12روش خانگی درمان شوره سر

 12روش خانگی درمان شوره سر

خانه / تازه های سلامت /  12روش خانگی درمان شوره سر

یکی از مشکلاتی که ممکن است بسیاری از زنان و مردان در سنین مختلف آن را تجربه کنند، شوره سر است، بنابراین شناخت علل ایجاد و نوع شوره به درمان شوره سر کمک می کند. در واقع به پوسته‌ پوسته‌های سفید رنگی که بر اثر تجمع و ریزش سلول های مرده ایجاد می شوند، شوره سر گفته می شود.

این وضعیت معمولا با خارش و التهاب کف سر همراه است و با خطر و یا عارضه جدی همراه نیست؛ اما ممکن است احساس خجالت و ناخوشایندی به فرد دهد و ازنظر نظافت یا زیبایی مشکل ایجاد کند.

شوره حتی ممکن است با ترشح چربی همراه باشد. برای درمان شوره سر محصولات مختلفی با ترکیبات متفاوت وجود دارد. خوشبختانه با شناخت نوع و علت این مشکل میتوان آن را به سادگی و با استفاده از راهکارهای خانگی و دارویی درمان کرد.

 

درمان شوره سر

انواع شوره سر

شناخت نوع شوره کمک میکند تا درمان شوره سر مناسبش را انتخاب کنیم. برخی از انواع شوره را می‌توان با راهکارهای خانگی درمان کرد اما برخی دیگر ممکن است به درمان‌های دارویی نیاز داشته باشد.

شوره خشک معمولا به شکل پوسته های سفید و ریز دیده میشود و با خارش خفیف همراه است. این نوع شوره به دلیل خشک شدن پوست سر بدنیال تغییر فصل و سرد شدن هوا، معمولا در فصل زمستان تشدید می‌شود. همچنین شستن مداوم موها با آب داغ نیز می‌تواند از دلایل ایجاد شوره خشک باشد.

شوره چرب معمولا به شکل پوسته های درشت و بزرگتر نسبت به شوره خشک و زردتر هستند که ممکن است حالت روغنی داشته باشد.

اگر غدد سبوم (چربی) زیر پوست بیش از حد فعالیت کنند و سبوم ترشح کنند باعث چرب شدن و تحریک پوست سر میشوند که نتیجه آن ایجاد شوره چرب است. سبوم ماده‌ای روغنی است که از زیر پوست ترشح میشود و به مرطوب‌سازی و محافظت از پوست کمک می‌کند.

راهکار جوانسازی و زیبایی پوست: لیفت با نخ

راهکار های خانگی برای درمان شوره سر

همانطور که در بالا اشاره کردیم با توجه به نوع و شدت شوره سر میتوان بهترین درمان را برای آن انتخاب کرد گاهی اوقات با اصلاح سبک زندگی و درمان‌های خانگی و گاهی اوقات با استفاده از شامپو و یا داروهای مخصوص.

در اینجا ما قصد داریم با معرفی 12 روش خانگی به شما کمک کنیم براحتی و در زمانی کوتاه شوره های سر را از بین ببرید:

  1. روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضدالتهاب و ضد میکروب طبیعی است که به درمان سریع شوره سر چرب کمک می کند. آزمایشات انجام شده نشان میدهد، مصرف روغن درخت چای می تواند تا 41 درصد از شدت علایم شوره سر بکاهد و چربی و خارش سر را بهبود بخشد.

روغن درخت چای ممکن است به تنهایی و به شکل مستقیم باعث التهاب پوست شود به همین دلیل توصیه میشود مقداری از این روغن را با روغن دیگر مانند نارگیل قاطی کنید و پوست سر و موی خود را با آن ماساژ دهید، اجازه دهید تا صبح روی موی شما بماند و سپس موی خودرا آبکشی کنید.

درمان شوره با روغن درخت چای

روغن نارگیل حاوی ترکیبات ضد قارچ و یک مرطوب کننده و آبرسان عالی است به همین دلیل هم خارش پوست سر را برطرف می‌کند و هم به درمان سریع شوره سرخشک کمک می کند.

بهتر است مقداری روغن نارگیل را کف سرتان بریزید و 5 دقیقه ماساژ دهید و بعد از چند ساعت سر و موی خودرا با شامپو بشویید.

پروبیوتیک ها دسته ای از باکتری های بسیار مفید هستند که مزایای بسیار زیادی مانند پایین نگه داشتن سطح کلسترول و افزایش سرعت کاهش وزن دارند.

همچنین می توانند با افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت های قارچی مولد شوره منجر به درمان شوره ی سر شوند.

برای دریافت دوز مناسب از پروبیوتیک ها، می توانید از مکمل های غذایی کمک بگیرید.

آلوئه ورا دارای خاصیت خنک کنندگی می باشد که موجب تسکین التهاب و خارش پوست سر بر اثر شوره خواهد شد.

ژل آلوئه ورا را روی تمام قسمت های پوست سر بمالید و بعد از چند دقیقه موهایتان را با یک شامپوی ملایم شتسشو دهید و درمان سریع شور سرتان را مشاهده کنید.

 

درمان شوره با

 

آب لیموترش، حاوی اسیدهایی است که با قارچ هایی که باعث بروز شوره سر میشوند مبارزه می کند و خارش پوست سر را کاهش می دهد.

چند قاشق غذاخوری آب لیمو را با آب ترکیب کرده و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. اجازه بدهید به مدت حدود ۵ دقیقه بماند و سپس آن را آبکشی کنید و موهایتان را با شامپو بشویید.

نمک یکی از بهترین روش های درمان شور سر و خارش است که مانند یک لایه بردارعمل میکند.

قبل از حمام مقداری نمک را کف سر خود ریخته و خوب ماساژ دهید و بعد از 10 دقیقه با آب و شامپوی ملایم بشویید.

سرکه سیب پوست سر را ترمیم و بازسازی کرده وبا مهار رشد مخمرها و قارچ هایی که باعث شوره می شوند به درمان شوره سر کمک می کند.

سرکه سیب و آب گرم را به طور مساوی مخلوط کنید. سپس آن را روی موهای خشک خود ریخته و ماساژ دهید.

 

درمان شوره سر با سرکه سیب

آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است که معمولا در شامپوهای درمان شوره سر استفاده می‌شود. اسید سالیسیلیک می‌تواند به لایه برداری پوسته‌های اضافی، جلوگیری از تجمع روغن و کاهش التهاب در پوست سر کمک کند.

یک یا دو قرص آسپرین بدون روکش را خوب خرد کرده و آن را داخل یک شامپوی معمولی ریخته و مخلوط کنید. زیر دوش، مخلوط را به موها بمالید و قبل از شستشو، اجازه دهید چند دقیقه روی موها بماند.

جوش شیرین مانند لایه بردار عمل کرده و به حذف سلول های مرده پوست کمک کرده، چربی اضافه پوست را حذف میکند و با جلوگیری  از رشد قارچ باعث درمان شوره سر می شود.

استفاده بیش از حد از جوش شیرین ممکن است روغن‌های طبیعی پوست را از بین ببرد و در نهایت باعث خشکی یا تحریک آن شود. برای استفاده از این ماده بهتر است که یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کرده و همانند شامپو از آن استفاده کنید

کمبود اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند باعث علائمی چون خشکی مو، خشکی پوست و حتی شوره سر شود. امگا 3 نه ‌تنها باعث کنترل چربی می‌شود، بلکه می‌توانند التهاب را کاهش دهند و به درمان شوره سر کمک کند.

ماهی های چرب، مانند سالمون، قزل آلا و ماهی خالدار منابع خوبی از اسید های امگا 3 هستند. همچنین میتوانید با مصرف مکمل های غذایی و هچنین دانه های چیا، گردو و گیاه کتان کمیود امگا 3 در بدن خودرا جبران کنید.

درمان شوره سر با امگا 3

استرس بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی و تندرستی تأثیر می‌گذارد با اینکه استرس به خودی خود باعث شوره سر نمی‌شود، اما می‌تواند علائمی مانند خشکی و خارش را تشدید کند و همچنین با سرکوب سیستم ایمنی بدن باعث رشد باکتری و قارچ هایی که عامل شوره سر هستند، شود.

برخی از تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق یا … میتواند در درمان شور سر موثر باشد.

میوه‌ها و سبزیجات حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های ضروری هستند که می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند.

کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید شوره سر شود. معمولا افرادی که با کمبود روی، ویتامین‌های گروه B و امگا 6 مواجه هستند بیشتر به شوره سر مبتلا می‌شوند. که توصیه میشود با تغییر رژیم غذایی این کمبود هارا جبران کنید و به درمان شور سر خود کمک کنید.

درمان شوره سر با رژیم غذایی

عوارض شوره سر

اگر در زمان مناسب درمان شوره سر اتفاق نیوفتد، ممکن است باعث بروز عارضه های زیر شود:

با توجه به اینکه شوره سر ممکن است سبب تجمع آلودگی و عفونت قارچی ‌شود، میتواند باعث سفید شدن موها شود.

شوره سر به طور مستقیم باعث ریزش مو نمی شود. ولی یکی از علائم شاخص شوره ، خارش است که وقتی سرتان را می خارانید، خراش و زخم هایی روی پوست سرتان به وجود می آید که این خراش ها به فولیکول های مو آسیب می زنند، در نتیجه باعث نازک شدن و ریزش مو می شود.

براساس نتایج تحقیقات انجام شده پوسته پوسته که از کف سر میریزند می توانند موجب مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد جوش روی پوست سر، صورت و پشت شوند. افرادی که پوستی آسیب پذیرتر نسبت به جوش داشته باشد، شوره سر می تواند وضعیت انها را بدتر کند.

بهترین درمان شوره سر

علاوه بر روش هایی که در بالا گفتیم شستشو و شانه کردن مرتب موها میتواند در کاهش شوره سر موثر باشند.

اما نکته قابل توجه این است که شوره سر به دلایل مختلفی ایجاد میشود و حتی ممکن است نشانه از یک بیماری باشد که هرکدام درمان خاص خودرا دارند بنابراین توصیه میشود جهت درمان شوره سر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بهترین روش را تشخیص دهد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان