علل افزایش خال های بدن

علل افزایش خال های بدن

خانه / تازه های سلامت / علل افزایش خال های بدن

علل ایجاد خال

علت افزایش خال ها روی پوست صورت و بدن

خال چیست:  لکه ها یا زایده های رنگی در اندازها و شکل های متفاوت هستند و معمولا  قهوه ای رنگ یا مشکی هستند. رنگ خال به علت وجود سلول های خاص خود است که با تولید رنگ دانه ، رنگ ویژه ی خال را ایجاد می کند . خال ها در هر قسمتی از بدن و به هر شکل و اندازه ایی به صورت گروهی یا منفرد ممکن است ایجاد شود . یکی از انواع مختلف خال که شایع تر هستند ، خال هایی به اسم ملانوسیتی است در اصل یک نوع تومور خوش خیم حاصل از انتشار سلول های رنگ دانه ساز ملانوسیتی می باشد.

خال ها معمولا در طول 20 سال اول زندگی هر فرد ایجاد می شوند. ولی امکان دارد تا 40 سالگی و یا بیشتر هم ایجاد شود. به این نوع از خال ها ، خال های اکتسابی هم می گویند و بیشتر اشخاص تعدادی از این نوع خال ها را روی سطح بدن خود دارند. در موارد نادری نیز خال ها از بدو تولد وجود دارند که به این نوع ، خال ها، خال های مادرزادی گفته می شود و در حدود یک درصد از نوزادان زمان تولد این نوع خال ها را دارند.

 

علل ایجاد خال

علل ایجاد خال صورت و بدن
حداقل بیست نوع بیماری هستند که سبب ایجاد خال روی پوست می شود و علت های متفاوتی دارند برای مثال اختلالات و مشکلات هورمونی، ضعف در سیستم ایمنی پوست در مقابله با باکتری ها، نور خورشید، چربی،  خوردن قرص های ضد بارداری ، آلوگی خون به علت استفاده زیاد از مواد ناسالم و سرخ کردنی ولی در حالت کلی خال ها ضایعات پوستی مسطح شکل و یا برجسته ای می باشند که در اثر افزایش یا عملکرد غیر نرمال سلول های رنگدانه ساز پوست و به هم خوردن حالت طبیعی بافت های آن ایجاد می شود. خال های مادرزادی در هنگام تولد امکان دارد بسیار کم رنگ باشند و به همین علت روی پوست مشخص نیستند.

روش هایی برای  برداشتن ایمن خال

برای برداشتن خال سه روش متفاوت سوزاندن خال ها ،لیزر و جراحی وجود دارند. در روش سوزاندن به وسیله اتصال جریان برق ضعیف،خال سوزانده می شود. روش سوزاندن بیشتر برای برداشتن خال های ریز و سطحی به کار می آید.

در روش جراحی که پرکاربردترین و محبوب ترین روش برای برداشتن خال می باشد خال از عمق پوست به همراه کمی از اطراف و دور و بر  آن برای عود نکردن خال خارج می شوند، این روش برای خال های بزرگ تر و برجسته تر که عمق زیادی در پوست دارند مناسب تر است.

لیزر کردن هم مانند سوزاندن است اما از امواج لیزر استفاده می شود و نباید بیماران فکر کنند که به هیچ وجه جای خال با لیزر کردن باقی نمی ماند بنابراین فقط خالهای ریز و سطحی را بهتر است با لیزر برداشت.

خال ها به تنهایی یا به صورت گروهی قادر هستند در هر جایی از بدن ایجاد شوند. نکته اساسی و مهم اینکه آنها یک شکل و یک اندازه نیستند. برخی همسطح و برخی دیگر  برجسته شکل و گوشتی مانند هستند همچنین امکان دارد همرنگ با پوست و یا به رنگ های مختلف، یکنواخت یا مسطح و یا نقطه نقطه شکل باشند. خال ها می توانند گرد یا بیضی شکل و یا شکل نامنظم هم داشته باشند. گاهی ممکن است روی بعضی خال ها چند تار مو دیده می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان