لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته

لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته

خانه / تازه های سلامت / لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته

لازم است هرچند وقت یک بار سراغ لوازم آرایشی‌ خود بروید و کهنه‌ها را دور بیندازید؛ یادتان باشد زیبایی پوست تاریخ ندارد ولی محصولاتی که برای سلامت و زیبایی شما استفاده می شود تاریخ مصرف دارند.

تاریخ مصرف را نادیده نگیرید:

لوازم آرایشی، عطرها و کرم های پوستی که تاریخ مصرف‌شان گذشته شده باشد و همچنان استفاده شوند، احتمال بروز التهاب و عفونت را در بدن شما افزایش می‌دهند. پژوهشگران علت بروز این مشکل را وجود هوا و باکتری در این محصولات می‌دانند. لوازم آرایشی که استفاده چندمنظوره دارند مثل فرچه‌هایی که رژلب یا سایه را روی پوست پخش می‌کنند، می‌توانند اثرات این پدیده را بیش تر کنند چون میکروب‌ها را بین پوست لب و چشم‌ها منتقل و سبب ایجاد آلرژی و حساسیت را می شود. جالب است بدانید بیش تر بانوانی که دچار آلرژی و حساسیت شده بودند لوازم آرایشی خود را با دوستان‌شان مشترک مصرف می کنند.

کرم‌پودر تاریخ گذشته ، عامل جوش و آکنه
اگر در کرم‌پودرتان را هنوز باز نکرده‌اید،می‌توانید تا 2 سال آن را نگه داری کنید اما بعد از باز کردن، باید نهایتا بین 6 تا 12 ماه از آن استفاده کنید، چراکه بعد از این تاریخ دیگر قابل استفاده نیست.
همچنین در خاطر داشته باشید کرم‌پودرهای خود را دور از فضاهای مرطوب(مثل حمام)، گرم و پر نور نگهداری کنید چون این محل ها رشد باکتری‌‌ها را بیشتر می‌کنند و باعث می‌شوند کرم‌پودر و به طور کلی تمامی لوازم آرایش ها زودتر تر فاسد شوند.
از نشانه‌های انقضا تغییر بو یا رنگ کرم‌پودر است، در این حالت ممکن است مصرف این کرم‌پودر باعث ایجاد حساسیت و آکنه و جوش هم شود. یادتان نرود وقتی رنگ کرم شما کمی تغییر کند نشان دهنده فاسد شدن آن است و دیگر قابل استفاده نیست

سایه چشم

اگر چشمانی حساس دارید یا به سلامت چشم‌های‌ خود اهمیت فراوانی می‌دهید و نمی‌خواهید قرمز شوند یا به خارش بیفتند هر 3 ماه یکبار سایه چشم‌تان را عوض کنید هرچند سایه‌ها تقریبا فرمولی شبیه باقی پودر‌ها مثل پنکیک و رژگونه دارند ولی از آنجا که با حساس‌ترین قسمت بدن ما سروکار دارند بنابراین انتقال باکتری‌ها به آنها و بعد سرایت‌شان به چشم می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
در مورد سایه‌های چشم‌ غیر پودری و کرمی باید دقت دو چندانی داشته باشید چون باکتری‌ها بسیار سریع‌تر در آنها رشد می‌کنند، اگر با انگشت سایه می‌زنید قبلش کاملا دست‌های‌تان را تمیز بشویید. علاوه بر این هر تغییر رنگ یا بو می‌تواند نشانه فاسد شدن سایه باشد.

ریمل

ریمل خطرناک‌ترین لوازم آرایشی است که باید زود به زود تعویض شود. این لوازم آرایشی محل اسکان انواع باکتری است که در محیط گرم و تاریک درون آن، جا دارند و با هر بار استفاده می‌توانند به چشم‌ها منتقل شود. از عوارض آن، عفونت‌های چشمی و در موارد خییلی شدیدتر، نابینایی است.

ریمل باید هر چند وقت یکبار (در حالت ایده‌آل 2 تا 3 ماه و نهایتا 6 ماه) تعویض شود،با باز شدن در ریمل اکسیژن روی مواد تشکیل‌دهنده ریمل تاثیر گذاشته و کاری می‌کند که باکتری‌ها درون آن هجوم آورند. باکتری‌هایی که درون ریمل تجمع می کنند، می‌توانند باعث قرمزی، خارش یا حتی گاهی التهاب و گل‌مژه در ناحیه چشم‌ها شود.
از طرف دیگر هربار که برس ریمل را بیرون می‌کشید، از آن استفاده می‌کنید و دوباره آن را سر جایش می گذارید، در این مسیر برس تعدادی باکتری جذب خود می‌کند و آن را همراه خود به درون ریمل می‌برد.
وقتی ریمل شما خراب می‌شود بویی نزدیک به بوی گازوئیل می دهد. هرگاه در چشم‌های‌تان احساس ناراحتی کردید و نشانه‌هایی از بعضی بیماری‌ها در آنها دیدید، در این مواقع اولین کاری که می‌کنید دور انداختن تمام لوازم آرایشی‌های مربوط به چشم‌تان باشد چون ممکن است بیماری به آنها سرایت کرده باشد. اگر بعد از یک یا 2 روز همچنان در چشم‌های‌تان احساس ناراحتی و سوزش کردید حتما به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

پنکیک آلوده و فاسد
هر پنکیک یا پودری را حداکثر می‌توان 2 تا 3 سال استفاده کرد به شرط آنکه در محیطی خشک و خنک قرار داشته باشد اما پنکیک‌هایی که منشا گیاهی دارند چون مقدار بسیار کمی آب در آنها وجود دارد درنتیجه رشد باکتری‌ها در آنها محتمل است. بنابراین همیشه به برچسب پنکیک‌تان نگاه کنید اگر روی آن عبارت گیاهی << botanical>> وجود داشت یا نوشته بود که دارای موادی چون بابونه، آلوورا، بامبو، چای سبز یا…. است، باید در نگهداری آن بیشتر دقت کنید چون در آنها مقداری آب وجود دارد. پودرهای فشرده تا 2 سال و پودرهای نرم را تا 3 سال می‌توانید قابل استفاده باشند.
پنکیک تاریخ گذشته چندان هم قابل شناسایی نیست اما شاید بتوان تا حدی حدس‌هایی درباره فساد آن زد مثلا اگر مشاهده کردید در یک دوره زمانی دچار تغییر رنگ شد احتمالا تاریخ مصرف آن تمام شده و قابل استفاده نیست یا اگر متوجه شدید بافت آن تغییر کرده‌ یا مواردی از این قبیل، تاریخ مصرف آن به اتمام رسیده است.

رژگونه را سالی یکبار تعویض کنید

دقیقا همان قانونی که درباره پنکیک‌ها وجود داشت در مورد رژگونه‌های پودری هم صادق است یعنی اگر در مواد تشکیل‌دهنده آن آب وجود نداشته‌ باشد، می‌توانید تا مدت‌ 2 تا 3 سال از آن استفاده کنید البته اگر رژگونه کرمی باشد، باید هرسال آن را تعویض کرد. اگر می‌خواهید عمر رژگونه را زیاد کنید به طور مرتب برس آن را تمیز کنید و رژگونه را در محیطی خشک نگهداری کنید. اگر رژگونه‌تان مرطوب یا نم‌دار شود احتمال رشد باکتری‌ها در آن سریع تر می‌شود.
وقتی شما رژگونه خود را بعد کرم صورت یا کرم‌پودر می‌زنید، چربی‌ها لابه‌لای موهای برس گیر می‌کنند و به رژگونه هم منتقل می شود. این حالت باعث می‌شود یک لایه کمرنگ سفید خاکستری روی رژگونه‌ پودری یا لایه‌ای گچی روی کرم‌ها بماند. برای اینکه از به وجود آمدن این حالت پیشگیری کنید بعد از استفاده از مرطوب‌کننده یا کرم‌پودر چند دقیقه صبر کنید و بعد رژگونه را بزنید.همچنین می‌توانید قبل از استفاده از رژگونه چربی‌های صورت را پاک کنید و بعد از استفاده نیز برس رژگونه را با یک حوله تمیز کنید. در مورد کرم‌ها و پودرها ترکیب ظاهری آنها نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. اگر ترکیب رژگونه‌تان بسیار سفت و سخت شده ‌بود و به راحتی از هم جدا نمی‌شد و تکان نمی‌خورد، زمان آن رسیده یک رژگونه دیگر بخرید.

آلودگی خط چشم
خط‌ چشم مایع یا مداد باید هر 3 ماه یکبار تعویض شوند. اگر از مداد چشم استفاده می‌کنید توصیه می‌کنیم هربار قبل از استفاده آن را بتراشید تا اگر آلودگی روی آن وجود داشت از بین برود.
آلودگی خط چشم معمولا هیچ نشانه ای ندارد. اگر خط چشم‌تان آلوده باشد احتمال قرمزی،خارش و در موارد بد، التهاب هم به وجود می‌آ‌ید، البته گاهی می‌توان قبل از التهاب تشخیص‌هایی داد مثلا اگر به طور واضح دیدید که ماده آرایشی شما پوسته پوسته شده است فورا آن را عوض کنید. ناگفته نماند که از مداد چشم می‌توان زمان بیشتری نسبت به خط چشم استفاده کرد.
از آنجا که رژلب‌ها مدام با لب‌ها در تماس هستند، بهتر است هر سال تعویض شوند البته در رژلب‌ها آبی وجود ندارد بنابراین احتمال فاسد شدن آنها بسیار کمتر تر است، البته اگر اخیرا بیمار بوده‌اید بهتر است رژ خود را دور بیندازید.هیچ‌گاه اجازه استفاده از رژلب خود را به کسی ندهید یا از رژ کسی استفاده نکنید چون احتمال سرایت بیماری از این راه بسیار زیاد است.
رژلب‌ها دارای مواد روغنی شکل هستند بنابراین در طول زمان بوی روغن مانده می‌گیرند. در کل ظاهر این محصول می‌تواند فاسد شدنش را نشان دهد. هرگاه احساس کردید در بافت و ترکیب رژتان تغییری ایجاد شده، آن را دور بیندازید، یکی دیگر از نشانه‌های فاسد شدن ، سفت شدن رژ است به طوری که رنگدانه‌های آن به راحتی روی لب نمی‌نشینند و اگر شما از آن استفاده کنید ناصافی‌اش را متوجه می شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان