روش های خانگی درمان سنگ کلیه

روش های خانگی درمان سنگ کلیه

خانه / تازه های سلامت / روش های خانگی درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه، سنگ هایی رسوبی هستند که در کلیه ها تشکیل می شوند. دفع سنگ کلیه از طریق دستگاه ادراری انجام می شود و این امر ممکن است، بسیار دردناک باشد. اکثرا درمان سنگ هاى کلیه با راهکارهای خانگی ساده، داروهای ضد درد، مایع درمانى، و یا سایر مداخلات پزشکی امکان پذیر است.

کلیه

سنگ کلیه چیست؟

کلیه مسئول دفع آب و مواد زائد از بدن است. سنگ کلیه هنگامی رخ می دهد که بر اثر کم آبی بدن و حرکت کند مایعات از کلیه، مواد معدنی، نمک، اکثرا اگزالات کلسیم، در کلیه ها کریستال شده و رسوب های سختی را ایجاد کنند. اگرچه این سنگها در کلیه ها تشکیل می شوند ولی می توانند بر روی هر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر بگذارد.

سنگ های کوچک ممکن است بدون ایجاد نشانه اى تشکیل و دفع شوند. با این حال، بیشتر سنگ های متوسط ​​یا بزرگ هنگام دفع بسيار دردناك هستند و به مراقبت پزشکی نیاز دارند.

روش هاى طبيعى و خانگی تا حدودی میتوانند در درمان سنگ کلیه یا دفع آن موثر باشند، اما بهتر است قبل آن با پزشک خود مشورت كنيد.

 

پیشنهاد مطالعه: زیبایی و جوانسازی با لیفت با نخ

9 راه خانگی درمان سنگ کلیه

 

1-نوشیدن آب

نوشيدن آب ساده ترین راه برای درمان سنگ کلیه یا جلوگیری از بروز آن است. نوشیدن آب کافی سبب می‌شود نمک و رسوبات با ادرار خارج شوند. معمولا نوشیدن هشت لیوان آب در روز توصیه میشود. رنگ طبیعی ادرار باید بسیار روشن و زرد کمرنگ باشد. ادرار زرد تیره نشانه کم آبی بدن است.

 

2-آبلیمو

لیمو حاوی غلظت بالایی از سیترات است. سیترات می‌تواند  در درمان سنگ کلیه هایی که از جنس رسوبات کلسیمی هستند موثر باشد یا خود این سنگ ها را حل کند و رشد آنها را آهسته تر کند.

مصرف روزانه دو یا سه عدد لیموی تازه میتواند بسیار موثر باشد.

اما اگر قصد مصرف آبلیمو های غیر خانگی دارید، برچسب ها را هنگام خرید آبليمو با دقت نگاه كنيد. برچسب بسیاری از محصولات آبلیمو حاوی مقدار کمی عصاره ى لیمو خالص و مقادیر زیادی از شیرین کننده ها است که می توانند خطر سنگ کلیه را افزایش دهند.

 

3-آب کرفس

کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات شناخته شده برای افزایش تولید ادرار است. افزایش حجم مایعات بدن از طریق نوشیدن آب کرفس باعث پاکسازی کلیه از مواد زائد، نمک و رسوبات می‌شود. آب كرفس می تواند روزانه مصرف شود تا به درمان سنگ کلیه منجر شود یا علائم آن را درمان کند.

در صورت مصرف داروهای زیر بهتر است آب کرفس ننوشید:

 

4-آب انار

به نظر می رسد خواص آنتی اکسیدانى انار، سیستم ایمنی بدن و کلیه‌ها را در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها مقاوم می‌کند و شانس ابتلا به سنگ کلیه را کاهش میدهد و باعث عبور آسان آنها می شود. آب انار همچنین حاوی ترکیباتی است که اسیدیته ادرار را کاهش می دهد و تشكيل سنگ را سخت تر می کند.

 

درمان سنگ کلیه با آب انار

5-گندم

گندم یک خوراکی مفید سرشار از پتاسیم، منیزیم و مواد معدنی است و حاوی ترکیباتی است که باعث افزایش تولید ادرار می شود و اجازه می دهد با دفع سنگ درمان سنگ کلیه راحت تر اتفاق بیوفتد و خطر ابتلا به آن را کاهش مى دهد.

 

6-ریحان

ریحان خاصیت سم زدایی و ادرار آوری دارد. افزایش حجم ادرار با استفاده از ریحان غلظت اسیداوریک را کاهش می‌دهد و از این طریق از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. همچنین اسید استیک موجود در ریحان سنگ‌های کلیه را تجزیه می‌کند و دفع آن‌ها را از طریق ادرار راحت‌تر می‌کند.

از برگ‌های تازه یا خشک ریحان برای تهیه چای استفاده کنید و یا ریحان تازه را در آب‌میوه‌گیری بکوبید و مصرف کنید.

 

7-سرکه سیب

سرکه سیب نيز حاوی اسید استیک است که به حل شدن کلسیم کمک مى کندو علاوه بر  درمان سنگ کلیه به منجر به شستشوی کلیه‌ها، می شود. سرکه سیب می‌تواند به کاهش درد ناشی از سنگ کمک کند.

برای استفاده از سرکه سیب و بهره‌مندی از خواصش، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را به ۱ لیوان آب تصفیه‌شده اضافه کنید. یک لیوان از این ترکیب را در طول روز بنوشید.

در صورت مصرف داروهای زیر نباید از سرکه سیب استفاده کنید:

 

8-لوبیا قرمز

لوبیا حاوی مقدار زیادی منیزیم است که به کاهش سنگ کلیه و علائم آن کمک می کند. همچنین به پاکسازی بدن کمک می کند و برای مصرف ان میتوانید آب حاصل از پخت لوبیا را برداشته و در روز چند بار بنوشید.

 

9-عصاره ریشه گیاه قاصدک

ریشه قاصدک معجون مخصوص کلیه است که تولید صفرا را تحریک می کند. این خوراکی برای دفع ضایعات، افزایش حجم ادرار و بهبود هضم مفید است.قاصدک دارای ویتامین های A,B,C,D  و مواد معدنی مثل پتاسیم، آهن و زینک است.

تحقیقات نشان داده ‌اند قاصدک در پیشگیری از بروز سنگ کلیه بسیار موثر خواهد بود. می توانید عصاره تازه ریشه قاصدک را خریده یا آن را به صورت چای تهیه کنید.

قبل از مصرف عصاره ریشه قاصدک با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است  با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد.

 

پیشنهاد مطالعه : قیمت تزریق بوتاکس 

كاهش وزن برای درمان سنگ کلیه

وزن سالم همراه با یک رژیم سالم که حاوی مواد مغذی و فیبردار است، برای جلوگیری از سنگ و درمان سنگ کلیه ضروری است. کربوهيدرات، کافئین و نوشیدنی های الکلی می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. همچنین، غذاهاى غنى از قند، نمک یا چربی بدن، را در معرض خطر رسوب کلیه و تشدید علائم آن قرار مى دهند.

 

درمان سنگ کلیه

 

عادت‌های مفید برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه

 

 

 

 

 

 

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 پیشگیری و درمان سنگ کلیه

در صورت بروز علائم بالا و تشخیص سنگ کلیه جهت دفع و درمان سنگ کلیه خود باید توسط پزشک متخصص معاینه شوید تا بهترین روش های درمانی را برای شما تعیین کند.

اگرچه ممکن است ناراحت کننده باشد ، اما به راحتی طبق توصیه های پزشک می توانید سنگ کلیه خودرا در خانه درمان کنید.می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن برای کاهش درد استفاده کنید.

سنگ کلیه چهار نوع اصلی دارد. حدود 80 درصد سنگ های کلیه از نوع سنگ های اگزالات کلسیم هستند و بقیه موارد را سنگ های اسید اوریک، استراویت و سیستئینی تشکیل می دهد.

بعد از دفع سنگ کلیه، آن را به عنوان نمونه به پزشک نشان دهید تا با تشخیص نوع سنگ با اقدامات پیشگیرانه آن آشنا شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان