روش های خانگی برای درمان کیست مویی

روش های خانگی برای درمان کیست مویی

خانه / تازه های سلامت / روش های خانگی برای درمان کیست مویی

بیماری دردناک کیست مویی یا به عبارتی سینوس پیلونیدال، بین افراد پر مو و کسانی که زیاد می نشینند، یک مشکل نسبتا شایع است، که در قسمت نشیمنگاه پایین ستون فقرات به وجود می آید. در این بیماری حفره ای در بدن ایجاد می شود که داخل آن چربی و مو جمع می شود و اغلب عفونت می کنند.

سینوس پیلونیدال در ابتدا ممکن است هیچ علائم خاصی نداشته باشد و بسیاری از افراد متوجه آن نمی‌شوند. اما پس از مدتی کیست مویی عفونی شده و تبدیل به آبسه می‌شود.

علت این بیماری رشد غیر طبیعی مو است؛ به شکلی که مو بطور برعکس به داخل بدن بر می گردد و در داخل بدن رشد می کند. بهتر است بدانید که کیست مویی معمولاً در میان مردان رایج‌تر است.

بطور کلی می‌توان گفت استفاده از دارو، درمان قطعی برای این بیماری شناخته نمی‌شود و  تنها درمان قطعی کیست مویی برداشتن و یا تخریب آن است. البته اگر میزان عفونت و چرک ایجاد شده بر اثر کیست اندک باشد پزشک ممکن است داروهای آنتی بیوتیک و انجام روش های خانگی را تجویز نماید که سرعت پیشرفت آن را تا میزان زیادی کاهش داده و درد ناشی از آن را نیز از بین میبرد.

در این مقاله تعدادی روش های خانگی برای درمان کیست مویی را به شما معرفی خواهیم کرد که می تواند در کاهش درد و ناراحتی ناشی از این وضعیت، همچنین جلوگیری و عود کیست مویی کمک کند.

پیشنهاد مطالعه: سریع ترین روش جوانسازی صورت و رفع غبغب

درمان کیست مویی

علائم کیست مویی

 روش های خانگی برای درمان کیست مویی

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و به عنوان یکی از بهترین داروهای درمان خانگی کیست مویی شناخته میشود. روغن درخت چای می تواند به کاهش التهاب کیست کمک کرده، از عفونت بیشتر آن جلوگیری و به این ترتیب، باعث بهبود سریعتر کیست شود.

روغن درخت چای را با کمی آب مخلوط کنید و محل کیست و اطرافش را به این محلول آغشته کنید و اجازه دهید که حدود ۱۵ دقیقه بر روی پوست باقی بماند. سپس با آب گرم شسته و خشک کنید. روزی ۲ تا ۳ بار این درمان را انجام دهید.

روغن کرچک حاوی اسید ریسینولئیک و یکی دیگر از روش های مفید درمان کیست مویی در خانه است. این روغن با خواص ضدالتهابی، درد را ساکت کرده و بیماری را بهبود می دهد. روغن گیاهی کرچک را به وسیله پنبه به موضع بیماری بمالید و رویش را بپوشانید و بگذارید به مدت 20 تا 30 دقیقه بماند. این کار را روزی 3 بار انجام دهید تا بیماری رفع شود.

سیر خواص بیشماری دارد. این گیاه با دارا بودن خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد قارچی سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و در فرآیند درمان کیست مویی موثر است.

پیش از استفاده از این گیاه باید مطمئن شوید که پوستتان به آن حساس است یا خیر. اگر پوستتان حساس نیست، چند حبه سیر را به خوبی له کرده و روی کیست گذاشته و با گاز ببندید؛ پس از سه دقیقه، محل مورد نظر را بشویید. جهت اثر بخشی این درمان را به مدت یک هفته و روزی یکبار تجدید نمایید.

زردچوبه حاوی کورکومین بوده که ضد التهاب، درد و عفونت است. برای استفاده از زردچوبه، مقداری از آن را با آب مخلوط کنید تا خمیر درست شود. سپس خمیر را روی کیست مویی بمالید و بگذارید تا خشک شود. سپس با آب گرم بشویید. این کار را روزی 2 بار انجام دهید.

آلوئه ورا با داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی در کاهش درد و سوزش ناشی از کیست مویی موثر است. یک برگ از آلوئه ورا را تهیه نموده و ژل آن را خارج کنید، مقداری از ژل آلوئه ورا را بر روی زخم گذاشته و اجازه دهید که تا حدود ۳۰ دقیقه باقی بماند، سپس با آب ساده بشویید. این درمان خانگی را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید.

عسل خوراکی فوق العاده قوی میباشد که دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده است. مقداری عسل خالص و طبیعی را بر روی کیست زده و پس از چند دقیقه با آب گرم بشویید.

همچنین نوشیدن مخلوط یک قاشق چای‌خوری عسل با یک فنجان آب گرم بسیار مفید است.

پیشنهاد مطالعه: داشتن بینی بدون نقص و خوش فرم بدون جراحی

درمان کیست مویی با عسل

نمک برای از بین بردن مایع بیش از حدی که در لایه‌های پوست ذخیره شده ، مفید خواهد بود. از ترکیب نمک و آب گرم برای بهبود و تسکین درد و درمان کیست مویی استفاده کنید.

جهت بهره بردن از خواص این ماده میتوانید مقداری نمک را به وان آب گرم اضافه نموده و برای چند دقیقه در آب بنشینید.

اسیدی بودن چای کیسه ای از پیشرفت و بدتر شدن کیست مویی جلوگیری می کند. همچنین خواص ضد التهابی چای کیسه ای درد و تورم را کاهش می دهد.

چای کیسه ای را5به مدت 5 دقیقه در آب ولرم خیس کنید و برای 10 دقیقه برای درمان کیست مویی روی آن قرار دهید. این کار را روزی 3 بار انجام دهید.

روغن نارگیل طبیعی هم ضد التهاب و هم ضد درد است که به درمان و کاهش عوارض کیست پیلونیدال کمک می کند. محل مورد نظر را به حدود نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل اصل و ارگانیک آغشته کنید و اجازه دهید چند ساعت باقی بماند. روزی 2 بار این کار را تکرار کنید.

سرکه سیب دارای ماهیت اسیدی است و این محلول ph پوست را تنظیم کرده و چرک و عفونت کیست را خارج می کند. برای درمان خانگی کیست مویی با سرکه، ابتدا سرکه را با آب رقیق کنید، سپس یک توپ پنبه استریل را در سرکه رقیق خیس کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این روش درمانی باید حداقل 2 بار در روز تکرار شود.

استفاده از کمپرس گرم می تواند به تسکین التهاب و کاهش عفونت کمک کند، همچنین درد ناشی از کیست مویی را کاهش خواهد داد. با این حال باید در نظر داشت که کمپرس گرم در جلوگیری از گسترش کیست پیلونیدال اثری ندارد.

برای این روش شما می توانید از یک کیسه آبگرم استفاده کنید یا یک حوله را در سطل آبگرم خیس کنید و روی محل کیست قرار دهید. این عمل را میتوانید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در روز و برای چندین مرتبه تکرار کنید.

پیشنهاد مطالعه: عوارض تزریق بوتاکس

درمان کیست مویی با آب گرم

ممکن است پزشک در صورت درد شدید برخی از داروهای ضد درد مثل استامینوفن، ایبوپروفن و غیره را برای کاهش و کنترل درد تجویز کند.

همچنین اگر عفونت کیست مویی پیشرفت کرده باشد،معمولا برای کاهش التهاب قبل از جراحی، پزشک به مدت یک تا دو هفته مصرف داروهای اریترومایسین و مترونیدازول را تجویز خواهد کرد. انواع آنتی بیوتیک ها برای کاهش چرک و عفونت گزینه ی مناسبی میباشند تا از آزار و اذیت بیمار کاسته شود اما به تنهایی منجر به از بین رفتن کیست مویی نمیشوند.

بهترین درمان کیست مویی

همان طور که در ابتدا اشاره شد، درمان کیست مویی فقط با استفاده از داروهای شیمیایی و خانگی به طور کامل امکان پذیر نیست و برای از بین بردن کامل آن بهتر است لیزر و یا جراحی انجام شود.

به هیچ عنوان نباید کیست مویی را در خانه تحریک نمود یا اقدام به تخلیه آن نمود؛ زیرا سبب حاد شدن بیماری می گردد. درمان کیست مویی با روش های خانگی، موقتی است و حتی ممکن است منجر به عود بیماری با عوارض و مشکلات بیشتر شود. از همین رو بهتر است از این روش ها تحت نظر پزشک تنها به منظور کاهش عوارض آن کمک گرفت.

جهت تخلیه و درمان کیست مویی، ابتدا با یک متخصص مشورت کنید، در صورت نیاز ممکن است با انجام جراحی، ابتدا آن را تخلیه کند که برای این کار ابتدا ناحیه مورد نظر را بی حس می کنند و برش کوچکی برای تخلیه کیست ایجاد می کنند. پس از تخلیه مایعات و مواد زائد، زخم را یا با گاز استریل می بندند یا بخیه می زنند.

عمل جراحی جهت درمان کیست مویی با لیزر، اگر توسط یک جراح حاذق و لیزر مناسب انجام شود بسیار موثر خواهد بود. بدین ترتیب کیست مویی دیگر عود نخواهد کرد و به طور کامل درمان خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان