روش های خانگی برای درمان لک های قهوه ای روی دست

روش های خانگی برای درمان لک های قهوه ای روی دست

خانه / تازه های سلامت / روش های خانگی برای درمان لک های قهوه ای روی دست

لک های قهوه ای روی دست یکی از مشکلات شایع پوستی هستند که برای برخی از افراد لک ها می توانند ناخوشایند باشند. ممکن است شنیده باشید که پوست دستان شما نشان دهنده سنتان می باشد؛ لک های قهوه ای، زیبایی دست ها را تحت تاثیر قرار داده و موجب می شوند که دستها پیرتر به نظر برسند.

لک های قهوه‌ای زمانی بروز می‌کنند که در لایه‌ی بالایی سطح پوست رنگدانه‌های زیادی تجمع پیدا کنند و مانند یک خال بزرگ به نظر برسد. ممکن است یک لک به تنهایی ظاهر شود و یا اینکه به صورت دسته‌ای و با هم بروز کنند.

با اینکه لک های قهوه ای پشت دست اغلب با افزایش سن و بعد از سن چهل سالگی بروز پیدا می کنند، ممکن است عوامل ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید (مخصوصا به هنگام رانندگی) از دیگر علل بروز آنها باشند. به همین دلیل برای پیشگیری از ایجاد این لک ها، مراقبت از پوست دست، باید از سنین پایین شروع شود.

لک های قهوه ای پشت دست به خودی خود خطر چندانی برای فرد ندارد و حتی می توانیم بگوییم که درمان آنها کار چندان سختی نیست.

برای از بین بردن و محو کردن لک های قهوه ای روی دست روش های مختلفی اعم از راه حل های خانگی و طبیعی تا درمان های دارویی و لیزرها وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم انواع درمان خانگی لک های قهوه ای روی دست و سایر روش های دارویی و لیزرها را به شما معرفی کنیم تا به راحتی با این مشکل خداحافظی کنید.

پیشنهاد مطالعه: لیفت بینی در ده دقیقه

درمان لک های قهوه ای

علل بروز لک های قهوه ای روی دست

به طور کلی علت لک های قهوه ای روی پوست تولید بیش از حد ملانین (رنگدانه طبیعی چشم، پوست و مو) در لایه بالایی سطح پوست است که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. می توان گفت که این لک ‌ها بیشتر در نواحی صورت، گردن، قسمت فوقانی کمر، سینه، شانه‌ و پشت دست‌ها دیده می شوند.

از شایع‌ترین علل لکه های قهوه ای روی پوست دست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

روش های خانگی برای درمان لک های قهوه ای روی دست

اگر لک ها بسیار قدیمی و شدید نباشند، بهتر است با کمک روش های خانگی و استفاده از کرم های لایه تولید سلول های جدید را تحریک کنید و لک های روی دست را درمان کنید.

انواع لایه برداری، سلول های مرده روی سطح پوست را که باعث بسته شدن منافذ و بدتر شدن لک‌های تیره می‌شوند را برمی‌دارند و به کاهش ماتی پوست کمک می‌کنند. به‌مرور زمان، این روش، کلاژن سازی پوست را تحریک و ساخت سلول های جدید را تسریع می‌کند؛ در نتیجه، تیرگی لکه‌های پوستی را کاهش می‌دهند.

می توانید از یک اسکراب خوب جهت از بین بردن سلول های مرده پوست خود بهره ببرید تا به شادابی، لطافت و به بهبود لک دست شما کمک کند.

سرکه سیب بدلیل داشتن آلفا هیدروکسی اسید به عنوان یک درمان طبیعی برای از بین بردن انواع لک مورد استفاده قرار میگیرد. سرکه سیب برای بستن منافذ پوست شما به دلیل PH اسیدی مناسب است .

سرکه را با مقدار مساوی آب و عسل مخلوط کرده و روی پوست قرار دهید. برای جلوگیری از خشک شدن پوست می توانید اندکی روغن زیتون نیز به آن اضافه کنید.

از این روش هر روز و به مدت سه تا چهار هفته استفاده کنید.

استفاده از شیر یکی دیگر از راه های درمان خانگی لک های قهوه ای روی دست است. تمام ویتامین‌های موجود در شیر نه فقط برای سلامت بدن شما، بلکه حتی برای سلامت پوست هم مفید می باشند.

لاتیک اسید موجود در شیر به مرور زمان به شما در روشن کردن پوست دستتان کمک خواهد کرد .

شیر گرم را هر شب قبل از خواب با استفاده از توپ پنبه کوچک روی دستتان اعمال نمایید و در نهایت صبح روز بعد دست هایتان را بشویید .

لیمو به دلیل اینکه سرشار از ویتامین C است برای حذف لک های قهوه ای روی دست بسیار مناسب می باشد و رنگدانه‌های پوست را پراکنده می‌کند. ویتامین C به تولید ملانین کمک کرده و اسید سیتریک موجود در آن، به رشد مجدد سلول ها کمک می کند.

یک عدد عدد لیمو را فشار دهید و آبلیمو را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید. سپس تکه ای پنبه را به آن آغشته کرده و به صورت مستقیم روی پوست دست اعمال کنید. بعد از 20 دقیقه دست خود را با آب خالی بشویید.

همچنین می توانید برش نازکی از لیمو را روی پوست مالیده و اجازه دهید 15 دقیقه بماند، سپس بشویید.

آب لیمو علاوه بر محو کردن لکه‌های قهوه‌ای پشت دست، سبب نرمی، زیبایی و روشنی پوست دست خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: رفع افتادگی صورت با نخ 

درمان لک های قهوه ای با لیمو

پیشنهاد مطالعه: قیمت لیفت با نخ

پیاز دارای خواص ضد عفونی کنندگی، ترکیبات گوگردی و اسیدی است که باعث لایه برداری پوست و کاهش لک های تیره پوستی ناشی از افزایش سن میشوند.

پیاز را برش داده و 2 تا 3 بار در روز روی پوست پشت دست بمالید و بعد از 10 تا 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

ماست در افزایش درخشندگی پوست اثرات چشمگیری دارد. اسید لاکتیک موجود در ماست می‌تواند به لایه‌برداری پوست های مرده کمک بسزایی کند. تاثیر ماست همانند شیر است اما بیشتر می تواند باعث نرمی پوست ، بازسازی پوست ، بهبودی سریعتر و حفظ رطوبت طبیعی پوست شود .

می‌توان ماست را به تنهایی یا همراه با بلغور جوی دوسر یا یک قاشق آب لیموی تازه روی پوست قرار داد و پس از ۳۰ دقیقه با آب سرد شستشو کرد. این درمان چند بار در هفته توصیه شده است.

ترکیب عسل و ترب، نسخه طب سنتی برای درمان لکه های آفتاب سوختگی روی پوست دست است.

ابتدا یک عدد تربچه سایز متوسط، عسل و زرد چوبه را بپزید، سپس آنهارا به صورت خمیر در بیاورید و روی لک های پوست خود اعمال کنید و اجازه دهید 10 دقیقه روی پوستتان بماند .

ویتامین‌ های A  و C که در جعفری وجود دارند به تولید کلاژن در پوست کمک بسیاری می توانند کنند و همچنین با رادیکال‌های آزاد هم مبارزه می‌کنند تا شما بتوانید پوستی روشن‌تر، درخشان‌تر و عاری از هر لکی داشته باشید.

روغن های طبیعی را می توانید به تنهایی یا در محصولات بیابید. روغن کرچک یکی از روغن های طبیعی پرکاربرد است که استفاده از آن روند پیری پوست را کند می کند و پوست را شفاف تر و روشن تر می کند.

مقداری روغن کرچک را روی لکه های قهوه ای بمالید و حدود 1 تا 2 دقیقه پوست تان را ماساژ دهید تا روغن کاملا جذب پوست شود. این کار را 2 بار در روز و به مدت 1 ماه انجام دهید تا معجزات روغن کرچک در از بین بردن لک های قهوه‌ای پشت دست را مشاهده کنید.

افرادی که پوست خشک دارند، می توانند روغن کرچک را با مقداری روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنند.

 پیشنهاد مطالعه: عوارض تزریق بوتاکس

  1. سیب زمینی

نشاسته و شکر موجود در سیب زمینی سلول های مرده پوست را از بین برده و به رشد سلول های جدید پوستی کمک می کند از همین رو اثر خوبی روی روشن شدن پوست دارند.

دیگر ویتامین ها و مواد معدنی همچون ویتامین B6، پتاسیم، روی، ویتامین C و فسفر موجود در سیب زمینی نیز باعث ترمیم کلاژن پوست می شود.

برای استفاده کافیست یک عدد سیب زمینی را به برش های نازک تقسیم کرده، با اندکی آب مرطوب کنید و به مدت 10 دقیقه روی لکه های تیره پوست دست قرار دهید.

درمان لک های قهوه ای با سیب زمینی

  1. آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهابی و مرطوب کنندگی بوده و درمان عالی برای بسیاری از بیماری های پوستی از جمله اگزما و لکه های تیره پیری به شمار میرود.

برگ آلوئه ورا را برش زده و مقداری از ژل برگ را روی لکه های تیره بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند، اگرچه نیاز به شستن نیست اما در صورت چسبندگی می توانید پوست را بشویید.

توصیه می شود دو بار در روز از این روش استفاده کنید.

  1. استفاده از کرم های مخصوص

شمار زیادی از کرم‌های بدون نسخه مانند هیدروکینون، اسید گلیکولیک اسی و کوجیک وجود دارند که می‌توانند در درمان لک های قهوه ای روی دست موثر باشند و لک‌های قهوه‌ای را محو یا حتی حذف کنند.

افرادی که در نظر دارند از کرم های ضد لک استفاده کنند باید حتما از کیفیت آن مطمئن شوند و نظرات مصرف‌کننده‌ها را بخوانند و نظرات مثبت و منفی را با دقت با هم مقایسه کنند.

پزشک ممکن است داروهای موضعی خاصی برای تسریع از بین رفتن لک های روی دست تجویز کند، این داروها معمولا در عرض چند ماه لک های پوستی را کاهش داده و محو می کنند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کرم سفید کننده هیدروکینون

استروئیدهای خفیف

کرم ضد آکنه رتینوئید مانند ترتینوئین

در کنار استفاده از این کرم ها استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 فراموش نشود.

 پیشنهاد مطالعه: قیمت تزریق ژل

درمان لک های قهوه ای روی دست با لیزر

لیزر درمانی یک روش سرپایی و بسیار موثر است که برای درمان لک های روی دست توصیه میشود.

دستگاه مدلایت ساخت کمپانی سایناشور امریکا، دارای تائیدیه سازمان غذا و داروی امریکا که به عنوان استاندارد طلائی تکنولوژی کیوسوئیچ در سرتاسر دنیا شناخته میشود، امروزه از بهترین لیزرهای درمان لک است.

در این تکنولوژی انرژی با سطح بسیار بالا و به صورت متمرکز به سمت لک های قهوه ای پشت دست فرستاده شده و طی یک فرآیند لرزشی رنگدانه ها را به ذرات بسیار ریز تبدیل می کند. این ذرات در لایه های پوست به عنوان سلول های مرده محسوب می شوند و در فرآیند طبیعی دفع سلول های مرده ی پوستی، از بین می روند تا به راحتی از طریق بدن دفع شوند.

درمان لک ها قهوه ای با لیزر

سخن پایانی

جهت جلوگیری از لک های آفتاب سوختگی بهتر است از قرار گرفتن در برابر اشعه‌های خورشید اجتناب کنید، کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید و به طور منظم ویتامین D مصرف کنید.

اما اگر با رعایت کردن این نکات و بر اثر عوامل مختلف، باز هم دچار لک های قهوه ای شده اید، در وهله اول پیشنهاد می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید و علت لک های قهوه ای روی پوست را شناسایی کنید. سپس برای از بین بردن آنها با مشورت پزشک، بهترین راه درمان را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که وجود لک‌های قهوه‌ای در اکثر مواقع مشکلی نیست که به راحتی درمان بشوند اما داشتن یک برنامه خوب، می‌تواند به شما در داشتن پوستی صاف و زیبا یاری کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 104 میانگین: 3.5]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان