درمان دمل چرکی

درمان دمل چرکی

خانه / تازه های سلامت / درمان دمل چرکی

دمل ها به دلیل عوامل فیزیولوژیکی به وجود میان و درمان های مختلفی برای از بین بردن اون ها وجود داره. اما برای بسیاری از افراد جای سواله که چه روشی بهتره و سریع تر جواب میگیریم. برای پاسخ به این سوالات و یافتن راه حل های مناسب برای رفع جوش و درمان دمل چرکی با ما در این مقاله همراه باشین. ما در اینجا بهترین و موثرترین راهکارها رو به شما ارائه میدیم تا به سرعت و راحتی بتونید به درمان دمل چرکی (آبسه) دست پیدا کنید.

دمل یا آبسه چیست؟

دمل یا آبسه یک عفونت دردناکه که به علت نفوذ باکتری در فولیکول های مو یا پوست اطراف اون به وجود میآید. این عفونت شایع ابتدا به صورت برآمدگی قرمز رنگی ظاهر میشه و بعد به صورت چرک یا عفونت در میآید. این جوش های چرکی ممکنه در صورت، سینه، گردن، پشت، شونه و یا اطراف بینی ظاهر بشن و برخی از اون ها بسیار دردناک هستن.

دمل یا آبسه چیست؟

پیشنهاد مطالعه : بهترین روش های از بین بردن جای دمل و جوش

دمل ها اغلب کوچک هستن و گاهی با رشد بیشتر ممکنه خیلی بزرگتر بشن. دمل یا آبسه به دلایل مختلف اعم از افزایش هورمون ها در دوران بلوغ، اتصال باکتری به فولیکول، سبوم اضافی، پوسیدگی فولیکول، التهاب و… اتفاق میوفته. روش های درمانی بسیاری برای درمان دمل چرکی وجود داره تا چرک رو خرج کرده و از درد اون کم کنید.

ضماد برای باز شدن و درمان دمل چرکی

برای باز شدن دمل چرکی روش های مختلفی وجود داره. در اینجا به دو روش از اون ها خواهیم پرداخت.

ضماد ریشه ی گیاه بابا آدم

ریشه ی خشک شده ی این گیاه برای باز شدن دمل های چرکی و تخلیه کردن اون ها بسیار مفیده. یک دوم قاشق چای خوری ریشه ی بابا آدم خشک شده و مقداری عسل مورد نیازه. آ ن ها رو با هم مخلوط کرده و به شکل خمیر دربیارید.

دستها رو بشویید و مقداری از خمیر رو با انگشت روی جوش بذارید. این ضماد به دلیل وجود عسل در آن، که ضد میکروبه، برای بیرون کشیدن و تخلیه ی مایعات درون دمل موثره. لازم به ذکره که این ضماد رو نباید در دوران بارداری و شیردهی استفاده کرد. اگه میخواین از شر جای جوش خلاص شید می بایست مطالبی درباره رفع جای جوش مطالعه بفرمایید.

ضماد گیاه بن سرخ

این گیاه که در عراق و نواحی غربی ایران به طور وحشی میرید و برای دردهای شکمی و روماتیسم و… هم مفیده و خواص ضد درد اون به اثبات رسیده در درمان دمل چرکی و باز شدن اون موثره.

روش تهیه ی این ضماد بدین گونه که یک قاشق چای خوری از پودر گیاه بن سرخ رو با دو قاشق چای خوری روغن کرچک مخلوط کنید و با یک گوش پاک کن اون رو روی دمل چرکی قرار بدید. مواظب باشین این ضماد رو در اطراف چشم و دهان و یا برای درمان زخم های باز استفاده نکنید. مقدار استفاده از این ضماد باید کم باشه.

مطالب مرتبط : زیبایی و جوانسازی صورت با روشهای کلینیکی

روش های فوری درمان دمل چرکی

به محض مشاهده ی دمل باید فورا درمان اون رو شروع کرد تا از عوارض بعدی اون جلوگیری بشه. روش های فوری برای درمان دمل چرکی وجود داره که در ادامه راجع به اون ها توضیح میدیم و چندین روش موثر به شما معرفی خواهیم کرد.

پماد

صورت خود را شسته و بعد از خشک شدن کامل از پماد مخصوص استفاده میکنید. برای این که درباره پماد ومرد نظر بیشتر بدانید باید پماد برای جوش صورت رو مطالعه کنید.

سرکه سیب

ابتدا صورت خود رو تمیز شسته و با حوله خشک کنید. یک لیوان آب و یک سوم لیوان سرکه سیب رو با هم مخلوط کنید و یک تکه پنبه رو به مواد آغشته کنید و روی محل جوش بمالید و بعد از 10 تا 15 دقیقه اون رو بشویید. برای تاثیر بیشتر این درمان رو 2 تا 3 بار در طول روز تکرار کنید.

عسل

همانطور که میدونید عسل خواص ضد میکروب و ضد عفونی داره و روشی بسیار ساده در درمان دمل چرکیه. فقط کافیه با یک تکه پنبه مقداری عسل رو روی جوش قرار بدید و بعد از حدود 20 دقیقه اون رو با آب گرم بشویید.

عسل و دارچین

در این روش یک قاشق چای خوری پودر دارچین و دو قاشق عسل رو با هم مخلوط کرده و اون رو روی محل آسیب دیده قرار بدید. بعد از گذشت 15 دقیقه با آب شستشو بدید و با حوله خشک کنید و این روش رو 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

خمیر دندان

خمیر دندان

در این روش کافیه یک مقدار خمیر دندان رو روی پنبه قرار بدید و روی جوش اعمال کنید و بعد از 30 دقیقه اون رو با آب شسته بشه. برای اینکه درمان دمل چرکی کامل بشه، روزی 2 تا 3 بار این روش رو تکرار کنید.

آبلیمو

ابتدا پوستتون رو با آب یا پاک کننده ی مناسب پوست خود تمیز کنید، سپس لیموی تازه رو در کاسه ای ریخته و با یک تکه پنبه اون رو روی پوست و منطقه ی آسیب دیده اعمال کنید. بعد از گذشت 15 دقیقه با آب سرد بشویید. این روش رو دو بار در روز تکرار کنید. احساس سوزش در این روش طبیعیه و زود از بین میره.

آبلیمو و گلاب

گلاب ضد باکتریه و اسید لیمو رو از بین میبره. در این روش به مقدار دلخواه گلاب و به همان میزان هم آبلیمو با هم مخلوط کنید. پوست خود رو با آب یا پاک کننده ی مناسب تمیز کنید و پس از خشک کردن مقداری از مخلوط رو با یک تکه پنبه روی جوش قرار بدید و بعد از 15 تا 20 دقیقه بشویید. این روش رو دو بار در روز تکرار کنید.

یخ

یک تکه یخ رو درون یک پارچه یا حوله تمیز قرار بدید و اون رو روی محل جوش به مدت چند ثانیه بذارید و این عمل رو برای چند دقیقه مدام تکرار کنید. این روش رو در طول روز چند بار تکرار کنید تا اثرات اون رو زودتر ببینید.

بخور

در این روش مقداری گل یا گیاه درمانی مد نظرتون رو در یک قابلمه آب بریزید و روی اجاق گاز قرار بدید و بعد از به جوش آمدن 8 دقیقه دیگر اجازه بدید بجوشد.

مخلوط رو در کاسه ای بزرگ بریزید. ابتدا صورت خود رو شسته و یک حوله رو روی سر خود بیاندازید طوری که بخار خارج نباشه و از مواد درون کاسه با فاصله ای که صورتتون نسوزد بخور بگیرید. 10 دقیقه در این وضعیت بمونید و بعد صورتتون رو با آب ولرم بشویید و با حوله یا پارچه ای نرم اون رو خشک کنید.

سیر

در این روش باید ابتدا چند حبه سیر رو پوست بکنید و رنده کنید و با نصف استکان آب گرم مخلوط کنید. با یک پنبه سیر رو روی محل جوش اعمال کنید و بعد از گذشت چند دقیقه با آب شسته و سپس خشک کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین

در این روش درمان دمل چرکی باید دو قاشق غذاخوری جوش شیرین رو با آب مخلوط کرده و بعد از پاک کردن صورت، اون رو با یک تکه پنبه روی جوش قرار بدید پس از گذشت 15دقیقه اون رو با بشویید و با مقداری مرطوب کننده پوستتون رو مرطوب کنید.

خیار

خیار باعث نرمی و خنکی پوست میشه و در درمان دمل چرکی موثره. دو عدد خیار رو خورد کنید و روی محل جوش چرکی قرار بدید و یک ساعت زمان بدید تا روی پوست بماند سپس اون رو بشویید. این کار باعث میشه باکتری ها از روی پوست پاک بشن.

نعناع

از دیگر روش ها برای درمان دمل چرکی میتونیم از نعناع نام برد. نعناع برای بسته شدن منافذ پوست و کاهش چربی در اون مفیده. دو قاشق غذا خوری نعناع رو خورد کنید و با مقداری ماست مخلوط کنید و روی دمل چرکی قرار بدید. بعد از گذشت 10 دقیقه با آب بشویید.

بابونه برای درمان دمل چرکی

بابونه

بابونه رو به روش های مختلفی میتونیم برای درمان دمل چرکی استفاده کرد. مخلوط آب داغ و چای بابونه یکی از این روش هاست که به طریق بخور گرفتن و استشمام میتونیم از اون استفاده کرد. بابونه و عسل هم روشی دیگره. در این روش به یک قاشق غذا خوری بابونه خشک، مقداری عسل یک قاشق چایخوری آبلیمو و یک عدد سفیده تخم مرغ نیاز دارید.

بابونه رو در آب داغ 20 دقیقه بجوشونید و سپس مخلوط عسل، سفیده تخم مرغ و آبلیمو رو به اون اضافه کنید و هم بزنید. این ماسک ر ا روی جوش قرار بدید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد شستشو بدید. یک بار در هفته این درمان رو تکرار کنید.

زردچوبه

در این روش درمانی ابتدا 4 قاشق غذاخوری زردچوبه رو در یک کیسه بریزید و مقداری عسل و یک قاشق غذا خوری شیر به اون اضافه کنید و هم بزنید و هنگام شب روی محل جوش قرار بدید و به صورت دورانی و آرام ماساژ بدید. صبح روز بعد اون رو شستشو بدید.

روش های کلینیکی درمان دمل عبارتند از:

روش های فیزیکی مختلفی برای درمان دمل وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روش درمانی مناسب برای دمل، به اندازه و شدت دمل، نوع پوست و شرایط بیمار بستگی دارد. متخصص پوست و مو با معاینه بیمار، بهترین روش درمانی را برای او انتخاب می کند.

در ادامه به توضیح هر یک از روش های درمانی فوق می پردازیم:

1-درمان با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک خوراکی: درمان با آنتی بیوتیک یکی از رایج ترین روش های درمان دمل است. در اکثر موارد، دمل ها با آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی درمان می شوند. آنتی بیوتیک ها با از بین بردن باکتری های ایجاد کننده عفونت، به درمان دمل کمک می کنند. در این روش، از آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی برای درمان دمل استفاده می شود.

آنتی بیوتیک های موضعی: آنتی بیوتیک های موضعی معمولاً برای درمان دمل های کوچک و سطحی استفاده می شوند. این داروها به صورت کرم، ژل یا پماد روی پوست مالیده می شوند.

2-درمان با جراحی

در برخی موارد، ممکن است نیاز به تخلیه دمل با جراحی باشد. در این روش، با استفاده از یک سوزن یا چاقوی جراحی، چرک و عفونت از دمل تخلیه می شود.

تخلیه دمل با جراحی معمولاً در موارد زیر انجام می شود:

  • وقتی دمل بزرگ و دردناک است
  • وقتی دمل به درمان با آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهد
  • وقتی دمل عفونت کرده است

3-درمان با گرما

گرما می تواند به تخلیه چرک و عفونت از دمل کمک کند. برای درمان با گرما، می توان از کمپرس گرم یا پمادهای گرم کننده استفاده کرد.

4- درمان با سرما 

کرایوتراپی یک روش درمانی غیرتهاجمی است که برای از بین بردن انواع ضایعات پوستی مانند زگیل، خال گوشتی، تگ پوستی و دمل استفاده می شود. در این روش، از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن سلول های آسیب دیده پوست استفاده می شود.

درمان دمل با فریز کردن معمولاً در یک جلسه انجام می شود. پزشک با استفاده از یک اسپری یا قلم مخصوص، نیتروژن مایع را به مدت چند ثانیه روی دمل می پاشد. این کار باعث می شود که سلول های آسیب دیده پوست، منجمد و از بین بروند.

پس از فریز کردن، دمل به تدریج پوسته پوسته می شود و طی چند هفته بهبود می یابد. در برخی موارد، ممکن است نیاز به چند جلسه فریز کردن باشد تا دمل به طور کامل از بین برود.

فریز کردن یک روش درمانی ایمن و موثر برای درمان دمل است. این روش معمولاً عوارض جانبی خاصی ندارد، اما ممکن است باعث ایجاد قرمزی، تورم و درد در ناحیه درمان شود. این عوارض جانبی معمولاً طی چند روز برطرف می شوند.

5-درمان با لیزر

لیزر می تواند به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده عفونت و کوچک کردن دمل کمک کند. درمان با لیزر معمولاً برای درمان دمل های کوچک و سطحی استفاده می شود.

6-درمان با امواج فراصوت

امواج فراصوت می توانند به تخلیه چرک و عفونت از دمل کمک کنند. درمان با امواج فراصوت معمولاً برای درمان دمل های بزرگ و عمیق استفاده می شود.

نکاتی برای مراقبت از دمل

برای مراقبت از دمل، نکات زیر را رعایت کنید:

  • از دستکاری دمل خودداری کنید. دستکاری دمل می تواند باعث گسترش عفونت شود.
  • از صابون های آنتی باکتریال برای شستشوی پوست خود استفاده کنید. صابون های آنتی باکتریال می توانند به کاهش تعداد باکتری های روی پوست کمک کنند.
  • از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کنید. لباس های تنگ و چسبان می توانند باعث تحریک دمل شوند.
  • از مصرف غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید. غذاهای چرب و شیرین می توانند باعث افزایش تولید چربی پوست شوند.

اگر دمل شما بزرگ و دردناک است یا به درمان با آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا بهترین و موثرترین راهکارهای درمان دمل چرکی رو به شما معرفی کنیم. امیدواریم این روش هایی که ارائه شد به شما در درمان سریع دمل چرکی کمک کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 57 میانگین: 3.3]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان