10 روش درمان جوش های هورمونی

10 روش درمان جوش های هورمونی

خانه / تازه های سلامت / 10 روش درمان جوش های هورمونی

جوشهای هورمونی معمولا برروی زنان و مردان در سنین 20 تا 50 سال اثر میگذارد. همان‌طور که از نام این آکنه‌ها پیدا است، با تغییرات و نوسانات هورمونی بدن، خود را نشان می‌دهند؛ جوشهای هورمونی روی صورت، شانه ها، سینه و کمر به شکل جوش ملتهب، جوش کیستی، جوش های سرسفید و سرسیاه بروز میکنند.

اصلی‌ترین هورمونی که ترشح آن به ایجاد جوش صورت می‌انجامد، هورمون تستسترون است. این هورمون که یک آندروژن محسوب می‌شود باعث تولید سبوم اضافی (ماده روغنی که از غدد چربی در لایه میانی پوست شما ایجاد می شود) در غدد چربی میشود که نتیجه آن بسته شدن فولیکول‌های مو و ایجاد آکنه است.

جوش هورمونی زیبایی و اعتماد به نفس را تحت تاثیر قرار داده و بسیار آزار دهنده هستند. به کمک روش‌های درمانی موثر، داروهای مختلف، تغییر سبک زندگی و اصلاح عادت‌های رفتاری با توجه به علت بروز جوش های هورمونی می‌توان تا حدودی از بروز آنها پیشگیری و درمان کرد.

در ادامه با بررسی علل و علائم جوش های هورمونی 10 روش درمان جوش های هورمونی را به شما معرفی خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: سریعترین روش رفع جای جوش

  جوش های هورمونی

علل جوش هورمونی

تولید چربی توسط پوست به مقدار طبیعی باعث می‌شود که پوست سالم، لطیف و جوان بماند. اما اگر عملکرد هورمون ها دچار اختلال شود ممکن باعث افزایش تولید چربی و بروز آکنه شوند.

البته میزان حساسیت هر فرد نسبت به هورمون‌های خاص متفاوت است یعنی افزایش سطح یک هورمون در برخی از افراد باعث به وجود آمدن جوش میشود و در فردی دیگر هیچگونه تغییری ایجاد نخواهد کرد.

اگرچه بسیاری تصور می کنند جوش‌های هورمونی فقط مربوط به دوران بلوغ است اما بهتر است بدانید این آکنه ها می‌توانند بزرگسالان را نیز در هر سنی تحت تأثیر قرار دهند. این جوش‌ها به خصوص در زنان در دوران قاعدگی و یائسگی شایع می‌باشند.

جوش هورمونی زمانی ایجاد می شود که تغییرات هورمونی باعث افزایش میزان چربی تولید شده در پوست شما میشود. چربی تولید شده با باکتری های روی منافذ پوست که در آن مو رشد می کند (فولیکول های مو) ترکیب شده و منجر به آکنه می شود.

از علل موثر بر تغییرات هورمونی و افزایش جوش های هورمونی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم اصلی جوش‌های هورمونی چیست؟

‌جوش‌های هورمونی اصولا در ناحیه پیشانی، بینی و چانه به‌وجود می‌آیند. توجه داشته باشید این نواحی، شایع‌ترین مواضع ایجاد جوش‌ هستند اما ممکن است در تمام نقاط صورت و بدن خود را نشان بدهد. جوش‌های هورمونی می‌توانند به شکل خفیف تا شدید به‌وجود بیایند.

این جوش‌های هورمونی (جوش سرسفید، جوش سرسیاه و جوش قرمز ملتهب) می‌توانند باعث به وجود‌آمدن گره‌های متعدد حاوی مایعی روی سطح پوست شما شوند. معمولا اگر شما دچار آکنه متوسط تا شدید شوید، این نوع از جوش‌ها را تجربه می‌کنید که بسیار دردناک هستند و برای درمانشان به پزشک نیاز پیدا خواهید کرد.

پیشنهاد مطالعه: رفع نواقص بینی بدون جراحی

علت جوش های هورمونی

درمان جوش های هورمونی

با توجه به نوع آکنه و علت آن نوع درمان نیز متفاوت خواهد بود. اگر شما مبتلا به جوش‌های هورمونی خفیف و قابل کنترل شده‌اید، معمولاً می توان بدون نیاز به پزشک و با انجام برخی مراقبت ها آنهارا از بین برد.

اما درصورتی که جوش‌های هورمونی شما بسیار شدید و ملتهب شده باشند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با معاینه حضوری و انجام آزمایش‌های گوناگون، علت و شدت آکنه را تشخیص ‌دهد و سپس بهترین روند درمان را برای شما تجویز کند. ما 10 روش درمان جوش های هورمونی را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. شستشوی روزانه پوست

توصیه می‌شود در شرایط معمولی که تعریق زیادی ندارید، درطول روز دوبار صورت خود را بشویید. البته از آنجایی که تعریق شدید باعث بروز التهابات پوستی و شدید‌ شدن جوش هورمونی می‌شود.

سعی کنید درصورت تعریق یا داشتن فعالیت بدنی زیاد بلافاصله پوست خودرا با محصولات شستشوی مناسب، بشویید تا میزان تماس و باقی‌ماندن عرق روی پوست شما به حداقل ممکن برسد.

  1. تغییر رژیم غذایی

برخی از مواد غذایی ممکن است به جلوگیری از بروز جوش‌های هورمونی کمک کنند و همچنین عدم و یا کاهش مصرف برخی از آنها مانند قند، محصولات لبنی، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و انواع گوشت قرمز میتواند در پیشگیری از ایجاد آکنه مفید باشد.

حتما در رژیم غذایی خود غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب امگا 3 را بگنجانید. عدم استفاده‌از این مواد باعث افزایش التهاب و تعداد جوش‌های هورمونی شما می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 به شکل قابل توجهی حساسیت و التهاب پوست شما را کاهش خواهند داد.

  1. استفاده از محصولات پوستی مناسب

برای سلامت پوست خود بهتر است کمتر لوازم آرایشی را استفاده نمایید. لوازم آرایشی با هر کیفیتی باعث تحریک‌شدن جوش‌های شما شده و التهاب آن را افزایش می‌دهند. درصورت لزوم استفاده‌از این محصولات، توجه داشته باشید حتما لوازمی که بر پایه آب قرار دارند را تهیه کنید.

توجه داشته باشید نیاز نیست برای شستشوی صورت خود از محصولات شیمیایی خشن و سخت استفاده کنید. معمولا توصیه میشود جهت درمان و جلوگیری از جوش های هورمونی با توجه به نوع پوست خود از محصولات بدون چربی و غیر کمدون زا استفاده کنید. درصورتی که جوش‌های فعال در نواحی محتلف صورت خود مشاهده می‌کنید، مراقب باشید از شوینده‌های حاوی دانه اسکراب و لایه‌بردارهای قوی استفاده نکنید.

از یک روتین پوستی مناسب پیروی کنید و درطول هفته حتما از ماسک‌های مخصوص صورت استفاده نمایید. ماسک‌های ضد آکنه اصولا در ترکیبات خود حاوی آلفا هیدروکسی اسید هستند و به بهبود سلامت پوست شما کمک می‌کند.

 پیشنهاد مطالعه: رفع افتادگی صورت و از بین بردن غبغب

درمان خانگی جوش های هورمونی

  1. روغن درخت چای

نتایج حاصل از یکی از تحقیقات نشان دادند که 5 درصد روغن موضعی درخت چای علائم جوش‌های هورمونی در افراد مبتلا به نوع خفیف تا متوسط را کاهش می‌دهد. روغن درخت چای در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مانند پاک کننده‌ها و تونرها وجود دارد.

قبل استفاده از این روغن آن را با یک روغن دیگر چون نارگیل، جوجوبا و زیتون رقیق کنید. سپس این ترکیب را به جوشها بمالید و اجازه دهید یک شب روی صورتتان بماند. تکرار این روش به درمان جوشهای هورمونی کمک خواهد کرد. 

  1. آلفا هیدروکسی اسید

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) نوعی اسیدهای گیاهی هستند که بیشتر از مرکبات به دست می‌آیند و می‌توان در بسیاری از ماسک‌ها و کرم‌های بدون نسخه یافت. آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست که عامل انسداد منافذ پوستی هستند، کمک کنند. کاربرد مهم دیگر آلفا هیدروکسی اسیدها به حداقل رساندن جای زخم‌های ناشی از جوش‌های هورمونی است.

آلفا هیدروکسی اسید نیز می‌تواند حساسیت به آفتاب در پوست را افزایش دهد. هنگام استفاده از محصولات دارای آلفا هیدروکسی اسید همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید. 

  1. چای سبز

طبق تحقیقات، چای دارای ترکیبات ضد التهابی و قادر به کاهش التهاب در بدن است و می‌تواند قرمزی و التهاب موضع آسیب‌دیده را رفع کند. مصرف روزانه چای سبز به بهبود وضعیت پوست شما کمک شایانی می‌کند. استفاده از لوسیون‌ها و ژل‌های حاوی حداقل 2 درصد عصاره چای سبز نیز می‌تواند مفید باشد.

  1. استفاده از رتینوئید

استفاده از محصولات طبیعی مانند چای سبز و روغن درخت چای می‌تواند با تأثیرات مثبت در کنترل آکنه خفیف همراه شود اما معمولاً درمان آکنه متوسط تا شدید به درمان های قویتری نیاز دارد. داروهای رتینوئید می‌توانند یک ابزار قدرتمند برای کنترل جوش هورمونی باشد.

رتینوئیدها از مشتقات ویتامین آ هستند که فرایند ترمیم و بازسازی پوست را افزایش میدهند و باعث می‌شوند پوست هر چه سریع تر به حالت طبیعی برگردد.

این امر بدین معنا است که چربی زمان لازم برای مسدود کردن منافذ پوست را ندارد در نتیجه جوش هورمونی کمتری روی پوست به وجود می‌آید. می‌توان رتینوئیدها را به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کرد. بسیاری از کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های حاوی رتینوئید به صورت بدون نسخه در دسترس هستند.

شایع ترین نوع رتینوئید موضعی، ترتینوئین است، یک نوع رتینوئیک اسید که در محصولات مراقبت از پوست و داروهای مخصوص آکنه یافت می‌شود. استفاده از ترتینوئین ساده است و شما باید آن را هر روز روی صورت خود بمالید.

رتینوئید خوراکی از راکوتان یا کپسول‌های ایزوترتینوئین که معمولا توسط پزشک برای درمان جوش های شدید تجویز میشوند با تاثیرات بهتری در درمان جوش هورمونی همراه است.

پیشنهاد مطالعه: از شر چربی های شکم و پهلو خلاص شو

درمان جوشهای هورمونی با آنتی بیوتیک

  1. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

همانطور که از نام آنتی بیوتیک مشخص است جز داروهایی است که با عفونت باکتریایی مبارزه می‌‌کند و میتواند با تاثیرات بسیار خوبی در درمان جوش های هورمونی دارند. معمولاً استفاده از آنتی بیوتیکها برای درمان جوش هورمونی متوسط تا شدید به شکل خوراکی یا موضعی تجویز می‌شوند.

رتینوئیدها باعث می‌شود فرایند ترمیم سلول افزایش یابد و از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری گردد. در صورت مسدود شدن منافذ پوست، آنتی بیوتیک از عفونی شدن آن جلوگیری می‌نماید و ریسک بروز التهاب به حداقل خواهد رسید. کلیندامایسین، تتراسایکلین، داکسی سایکلین، ترومایسین و ماینوکسی سایکلین از جمله داروهایی هستند که برای درمان جوش تجویز می‌شوند.

  1. داروهای هورمونی

رایج ترین داروی جوش های هورمونی که برای زنان تجویز می‌شود تا جوش هورمونی آنها از بین برود قرص ضد بارداری است. قرص ضد بارداری حاوی اتینیل استرادیول یک نوع استروژن است که به ایجاد تعادل آندروژن‌ها کمک می‌کند و از به وجود آمدن جوش هورمونی جلوگیری می‌نماید. از مصرف خودسرانه هرگونه دارویی خودداری کنید و قبل از آن با پزشک تان مشورت نمایید.

هورمون آندروژن نوعی هورمون است که در زنان و مردان وجود دارد. یکی از دلایل بروز آکنه هورمونی در زنان ترشح بیش از حد این هورمون مردانه است؛ لذا مصرف داروهایی که منجر به مسدود شدن گیرنده هورمون آندروژن می‌شوند از دیگر روش‌های کنترل و درمان جوش‌ هورمونی است.

داروهایی از قبیل سیپروتون، اسپیرونولاکتون و فلوتامید از دیگر داروهای کاهش آندروژن هستند که مصرف آن‌ها به مردان توصیه نمی‌شود؛ زیرا احتمال دارد باعث افزایش حجم سینه و تداخل در نعوض آقایان شود.

  1. فیشال

فیشیال صورت فیشیال صورت یک روش درمانی رایج و پرطرفدار برای مراقبت از پوست است که طی آن پوست شما از هرگونه آلودگی پاک کمک میکند صورتتان درخشان و شفاف به نظر برسد.

فیشال حدوداً یک ساعت طول می کشد و در این زمان فرد متخصص با استفاده از مواد و محصولات مناسب درمان آکنه و همچنین با کمک دستگاه های تخصصی چون ماسک LED باعث کنترل و بهبود جوش هورمونی میشود.

همچنین می توانید برای آگاهی از روش درمان جوش های هورمونی مقاله ی فواید حجامت در طب سنتی را بخوانید 

بهترین روش درمان جوش هورمونی چیست؟

اولین گام برای درمان جوش های هورمونی صورت و بدن مراجعه به متخصص است؛ زیرا برای انتخاب بهترین روش جهت درمان و رهایی از جوش هورمونی، ابتدا باید مشکلات و اختلالات هورمونی تشخیص و درمان شوند.

سعی کنید تا حد امکان از خاراندن و دستکاری‌کردن جوش‌های خود اجتناب نمایید، زیرا در این وضعیت، باکتری‌ها می‌‌توانند به‌سادگی وارد منافذ پوست شما شوند و نه تنها باعث عفونی شدن جوش مورد نظر شود بلکه باعث ایجاد جوش های دیگر و یا به جا ماندن جای جوش میشود.

جهت درمان انواع جوش و جای جوش شما میتوانید به کلینیک تخصصی آرمان الهیه مراجعه کنید تا با مشاوره با پزشکان متخصص و حاذق به بهترین شکل مشکلات پوستی خودرا درمان کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 53 میانگین: 3.9]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان