جای به جا مانده از آبله مرغان

جای به جا مانده از آبله مرغان

خانه / تازه های سلامت / جای به جا مانده از آبله مرغان

آبله مرغان یک نوع بیماری عفونی و علت آن ویروس واریسلا زوستر است. بیماری آبله مرغان سبب راش های پوستی تاول مانند می شود که باعث ایجاد خارش پوست بدن، خستگی و تب می شود. جای به جا مانده از آبله مرغان که عموما جای جوش ها و تاول هستند بر روی پوست مخصوصا پوست صورت، یکی از عارضه های ناشی از این بیماری می باشد.

جای به جا مانده از آبله مرغان که گاهی اوقات هم باعث ایجاد نوعی فرورفتگی و یا برجستگی  سطحی یا حتی عمیق بر روی پوست می شود، باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند برای شما خواهند شد. در این مطلب میخواهیم شما را با روش های درمانی جهت از بین بردن این جوش ها آشنا کنیم.

علت بروز آبله مرغان چیست؟

علت بروز آبله مرغان، ویروس واریسلا زوستر (VZV) است. این ویروس از طریق تماس مستقیم با بثورات پوستی فرد مبتلا، تنفس هوایی که فرد مبتلا در آن عطسه یا سرفه می‌کند و تماس با مایعات بدن بیمار (چشم، بینی یا دهان) منتقل می‌شود.

ویروس واریسلا زوستر پس از ورود به بدن به سلول‌های پوستی حمله می‌کند و باعث ایجاد بثورات خارش‌دار می‌شود. این ویروس همچنین می‌تواند به عصب‌ها نیز حمله کند و باعث ایجاد بیماری زونا شود.

آبله مرغان یک بیماری بسیار مسری است و می‌تواند از طریق تماس با فرد مبتلا در هر سنی منتقل شود. این بیماری بیشتر در کودکان شایع است، اما افراد بزرگسال نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند.

زخم های ناشی از آبله مرغان

آبله مرغان معمولاً پس از 21 روز از ابتلا علائم خود را نشان می‌دهد. علائم این بیماری عبارتند از:

پس از بروز علائم اولیه، بثورات پوستی معمولاً در عرض چند روز ظاهر می‌شوند. بثورات آبله مرغان معمولاً از صورت شروع می‌شوند و سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابند. بثورات آبله مرغان معمولاً در عرض 5-7 روز از بین می‌روند.

آبله مرغان معمولاً یک بیماری خفیف است و بدون درمان بهبود می‌یابد. با این حال، در برخی موارد، این بیماری می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تری شود. عوارض احتمالی آبله مرغان عبارتند از:

واکسن آبله مرغان یک راه موثر برای پیشگیری از این بیماری است. واکسن آبله مرغان معمولاً در دو دوز در سنین 12-15 ماهگی و 4-6 سالگی تجویز می‌شود. واکسن آبله مرغان در کودکان 12 ماهه و بالاتر، 90 درصد در پیشگیری از آبله مرغان موثر است.

اگر فکر می‌کنید ممکن است به آبله مرغان مبتلا شده باشید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با معاینه بالینی و آزمایش خون، تشخیص آبله مرغان را تایید کند.

انواع جای به جا مانده از آبله مرغان

برخی از جای جوش ها، برجسته و بعضی فرورفته (آتروفیک) می باشد. برای از بین بردن جای جوش برجسته، معمولا از آمپول‌های کورتیکواسترویید و فریزدرمانی یا لیزر یا همه موارد البته با تجویز و نظر پزشک استفاده کرد. معمولا درمان جوشگاه‌هایی که به صورت گودی است مشکل‌ترند، زیرا تکه ای  از پوست از بین رفته و الیاف کلاژن آن تخریب شده است. درمان برای حل این موارد باید مستمر و پر تکرار باشد و با یک یا دو جلسه جای جوش ها از بین نمی رود. برای آشنایی با  دستگاه آفرودیت که می توان به لایه برداری این جوش ها کمک کند به این مقاله رجوع کنید.

در طول زمان درمان پوست با روش‌های متفاوت لایه‌برداری و ایجاد زخم‌های مصنوعی در صورت، ترمیم طبیعی پوست شروع می‌شود. روش‌هایی که معمولا سبب لایه‌برداری می‌شوند (توسط پزشک متخصص پوست) عبارتند از:

انواع روش ها برای از بین بردن جای بجا مانده از آبله مرغان

در زیر به بررسی موثرترین روش ها برای از بین بردن انواع ضایعات بجا مانده از آبله مرغان می پردازیم:

1- پیلینگ یا لایه برداری شیمیایی

رفع جای آبله

به کمک این روش، پوست آسیب دیده تحریک می‌شود و ترمیم شروع می شود. پیلینگ دو نوع عمیق و سطحی می باشد. جای آبله چون معمولا به صورت فرو رفته است، به پیلینگ شیمیایی عمیق هم نیاز دارد.

2- میکرودرم ابریژن

میکرودرم آبریژن یک ابزار پوستی است که برای لایه برداری و از بین بردن لایه‌های بیرونی پوست استفاده می‌شود. این ابزار شامل یک سری مینیاتوری از دانه‌های سخت معمولاً از بورسیلیکات (مانند بورسیلیکات آلومینیوم) است که با فشار هوا یا الکتریکی میچرخد و لایه‌های بیرونی پوست را از بین می‌برد.

استفاده از میکرودرم برای لایه برداری پوست موثر است. با از بین رفتن لایه های قدیمی و بهبود و ایجاد لایه های جدید پوستی جای جوش و آبله مرغان های سطحی بهبود پیدا می کنند.

به عبارت بهتر به کمک روش میکرودرمدرم ابریژن، لایه سطحی پوست تراشیده و قرمزی و زخم مصنوعی سطحی ایجاد می‌شود. ترمیم این زخم ها به بهبود نسبی جوشگاه کمک بسیاری می‌کند.

3- رادیوفرکوئنسی (RFفرکشنال)

روش رادیوفرکوئنسی (RF فرکشنال) یک روش پوستی است که برای از بین بردن چین و چروک، جای جوش، آبله و تسکین مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش از امواج رادیویی با فرکانس بالا برای ایجاد حرارت در لایه‌های پوستی استفاده می‌کند، که منجر به تراکم و جلوگیری از افزایش چین و چروک، تنظیم تولید کلاژن، و بهبود کیفیت پوست می‌شود.

به کمک این روش، در لایه میانی پوست حرارت خفیفی ایجاد می شود و این حرارت سبب از بین رفتن کلاژن فرسوده پوست می‌شود و بدن را برای ساخت کلاژن جدید تحریک می‌کند.

4- استفاده از برخی لیزرها مانند لیزر کیوسوئیچ یا co2

لیزر CO2 فرکشنال و کیوسوئیچ مناسب‌ترین لیزر برای از بین بردن جوشگاه آبله‌مرغان می باشد. لیزر CO2 فرکشنال از لیزرهای دی‌اکسید کربن با فرکانس بالا استفاده می‌کند تا لایه‌های بالاتر پوست را تا حدودی تخریب و متراکم کند. این روش می‌تواند به طور مؤثر چین و چروک، جای جوش، و نواحی پوستی آسیب دیده را بهبود بخشد.

با توجه به شدت و عمق جای جوش ها، می‌توان از فرکانس‌های متفاوتی استفاده و به عمق پوست نفوذ کرد تا کلاژن سازی پوست شروع شود. ترمیم زخم به وجود آمده با این لیزرها سریع‌ انجام می‌شود و عوارضی هم  دارد. برای پاک کردن تاتو با لیزر کیوسوئیچ نیز میتوانید به کلینیک آرمان الهیه مراجعه کنید.

5- دستگاه آفرودیت 

دستگاه آفرودیت یک دستگاه پزشکی است که از امواج رادیوفرکانسی (RF) برای درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی و زیبایی استفاده می کند. این دستگاه برای رفع جای جوش و آبله مرغان نیز موثر است.

امواج RF باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین در پوست می شود. کلاژن و الاستین پروتئین هایی هستند که به حفظ استحکام و انعطاف پذیری پوست کمک می کنند. افزایش تولید این پروتئین ها می تواند به کاهش ظاهر جای جوش و آبله مرغان کمک کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 3.5]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان