مضرات کم خوابی روی زیبایی

مضرات کم خوابی روی زیبایی

خانه / تازه های سلامت / مضرات کم خوابی روی زیبایی

حتی یکی دو روز بی‌خوابی هم کافی است تا پوست کدر ، مرده و زیر چشم گود و سیاه شود اما چین و چروک‌ها در مدت طولانی تر و پس از چند هفته بروز نمی‌کنند و گاهی به دنبال بی خوابی در چند ماه یا چند سال شکل می‌گیرند.

کم خوابی می تواند تأثیرات منفی زیادی بر زیبایی داشته باشد. که از جمله مهمترین آن ها:

کم خوابی می تواند باعث شود که چشم ها پف کرده و تیره شوند، پوست کدر و چروکیده شود و موها کدر و شکننده شود.

وقتی کم می خوابید،  تولید هورمون های استرس افزایش می یابد که می توانند باعث جوش و آکنه شوند.

کم خوابی می تواند باعث شود که پوستتان رگه دار و ناهموار شود.

همچنین کم خوابی می تواند باعث تسریع روند پیری پوست شود و منجر به چین و چروک زودرس شود.

در اینجا برخی از مکانیسم های دقیقی که کم خوابی می تواند بر زیبایی تأثیر بگذارد، آورده شده است:

وقتی کم می خوابید  ترشح هورمونی به نام کورتیزول افزایش می یابد. کورتیزول یک هورمون استرس است که می تواند باعث التهاب و آسیب به پوست شود.

کم خوابی می تواند باعث کاهش تولید هورمون رشد شود. هورمون رشد برای ترمیم و بازسازی پوست ضروری است.

با کم خوابیدن جریان خون به پوست کاهش می یابد. جریان خون خوب برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به پوست ضروری است.

پیشنهاد مطالعه :تاثیر بی خوابی بر سلامت پوست

تاثیر کم خوابی پوست

واقعا بی‌خوابی بر زیبایی پوست می تواند اثر منفی بگذارد؟
قطعا بله، اضطراب و شوک‌های روانی از مسائلی هستند که به شدت بر زیبایی و سلامت پوست تاثیر گذارند و باعث پیری زودرس می‌شود و یکی از نکته های تقویت‌کننده استرس، بی‌خوابی و کم‌خوابی می باشد.

کمبود خواب  چطور باعث پیری پوست می‌شود؟
اولین مشکل کم‌خوابی، سیاهی زیر چشم است که به دنبال کم شدن خونرسانی به این نقاط رخ می‌دهد. با خواب در شرایط و زمان بهتر، خون‌رسانی به بافت‌ها بهتر و سرعت انتشار سلول‌ها بیشتر می‌شود و پوست شاداب تر و زیباتر می شود.

وقتی فردی دچار بی خوابی می شود، به‌دلیل اختلالی که در سوخت و ساز ملاتونین یا هورمون تنظیم‌کننده خواب و بیداری رخ می‌دهد، روند جوان‌سازی و تکثیر سلول‌ها هم به مشکل می خورد. از طرفی هم، ترشح هورمون استرس و اضطراب یا کورتیزول به دنبال کم‌خوابی می تواند افزایش یابد و این هورمون سبب کاهش تولید کلاژن می تواند شود که یکی از مهم ترین ساختارهای پوستی می باشد.

به دنبال کم‌خوابی، میزان ترشح هورمون رشد هم کاهش می یابد که خود در جوان‌سازی پوست و ترمیم زخم‌ها نقش مهمی دارد و جلوی پیری زودرس پوست را می تواند بگیرد. وقتی مشکل بیخوابی داریم، سرعت خونرسانی کاهش می یابد و پوست افتاده‌تر و شکسته تر می شود می‌شود و چین و چروک و پیری زودرس اتفاق می افتد.

تحقیقات بسیاری نشان داده زنانی که دچار بی خوابی‌اند، پوست پرچروک‌تر و پر لک‌ تری  دارند و پوستشان نازک‌تر و افتاده‌تر می شود. پوست افرادی که خواب منظم  دارند، شاداب‌تر است و جذاب‌تر می باشد.

پیشنهاد مطالعه : رفع نواقص بینی با لیفت بینی با نخ

چند وقت بی‌خوابی می‌تواند این تاثیرات بد را داشته باشد؟
حتی یکی دو روز کم خوابی می تواند کافی باشد تا پوست کدر و زیر چشم گود و تیره بشود اما چین و چروک‌ها معمولا پس از یکی دو هفته به وجود نمی آید و گاهی به دنبال چند ماه یا چند سال، وقتی کم‌خوابی به یک عادت بد تبدیل شود،به وجود می آید و باعث پیری زود هنگام پوست می‌شود.

اگر کسی کم‌خوابی‌اش را جبران کند، شادابی به پوست او برمی‌گردد؟
اصلا این‌ گونه نیست که کم‌خوابی را بشود آخر هفته جبران کرد؛ یعنی تمام طول هفته به علت مشغله کم‌خوابی داشته باشیم و آخر هفته در تعطیلات ، تمام روز بخوابیم. اگر این عادت نادرست درست شود و فرد هر روز خواب کاملی و در ارامش داشته باشد، پوستش شاداب و جوان خواهد شد.

کم‌خوابی روی سلامت مو هم می تواند تاثیر گذار باشد؟
بله، کم‌خوابی در ریزش زیاد مو، بدحالتی و کدری مو اثر گذار است که البته این مشکلات نیز با برطرف شدن بی‌خوابی و تنظیم صحیح ساعت خواب به مرور زمان برطرف می‌شوند.

کم‌خوابی با سلامت ما چه می‌کند؟
اکثرا افراد برای حفظ تعادل و سلامتی خود به 7 تا 8 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند این در حالی است که کمتر از 7 ساعت در شب می‌خوابند. محققان می‌گویند کافی است یک هفته هر شب را کمتر از 6 ساعت بخوابید تا 700 ژن شما تحت‌تاثیر قرار بگیرند. به گفته پزشکان  مرکز پزشکی هاروارد، یک شب بی‌خوابی یا یک هفته بدخوابی (5-4 ساعت خواب شبانه) عوارضی مشابه به وجود 0.1 درصد الکل در خون دارد این در حالی که در کشورهای غربی میزان الکل مجاز در خون برای رانندگی 0.08 درصد است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان