روش های خالبرداری با لیزر

روش های خالبرداری با لیزر

خانه / تازه های سلامت / روش های خالبرداری با لیزر

از دید بسیاری از افراد، یکی از مشکلات پوستی، وجود خال روی سطح پوست است. خال‌ها به رنگ روی سطح پوست و ضایعاتی گفته می‌شوند که بر روی پوست به وجود می‌آیند. این ضایعات ابعاد و اندازه‌های متفاوتی داشته و به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود. معمولاً خال‌ها خوش‌خیم هستند و همانند خال‌های گوشتی عارضه‌ای در پی ندارند؛ و به راحتی می‌توان با روش‌های مختلف آن را برداشت.

برخی افراد به دلیل زیبایی ظاهری یا ناحیه نامناسب رویش خال، اقدام به برداشتن آن می‌کنند. البته خال‌های مشکوک که با تغییر سریع و کاملاً مشخص در اندازه، شکل و رنگ خود باعث ایجاد بزرگی و ناهمگنی خال می‌شوند، بهتر است با جراحی موضعی برداشته و نمونه را مورد بررسی و آزمایش قرار داد.

اگر خال شما کوچک و سطحی است، می‌توانید آن را با لیزر درمانی از بین ببرید. خالبرداری با لیزر روشی مدرن است که گزینه خوبی برای از بین بردن خال‌ها از روی صورت است زیرا هیچگونه زخمی برروی صورت برجای نمی‌گذارد.

در روش‌های خالبرداری با لیزر، از انرژی نوری برای تجزیه رنگ‌دانه درون خال استفاده می‌شود و آنرا از بین میبرد. البته از آنجایی که خال‌ها انواع مختلفی دارند و نیز ممکن است خوش خیم و یا بدخیم باشند؛ درمان های متفاوتی نیز برای آنها در نظر گرفته میشود که در ادامه با بررسی انواع خال، روش های خالبرداری با لیزر و سایر روش های دیگر را به شما معرفی خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: موثرترین روش جوانسازی پوست صورت

خالبرداری با لیزر

آشنایی با انواع خال‌

خال‌ها ضایعاتی هستند که روی پوست (معمولا لایه‌ اپی درم) رشد می‌کنند؛ بیشتر خال‌ها در اوایل کودکی و طی بیست و پنج سال اول زندگی یک فرد، به رنگ پوست و یا رنگ‌هایی چون صورتی، قرمز، آبی، برنزه، قهوه ای و یا سیاه ظاهر می‌گردند. برخی از خال‌ها نیز ممکن است دارای موهایی باشند که از روی آنها رشد کرده است. این ضایعات پوستی می‌توانند در هر نقطه‌ای از پوست، به تنهایی یا به صورت گروهی ظاهر شوند که با گذشت سال‌ها به آرامی تغییر می‌کنند.

به طور کلی خال‌ها دو نوع می‌باشند:

اکثر خال‌ها بی‌ضرر هستند؛ اما برخی از آنها می‌توانند سرطانی و بدخیم شوند. به همین علت است که همیشه قبل از خالبرداری باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. 

خال‌های بد‌خیم

خال‌های نگران‌کننده آنهایی هستند که دارای لکه‌های رنگ یا لبه‌های نامنظم می‌باشند. برخی خال‌ها که آن‌ها را آتیپیک یا غیرمعمول می‌نامند، استعداد بیشتری برای سرطانی شدن دارند و یا خود می‌توانند نشان سرطان باشند. این خال‌ها بزرگتر از معمول هستند. حاشیه نامنظم و شکاف‌دار دارند، مرز مشخصی ندارند و کناره‌های خال در پوست محو می‌شود. سطح‌شان پوسته پوسته، زبر و خشن است.

ملانوم وخیم‌ترین نوع سرطان پوست است که می‌تواند در هر قسمتی از پوست بدن یا در نزدیکی یک خال پوستی ایجاد شود. این نوع سرطان، از سلول‌های رنگدانه‌ای تشکیل می‌شود و به همین دلیل نیز، قهوه‌ای یا مشکی رنگ است، هرچند ممکن است به رنگ‌های دیگر نظیر قرمز یا سفید هم دیده‌ شود. ملانوم می‌تواند به سرعت در بدن پخش شده و تقریباً هر عضوی از بدن را گرفتار نماید.

جهت تشخیص به موقع این سرطان و جلوگیری از عواقب وخیم بعدی آن لازم است تمامی خال‌ها و نقاط تیره رنگ بدن، ابتدا توسط خود فرد و در صورت نیاز، توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند.

علائم سرطانی شدن خال‌ها

پیشنهاد مطالعه: رفع نواقص بینی بدون جراحی

خال‌های خوش‌خیم

به مجموعه سلول‌هایی به نام سلول‌های ملانوسیت‌ که به تعداد زیادی در محلی غیر از محل اصلی خود جمع می‌شوند و بر اساس جنس سلول سازنده با هم متفاوت هستند، خال می‌گویند. انواع مختلفی از خال‌های خوش خیم یا بی‌خطر وجود دارد که به هیچ وجه سلامت فرد را به خطر نمی‌اندازند اما می‌توانند از نظر زیبایی مشکل‌ساز بوده یا باعث ناراحتی فرد شوند.

خال‌های خوش‌خیم عبارتند از:

خال‌های گوشتی، از شایع‌ترین خال‌ها هستند. خال گوشتی یک زائده گوشتی، برجسته و عموما تیره‌رنگ در اندازه‌ها و اشکال مختلف است. شکل‌گیری آنها از سن دو سالگی شروع می‌شود؛ به تدریج بزرگتر می‌شوند و بر تعداد آنها افزوده می‌شود اما در حدود سن بلوغ، معمولا از بین می‌روند.

خال گوشتی را در همه‌جای بدن می‌توان دید و هرانسانی حداقل یک یا دو خال گوشتی در بدن دارد.

خال‌هایی هستند که از بدو تولد وجود دارند و از هر صد نفر، حدود یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این خال‌ها معمولاً تخت بوده و به رنگ قهوه‌ای یا سیاه و در برخی موارد صورتی یا قرمز، هستند.

خال‌های مادرزادی از لکه‌های کوچک تا ضایعات بزرگی به اندازه 20 سانتی‌متر را در بر گرفته و می‌توانند بخش قابل توجهی از صورت، تنه یا دست و پای نوزاد را بپوشانند. این خال‌ها در بدو تولد ممکن است بسیار کم رنگ باشند و به همین دلیل احتمال دارد به آنها توجه نشود. این خال‌ها کلاً خوش‌خیم هستند، با این‌حال بررسی دائمی آنها شدیداً توصیه می‌شود.

خال‌های مرکب معمولا هم در درم و هم در اپی درم هستند و معمولا روی تنه دیده می‌شود و در کف دست و پا دیده نمی شوند.

این خال فرم خاصی ندارد و به شکل یک گنبدی بزرگ برجسته، مدور یا بیضی و متقارن بوده، رنگ آن از قهوه‌ای روشن تا تیره متغیر است.

خال‌های درمال برجسته و گنبدی هستند. رنگ آن‌ها قهوه‌ای روشن است و هرچه به سطح پوست نزدیک می‌شوند رنگ‌شان روشن‌تر می‌شود.

گاهی ممکن است چند عدد مو در آنها رد کند.

خال‌های آبی، خال‌هایی گرد و هم‌سطح پوست یا کمی برجسته هستند، که معمولاً در طول کودکی روی سر، گردن و صورت به وجود می‌آیند. آنها حاوی تراکم بالایی از رنگدانه‌های قهوه‌ای هستند که به خاطر قرار داشتن در عمق پوست، تا حدودی آبی دیده می‌شوند.

باید توجه داشت که این خالها باید به صورت عمقی و تا چربی زیر جلوی برداشته شوند، زیرا در غیر این صورت ممکن است دچار عود شوند.

خال‌های اکتسابی، پس از تولد و حتی گاهی سال‌ها بعد، در زندگی ایجاد می‌شوند و بسیار رایج هستند. علت شکل‌گیری بیشتر این خال‌های اکتسابی، آسیب‌های ناشی از نور آفتاب یا پرتوهای فرابنفش است. آنها اکثراً به رنگ قهوه‌ای هستند و با افزایش سن، تیره‌تر می‌گردند اما لزوماً به ملانوم (خال‌های سرطانی) تبدیل نمی‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: هزینه ی لیفت با نخ

چه زمانی باید برای برداشتن خال اقدام کنم؟

اکثر خال‌ها نیازی به درمان ندارند اما در صورتی که خال شما در حال تغییر یا رشد باشد، باید آن را به پزشک نشان دهید تا پوستتان را معاینه و بررسی کند.

اگر خالتان در جایی است که  ظاهر ناخوشایندی را برای شما ایجاد کرده است، می‌توان برای عمل برداشتن خال اقدام کنید.

بهترین روش برای از بین بردن خال غیر سرطانی، به نوع خال، اندازه و محل قرارگیری آن بستگی دارد. در ادامه محبوب ترین روش های خالبرداری را به شما معرفی خواهیم کرد.

روش های خالبرداری 

همانطور که گفتیم نوع خال، اندازه و محل قرارگیری آن در انتخاب درمان، اهمیت دارند. برای مثال بعضی از خال‌ها مانند خال های گوشتی و یا مشکوک برای از بین بردن با لیزر چندان مناسب نیستند.

 

می توان از دستگاه آراف (RF) سرجیکال برای برداشتن ضایعات هم سطح یا برجسته پوست کمک گرفت. در این دستگاه از امواج رادیویی با فرکانس بالا استفاده می شود تا بافت ها را برش دهند. این دستگاه علاوه بر خالبرداری در برداشتن انواع زائده های پوستی کاربرد دارد.

 

اولین و قدیمی ترین روش برای خال برداری انجام عمل جراحی می باشد. با توجه به اینکه عمل جراحی ممکن است دردسر های مخصوص به خودش را داشته باشد و حتی بعد از عمل نیز جای خال به صورت مشخصی باقی بماند؛ اما بعضی خال ها نیاز به برش و بخیه دارند. زیرا سلول های آن ناحیه با گذر زمان رشد می کنند و دوباره خال دیگری را تشکیل می دهند. به همین علت خال با بخشی از پوست بریده شده و در نهایت بخیه زده می شود.

یکی دیگر از روش های خال برداری که مورد استفاده قرار می گیرد، روش کرایو می باشد.

از این روش برای منجمد کردن و فریز کردن ضایعات پوستی مانند خال، زگیل، کک و مک، میخچه و برخی ضایعات پوستی دیگر استفاده میشود.

با کمک یک دستگاه مخصوص مقداری نیتروژن مایع بر روی خال‌زده می‌شود تا از طریق وارد شدن یک شوک سرمایی عمل خون‌رسانی به سلول‌های خال توقف شده و در نهایت پزشک بتواند آن را بردارد. مایع درون این دستگاه سرمای شدیدی حدود 196- درجه سانتی‌گراد دارد.

خالبرداری با لیزر در واقع روشی ایمن و بدون عارضه برای این کار است. زیرا در آن نیازی به برش پوست یا بخیه نیست. این روش مناسب خال‌های صاف و قهوه‌ای یا سیاه رنگ است.

در روش خالبرداری با لیزر، اشعه لیزر به سمت سلول‌هایی که خال را تشکیل می‌دهند فرستاده می‌شود. این سلول‌ها پرتوی لیزری را جذب می‌کنند و بنابراین خال سوخته شده و از سطح پوست دود می‌شوند، درحالی‌که پوست مجاور همچنان دست‌نخورده و بودن آسیب باقی می‌ماند.

روش های خالبرداری با لیزر

در گذشته لیزرها به دلیل اینکه از نظر فناوری، محدودیت‌هایی داشتند و قادر به نفوذ کافی در عمق پوست نبودند، نمی‌توانستند خال یا هر نوع ضایعه پوستی را به طور کامل از بین ببرند؛ اما امروزه متخصصان پوست از تکنیک‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌ و مختلفی جهت از بین بردن خال‌های بیماران یا متقاضیان استفاده می‌کنند و قادرند بدون برش و جراحی با نفوذ عمیق در پوست شخص، با قدرت کافی، خال را نابود کنند.

یکی از بهترین دستگاه های لیزر جهت خالبرداری، دستگاه مدلایت است که توانسته رضایت بسیاری کسب کند.

دستگاه مدلایت با بهره گیری از تکنولوژی منحصر به فرد فوتوآکوستیک است، انرژی با سطح بسیار بالا و به صورت متمرکز وارد رنگدانه های تشکیل دهنده خال شده و طی یک فرآیند لرزشی رنگدانه ها را به ذرات بسیار ریز تبدیل می کند. این ذرات در لایه های پوست به عنوان سلول های مرده محسوب می شوند و توسط دیگر سلول به سمت سطح پوست هدایت شده و در فرآیند طبیعی دفع سلول های مرده ی پوستی، از بین می روند تا به راحتی از طریق بدن دفع شوند.

مزایای خالبرداری با لیزر

هزینه خالبرداری با لیزر چقدر است؟

هزینه خالبرداری با لیزر به عواملی نظیر نوع و ابعاد خال، محل قرار گیری آن و تعداد جلسات مورد نیاز بستگی دارد که پس از بررسی توسط پزشک متخصص، تعیین میشود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان