عمل بلفاروپلاستی (جراحی پلک)

عمل بلفاروپلاستی (جراحی پلک)

خانه / تازه های سلامت / عمل بلفاروپلاستی (جراحی پلک)

چشم‌ها دریچه ‏‎ای به احساسات درونی انسان هستند و از آنجایی که عضوی بسیار حساس است و پوست اطراف آن نازک میباشد، مراقبت از سلامت و زیبایی آن‏ها بسیار اهمیت دارد.

با افزایش سن و یا بر اثر عوامل مختلف دیگر، پوست پلک قوام خودرا از دست داده و دچار افتادگی میشود، همچنین چربی و حجم خود را از دست داده و ماهیچه های پشتیبان و بالا نگهدارنده آن ضعیف می شوند؛ در نتیجه پف و افتادگی پلک بالا و پایین اتفاق می افتد که باعث میشود چهره غم انگیز و خسته به نظر برسد.

علاوه بر این، سنگین شدن پلک در اطراف چشم می تواند دید جانبی (بینایی محیطی)، به ویژه در قسمتهای فوقانی و بیرونی میدان دید شما را کاهش دهد.

بلفاروپلاستی می تواند این مشکلات را کاهش داده یا از بین ببرد و باعث شود چشم و چهره شما جوان و سرحال دیده شود.

امروزه روش‌های متعددی اعم از جراحی و غیر جراحی برای درمان افتادگی پلک و جوانسازی اطراف چشم وجود دارد. اگر افتادگی پلک مانع از باز شدن کامل چشم ها و یا پایین آمدن پلک پایینی شما شود بلفاروپلاستی یک گزینه عالی برای حل این مشکل می باشد.

در واقع این عمل برای افرادی که دارای پلک های پف کرده با پوست اضافه در پشت چشم هستند و همچنین برای کسانی که کیست های چربی زیر پوست پلک فوقانی دارند مناسب می باشد زیرا برداشتن بافت اضافی از پشت پلک فوقانی نه تنها می تواند بینایی شما را بهبود بخشد بلکه باعث می شود چشمانی زیبا، جذاب و گیرا داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: معجزه ی لیفت با نخ

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی، یکی از انواع جراحی های بسیار موثر و محبوب زیبایی صورت میباشد که باعث از بین بردن نشانه های پیری پوست اطراف چشم و جوانسازی پلک های بالا و پایین میشود و نتایج بسیار مطلوبی بر جای می گذارد.

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی پروسه ‏ای است که طی آن با بریدن پوست پلک، چربی‏ و بافت های اضافه برداشته میشوند و در صورت نیاز پوست اضافی کشیده شده و بریده میشود. در واقع هدف از عمل بلفاروپلاستی بازگرداندن عملکرد صحیح به پلک های افتاده و آسیب دیده و همچنین ترمیم زیبایی ناحیه چشم می باشد.

جراحی  پلک به دو نوع بلفاروپلاستی پلک بالا (فوقانی) و بلفاروپلاستی پلک پایین (تحتانی) تقسیم می شود. این دو را می توان به صورت ترکیبی یا به صورت مجزا انجام داد.

بلفاروپلاستی تحتانی در از بین بردن پف و چربی زیر چشم کاربرد دارد، در حالی که بلفاروپلاستی فوقانی برای رفع شلی پوست و افتادگی پلک فوقانی انجام می شود.

عمل بلفاروپلاستی برای لیفت کردن و درمان پلک‌های افتاده، جوانسازی نواحی اطراف چشم و بر‌طرف کردن چین ‌و ‌چروک و رفع پف زیر چشم تاثیرات چشمگیری خواهد داشت.

همچنین ممکن است در کنار این روش از سایر روش ها چون لیفت ابرو جهت بهبود نتایج، کمک گرفت.

کاربردهای بلفاروپلاستی

نحوه جراحی بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی یک عمل سرپایی بوده که در حدود چهل الی نود دقیقه انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن ندارد.

در اولین قدم لازم است جلسه مشاوره با جراح متخصص برگزار شود انجام شود تا نیاز و خواسته های فرد به شکل کامل بررسی شود.

این روش معمولا با بی حسی موضعی قابل انجام است؛ اما با توجه به صلاحدید پزشک با توجه به شرایط و خواسته فرد ممکن است بیهوشی کامل انجام شود.

در مرحله بعد باید تغییرات لازم مانند برداشت چربی اضافی، برداشت عضلات اضافی، برداشتن پوست و … اجرا ‌گردد؛ با توجه به اینکه بلفاروپلاستی در پلک بالا و یا در پلک پایین انجام شود، برش‌هایی اعمال می‌گردد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

افرادی که با افتادگی پلک مواجه شده اند، کاندیدای مناسبی برای عمل پلک بالا می باشند.

جراحی زیبایی پلک بالا به منظور جوانسازی یا بهبود ظاهر پلک بالا از طریق اصلاح افتادگی پوست پلک و در مواردی برداشت مقداری چربی اضافه انجام می گیرد. در مواردی که افتادگی شدید پوست پلک بالا رخ داده علاوه بر زیبایی این عمل سبب بهبود میدان بینایی می شود.

پس از انجام بیحسی و یا بیهوشی، برای باقی نماندن جای برش روی پلک‌ها، برش کوچکی و بسیار دقیقی در پشت پلک و درست به موازات خطوط و چین های طبیعی پلک ایجاد میشود.

جراح از طریق این برش، پوست را از بافت زیرین جدا نموده، سپس چربی و پوست اضافی را برمی دارد. در انتها محل برش را با کمک سوزن های بسیار نازک و نخ مخصوص، بخیه می زند. بخیه پلک های بالایی معمولا برای 6 تا 7 روز باقی می ماند.

پیشنهاد مطالعه: عوارض لیفت بینی با نخ

درمان افتادگی پلک با بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی پلک پایین، جهت جوانسازی و از بین بردن پف زیر چشم ها انجام می شود؛ طی این روش همانند بلفاروپلاستی پلک بالا پس از بی حسی یا بیهوشی برش بسیار کوچکی در پلک پایین ایجادمیشود.

در جهت باقی نماندن جای هیچ گونه زخم و اسکار پس از عمل، اگر هدف فقط حذف کیسه های چربی باشد برش در قسمت داخلی پلک ها و اگر بدلیل شلی پوست نیاز به برداشتن پوست اضافی باشد، برش در قسمت بیرونی و زیر مژگان پایینی، زده میشود؛ سپس چربی و پوست اضافی برداشته و پس از اصلاح برجستگی و ناهمواری های زیر چشم، محل برش، به صورت ظریف بخیه میشود.

مزایای بلفاروپلاستی

عوارض بلفاروپلاستی

به دلیل اینکه چشم عضوی بسیار حساس است و پلک دارای آناتومی پیچیده است، در صورت انتخاب پزشک بی تجربه و مرکز نامعتبر و همچنین عدم توجه به مراقبت ها، احتمال بروز برخی عوارض جانبی وجود دارد.

در صورت مشاهده هرگونه علائم و تغییرات غیر طبیعی، حتما پزشک خود را سریعا در جریان قرار بدهید.

برخی عوارض بلفاروپلاستی شامل موارد زیر می شود: 

درد، تورم و کبودی

از جمله عوارض شایع بلفاروپلاستی می توان به درد و تورم بعد از کم شدن اثر بی حسی اشاره کرد که برای رفع این علائم می توانید با پزشک خود مشورت کرده و در صورت صلاحدید پزشک از مسکن‌ها برای کاهش درد و کمپرس یخ برای کاهش تورم چشم استفاده نمایید.

برای کاهش شدت کبودی بهتر است از چندین هفته قبل آمادگی پیدا کنید، به عنوان مثال از مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین، آسپرین و همچنین مواد غذایی مانند انواع دمنوش‌ها، ویتامینE  و … اجتناب نمایید.

البته درد، تورم و کبودی معمولا طبیعی هستند و پس از چند روز از بین میروند؛ اما اگر این علائم ماندگار شدند بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

تاری دید و حساسیت به نور

تاری دید و حساسیت به نور از جمله عوارض کوتاه مدت بلفاروپلاستی می باشد که معمولا پس از گذشت دو روز از بین خواهد رفت؛ در صورت دوام این علائم حتما با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است باعث آسیب جدی در چشمان شما شود. 

خونریزی، کبودی و عفونت

خطر خونریزی، کبودی و عفونت معمولا در تمام جراحی ها وجود دارد؛ معمولا پزشک در جهت جلوگیری از ایجاد عفونت، آنتی بیوتیک به شکل خوراکی یا موضعی تجویز خواهد کرد.

خشکی چشم

از دیگر عوارض بلفاروپلاستی می توان به خشکی چشم ها اشاره کرد که باعث می شود احساس کشیدگی در چشم و سختی حرکت در مردمک چشم داشته باشید. معمولا پزشک برای حل این عارضه، قطره های چشمی مانند اشک مصنوعی را تجویز می کند که شما باید به طور مرتب و در زمان‌های معین استفاده کنید که بعد از گذشت دو هفته، این حالت از بین خواهد رفت.

آسیب به عضله های چشم، پلک و ایجاد زخم و اسکار

بسیاری بدلیل اینکه تصور میکنند جراحی پلک، اسکار زخم و بخیه برجای میگذارد از انجام آن اجتناب میکنند.

بهتر است بدانید، آسیب به عضله های چشم، ناتوانی در بستن کامل چشم و پلک زدن، ایجاد زخم و اسکار از عوارض بسیار نادر بلفاروپلاستی هستند که اغلب به دلیل عدم مهارت پزشک اتفاق می افتند. بنابراین اگر پزشک مهارت و تجربه کافی را داشته باشد احتمال بروز عوارض جدی و ماندگار به حداقل میرسد.

از همین رو توصیه میکنیم در انتخاب جراح خود بسیار نکته سنج و دقیق باشید.

پیشنهاد مطالعه: قیمت تزریق بوتاکس

ماندگاری بلفاروپلاستی

ماندگاری بلفاروپلاستی

افزایش سن امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است که در پی آن پیری پوست و افتادگی پلک‌ها اتفاق می افتد. این روند با توجه به نوع پوست و ژنتیک در هرفرد متفاوت است.

عمل بلفاروپلاستی معمولا می تواند حداقل 8 تا 10 سال دوام داشته باشد؛ البته توجه داشته باشید که ماندگاری این روش علاوه بر نوع پوست و سن شما میتواند تحت تاثیر عوامل محیطی و میزان مراقبت شما کاهش یا افزایش یابد.

هزینه بلفاروپلاستی

هزینه عمل بلفاروپلاستی مانند دیگر جراحی‏ ها متغیر است و به عوامل گوناگونی مانند تجربه جراح، وضعیت پلک‌های بالا و پایین و کلینیک زیبایی انتخاب شده بستگی دارد.

همچنین اگر قصد بالا بردن ابرو، یا کاهش چین و چرک در اطراف چشمان خود را دارید و یا میخواهید همزمان با این روش، جراحی دیگری نیز انجام دهید، هزینه ها افزایش می یابد.

ابتدا باید با پزشک مورد نظر خود مشورت کنید تا با بررسی نیاز و خواسته های شما و انتخاب بهترین روند درمانی، شمارا از هزینه دقیق و نهایی مطلع کند.

سن مناسب برای انجام بلفاروپلاستی   

اگرچه این جراحی معمولاً روی افراد با سن بالای 30 سال، انجام می‌گیرد، اما معمولا سن خاصی برای این جراحی در نظر گرفته نمی‏ شود، زیرا با اینکه عامل اصلی پف زیر چشم و افتادگی پلک افزایش سن می باشد اما ممکن است فردی در جوانی به صورت ژنتیکی و بر اثر عوامل محیطی یا یک حادثه دچار پف و یا افتادگی پلک شود.

به همین دلیل، بنا به تشخیص پزشک از سن 18 سالگی به بعد، عمل جراحی بلفاروپلاستی می تواند انجام پذیرد.

مواردی که قبل از بلفاروپلاستی باید با پزشک خود درمیان بگذارید…

در حالت کلی اگر احساس میکنید به دلیل شلی پوست و تجمع چربی دچار افتادگی در پلک خود هستید با مشورت پزشک میتوانید بلفاروپلاستی انجام دهید؛ البته باید انتظارات واقع بینانه ای از نتایج عمل داشته باشید و از محدودیت های جراحی آگاه باشید، همچنین اگر جزو هر یک از گروه های زیر هستید بهتر است با پزشک خود در میان بگذارید:

مراقبت‌های قبل از بلفاروپلاستی

پیشنهاد مطالعه: آنالیز بدن با دستگاه اینبادی

عوارض بلفاروپلاستی

مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی

دوره نقاهت این عمل به نسبت سایر عمل های جراحی کوتاه بوده و شما بلافاصله پس از عمل به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد تا از نظر عوارض جانبی تحت کنترل قرار بگیرید و در صورت عدم وجود عوارض جانبی، مرخص شده و به خانه خواهید رفت البته برای گرفتن بهترین نتیجه از جراحی افتادگی پلک ضروری است که دستوارت و مراقبت های گفته توسط پزشک را رعایت نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

سوالات متداول

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان