درمان جوش صورت با 4 روش موثر طب سنتی

درمان جوش صورت با 4 روش موثر طب سنتی

خانه / تازه های سلامت / درمان جوش صورت با 4 روش موثر طب سنتی

قبل اینکه بخوایم در مورد درمان جوش صورت با طب سنتی صحبت کنیم، بهتره بدونید که جوش صورت به دلیل باکتری های مسدود شده تو منافذ پوست ایجاد میشه و مدیریت و کنترل اونن غالبا مسئله ای چالش برانگیزه. تو این مورد روش های درمانی بدون نسخه و با نسخه پزشکی ممکنه که کمک کننده باشن، هر چند که برای خیلی از ما ثابت شده که برخی از این درمانا میتونن عوارض جانبی جدی ایجاد کنن.

اگه درمان شما با نسخه های پزشکی ناموفق بود، یا ترجیحا دوست دارید که چیزی طبیعی تر رو امتحان کنید، ممکنه تصمیم بگیرید به درمان جوش صورت با طب سنتی و با استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی رو امتحان کنید.

 در مورد درمان جوش صورت با طب سنتی چی میدونید؟

در مورد درمان جوش صورت با طب سنتی چی میدونید؟

درمان جوش صورت با طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی برای پاک کردن آکنه و سایر مسائل پوستی قبل از به وجود اومدن درمان های جدید مورد استفاده قرار میگرفتن؛ با وجود عدم تحقیق در مورد بسیاری از روش های درمان گیاهی، شواهد زیادی تو این مورد وجود دارن.

درمان جوش صورت با داروی گیاهی نسبت به درمان های مدرن عوارض جانبی کمتری داره و این خودش میتونه یه مزیت بزرگ محسوب بشه. برخی از این گیاهان خاصیت ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد عفونی کننده دارن؛ این خواص مطمئنا به کاهش باکتری های آکنه و التهاب کمک میکنه و میتونه لکه های اون رو بهبود ببخشه و با سادگی تکنیک های رفع جای جوش رو روی پوست شما پیاده کنه.

تو این بخش تحقیقمون برای آشنایی بیشتر شما با درمان جوش صورت با طب سنتی به برخی از گیاهای دارویی موثر در این موضوع اشاره میکنیم:

مانژستا (Manjistha)

مانژستا گیاهی چند ساله که به روناس هندی هم مشهوره. تصور میشه که این گیاه از سیستم لنفاوی شما که برای داشتن پوست سالم بسیار حیاتیه، پشتیبانی میکنه. تحقیقات نشون داده که مانژستا توانایی های ضد التهابی، ضد باکتری و ضد آندروژنی داره که ممکنه به جلوگیری و درمان آکنه کمک کنه.

نیم (Neem)

نیم که بهش چریش هم میگن گیاه دیگه ایه که در درمان جوش صورت با طب سنتی استفاده ازش توصیه میشه، این گیاه بومی شبه قاره هند و میانماره و بیشتر تو نواحی گرمسیری رشد میکنه. گیاه چریش همچنین در جنوب شرق استون سیستان و بلوچستان کشورمون هم به کثرت پیدا میشه. طبق یک مطالعه که در سال 2010 میلادی انجام شده، روغن گیاه neem حاوی ترکیباتیه که خواصی به شرح زیر رو بهش میبخشه:

–   ضد باکتری

–   ضد قارچ

–   ضد عفونی کننده

–   آنتی اکسیدان

–   ضد التهاب

درمان جوش صورت با طب سنتی با استفاده از neem شامل درمان مشکلات پوستی همچون آکنه، اگزما و پسوریازیس است. طبق یک مطالعه دیگه که در سال 2001 میلادی انجام شده، گیاه چریش یا neem فعالیت ضد باکتریایی در برابر چندین میکروارگانیسم رو داره؛ این موضوع شامل استافیلوکوکوس، نوعی باکتری که باعث به وجود اومدن آکنه هم میشه هست.

بیشتر بدانید:جوش های سر سفید چیست؟

نارون کوهی و سایر گیاهان مورد استفاده

درخت چای

درخت چای (melaleuca alternifolia) گیاهیه که برای درمان مشکلات پوستی و زخم ها استفاده میشه. این گیاه دارای توانایی ضد عفونی کنندگی و ضد التهابیه که ممکنه تعداد ضایعات آکنه رو کاهش بده. در یک مطالعه در سال 1990 میلادی، یک ژل موضعی حاوی 5 درصد روغن درخت چای با یک کرم موضعی حاوی 5 درصد بنزوئیل پراکسید مقایسه شد.

هر دو این مواد باعث کاهش تعداد ضایعات آکنه ملتهب شدند و عملکردی ضد التهابی از خودشون نشون دادن. البته مدت زمان نتیجه دهی روغن درخت چای بیشتر طول کشید، اما عوارض جانبی کمتری رو به دنبال داشت. این عوارض شامل خشکی، خارش، سوزش و قرمزی بود که تو مدت زمان کمی هم از بین میره.

نارون کوهی و سایر گیاهان مورد استفاده در درمان جوش صورت با طب سنتی

نارون کوهی گیاهیه که حاوی تونن های قابضه که ممکنه با از بین بردن روغن اضافی پوست، آکنه رو درمان کنه. همچنین دارای اثرات ضد التهابی بوده و میتونه قرمزی و کبودی پوست رو هم کاهش بده. نارون کوهی اغلب به تنهایی یا به عنوان مبنایی برای ساخت داروهای خانگی و گیاهی آکنه مورد استفاده قرار میگیره.

سایر گیاهان ضد عفونی کننده و دارای خاصیت ضد التهابی که ممکنه در درمان جوش صورت با طب سنتی کمک کننده باشن عبارتند از:

–   همیشه بهار

–   بابونه

–   اسطوخودوس

–   رزماری

نحوه استفاده از گیاهان دارویی برای درمان آکنه

در درمان جوش صورت با طب سنتی نارون کوهی ممکنه که مستقیماً و با استفاده از سواب پنبه ای یا توپ پنبه ای روی پوست شما اعمال بشه. همچنین میتونید اون رو با روغن حامل و سایر داروهای گیاهی آکنه ترکیب کنید. فراموش نکنید که شما نباید نارون کوهی رو بنوشید یا به بدنتون تزریق کنید، این یک داروی گیاهی صرفا برای استعمال خارجی محسوب میشه.

شما میتونید از نارون کوهی به عنوان بخشی از رژیم مراقبت از پوست خود برای از بین بردن آرایش و تمیز و شادابی پوست استفاده کنین. برای گرفتن بهترین نتیجه، ایجاد جوشونده نارون کوهی رو که مطابق با مراحل زیر تولید میشه توصیه میکنیم:

–   پوست و شاخه های نارون کوهی رو به یک ظرف بزرگ و استیل ضدزنگ اضافه کنید.

–   با آب مقطر بپوشونید.

–   اون رو حداقل 30 دقیقه بجوشونید.

–   بگذارید شب تا روز خنک بشه.

–   جوشونده اون رو صاف کرده و توی یه ظرف شیشه ای بریزید.

–   جوشونده نارون کوهی رو برای حفظ کیفیت و اثرگذاری بهتر تو یخچال نگهداری کنید.

نیم و درمان جوش صورت با طب سنتی

در درمان جوش صورت با طب سنتی روغن نیم یا چریش باید قبل از استفاده، با آب یا روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون رقیق بشه. صابون روغن neem یک روش عالی برای امتحان اثرگذاری این گیاه دارویی محسوب میشه.

این صابون رو میتونید تو فروشگاه های عرضه لوازم بهداشتی طبیعی محل خودتون جستجو کنین. فقط توجه داشته باشین كه روغن neem بوي تند و تیزی داره كه از نظر خیلی از مردم ناخوشايند به نظر میاد.

مانژستا یا روناس هندی رو اغلب به شکل پودر و به صورت ترکیب شده با گیاهان دیگه ای مثل چریش استفاده میکنن. همچنین اون رو تو کپسول ها و صابون های طبیعی ساخته شده برای درمان جوش صورت با طب سنتی هم میتونید پیدا کنید.

بیشتر بدانید:چروک‌ها و جوش‌ها را محو کنید

خطرات و هشدارها

خطرات و هشدارها

عوارض جانبی در مورد محصولات ساخته شده برای درمان جوش صورت با طب سنتی میتونه شامل واکنش آلرژیک و تحریک پوست باشه. روغن درخت چای ممکنه در مورد بعضی از پوست ها باعث ایجاد بثورات تاول بشه. فقط فراموش نکنین که شما نباید این گیاهان یا جوشونده اونا رو به صورت خوراکی مصرف کنین.

عوارض جانبی احتمالی مرتبط با بیشتر داروهای گیاهی برای درمان جوش صورت با طب سنتی شامل واکنش آلرژیک و تحریک پوسته؛ در صورت بروز التهاب، خارش یا سوزش، مصرف دارو رو قطع کنید و با پزشک سنتی خودتون مشورت کنید.

روغن درخت چای باعث ایجاد بثورات تاول میشه. اگه پوست حساسی دارین یا به گیاهان خانواده میتلی حساسیت دارید، نباید از اون استفاده کنید. این گیاهان شامل اکالیپتوس، آلوچه و میخک هستن.

خانم های باردار و شیرده توجه کنند!

خانوم های باردار و بانوان شیرده و همچنین کودکان نباید از گیاهان دارویی برای درمان آکنه استفاده کنن مگه اینکه این کار تحت نظر پزشک متخصص انجام بشه.

بعضی از افراد در تلاش برای درمان سیستماتیک آکنه، در درمان جوش صورت با طب سنتی این گیاهان دارویی رو به صورت خوراکی مصرف میکنن. شما نباید این کار رو انجام بدید مگر اینکه تحت نظر یه پزشک آموزش دیده، باشین. خیلی از این گیاهان مناسب برای استفاده روی پوست و استعمال خارجی هستن و در صورتی که به صورت خوراکی مصرف بشن به خصوص در مقادیر زیاد، سمی هستن.

روغن درخت چای هنگام بلع خیلی سمی هستش و در جایی که ممکنه به طور تصادفی بلعیده بشه مثل اطراف دهان، نباید اون رو استفاده کرد.

درمان جوش صورت با عرق کاسنی

در مورد درمان جوش صورت با عرق کاسنی توجه داشته باشید که ریشه کاسنی سابقه ای طولانی تو استفاده از گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد کبد داره. کاسنی به دلیل توانایی های زیادی که تو مبارزه با بیماری های کبدی مثل زردی، سنگ کلیه، سوء هاضمه، یبوست، سردرد و حتی افسردگی داره بین مردم تموم دنیا به عنوان یه گیاه دارویی خیلی موثر شناخته شده.

عرق ریشه این گیاه هم یه عرق گیاهی برای جوش صورت محسوب میشه و در کنار دم نوش کاسنی برای حفظ و برگردونن سلامتی به بدن به کار میره. حتی شما میتونید از کاسنی به عنوان یک جایگزین قهوه تو میان وعده ها و وعده های غذایی چون صبحونه لذت ببرید.

شاید تو مبحث درمان جوش صورت با طب سنتی این سوال براتون پیش بیاد که کاسنی به عنوان یه گیاه دارویی باعث سلامت کبد میشه ولی این چه ربطی به جوش صورت داره؟ در پاسخ به سوال شما باید گفت که کبد سالم برابر با پوست سالم و شادابه! حالا دقیقا چجوری میتونید به هر دو عضو کمک کنین تا به بهترین وجه عملکرد خودشون رو انجام بدن؟

تغذیه مهم ترین عامل درمان جوش صورت با طب سنتی

طبق گفته خیلی از گروه های تحقیقاتی، همه چیز تو این مورد به تغذیه سالم شما بر میگرده. بیشتر رژیم غذایی شما باید از میوه های تازه، ارگانیک، سبزیجات و آجیل و دانه های خام تشکیل شده باشه، اگه گوشت میخورید، در صورت امکان انواع ارگانیک و متنوع اون رو خریداری کنید.

از چربی های سالم استفاده کنید و از غذاهای با چربی ناسالم- از جمله هر نوع غذای فرآوری شده یا سرخ شده پرهیز کنید. با رعایت این نکات مطمئنا کمک بزرگی به پاکسازی کبدتون میکنید.

و مکمل ها چطور؟ مباحث بالا در رابطه با درمان جوش صورت با طب سنتی و داروهای گیاهی که در موردشون صحبت کردیم برای استعمال خارجی بودن و تاکید کردیم که از مصرف خوراکی اونها برای از بین بردن جوش پرهیز کنید. حالا تو اینجا عرق کاسنی و دم کرده ریشه کاسنی رو به عنوان یه داروی خوراکی برای درمان جوش صورت با طب سنتی معرفی میکنیم.

بیشتر بدانید:علل و درمان جوش های زیر پوستی

عرق کاسنی ؛ پاک کننده کبد و صفرا

عرق کاسنی ؛ پاک کننده کبد و صفرا

عرق کاسنی فرآیندهای متابولیک کبد رو فعال کرده و به پاک کردن مواد چربی غیر محلول از طریق صفرا کمک میکنه. در کنار عرق و دمنوش کاسنی، ریشه بوردوک و ریشه انگور اورگان هم برای بهبود عملکرد کبد خوب هستن، و معمولاً توسط گیاه شناسان برای کمک به مشکلات مزمن پوست استفاده میشن.

به عنوان یه نکته جانبی در مورد سلامت کبد و به دنبال اون سلامت پوست خودتون در کنار توجه به درمان جوش صورت با طب سنتی، ورزش و عرق کردن رو هم فراموش نکنید؛ ورزش سلول های بدن شما رو تحریک و به رفع سموم از اون کمک زیادی میکنه. برای داشتن کبد و پوستی سالم همچنین از داشتن استرس، تنش، نارضایتی و عصبانیت پرهیز کنید.

سایر روش های درمان آکنه

درمان آکنه به شدت اون بستگی داره. طبق گزارشات آکادمی پوست آمریکا (AAD) چهار درجه آکنه وجود داره؛ درجه 1 خفیف و درجه 4 شدیده. علاوه بر درمان جوش صورت با طب سنتی توجه داشته باشید که در علم پزشکی و داروسازی در مورد آکنه درجه یک، محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک ممکنه مناسب باشه.

آکنه شدیدتر ممکنه به درمان توسط داروهای زیر نیاز داشته باشه:

–   کرم موضعی قطعا تجویز شده توسط پزشک که حاوی بنزوئیل پراکسید، رتینوئیدها، اسید سالیسیلیک یا آنتی بیوتیک ها باشه. کرم از بین بردن جای جوش میتونه بهترین راه درمان و سالم ترین راه درمان برای جوش های رو پوست شما باشه.

–   آنتی بیوتیک خوراکی

–   قرص های ضد بارداری

شدیدترین موارد آکنه ممکنه با:

–   ایزوترتینوئین

–   لیزر درمانی

–   لایه برداری شیمیایی

–   روش زهکشی و استخراج

درمان بشه.

کاری که حالا میتونید انجام بدید

حالا که در مورد درمان جوش صورت با طب سنتی تا حدی چیزایی یاد گرفتید بهتره کمی هم در مورد برنامه های روزانه خودتون تجدید نظر کنید.

اگه مادرتون به شما هشدار میده که خوردن غذاهای آشغال و تنقلات باعث آکنه میشه، میدونه که در مورد چه چیزی صحبت میکنه، طبق گفته AAD، داشتن یک رژیم غذایی دارای قند خون پایین ممکنه که خطر به وجود اومدن و تشدید آکنه شما رو کمتر کنه.

تصور میشه که غذاهای پر سدیم و کربوهیدراتهای بسیار فرآوری شده باعث افزایش انسولین و هورمون میشن و این میتونه باعث آکنه بشه. تو ایجاد و تشدید آکنه، لبنیات هم ممکنه مقصر باشن.

تا میتونید درباره دررمان جوش صورت با طب سنتی تحقیق کنید!

البته تحقیقات بیشتری لازمه تا اثر برخی از رژیم های غذایی کاملا مشخص بشه، اما مطمئناً امتحان کردن یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات تازه برای کم کردن جوشهای روی پوستتون میتونه اثرگذار باشه.

با این کار هم پوست شما ظاهر بهتری پیدا میکنه و هم اینکه در کل بدن سالم تری دارید. شاید بهتر باشه که غذاهایی که باعث به وجود اومدن و تشدید آکنه میشن رو در یک دفترچه یادداشت رژیم غذایی یادداشت کنید.

همچنین سعی کنین تا حد ممکن پوست خودتون رو تمیز نگه دارین، اون رو بعد از تعریق با یک پاک کننده بدون مواد الکلی بشورین، از لمس صورت تون در طول روز خودداری کنین!

اگه درمان جوش صورت با طب سنتی و داروهای گیاهی در مورد کنترل و کاهش آکنه شما تاثیری نداشت یا داروهای بدون نسخه وضعیت پوستتون رو بهبود نبخشید، حتما به یه متخصص پوست مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان