ریزش ابرو و مژه

ریزش ابرو و مژه

خانه / تازه های سلامت / ریزش ابرو و مژه

به محض این‌که موهای سرمان دچار مشکل ریزش می‌شود، به فکر می‌افتیم و برای درمان حل این مشکل به پزشک مراجعه می‌کنیم، ولی وقتی ریزش موها در قسمت ابرو و مژه اتفاق بیفتد، شاید به این زودی‌ها علت آن را متوجه نشویم.

در صورتی که موهای ابرو و مژه نقش خیلی مهمی در زیبایی چهره و صورت ما دارد به همین علت نباید خیلی صبور باشیم تا ابروها و مژه ها خالی و کم پشت شود. متاسفانه تعداد زیادی از کسانی که با این مشکل مواجه هستند تا زمانی که ابروها و مژه های شان کم پشت نشده، به فکر مراجعه به پزشک هم نمی افتند و خیلی جدی دنبال راه حل برای این مشکل نیستند.

البته برخی هم فکر میکنند ریزش موهای ناحیه ابرو و مژه وراثتی است و در نتیجه فکر می کنند کاری نمی توان برای درمان آن انجام دهند.

ی است که دکتر امیرهوشنگ احسانی می گوید عوامل ژنتیکی و ارثی نقش چندان زیادی در ریزش موهای ابرو و مژه ندارد و موهای این قسمت ها به هورمون ها هم وابسته نیست. البته گروهی از افراد مژه ها و ابروهای پرپشت و متراکمی دارند که این موضوع وابسته به ژنتیک آن ها است.

اما آن طور که  متخصصان بیماری های پوست و مو می گویند موهای ابرو و مژه مانند موهای سر نیست که مربوط به  ارث و هورمون ها باشد و در نتیجه این طور نیست که موهای این قسمت ها تحت تاثیر ژنتیک و عوامل هورمونی ریزش داشته باشد.

ریزش مو

 

آیا موهای سرتان هم ریزش دارد؟
گاهی فقط موهای سر ریزش دارد، بعضی اوقات ریزش موهای ابرو و مژه هم با موهای سر همراه می شود و ریزش مو در تمام نواحی اتفاق می افتد و بعضی اوقات هم فقط موهای ابرو و مژه به طور جداگانه دچار مشکل ریزش می شود.

دکتر احسانی نیز این موضوع را تایید می کند و درباره این موضوع توضیح می دهد: ریزش موها در قسمت ابرو و مژه می تواند همراه با ریزش موهای سر و در کنار آن اتفاق بیافتد یا به تنهایی و به صورت جداگانه اتفاق بیوفتد.

بنابراین ممکن است فردی که برای درمان ریزش موهای سرش به پزشک پوست و مو مراجعه می کند، همزمان دچار ریزش ابرو و مژه هم می شود، گاهی اوقات هم شرایطی پیش می آید که فرد فقط مشکل ریزش ابرو و مژه شده است و برای درمان این مشکل به پزشک متخصص مراجعه می کند.

ده ها علت متفاوت برای ریزش ابرو و مژه
همان طور که گفتیم، عللی که در ریزش موهای سر دخالت دارد می تواند موجب ریزش موهای ابرو و مژه نیز بشود. از طرفی هم، زمانی مشکل ریزش موها حل می شود که علت اصلی به وجود اورنده مشکل رفع شده باشد. به همین دلیل هم اولین اقدام برای حل مساله، شناخت علت های  اصلی ریزش موها و برطرف کردن آن می باشد.
دکتر احسانی با تاکید به بیماری آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای  سر که یکی از مهم ترین علل ریزش موهای ابرو و مژه به حساب می آیند، می گوید: در این بیماری که ممکن است به طور ناگهانی اتفاق بیافتد، فرد به صورت سکه ای دچار ریزش موهای ناحیه ابرو و مژه هم می شود و این مشکل ممکن است  با ریزش موی سکه ای در ناحیه سر همراه باشد یا فقط در ابروها و مژه ها خود نمایی کند. بعلاوه، افرادی که خیلی زیاد و به طور مداوم با موچین ابروهای شان را بر میدارند، امکان دارد دچار این وضع شوند.

اضطراب، تغذیه بد، بیماری ها و مشکلات داخلی مثل کم خونی ها و مشکلات تیروئید نیز می تواند یکی از علت های مهم ریزش موها باشد. وی با اشاره به این نکته، خاطرنشان می کند: تمام علت هایی که به طور کلی سبب ریزش موی سر می شود، در ریزش موهای قسمت های ابرو و مژه هم موثر است و به همین علت نمی توان این موارد را به طور مشخص از یکدیگر متمایز کرد. استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی در ناحیه دور چشم و مژه ها می تواند در طولانی مدت سبب ریزش موهای مژه و ابرو شود.

کاشت مو

علت اصلی چیست؟

حالا که  علتهای ریزش مو تا حدی دانستیم، برای درمان این مشکل چه کار باید کرد؟ اولین اقدام برای حل این مشکل به گفته دکتر احسانی، پیدا کردن و  برطرف کردن علت ایجاد کننده مشکل است. البته در صورتی که مشکل موجود قابل درمان باشد، موهای ریخته شده تا حد زیادی قابل بازگشت هستند، اما این پزشک پوست و مو می گوید وقتی که مشکلی در این نواحی وجود داشته باشد مانند زخم ها، سوختگی ها و مواردی از این قبیل، ممکن است موهایی که از دست رفته دیگر رویش نداشته باشد، اما افرادی که به دلایل دیگری مانند کم خونی، مشکلات تیروئید و تغذیه نامناسب دچار ریزش موهای ابرو و مژه شده اند می توانند با حل علت اصلی، مشکل را از بین ببرند و موهای شان را به حالت قبل برگردانند.

کاشت مژه یا ابرو تایید می شود یا نه؟

افرادی که به محض دیدن ریزش موها در ناحیه ابرو و مژه به فکر کاشت مو در این نواحی می افتند باید نظر پزشکان پوست و مو را بدانند که در خیلی از موارد این شیوه نوصیه نمی شود. دکتر احسانی نیز در این باره گفته اند: در صورتی که با استفاده از درمان های دارویی نتوان مشکل را حل کرد و این روش ها چندان موثر نبود، کاشت مژه یا ابرو می تواند گزینه مناسبی باشد. پس فقط زمانی که هیچ راه حلی دیگری نداریم، باید از این روش ها استفاده کنیم. این پزشک پوست و مو با اشاره به این مطلب یادآوری می کند: کاشت ابرو را براحتی قابل انجام است، اما کاشت مژه کمی دشوارتر است و خیلی راحت انجام نمی شود. از طرفی هم، به دلیل اینکه موها برای کاشت از ناحیه سر برداشته می شود، رشدش خیلی بیشتر از قبل خواهد بود. همچنین مهم است که هنگام کاشت به جهت موها دقت کرد و این نکته را هم باید در نظر داشت که هیچ وقت تراکم و پرپشتی آن مانند حالت عادی و طبیعی نخواهد بود. عده ای هم تصمیم دارند با استفاده از لوازم آرایشی، کم پشت بودن مژه ها و ابروهای شان را بپوشانند تا خیلی به چشم نیاید، اما دکتر احسانی تاکید میکند استفاده از این وسایل در صورتی که به مقدار متعادل باشد، مشکلی ایجاد نمی کند و زمانی که به طور مداوم و خیلی زیاد مورد استفاده قرار گیرد، خودش می تواند مشکل درست کند.

کاشت ابرو

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان