کلاژن سازی پوست

کلاژن سازی پوست

خانه / تازه های سلامت / کلاژن سازی پوست

در این مقاله قصد داریم تا درباره این که کلاژن چیست و کلاژن سازی پوست چگونه انجام میشود صحبت کنیم.

کلاژن سازی پوست چیست

در این مقاله میخواهیم با هر اون چه که در رابطه با کلاژن سازی پوست وجود داره، آشنا شویم. کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن انسانه که در استخوان ها، ماهیچه ها، پوست و تاندون ها یافت میشه. این پروتئین، ماده ایه که بدن رو در کنار هم قرار میده. کلاژن برای ایجاد استحکام سلول از طریق ایجاد ساختار داربستی مورد استفاده قرار میگیره.

کلاژن درون زا کلاژن طبیعیه که توسط بدن ساخته میشه. کلاژن اگزوژن مصنوعیه. ما کلاژن اگزوژن رو از منابع خارج از بدن تامین میکنیم. برای مثال قرص های کلاژن سازی پوست، آمپول ها یا فیلر های تحریک کننده ی کلاژن سازی جزو این دسته هستن. از نظر زیبایی کلاژن کمک بسزایی به افراد میکنه چون با ایجاد هر گونه چین و چروک روی صورت، زیبایی به شدت کاهش پیدا میکنه.

کلاژن در واقع یک پروتئینه که به صورت نا محلول در آب و فیبر مانند وجود داره. بیش تر پروتئین های بدن، کلاژن هستند. بیش تر حجم یک مولکول رو کلاژن تشکیل داده که به شکل باریک، بلند و مقاومه. در یک سلول یا مولکول کلاژن ها به صورت پیچیده به هم متصل شده اند و ساختار های مقاوم رو به وجود میاورند. تنوع کلاژن ها زیاد بوده تا حدی که ما تا کنون 16 نوع کلاژن رو میشناسیم.

اما انواع یک و دو و سه بیش ترین جمعیت رو در میان کلاژن های بدن دارند. هر کدام از این انواع، ساختار و هم چنین عملکرد خاص خود رو داره. در واقع کلاژن سازی پوست به طرق های مختلفی انجام میگیره.

ویژگی کلاژن ها و طریقه ی کلاژن سازی پوست:

پروتئین کلاژن موجود در بدن ما انسان ها در عین داشتن استحکام کافی، انعطاف پذیر و ارتجاعیه. در میان 16 نوع کلاژن ها ما میتوانیم کلاژن نوع یک رو با کشش بیش تری مشاهده کنیم. یک گرم اون ها از یک گرم فولاد قوی تره. پروتئین کلاژن توسط سلول های زیاد و مختلفی در بدن ساخته میشه.

اما بیش ترین ترشحات این پروتئین در سلول های بافت همبنده. وقتی کلاژن ها به یکدیگر متصل میشوند، میتوانند درشت مولکول هایی سخت و مقاوم رو به وجود آورند که به ساختار بدن بسیار کمک میکنه. باید بدانید که ماکرومولکول ها، مولکول هایی درشت و عظیم جثه هستند که عملکرد های متفاوتی دارند. ماکرومولکول های تشکیل شده از کلاژن یک حالت فیبری رو ایجاد میکنه که در سلول به اون فیبروبلاست میگویند.

سلول های تازه روی این بخش از سلول رشد میکنن. فیبروبلاست در ترمیم و بازسازی سلول ها نقش مهمی رو میتواند ایفا کند. بعضی از اندام های ظریف بدن نظیر کلیه با گوشی از کلاژن محافظت میشه. با افزایش سن، تعداد کلاژن های تولید شده توسط بدن کم میشه. پوست حالت ارتجاعی خود رو از دست داده و چروک های زیادی روی اون ظاهر میشه.

این اتفاق در زنان در زمان یائسگی به طور ناگهانی اتفاق میافتد و اون ها رو بسیار نگران و افسرده میسازه. هم چنین در تمام جنسیت ها این اتفاق به صورت رایج در شصت سالگی پیش میاد. در واقع وقتی کلاژن سازی پوست، متوقف میشه ما شاهد افت تعداد کلاژن در پوست افراد هستیم.

ترمیم کلاژن پوست به چه روش است:

ترمیم کلاژن پوست به چه روش است:

ترمیم کلاژن پوست به روش های مختلفی امکان پذیره. در واقع شما میتونید از طریق تزریق، رژیم غذایی، مصرف دارو و غیره به کلاژن سازی پوست خود کمک کنید.

روش های زیادی میتواند تعداد کلاژن های پوست شما رو از طریق تحریک کلاژن سازی پوست افزایش دهد، از این روش ها میتوان به مواردی چون مصرف مکمل یا قرص های کلاژن سازی پوست، مصرف برخی از خوراکی های موثر، تغییر عادات غذایی بد و غیره اشاره کرد. از مهم ترین روش های ترمیم کلاژن پوست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

کلاژن سازی پوست صورت با دستگاه:

در این روش به راحتی میتوان با دستگاه کلاژن سازی پوست رو تحریک کرد. با دستگاه میتوان تعداد کلاژن های پوست رو افزایش داد، میزان کلاژن سازی پوست رو افزایش داد، هم چنین میشه کلاژن های تحلیل رفته رو بازسازی کرد. به همین منظور فرد بدون هیچ گونه تزریق یا جراحی پلاستیک به طور کاملا طبیعی پوست خود رو احیا میکنه. یکی از معروف ترین دستگاه ها برای کلاژن سازی پوست، دستگاه اسکارلته.

از ویژگی های مهم دستگاه اسکارلت، داشتن سوزن هایی از جنس طلا هست. این سوزن های طلایی از بروز هر گونه حساسیت پوستی و عارضه جلوگیری میکنه. در واقع میتوان گفت که دستگاه اسکارلت یکی از بهترین دستگاه ها برای کلاژن سازی پوسته. لازمه بدانید که تحریک کلاژن سازی پوست، توسط دستگاه اسکارلت از طریق امواج صورت میگیره.

مصرف قرص کلاژن سازی پوست:

استفاده از قرص کلاژن سازی پوست، مدت هاه که در میان افراد رواج پیدا کرده. حال صحت این قرص ها تا چه حد باشد بسته به نوع قرص و بدن فرد داره. معمولا شدت کلاژن سازی پوست و مدت زمان تاثیر این قرص ها بر پوست کاملا متفاوته. برخی از قرص های کلاژن سازی به زودی عمل کرده و برخی دیگر نیز خیلی دیر جواب میدن. به طور کلی میتوان گفت که مصرف این نوع قرص ها بی تاثیر نیست.

بسیاری نیز بر این عقیده هستند که مکمل های کلاژن میتوانند به کاهش چروک های پیری، افزایش رطوبت به پوست، بهبود خاصیت ارتجاعی و غیره کمک کنند. معمولا چند ماه زمان لازمه که قرص ها روی کلاژن سازی پوست تاثیر بگذارند اما با تاثیر به روی پوست حالت ارتجاعی رو به پوست باز میگردانند. افزایش کلاژن سازی نه تنها بر زیبایی پوست تاثیر داره، بلکه روی تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان نیز نقش داره.

برای ترمیم پوست صورت چه بخوریم:

برای ترمیم پوست صورت چه بخوریم:

کلاژن سازی پوست رو از طریق تغییر در رژیم غذایی هم میشه، تحریک کرد. اما باید بدانیم که باید چه چیز هایی بخوریم. این مواد غذایی به شرح زیر میباشد:

اسید هیالورونیک: یکی از مواد مهم که میتواند باعث افزایش کلاژن سازی پوست شود، اسید هیالورونیکه. این ماده رو شما میتونید در انواعی از سبزیجات نظیر مواد زیر مشاهده کنید:

انواع سبزیجات

انواع حبوبات علی الخصوص لوبیا

سویا و روغن سویا

از اسید هیالورونیک به عنوان مکمل برای تقویت کلاژن سازی پوست، استفاده میکنن.

ویتامین C:

ویتامین C یکی از ویتامین های شناخته شده. بدن انسان نمی تواند ویتامین C بسازد، بنابراین دریافت اون از رژیم غذایی بسیار مهمه. ویتامین C بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالمه و میتوان اون رو در غذاهایی مانند مرکبات و سبزیجات برگ سبز مشاهده کرد. تحقیقات نشان میده که ویتامین C نیز نقش مهمی در حفاظت از پوست و ایجاد کلاژن در بدن و هم چنین کلاژن سازی پوست ایفا میکنه.

بسیاری از شرکت های مراقبت از پوست به دلایل مناسب ویتامین C رو به کرم های محافظ خود اضافه میکنند. ویتامین C رو میتوان به عنوان یک مکمل به رژیم غذایی خود اضافه کرد، هم چنین این ویتامین در بسیاری از غذا ها یافت میشه. مرکبات، سبزیجات دارای برگ سبز ، توت فرنگی و کلم بروکلی همه سرشار از ویتامین C هستند.

برای ترمیم پوست صورت و کلاژن سازی پوست چه چیز هایی بخوریم:

ژل آلوئه ورا: همه ما آلوئه ورا رو به عنوان یک برگ گیاه گوشتی میشناسیم که در اون ژل لزجی وجود داره این ژل دارای خواص زیادیه که معمولا از آفتاب سوختگی جلوگیری میکنه. ژل آلوئه ورا دارای جنبه های زیبایی، حفاظت و از بین بردن لکه ها رو داره، از این بسیار مورد توجه افراد حساسه. پزشکان دارو ساز در سر تا سر جهان از این ژل برای تولید دارو هایی نظیر استرول استفاده میکنن

این ژل به خودی خود میتواند به طور خوراکی و موضعی مورد استفاده قرار گیرد. به صورت موضعی روی پوست میتواند کلاژن سازی پوست رو دو چندان کرده و چروک های پوست رو رفع کند. از طرف دیگر باید بدانید که استفاده از ژل آلوئه ورا به صورتی موضعی بیش تر از خوراکی جواب میده. این گیاه به صورت خوراکی در نوشیدنی های موجود در بازار یافت میشه.

جینسنگ:

این ماده ی پر خاصیت از گذشته تا کنون برای درمان برخی از بیماری ها از جمله افسردگی مورد استفاده قرار گرفته. در طب سنتی این ماده یک ماده ی پر خاصیت و اصلی به شمار میرود که از اون برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میکنن.

جالبه بدانید که این ماده باعث افزایش کلاژن سازی پوست میشه. از اون به صورتی خوراکی و حتی موضعی برای افزایش تعداد کلاژن های پوست استفاده میکنن. مصرف این ماده به صورت خوراکی میتواند کلاژن های خون رو نیز افزایش بده.

خواصی چون ضد التهاب بودن، ضد سرطان بودن، کاهش چین و چروک متعلق به ماده ی جینسنگ میباشد. بیش ترین مصرف این ماده به صورت چای میباشد که در کشور های شرقی بسیار رایجه.

تاثیر آنتی اکسیدان بر کلاژن سازی پوست:

تاثیر آنتی اکسیدان بر کلاژن سازی پوست:

آنتی اکسیدان ها: رادیکال های آزاد که برای بدن بسیار خطرناک هستن. به وسیله ی آنتی اکسیدان ها از بین میروند. در واقع اگر آنتی اکسیدان ها نباشند، ممکنه که بدن توسط رادیکال های آزاد خسارات جبران ناپذیری ببیند. اما از دیگر خواص مهم این ماده، افزایش کلاژن سازی پوسته. این خاصیت میتواند از پیری افراد جلوگیری کند.

همه ی ما آنتی اکسیدان رو به عنوان ماده ی ضد سرطان میشناسیم اما این ماده تا حدی خواص داره که پیشگیری از سرطان یکی از خواص پیش پا افتاده ی اونه. کلاژن سازی پوست، باعث از بین رفتن چروک های پوست و هم چنین باعث افزایش تعداد کلاژن ها در پوست و استخوان میشه.

به طور کلی میتوان آنتی اکسیدان رو یک ماده ی اکسیر جوانی دونست چون هم پوست و هم استخوان ها رو باز سازی میکنه. آنتی اکسیدان ها بسیار متنوع هستند و هر نوع از اون ها با نحو خاصی جوان سازی پوست و افزایش کلاژن سازی پوست رو انجام میدن. موادی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند شامل موارد زیر هستن:

رتینول: یک نوع معروف از آنتی اکسیدان هاه که برای تقویت کلاژن سازی پوست مورد استفاده قرار میگیره. برخی از آنزیم ها موجب ازبین رفتن یا آسیب رساندن به کلاژن پوست میشوند. این نوع از آنتی اکسیدان باعث غیر فعال کردن یا بلوکه کردن این آنزیم ها خواهند شد.

کلاژن سازی پوست با مادون قرمز درمانی:

مادون قرمز یا اشعه ی فروسرخ در کلاژن سازی پوست و جوان سازی پوست این روز ها بسیار مورد استفاده. از این رو دستگاه های متنوعی ساخته شده اند که دارای این اشعه هستند و از طریق تابش این اشعه به پوست موجب جوان سازی پوست میشوند. البته باید بدانید که اشعه ی مادون قرمزی که از خورشید به پوست ما تابیده میشه نه تنها موجب افزایش کلاژن سازی پوست نخواهد شد، بلکه میتواند به پوست ما آسیب بزند.

دستگاه های تعبیه شده با اندازه گیری دقیق این اشعه میتوانند به جوان سازی پوست شما کمک کنند. استفاده از این اشعه میتواند بدون هیچ گونه در و خونریزی و حتی بدون اضافه کردن هیچ ماده ای به پوست صورت شما، باعث از بین رفتن چروک های پوست شود.

قیمت کلاژن سازی پوست:

توجه داشته باشید که عوامل مختلفی میتواند بر روی قیمت کلاژن سازی پوست، تاثیر بذاره. ما برای شما برخی از این عوامل رو ذکر میکنیم تا شما بیش تر با این موضوع آشنا گردید. عوامل موثر در قیمت کلاژن سازی پوست، به شرح زیر میباشد:

تعداد جلسات:

تعداد جلسات برای کلاژن سازی پوست، از فردی تا فرد دیگر متفاوته. برای مثال ممکنه فردی با سه جلسه درمان شود در حالی که فردی دیگر به تعداد جلسات بیش تری نیاز خواهد داشت.

نوع دستگاه مورد استفاده:

بسته به این که پزشک مربوطه برای شما از چه دستگاهی استفاده کند. قیمت کلاژن سازی پوست، متفاوته. مسلما استفاده از دستگاه های پیشرفته میتونه موجب افزایش هزینه بشه.

میزان پیری پوست:

میزان پیر شدن و از بین رفتن تعداد کلاژن های پوست میتواند باعث تفاوت در قیمت کلاژن سازی پوست برای افراد شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان