علت و درمان تعریق زیاد

علت و درمان تعریق زیاد

خانه / تازه های سلامت / علت و درمان تعریق زیاد

در این مقاله به بررسی علت و درمان تعریق زیاد می پردازیم. عرق کردن در حقیقت واکنش طبیعی بدن برای خنک نگه داشتن خود و مقاومت در برابر گرما است که توسط غدد زیر پوست تولید می‌شود. قطرات عرق پس از رسیدن به سطح پوست، گرمای لازم برای تبخیر شدن را از بدن می‌گیرند. این امر علاوه بر خنک شدن تدریجی بدن باعث حفظ تعادل شیمیایی در آن می‌شود از همین رو برای حفظ سلامتی بدن به ‌شدت مفید است.

عرق کردن معمولا در واکنش به گرما، فعالیت بدنی، مصرف مواد غذایی تند یا داغ، عوارض جانبی برخی دارو‌ها، بیماری و تب، تغییرات هورمونی و… در بدن رخ می‌دهد و تا زمانی که بدن به این دلایل عرق می‌کند ما با آن مشکلی نداریم.

اما تعریق زیاد بدن، به‌ویژه اگر دائمی و بی‌دلیل رخ دهد، به گونه ای که منجر به خیس بودن همیشگی لباس ها شود یا در نقاط خاصی مانند کف دست‌ها ایجاد شود، می‌تواند تبدیل به یک معضل جدی شود.

این عارضه میتواند بدلایل مختلفی ایجاد شود اما علت اصلی تعریق زیاد بیماری هایپرهیدروزیس است. اگر شماهم بدلیل تعریق زیاد اعتماد به نفس خودرا از دست داده اید و نمیتوانید بسیاری از فعالیت های روزمره خودرا انجام دهید در ادامه با ما همراه باشید تا علت و درمان تعریق زیاد را بررسی کنیم.

پیشنهاد مطالعه: شگفتی تاثیرات لیفت با نخ  

علت و درمان تعریق زیاد

علت و درمان تعریق زیاد بدن

اگر فردی بدون اینکه در معرض هوای گرم قرار بگیرد، زیاد فعالیت کند و یا از نظر روحی دچار دلشوره و اضطراب شود دائماً عرق کند و این تعریق زیاد غیرقابل کنترل باشد، به احتمال زیاد دچار بیماری هایپرهیدروزیس است.

آمارها نشان می‌دهد که در حدود 5 درصد مردم جهان به بیماری هایپرهیدروزیس مبتلا هستند. شاید اسم این بیماری کمی پیچیده و ترسناک به نظر برسد. اما جای نگرانی نیست زیرا نه بیماری دردآوری است و نه جان افراد مبتلا را تهدید می‌کند.

غدد تعریق در بدن افرادی که به هایپرهیدروزیس مبتلا هستند به شدت پرکار هستند. این افراد بی دلیل و در هر شرایطی شروع به عرق ریختن میکنند. این بیماری بر تمام بدن یا نواحی خاص مانند دست، صورت، سر کشاله ران یا کف پاها و … تأثیر می‌گذارد.

آمارها نشان می‌دهد که افرادی که به بیماری تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس مبتلا هستند به‌شدت از عوارض ناشی از این بیماری رنج می‌برند. البته همه این افراد نمی‌دانند که دلیل عرق زیاد بدن آن‌ها ابتلا به این بیماری است و بدون این‌که به دنبال راهکاری برای رفع مشکل خود باشند و برای درمان جدی آن به پزشک مراجعه ‌کنند، دوری از جامعه و تنهایی را برای جلوگیری از خجالت‌زدگی خود انتخاب می‌کنند.

از دیگر علل تعریق زیاد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 پیشنهاد مطالعه: رفع نواقص بینی بدون جراحی

عوارض تعریق زیاد بدن

روش‌های گیاهی درمان تعریق زیاد بدن

از آنجایی که دسترسی به گیاهان مؤثر در جلوگیری و کنترل  و درمان تعریق زیاد به راحتی امکان‌پذیر است، روش‌های گیاهی جلوگیری از تعریق زیاد بدن یکی از پرطرفدارترین روش ها در سراسر جهان به شمار میروند.

اگر افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس از گیاهان دارویی مرتب و مداوم استفاده کنند، به احتمال زیاد با نتایج مثبتی مواجه خواهند شد.

  1. بابا آدم

این گیاه به سیستم غدد درون‌ریز و سیستم لنفاوی کمک می‌کند. برخی از متخصصین طب سنتی عقیده دارند که بابا آدم به بدن کمک می‌کند تا بخشی از مایعات عرق به جای خروج از طریق پوست را از طریق غده‌های لنفاوی به کلیه‌ها و روده‌ها هدایت کند.

  1. مریم‌ گلی

گیاه مریم‌گلی یکی از بهترین داروهای گیاهی در درمان هایپرهیدروزیس است. این گیاه سیستم عصبی و غدد عرق را آرام می‌کند. همچنین به بدن کمک می‌کند تا با استرس‌های احساسی و فیزیکی مقابله کند.

مریم‌گلی شامل اسید رزمارینیک نیز هست که برای متوقف کردن عرق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد و مانع تعریق زیاد می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: عوارض تزریق بوتاکس

علت و درمان تعریق زیاد با محصولات گیاهی

  1. عرق کاسنی

اگر بلغمی مزاج هستید و می‌خواهید که سنگینی بدن و عرق زیاد را از بین ببرید، می‌توانید روزی یک لیوان عرق کاسنی مصرف کنید تا مزاج شما متعادل شده و منجر به درمان تعریق زیاد شود.

  1. سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت رطوبت دهی داشته و تعادل PH را در بدن حفظ می‌کند. همچنین می‌تواند به کنترل تعریق کمک کند. مخلوط سرکه سیب و عسل در یک لیوان آب، اگر به‌صورت روزانه مصرف شود مشکل تعریق زیاد را برطرف می‌کند. مصرف این مخلوط با معده خالی، با چاقی مفرط نیز مبارزه خواهد کرد.

و یا می‌توانید زیر بغل را شسته و سپس پنبه را به سرکه سیب آغشته و روی منطقه عرق بمالید.

  1. جوش‌شیرین

ازآنجایی‌که جوش‌شیرین قلیایی می‌باشد می‌تواند اسید را در بدن به تعادل برساند. این ماده سفیدرنگ با تنظیم PH بدن موجب کاهش عرق در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود و با جذب بو همانند یک ضد تعریق طبیعی عمل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه:بیماری های شایع پوستی

روش‌های خانگی برای درمان تعریق زیاد

  1. رژیم غذایی خوب و سالم‌

رژیم غذایی خوب و سالم‌ می‌تواند بر سلامت بدن و کنترل میزان تعریق اثر بگذارد. خوردن برخی غذاها می‌تواند باعث زیاد عرق کردن بدن شود. در مقابل برخی از غذاها مانع از تعریق زیاد می‌شوند. به‌عنوان مثال: آب علاوه بر زنده نگه داشتن بدن، آن را خنک می‌کند. بنابراین برای ایجاد تعادل در دمای بدن باید به اندازه کافی آب نوشید یا از غذاهای آبکی استفاده کرد.

همچنین مصرف کافئین و نوشیدنی‌ های انرژی‌ زا، شکلات، غذای تند، غذاهای چرب و غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند در تعریق زیاد بدن موثر هستند از همین رو توصیه میشود که مصرف آنها کاهش یابد.

  1. مصرف ویتامین‌ های خانواده B

ویتامین‌های خانواده B به بهبود عملکرد ارگان‌ها و سایر سیستم‌های حیاتی بدن کمک می‌کنند. اگر از ویتامین‌های خانواده B به‌اندازه کافی استفاده کنید بدن شما عرق کمتری تولید می‌کند.

  1. انتخاب لباس مناسب

بهتر است لباس‌های سبکی بپوشید که اجازه می‌دهند هوا به راحتی در بین بافت آن جریان یابند. بهترین انتخاب برای کسانی که با مشکل تعریق زیاد بدن دست به گریبان هستند پارچه‌هایی با الیاف طبیعی است. این گروه از پارچه‌ها گردش هوا و ارتباط دائمی آن با پوست بدن را میسر می‌کنند. لباس‌هایی با جنس کتان یا نخ انتخاب خوبی برای این کار هستند.

در مقابل پارچه‌هایی با الیاف غیر طبیعی رطوبت ناشی از عرق کردن زیادی را در بدن نگه ‌داشته و اجازه تبخیر آن را نمی‌دهد.

همچنین توجه کنید که برای لباستان رنگ روشن را انتخاب کنید. به این دلیل که رنگ روشن نور و گرمای کمتر جذب می‌کند.

  1. استفاده از محصولات ضد تعریق

این محصولات با داشتن ماده‌ای به نام آلومینیوم کلراید منجر به از کارافتادگی موقت غدد تعریق در بدن می‌شوند. به این ترتیب عرق کردن برای مدت زمان مشخصی، مثلاً 24 یا 48 ساعت تقریباً متوقف یا بسیار کند می‌شود.

این یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین محصولات بهداشتی است که به‌منظور کنترل معضل تعریق بیش از حد بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد، اسپری ضد عرق است که در کشورهای مختلف با برندهای گوناگون تولید می‌شود.

برای کسانی که با علت یا بدون علت عرق زیاد پشت گردن، صورت یا کف دست‌ها را تحمل می‌کنند استفاده از محصولی مانند کرم ضد عرق یکی از مؤثرترین راهکارها است..

صابون‌های ضد عرق نیز از محصولاتی هستند که هم تا حدی باعث کاهش میزان تعریق بدن می‌شوند، هم با خاصیت آنتی باکتریایی خود احتمال بروز بیماری‌های پوستی و قارچ‌های را کاهش می‌دهند.

  1. استفاده از محصولات حاوی تانیک اسید

محصولات مراقبت از پوست حاوی تانیک اسید می‌توانند در کاهش عرق تاثیر داشته باشند و برعکس ضد تعریق‌های قوی حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند که می‌توانید این محصولات را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

چای هم حاوی تانیک اسید است، پارچه‌ای را در چای دم کرده غلیظ خیسانده و در محل مورد نظر قرار دهید.

 پیشنهاد مطالعه: هزینه لیفت با نخ

راهکارهای پزشکی برای درمان تعریق زیاد بدن

  1. تزریق بوتاکس

از روش‌هایی که برای درمان تعریق شدید استفاده می‌شود، تزریق سم بوتولینوم است که با نام بوتاکس (Botox) نیز شناخته می‌شود؛ روشی که برای از بین بردن چین و چروک‌های پوست نیز از آن استفاده می‌گردد.

تزریق بوتاکس برای افرادی که بیش از حد عرق می کنند، نوعی درمان است که می تواند تعریق آن ها را کاهش دهد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده، تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد را تایید کرده است.

بوتاکس از طریق غیر فعال کردن مواد شیمیایی تحریک کننده غدد عرق، از تعریق زیاد در نواحی مانند کف دست و زیر بغل جلوگیری می کند.

  1. یونتوفورزیس

در این روش، دست‌ها یا پاها و گاهی هر دو را در یک لگن آب قرار داده و با جریان الکتریکی بسیار کمی، به آن شوک وارد می‌کنند. با چند بار تکرار این کار، عموما مشکل تعریق زیاد حل خواهد شد.

بسیاری این روش را درمان قطعی عرق کف دست می‌دانند. اما باید برای رسیدن به یک نتیجه کامل، آن را چندین بار تکرار کرد. این روش برای زنان باردار، افرادی که قطعات فلزی در بدن خود دارند یا کسانی که مشکل قلبی دارند توصیه نمی‌شود.

  1. مصرف دارو

داروهای خاصی به نام آنتی کولینرژیک وجود دارد که قادر به کنترل میزان تعریق بدن هستند. مشکل این داروها عوارض بسیار زیاد آن‌هاست. داروهایی که به‌منظور کنترل و درمان تعریق زیاد بدن توسط پزشکان تجویز می‌شود در اغلب موارد افراد را دچار کم‌آبی بدن، یبوست، تاری دید و تپش قلب می‌کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تعریق یک عارضه رایج است که معمولا به عنوان یک بیماری شناخته نمی‌شود. اما اگر زمانی که فرد از میزان تعریق زیاد خود در عذاب باشد یا کارهای روزانه و فعالیت‌های اجتماعی او مختل شود، باید به این عارضه به چشم یک بیماری نگاه کرد.

اگرچه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد؛ اما با روش‌های مختلف درمانی، می‎توان تا حدودی از میزان آن کاست و فرد را به شرایط طبیعی زندگی بازگرداند.

جهت انتخاب روش موثر حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان