نشانه های کمبود آب در بدن

نشانه های کمبود آب در بدن

خانه / تازه های سلامت / نشانه های کمبود آب در بدن

آب حدود دو سوم وزن بدن شما را تشکیل می دهد و فرد نمی تواند بیش از چند روز بدون آب زنده بماند. هر سلول، اندام و بافت بدن به آب بستگی دارد. و آب نقش های بسیار مهمی ایفا می کند، به عنوان مثال:

• به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می کند.
• دمای بدن را تنظیم و حفظ می کند.
• مفاصل و چشم های شما را روان می کند.
• از بافت ها، نخاع و مفاصل شما محافظت می کند.
• به بدن شما کمک می کند تا مواد زائد و سموم را دفع کند.
• به هضم غذا کمک می کند.
• به کنترل کالری دریافتی کمک می کند.
• به داشتن ظاهری زیبا و جوان کمک می کند.

بدون آب، بدن شما به درستی کار نمی کند. از این رو، مهم است که بدن خود را هیدراته نگه دارید. برای هیدراته ماندن، مایعات بنوشید و غذاهای غنی از آب بخورید، در ادامه مقاله ی نشانه های کمبود آب در بدن را بطور مفصل بررسی می کنیم.

علت کم آب شدن بدن

گاهی ممکن است بدن شما بیش از حد معمول آب از دست بدهد. این می تواند به دلیل فعالیت بدنی شدید، تعریق بیش از حد، اسهال، استفراغ، دیابت و تکرر ادرار رخ دهد.

این باعث عدم تعادل الکترولیت در بدن شما می شود که منجر به کم آبی بدن می شود و عملکرد بهترین عملکرد را برای بدن دشوار می کند.

بسیاری از مردم از کمبود آب کافی در بدن خود آگاه نیستند. درک علائم کم آبی به شما کمک می کند بدانید چه زمانی باید مصرف آب خود را افزایش دهید.

نشانه های کم آب شدن بدن

در اینجا 10 علامت هشداردهنده وجود دارد که نشانه های کمبود آب در بدن شماست:

1. سردرد و سبکی سر
سردرد و سبکی سر برخی از علائم احتمالی کمبود آب بدن شما هستند. کاهش سطح هیدراتاسیون بدن شما منجر به کاهش مقدار مایع اطراف مغز شما می شود.

این باعث سردردهای آزاردهنده و همچنین میگرن می شود. علاوه بر این، کم آبی باعث کاهش جریان اکسیژن رسانی و  خون رسانی به مغز می شود.

گزارشی که در سال 2010 در کتاب راهنمای عصب‌شناسی بالینی منتشر شد، محرک‌های احتمالی میگرن و سردردهای تنشی را برجسته می‌کند و کم‌آبی بدن یکی از آنهاست.

وقتی از سردرد رنج می برید، به جای اینکه به سراغ قرص بروید، یک لیوان آب بنوشید. اگر سردرد به دلیل کم آبی باشد، به زودی برطرف می شود.

پیشنهاد مطالعه: چند راهکار ساده برای زیبایی

سردرد ناشی از بی آبی بدن

 

2. «مه مغزی» یا تمرکز ضعیف
از آنجایی که مغز انسان تقریباً 90 درصد از آب تشکیل شده است، قطعاً هنگام کم آبی نشانه هایی از خود نشان می دهد. کمبود آب در مغز می تواند بر تصمیم گیری، حافظه و خلق و خوی شما تأثیر بگذارد.

کم آبی بدن حتی می تواند علائم مه مغزی مانند فراموشی و مشکل در تمرکز، تفکر و برقراری ارتباط را ایجاد کند.

مطالعه‌ای در سال 2013 که در Clinical Autonomic Research منتشر شد، نشان می‌دهد که کم‌آبی بدن یکی از شایع‌ترین محرک‌های مه مغزی است که همراه با خستگی، کمبود خواب، ایستادن طولانی مدت و احساس ضعف است.

در مطالعه‌ای در سال 2011 که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، محققان دریافتند که افراد کم‌آبی خفیف در کارهای شناختی عملکرد بدتری دارند و همچنین در تصمیم‌گیری مشکل دارند. همچنین تغییرات نامطلوبی در حالت‌های خلقی خستگی و اضطراب وجود داشت.

مطالعه دیگری در سال 2011 که در مجله تغذیه منتشر شد به این نتیجه رسید که خلق و خوی ضعیف، افزایش درک دشواری کار، تمرکز کمتر و علائم سردرد ناشی از کم آبی 1.36 درصدی  است.

3. بوی بد دهان و خشکی دهان
بوی بد دهان یکی دیگر از نشانه های کمبود آب بدن است. به دلیل کمبود آب، بدن شما بزاق کمتری تولید می کند که حاوی خواص ضد باکتریایی است. این منجر به رشد بیش از حد باکتری ها در دهان می شود که باعث بوی بد یا بدبو شدن دهان می شود.

همراه با بوی بددهان، می توانید دهان خشک نیز داشته باشید. آب مانند یک روان کننده عمل می کند که غشاهای مخاطی گلو را مرطوب نگه می دارد و در نتیجه از خشکی دهان جلوگیری می کند.

4. یبوست و سایر مشکلات گوارشی
آب به روان شدن سیستم گوارشی کمک می کند و دستگاه گوارش را انعطاف پذیر و تمیز نگه می دارد. این به منظم نگه داشتن حرکات روده و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

به علاوه، از دست دادن بیش از حد مایعات به دلیل اسهال یا استفراغ نیز ممکن است مدفوع را سفت کند و منجر به یبوست شود. کمبود آب در بدن حتی می تواند باعث سوزش سر دل و سوء هاضمه شود.

مطالعه ای در سال 2003 که در مجله اروپایی تغذیه بالینی منتشر شد، اشاره می کند که از دست دادن مایعات و محدودیت مایعات باعث افزایش یبوست می شود. بنابراین حفظ هیدراتاسیون برای جلوگیری از یبوست مهم است.

پیشنهاد مطالعه:تمرینات تقویت چشم

مشکلات کم آب شدن بدن

5. هوس ناگهانی غذا
دفعه بعد که دچار گرسنگی ناگهانی یا هوس غذایی شدید، قبل از خوردن یک میان وعده، یک لیوان آب بنوشید. هنگامی که آب بدن کم می شود، بدن سیگنال های نادرستی به مغز شما ارسال می کند که گرسنه هستید، در حالی که واقعا تشنه هستید.

هوس خوردن یک خوراکی نمکی می تواند به دلیل از دست دادن آب و الکترولیت ها در بدن باشد. به سادگی یک نوشیدنی ورزشی حاوی سدیم بنوشید یا با مخلوط کردن آب 1 لیمو در یک لیوان آب به همراه 1 قاشق چای خوری نمک، آب بدن خود را تنظیم کنید.

برخی افراد هوس خوردن چیزی شیرین را تجربه می کنند. این زمانی اتفاق می افتد که بدن شما در تولید گلیکوژن با مشکل مواجه می شود. در این مورد، میوه هایی مانند هندوانه، پاپایا یا انواع توت ها را انتخاب کنید که شیرین و همچنین دارای محتوای آب بالا هستند.

6. کاهش ادرار و تغییر رنگ
باور کنید یا نه، اگر هر چند ساعت یک بار از دستشویی استفاده نمی کنید، احتمالا بدنتان کمبود آب دارد. مقدار مناسب آب مصرفی سبب احساس دفع چند بار در روز می شود.

7. خستگی و بی حالی
اگر احساس خستگی و بی حالی می کنید، می تواند به دلیل کم آبی بدن شما باشد. کمبود آب باعث کاهش فشار خون و تامین ناکافی اکسیژن در سراسر بدن از جمله مغز می شود. کمبود اکسیژن باعث خواب آلودگی، خستگی و احساس بی حالی می شود.

علاوه بر این، هنگامی که شما کم آب هستید، بدن شما باید برای اطمینان از گردش خون مناسب، انتقال مواد مغذی و حتی تنفس، بسیار سخت کار کند. صرف انرژی اضافی واضح است که شما را سریعتر از حد معمول خسته می کند.

هیدراته ماندن یکی از ساده ترین راه ها برای هوشیاری و پرانرژی بودن بدن است، بنابراین بطری آب خود را در دسترس داشته باشید.

8. درد مفاصل و عضلات
آب جزء حیاتی مفاصل و غضروف سالم است. در واقع، آنها حاوی حدود 80 درصد آب هستند. وقتی بدن شما کمبود آب داشته باشد، استخوان‌های شما شروع به ساییدن روی یکدیگر می‌کنند و باعث درد در مفاصل می‌شوند.

هنگامی که بدن شما به خوبی هیدراته می شود، مفاصل شما می توانند حرکات ناگهانی مانند دویدن، پریدن یا افتادن ناشیانه را بدون هیچ درد تحمل کنند.

علاوه بر این، تخلیه مایعات از طریق تعریق می تواند باعث انقباض ماهیچه ها و گرفتگی عضلات شود. مطالعه‌ای در سال 2008 که در مجله فیزیولوژی کاربردی منتشر شد، اشاره می‌کند که وضعیت آب بدن یک نکته مهم در تعدیل پاسخ‌های هورمونی و متابولیک به ورزش مقاومتی است.

9. پوست و لب های پوسته پوسته، خشک
یکی دیگر از نشانه های کمبود آب بدن شما، خشکی پوست است و عدم خاصیت ارتجاعی آن است. پوست بزرگترین اندام بدن است و برای اینکه در شرایط خوبی باقی بماند به مقدار زیادی آب نیاز دارد.

سطح پایین آب باعث تعریق کمتر می شود، به این معنی که بدن قادر به شستشوی آلودگی و چربی اضافی انباشته شده روی پوست در طول روز نیست. علاوه بر این، از آنجایی که آب به دفع سموم از بدن کمک می کند، کم آبی خطر ابتلا به آکنه، اگزما و پسوریازیس را افزایش می دهد.

یکی دیگر از نشانه های بارز کم آبی، خشکی و ترک خوردن لب ها است.

از این رو، در کنار مرطوب کردن پوست خود با یک مرطوب کننده خوب، مطمئن شوید که پوست خود را از درون به بیرون با نوشیدن مقدار کافی آب آبرسانی می کنید.

10. ضربان قلب تند
کم آبی بدن  تأثیر مستقیمی بر ضربان قلب و عملکرد دارد. کم آبی باعث کاهش حجم پلاسما می شود و خون را چسبناک تر می کند. این بر گردش خون تأثیر می گذارد و ضربان قلب شما را افزایش می دهد.

پیشنهاد مطالعه: زاویه دار کردن صورت

کم آب شدن بدن

سخن آخر

بعضی از افراد مانند کودکان و سالمندان در مقایسه با دیگر افراد در مقابل کمبود آب بدن حساس‌تری دارند؛ این اشخاص تا حد امکان نباید در محیط های خیلی گرم و آفتابی قرار بگیرند همچنین آن‌ها باید مصرف مایعات و میوه‌های آبدار را در طول روز افزایش دهند تا آب مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

البته مصرف آب با یخ چندان جایز نیست و باید آبی مصرف کنند که مقداری خنک باشد؛ افرادی که خیلی اضافه وزن دارند  یا مزاج آن ها بلغم است هم بهتر است آب گرم بنوشند.

مصرف ماءالشعیر طبی، دوغ همراه با تخم خرفه و شربت هایی مانند سکنجبین برای رفع عطش بسیار مفید است؛ جهت تهیه ماءالشعیر طبی باید به ازای هر یک لیوان جو، ۱۵ لیوان آب اضافه شود و مخلوط آب و جو را روی گاز با شعله بسیار کم بگذارید تا جو‌ها شکفته شوند پس از آن جو‌ها را از صافی بگذرانید حال این محلول را  می‌توانید روزانه یک تا سه لیوان بنوشید.

افرادی که مزاج آن ها سوداوی است برای برطرف شدن حس تشنگی خود باید آب جوشیده ولرم را همراه با یک حبه قند یا کمی عسل بنوشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان