام نتیجه تزریق بوتاکس بستگی به نوع بوتاکس، عمق و میزان چروک ها، تبحر پزشک معالج، ناحیه‌ی تزریق و همچنین سن افراد دارد).

با بازگشت تدریجی فعالیت عضلات، خطوط و چین و چروک‌ها دوباره ظاهر می‌شوند و ممکن است نیاز به تزریق مجدد باشد.

برندهای معتبر بوتاکس

به دلیل زیاد بودن تقاضا برای استفاده از انواع بوتاکس انواع مختلفی از این سم مفید نیز با مارک‌های متفاوت تولید شده است. شرکت‌ها با برندهای مختلف و دوزهای متفاوت سم بوتولینوم را به بازار رقابت عرضه کرده‌اند.

انواع بوتاکس در کشورهای بسیاری تولید می‌شود که همه‌ی آن‌ها استاندارد نیستند. بسیاری از بوتاکس‌ها که استاندارد و معتبر نیستند، می‌توانند خطرات بسیاری برای کسانی که استفاده می‌کنند به وجود آورند. تعدادی از بوتاکس های معتبر:

دیسپورت یکی از معتبرترین برندهای بوتاکس در سراسر جهان که ساخت کشور انگلستان است. مزایای مهم این برند پخش یکنواخت و نتیجه تقریبا سریع آن می‌باشد و ماندگاری نسبتاً خوبی دارد.

مصپورت، برند پرطرفدار ساخت کشور ایران که باتوجه به قیمت، ماندگاری و عملکرد خوبی که داشته توانسته رضایت بسیاری از پزشکان و زیباجویان را کسب کند.

زئومین، ساخت کشور آلمان بوده که به گفته شرکت تولیدکننده آن یعنی MERZ خالص ترین نوع این سم را تولید می‌کند.

نورونوکس در کشور کره تولید می‌شود. از آنجایی که حاوی سم بوتولینوم A است تأثیر درمانی بسیار مطلوبی دارد.

پیشنهاد مطالعه:لیفت آندوسکوپیک چیست؟

ماندگاری بوتاکس

تزریق بوتاکس بهتر است یا تزریق ژل؟

تزریق ژل و بوتاکس هردو از محبوب ترین روش های زیبایی وجوانسازی هستند و انتخاب بین این دو روش ممکن است سخت باشد.

اما بدلیل اینکه عملکرد این دو روش متفاوت است باید انتخاب بین آنها را به پزشک خود بسپارید که با توجه به علم و دانش خود و نیاز صورت شما بهترین روش را تشخیص دهد. معمولا اگر خطوط خیلی عمیق باشند تزریق همزمان ژل و بوتاکس پیشنهاد می شود و در مواردی که خطوط ایجاد شده علاوه بر عمق زیاد، باعث شکستی پوست شده باشد استفاده از لیزر آیکون در کنار ژل و بوتاکس توصیه می شود تا تغییرات به بهترین شکل ممکن روی چهره شما نمایان شود.

چه کسانی نباید بوتاکس تزریق کنند؟

البته این دسته از افراد با اجازه پزشک خود می توانند بوتاکس تزریق کنند.

نواحی تحت درمان با بوتاکس

مراقبت های بعد از بوتاکس

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس

  1. به مدت 3 روز از فشار دست، ماساژ پیشانی یا گذاشتن یخ بر روی موضع خودداری نمائید.
  2. در 3 ساعت اولیه تزریق از دراز کشیدن و یا خوابیدن خودداری نمائید.
  3. از زمان تزریق تا 4-3 ساعت به صورت خود آب نزنید.
  4. به مدت 2 روز مراقب باشید گرما (مانند سشوار، سونا، آب گرم و … ) به صورت شما نخورد این کار باعث کاهش اثر بوتاکس میشود.
  5. سرخود را به  مدت 5 ساعت پایین  نگیرید. حتی برای موبایل، بستن کفش، نماز خواندن و …
  6. برای اثربخشی  بیشتر  توصیه  می شود  بین  یک تا  دو ساعت اول با عضلات صورت بازی کنید. اما در صورتی که افراد در کنار بوتاکس از لیفت بینی، لیفت ابرو یا ژل خط اخم استفاده کردند این کار را انجام ندهند.
  7. شروع اثر بوتاکس از روز سوم تزریق میباشد و تا دو هفته زمان می برد.
  8. زمان ترمیم بوتاکس: دو هفته تا یک ماه بعد از تزریق آن است و در صورت نیاز میتوانید به کلینیک مراجعه کنید.
  9. در صورت داشتن سردرد مسکن مصرف نمائید.
  10. اثر بوتاکس به مدت 3 الی 4 ماه است و باید مجدداً تکرار شود.
  11. در بوتاکس طبیعی، کمی حرکت در ناحیه پیشانی و اخم طبیعی است و صورت حالت ماسکه به خود نمی گیرد.
  12. توجه داشته باشید که فشار روی پیشانی و یا خوابیدن روی صورت ممکن است باعث بالا یا پائین شدن ابرو شود.

مراقبت های تزریق بوتاکس

هزینه تزریق بوتاکس

قیمت بوتاکس به عوامل متفاوتی بستگی دارد از همین رو اگر میخواهید درباره ی هزینه دقیق مطلع شوید باید با پزشک در ارتباط با موارد زیر مشورت کنید:

برند بوتاکس : برند و نوع بوتاکس با توجه به نیاز، خواسته زیباجو و ناحیه مورد نظر انتخاب میشود. کشور تولید کننده و ماندگاری بوتاکس در قیمت آن اهمیت دارند.

میزان تزریق : هرچه تعداد و عمق چروک‌های پوست بیشتر باشد، فرد به حجم بالاتری بوتاکس نیاز دارد و همچنین با توجه به نوع درمان و پوست ممکن است مقدار بوتاکس تغییر کند برای مثال برای کاهش تعریق زیر بغل 2 تا 3 برابر دوز بیشتر نسبت به ناحیه پیشانی، بوتاکس تزریق میشود.

اندازه محل تزریق : برای از بین بردن چروک‌های پیشانی، پنجه کلاغی، رفع خطوط اخم یا لبخند به میزان مشخصی بوتاکس نیاز است.

هزینه کلینیک و پزشک : هر چه کلینیک مجهزتر باشد و پزشک از تجربه و مهارت بالاتری برخوردار باشد، بدون شک هزینه تزریق بیشتر خواهد بود.

نوع و محل تحت درمان : با توجه به اینکه تزریق ژل به منظور درمانی تزریق میشود یا جوانسازی با توجه به اینکه دوزها متفاوت است، هزینه متغییر است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

سوالات متداول

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان