روش های مراقبت از پوست در هوای الوده

روش های مراقبت از پوست در هوای الوده

خانه / تازه های سلامت / روش های مراقبت از پوست در هوای الوده

مراقبت از پوست

 

هیچ راهکاری برای پیشگیری از آلاینده های آب و هوا و اثرات مضر آن بر روی پوست صورت نیست.
این روزها بیشتر خانم ها وقتی صورت شان را با مواد پاک کننده آرایشی و بهداشتی یا کرم پاک می کنند یک لایه کاملا سیاه از روی پوست برداشته می شود و روی دستمال کاغذی و یا پنبه می ماند. این نشان دهنده این است که دوده و آلودگی هوا روی پوست می نشیند و در زیبایی پوست افراد مشکل ایجاد می کند. این را می توان در پوست کسانی که در مناطق کوهستانی و با آب و هوای خوب زندگی می کنند واضح تر دید. این افراد اکثرا پوستی شاداب و سالم دارند.

با دکتر راثی، پزشک پوست و مو و زیبایی، درباره تاثیرات آلودگی هوا برسلامت پوست به گفتگو نشسته ایم و جناب دکتر توصیه های خوبی برای حفظ سلامت و سرزندگی پوست در هوای کثیف و آلوده دارند.

این آلودگی هوا روی پوست هم اثر منفی دارد؟
پوست یکی از قسمتهایی است که به سبب آلودگی هوا تحت تاثیر قرار می گیرد. به جز نور خورشید تماس مزمن و زمان طولانی با هوای آلوده نیز می تواند یکی از علل اصلی  آسیب های پوستی باشد. چون سم های موجود در هوا باعث پیری زود تر از زمان پوست اللخصوص در نواحی صورت، گردن و دست ها می شود. به همین علت علایم و نشانه های پیری پوست مانند لکه های قهوه ای رنگ، چین و چروک ریز، شل شدن و افتادگی پوست همچنین عمیق تر شدن شیار در فاصله بینی و لب در خانم های ساکن شهر بیشتر از بانوان ساکن در روستا است. علت هایی چون دود و گرد و غبار موجود در هوا می تواند با بستن منافذ پوست هم زمینه را برای به وجود آمدن  آکنه یا جوش آماده سازد و هم پوست را تیره و کدر کرده و نمای چربی به ظاهر پوست می دهد. رادیکال های آزاد که در هوای آلوده هم اکسیژن موجود در سلول های پوست را خالیمی کند و هم تولید شدن کلاژن را در پوست کم میکند و به همین دلیل، سبب پیدایش چین و چروک، زبری و خشکی در سطح پوست می شود. ذرات کربن موجود در هوا هم می تواند از پوست عبور کند و التهاب و قرمزی پوست را بیش تر کند. همچنین کلر موجود در آب شهری نیز پوست را خشک تر و شکننده تر کرده و منجر به وجود آمدن چین و چروک شود.

چه روش هایی برای جلوگیری از صدمات پوستی در برابر آلودگی های محیط زیست به مردم پیشنهاد می کنید؟
با توجه به این مورد که هیچ راهی برای جلوگیری از آلاینده های آب و هوا و اثرات پر ضرر آنها بر پوست وجود ندارد و نیز دور شدن کامل از آلاینده های آب و هوا امکان پذیر نیست اما با استفاده از راهکارهایی ساده می توان آسیب های به وجود آمده از آلاینده ها بر پوست را کم کرد:

مرطوب کننده ها: مرطوب کننده های خوب پوست را به بهترین شکل آبرسانی کرده و سدی محافظتی در برابر رادیکال های آزاد و سایر آلاینده های موجود در هوا  ایجاد می کند.

ضدآفتاب های استاندارد: از آنجایی که آلودگی هوا لایه ازن را خراب می کند و در نتیجه آن رادیکال های آزاد و اشعه فرابنفش بیشتری با پوست ما تماس پیدا می کند و از طرف دیگر قرارگیری به میزان بیشتر در برابر اشعه فرابنفش احتمال چین و چروک ها و سرطان های پوستی را بالا می برد بنابراین توصیه می کنیم هر روز حتی در روزهای ابری ضدآفتاب مناسب و استانداردی را بر پوست صورت، گردن و دست خود بزنید.

مکمل ویتامین ها: با توجه به اینکه ویتامین سی و آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد موجود در بدن مبارزه می کند و تولید شدن آلاینده ها را متوقف کرده و آسیب وارد بر پوست را کمتر می کند بنابراین در صورتی که ویتامین سی موجود در رژیم غذایی کمتر از حد استاندارد باشد، می توان از مکمل های ویتامین سی یا مولتی ویتامین استفاده کرد.

 

مراقبت از پوست هوای آلوده

شوینده ها و مواد لایه بردار ملایم: با توجه به اینکه برخورد طولانی مدت آلاینده ها موجب آلرژی و حساسیت، اگزما و آسیب عروق خونی هم ممکن است شود، برای حفاظت از پوست و برداشتن آلاینده ها از سطح خارجی پوست صورت و بدن باید هر روز دست و صورت را کامل شسته و هفته ای دو مرتبه لیف ملایم بکشید. برای جلوگیری از آسیب رسانی کلر موجود در آب خانگی نیز می شود پوست را با آب معدنی شست وشو دهید.

نوشیدن آب کافی: نوشیدن آب زیاد و به اندازه روزانه سبب می شود پوست آبرسانی شود و رشد سلول ها و گردش خون پوست بالا برود. از طرفی هم  با توجه به اینکه نوشیدن آب دارای آلاینده می تواند به پوست ما آسیب برساند بنابراین توصیه میکنیم  از آب های سالم تر استفاده شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان