علل اصلی ریزش مژه

علل اصلی ریزش مژه

خانه / تازه های سلامت / علل اصلی ریزش مژه

برای اینکه علل اصلی ریزش مژه را بشناسیم، ابتدا لازم است تغذیه خود را بازنگری کنیم و ببینم آیا ریزش مو و مژه ی ما می تواند ناشی از اشتباهات تغذیه ای باشد یا خیر. با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق علل ریزش مژه ها بپردازیم.

مشکلات و اشتباهات تغذیه ای و ریزش مژه

مشکلات تغذیه ای مانند کمبود مواد پروتئین، کم بودن بیوتین و کاهش سطح  آهن از جمله عوامل ریزش ابرو و مژه می تواند باشد. بعضی از عفونت ها مانند سیفلیس، عفونت های ویروسی مانند ویروس تب خال، عفونت های قارچی، جذام و بعضی دلایل عفونت های انگلی هم می تواند سبب ایجاد این عارضه شود.

از جمله demodicosis که نوع فولیکولاروم آنها با مشکل  ریزش مژه به همراه شوره همراه می باشد. ضربات یا تروماها هم می تواند از دلایل دیگر ریزش مژه ها باشد، برای مثال افرادی که دچار تریکوتیلویانیا هستند و عادت به کندن مژه های خود دارند با کاهش تراکم موهای  ابرو یا مژه ها مواجه می شوند.

التهاب و تورم لبه پلک ها

در التهاب های موجود در لبه پلک ها که بلفاریت گفته می شود، به دلیل تورم به وجود آمده از این حالت، مژه ها راحت تر از حالت معمول کنده می شود  و ریزش آنها سریع تر شود. ولی باید به این مورد توجه کنید که در این حالت ریزش کامل یک یا چند قسمت از مژه ها معمولا اتفاق نمی افتد و فقط در زمان شستشو و یا مالیدن پلک ها ممکن است تعداد معدودی از مژه ها کنده شود.

التهاب موجود در  لبه پلک ها می تواند به دلیل وجود برخی از عفونت، آلرژی، درماتیت سبوره و یا ضربه و دستکاری محل حاصل شود. عفونت های ناشی از استافیلوکوک در لبه پلک جدی می باشد و لازم است سریعا برای کنترل و درمان آن به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت اگر التهاب برای زمان طولانی وجود داشته باشد شود یا تکرار گردد، احتمال ریزش مژه ها به دلیل ایجاد ادم حاصله وجود دارد.

در بیماری درماتیت سبوره نیز در واقع یک نوع عفونت انگلی در لبه پلک ها به وجود می آید و التهاب را به شکل  تورم و پوسته ریزی سبب می شود. این حالت هم اگر شدید باشد و درمان نشود، احتمال ریزش مژه برای این مورد هم وجود خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه:مزوتراپی مو

چگونه از ریزش مژه ها جلوگیری کنیم؟

علل اصلی ریزش مژه

بعضی زمان ها در حالت های عفونت شدید باکتریایی (مانند تب مخملک) نیز ریزش و کم پشتی مژه ها مشهود است که البته بعد از رفع و درمان بیماری، به حالت اول برمیگردد. البته عفونت های دیگری که شیوع کم تری دارد.

از جمله سل پوستی یا جذام هم سبب ریزش های  در ابرو و مژه ها می شوند که در بیماران کمی قابل بررسی است و جزو دلایل شایع بیماری به حساب نمی آید.

1-عفونت های ویروسی شدید

عفونت های ویروسی شدید که سبب تب و ضعف بدن می شوند، می توانند سبب ریزش موقت موها از جمله مژه ها شود که این حالت نیز قابل درمان است.

بعضی از اوقات التهابات لبه پلک ها ناشی از بیماری های موضعی یا داخلی نیست و فقط به علت ضربه و آسیب مانند مالش محکم پلک ها (در نتیجه خارش این ناحیه) و نیز حساسیت یا الرژی به وسایل آرایشی مختلف مانند سایه چشم، خط چشم و به ویژه استفاده از ریمل می باشد. انواعی از ریمل ها و خط چشم هایی که خاصیت ضدآبی دارند.

شست و شو آنها به راحتی صورت نمی گیرد، می توانند سبب حساسیت تماسی یا آلرژیک بشود و التهاب لبه پلک ها را ایجاد کند و یا احیانا در زمان شستشو باعث فشار شدید مژه ها و پلک ها بشود که در هر دو حالت، بیمار با ریزش مژه ها روبه رو خواهد شد.

2-استفاده از برخی از داروها

باید توجه داشت داروها هم می تواند دلیل دیگری بر ریزش مژه ها شود  از جمله رتینوئیدها، آندروژن ها، هپارین، داروهای بیماران با مشکلات تیروئیدی،داروهای ضد کلسترول  پاسید والپروئیک، روسپرانول،  و داروهای ضد انعقادی. داروهای شیمی درمانی و داروهای رادیوتراپی در تومورهای چشمی نیز می تواند با ریزش ابرو و مژه همراه است.

تلوژن افلوویوم با افزایش ریزش موهای فرد  مشخص می شوند. اکثرا دلیل آن وضعیت روحی و یا بیماری سیستمیک می باشد که فرد معمولا بعد از گذراندن یک استرس روحی شدید یااسترس های مکرر مزمن به  آن دچار می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان