جوش صورتتان را با تغذیه درمان کنید

جوش صورتتان را با تغذیه درمان کنید

خانه / تازه های سلامت / جوش صورتتان را با تغذیه درمان کنید

جوش بعنوان یك اختلال در غدد چربی پوست است كه ممكن است در صورت، پشت، شانه ها، سینه و بازوها دیده شود. در سنین بلوغ با تغییرات هورمونهای جنسی ماده ای بنام سبوم از غدد چربی زیر پوست ترشح می گردد كه نقش بسیار مهمی در نرم و لطیف نگه داشتن پوست دارد .اگربه هر علتی غدد چربی مذكور ملتهب شوند و مجرای خروجی آنها مسدود شود سبوم ترشح شده در داخل غدد چربی انباشته شده و جوش ایجاد می شود كه گاهی همراه با چرك ناشی از التهاب نیز می باشد. بیشتر افراد مبتلا به آكنه، دچار لكه های قرمز همراه با چرك می شوند. ناحیه متورم پوست می تواند سرسفید یا سرسیاه باشد. بعد از این كه تورم فروكش كرد، ناحیه رنگی به جا می ماند و البته تركیب این علائم منجر به وجود آمدن ظاهر كلی آكنه می شود.
شیوع آكنه در طی دوران بلوغ می باشد و با افزایش سن كمتر می شود. در افراد استرس، تغییرات هورمونی، حساسیت های غذایی و داروهایی چون قرص های ضد حاملگی خوراكی از عوامل بسیار شایع ایجاد جوش می باشند.
جوش ها را نبایستی فشار داد و یا تركاند چراكه ممكن است عفونی شده و بعد از بهبودی آثار زخم ناشی از تركاندن آن در پوست باقی بماند.
مواد غذایی مفید در رفع و پیشگیری از جوش:
نوشیدن آب زیاد همواره باعث آبرسانی به پوست می‌شود، رشد سلول‌های مرده پوست را متوقف می‌کند و جلوی بسته شدن منافذ پوست را می‌گیرد.
رژیم غذایی غنی از چربی های ضروری كه بیشتر در مغزها، دانه ها و ماهی های روغنی یافت می شود، می تواند در حفظ سلامت پوست نقش داشته باشد.

ترکیبات فیبردار باعث دفع سموم از بدن و پاکسازی روده می‌شوند. بنابراین باید روزانه از غذاهای فیبردار مثل سالاد، کلم بروکسل، ذرت و جو استفاده کنید.
جگر در برگیرنده مقادیر بالای ویتامینA است كه به كاهش جای زخم كمك می كند.
غلات سبوس دار نیز حاوی كروم است كه به كاهش عفونت پوست كمك می كند.
همچنین توت ها، مركبات، فلفل و انبه منابع غنی ویتامینC هستند كه برای سلامت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت های باكتریایی مورد نیازاند.
سیر، پیاز و تخم مرغ حاوی سولفور است كه به رهایی از آكنه كمك می كند.
هویج و سیب زمینی شیرین حاوی بتاكاروتن است كه به ویتامینA تبدیل می شود. دریافت كافی بتاكاروتن برای آكنه مفید است.
مصرف خاكشیر برای برطرف كردن جوش‌های صورت كه به علت مصرف چربی و شیرینی زیاد ایجاد شده است مفید است.

مواد غذایی مضر در ایجاد جوش:
نمك های ید دار، ماهی های دریایی، جلبك های خوراكی، شیر و غذاهای آماده بعلت ید فراوان از عوامل تولید جوش در بدن هستند. مواد غذایی فاقد روی ( Zinc) در بدن سبب افزایش جوش های صورت و سایر قسمتهای بدن می شود. مصرف مواد شیرینی و پركربوهیدرات منجر به ایجاد جوش می شود. مصرف بیش از اندازه پروتئین، بادام زمینی و کره‌ بادام زمینی، میزان بروز جوش‌ را در بزرگسالان افزایش می‌دهد. کیک‌ها، نوشابه‌ها و به‌طورکل نوشیدنی‌های گازدار میزان انسولین بدن را افزایش می‌دهند که به مراتب باعث بروز جوش‌ها می‌شود. بنابراین سعی کنید مصرف آنها را کم یا متوقف کنید. غذاهای تند و سرخ‌کردنی باعث افزایش چربی سطح پوست و بروز جوش‌های بیشتر می‌شود از مصرف آنها پرهیز کنید. میزان نمک غذایتان را کم کنید چون وجود نمک زیاد در رگ‌ها احتمال بروز آکنه را افزایش می‌دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان