بهترین درمان جای جوش با دستگاه

بهترین درمان جای جوش با دستگاه

خانه / تازه های سلامت / بهترین درمان جای جوش با دستگاه

یکی از عارضه‌های پوستی آزاردهنده که ممکن است برای همه‌ی افراد در سنین مختلف رخ دهد، جوش روی صورت و دیگر نواحی بدن است. اما مشکل دیگری که پس از خود جوش برای اغلب افراد ایجاد می‌شود، جای جوش صورت به شکل قرمزی، جای جوش یا لک‌های قهوه ای رنگ، فرورفتگی و چال شدن پوست و یا گاهی به صورت اسکار هیپرتروفیک (برآمده) باقی بماند. با اینکه خود آکنه و جوش به‌ مرور زمان بهبود پیدا می‌کنند، اما از بین بردن جای جوش به همین راحتی نیست.

بدیهی است که هیچ‌کس دوست ندارد بر روی صورتش جای جوش داشته باشد؛ درمان و از بین بردن جوش صورت و آثار برجامانده از آن، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسانی است که به زیبایی و سلامت پوست خود اهمیت می‌دهند. خوشبختانه امروزه به واسطه پیشرفت تکنولوژی و روش درمانی_زیبایی، راهکارهای متفاوت و موثری برای ترمیم اسکار آکنه (جای‌جوش) وجود دارند.

البته با توجه به اینکه جای‌جوش می‌تواند به شکل‌های مختلفی از جمله فرورفته، برآمده، گوشتی و لکه‌های تیره باشد؛ برای انتخاب بهترین درمان جای جوش با دستگاه، ابتدا باید بررسی کنیم که نوع اثر به جا مانده از جوش به چه شکلی و از چه نوعی است.

در ادامه با بررسی انواع جای‌جوش و علل آن، بهترین درمان جای جوش با دستگاه و انواع جای‌جوش را به شما معرفی خواهیم کرد.

جای جوش چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، جای جوش و آکنه یک عارضه پوستی شایع است که به دلیل آسیب به لایه‌های پوستی پس از جوش،‌ بر روی پوست باقی می‌ماند.

وقتی فولیکول‌ مو یا منافذ سطح پوست با چربی‌های اضافی، سلول‌های مرده یا حتی عوامل خارجی مانند باکتری‌ها پُر می‌شوند، جوش‌ ایجاد می‌شود. جوش، یک‌دستی بافت پوست را بر هم می‌زند و حالتی مانند زخم روی پوست ایجاد می‌کند. جای جوش، در واقع بر اثر همین آسیب، ایجاد میشود که با توجه به عمق و نوع آن، اشکال متفاوتی خواهند داشت.

جای جوش در هر ناحیه‌ای که دچار جوش میشود، میتواند اتفاق بیافتد. بیشتر افرادی که با اسکار جوش مواجه می‌شوند، سوابق ژنتیکی دارند و بافت پوست آنها واکنش پذیری بیشتری نسبت به جوش نشان می‌دهد.

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان برای جلوگیری از اسکار آکنه انجام داد، درمان اصولی و مناسب جوش است؛ البته جای جوش علل متفاوتی دارد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

پیشنهاد مطالعه:بهترین روش جوانسازی پوست صورت

انواع جای جوش

علل موثر بر ایجاد جای‌جوش

انواع جای جوش

جوش و آکنه سه نوع ضایعه مشخص روی پوست ایجاد می‌کنند: که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد:

اسکارهای آتروفیک یا فرورفته، زمانی ایجاد می‌شوند که جوش‌ها به قدری در عمق لایه‌های پوستی نفوذ کرده‌اند که باعث صدمه زدن به این لایه‌های داخلی می‌شوند. در واقع عامل اصلى فرورفتگى پوست پس از جوش‌ها، چسبندگى و فیبروز لایه پوستی زیرین آنها و عدم تولید کلاژن کافی در روند بهبود زخم است، که موجب کشیده شدن پوست به داخل و فرورفتگی آن می‌شود.

اسکار‌های آتروفیک خود دارای سه نوع مختلف می‌باشد:

  1. اسکار آیس پیک: این نوع اسکار که به آن اسکار مثلثی هم می‌گویند، حالتی نوک‌تیز و سوزنی دارد که به صورت رگه‌های مجزا به صورت عمقی تا درون لایه میانی پوست (یعنی درم) ادامه دارد. برخی از آن‌ها می‌توانند به شکل منافذ باز و بزرگ پوستی به نظر برسند.

 

  1. اسکار واگنی: این اسکارها به شکل ضایعات فرورفته‌ی گرد یا بیضوی شکل مشاهده می‌شوند که دهانه پهن و عریض‌تر از اسکارهای قندیلی، دیواره‌های عمودی دارند. اسکار واگنی میتواند عمیق یا سطحی باشد.

 

  1. اسکار چرخشی: این نوع از جای جوش معمولاً پهن و کم‌عمق است. فرق اسکارهای چرخشی با واگنی این است که مرزهای این نوع جای جوش واضح نیست و در کل یک ناحیه‌ای از پوست ناهموار به نظر می‌رسد.

اسکارهای هایپرتروفیک، ضایعات برجسته و سفتی هستند که از سطح پوست بیرون زده‌اند. این جای جوش به‌طور کلی در همه و در هر جای بدن ممکن است به وجود آید اما معمولا در سینه، کمر، شانه‌ها و خط فک ایجاد می‌شود و ممکن است منجر به خارش و حساسیت شده و دردناک باشند.

اسکارهای برآمده برخلاف اسکارهای فرورفته، به واسطه تولید بیش از اندازه کلاژن و بافت‌های فیبروز حین روند بهبود زخم ایجاد میشوند که باعث میشود بالاتر از سطح پوست اطراف خود قرار ‌گیرند.

زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئیدی، نوع وخیم‌تری از اسکارهای برآمده هستند که تفاوت آن‌ها با اسکارهای هایپرتروفیک این است که به نسبت زخم یا آسیب اصلی بزرگ‌تر و برآمده‌تر میشوند.

در برخی موارد ممکن است جای جوش به شکل یک زخم یا اسکار واقعی نباشد و تنها به شکل لک‌های قرمز به خصوص در نواحی گونه‌ها و پیشانی، ظاهر شوند.

جای جوش قرمز، اولین آثار به جا مانده از جوش‌های ملتهب هستند. این نوع از جای جوش 6 ماه پس از بهبود جوش، خود به خود از بین میروند، اما در برخی موارد میتوانند شدیدتر باشند که با کمک برخی روش‌ها میتوان روند درمان آن‌را تسریع بخشید. 

جای جوش قهوه‌ای که به شکل لک پوستی دیده می‌شود، همانند جای جوش قرمز، به عنوان زخم یا اسکار محسوب نمی‌شود. این نوع از جای جوش که به آن لک‌ هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب نیز گفته میشود، از شایع‌ترین آثار به جا مانده بعد از جوش و آکنه هستند که به‌صورت یک تیرگی مسطح دیده می‌شوند و به غیراز قهوه‌ای می‌توانند در انواع مختلف به رنگ‌های صورتی، بنفش و سیاه نیز ظاهر شوند.

لک‌های هایپرپیگمنتیشن زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های تولید شده جهت ترمیم و بهبود آسیب‌های ایجاد شده توسط جوش‌ها، حاوی ملانین (رنگدانه طبیعی پوست و مو) بیش از حد باشند و با تجمع در نقطه ملتهب، باعث تغییر رنگ و تیره‌تر شدن پوست شوند. 

درمان لک و جای جوش

روش‌های درمانی مختلفی برای انواع جای جوش وجود دارد، در ادامه تعدادی از بهترین و موثرترین روش‌های موجود در کلینیک تخصصی پوست، مو و زیبایی آرمان الهیه را به شما معرفی خواهیم کرد.

فیشال پوست، از جمله درمان‌های چند منظوره مراقبت پوست و بهترین درمان جای جوش با دستگاه است که با کمک انواع کرم‌، لوسیون، دستگاه و ابزار، ماسک و سرم‌های مخصوص نوع پوست، طی مراحل مختلف باعث پاکسازی و تغذیه پوست میشود که از نتایج آن میتوان به درمان انواع جوش، جای جوش و افزایش شادابی و درخشش پوست اشاره کرد.

فیشال پوست، معمولا جهت درمان لک و جای جوش خفیف تا متوسط یا در کنار سایر روش جهت تسریع روند درمان توصیه میشود؛ این روش باید به صورت ماهیانه و منظم انجام شود.

خدمات فیشال و پاکسازی پوست برای زنان و مردان در تمامی سنین یکی از بهترین روش های رسیدگی و مراقبت از پوست می باشد و مناسب کسانی است که میخواهند از بروز علائم پیری و آسیب‌‌های پوست، جلوگیری کنند.

دستگاه فیس آپ یک تکنولوژی جدید جهت لایه برداری مکانیکی دارای تاییدیه از CE اروپااست که امروزه جهت پاکسازی و جوانسازی پوست، از بین بردن سلول‌های پوستی مرده، درمان لک و جای جوش مورد استفاده قرار میگیرد.

از آنجایی که فیس آپ همزمان با لایه برداری و از بین بردن سلول‌های مرده، باعث تحریک ساخت سلول‌های جدید و کلاژن نیز میشود برای انواع جای جوش به عنوان بهترین درمان جای جوش با دستگاه در شکل برجستگی، فرورفتگی، لک‌های قهوه‌ای و قرمز اگر خفیف باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه آیکون ساخت کمپانی سایناشور آمریکا، دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است که در درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی کاربرد دارد و از جمله یکی از بهترین درمان جای جوش با دستگاه محسوب می شود .

دستگاه آیکون با کمک یک هندپیس مخصوص، بدون ایجاد زخم و آسیب به سایر بافت‌ها، با تابش مکرر و انتقال انرژی گرمایی لیزر به لایه های زیرین پوست، بافت آسیب دیده بر اثر جوش را تجزیه کرده و با افزایش تولید کلاژن در لایه ی درم، باعث احیا و بازسازی پوست، جوانسازی و سلامت آن کمک می کند. از همین رو، این لیزر در درمان انواع جای جوش به خصوص انواع فرورفته (سطحی)، برآمده و لک‌های قرمز بسیار موثر است.

دستگاه مدلایت ساخت کمپانی سایناشور امریکا و دارای تائیدیه سازمان غذا و داروی امریکا (FDA)، به عنوان استاندارد طلائی تکنولوژی کیوسوئیچ در سرتاسر دنیا شناخته می شود و اولین و تنها لیزر کیوسوئیچ فوتوآکوستیک دنیا است. این دستگاه را میتوان بهترین درمان جای جوش با دستگاه  برای رفع تیرگی و لک‌های پوست براثر جوش در تمامی نواحی صورت و بدن دانست.

دستگاه مدلایت با بهره گیری از تکنولوژی منحصر به فرد فوتوآکوستیک، انرژی لیزر را با سطح بسیار بالا و به صورت متمرکز وارد بافت هدف (لک و جای جوش) شده و طی یک فرآیند لرزشی رنگدانه‌ها را به ذرات بسیار ریز تبدیل می کند که در فرآیند طبیعی دفع سلول‌های مرده‌ی پوستی، از بین می روند تا به راحتی از بدن دفع شوند.

با توجه به تکنولوژی استفاده شده در این دستگاه، هیچگونه آسیب جدی به پوست و سایر بافت‌های بدن وارد نشده و تنها به شکل و تنها به شکل متمرکز ملانین‌ها به شکل کامل از بین میروند. همچنین این دستگاه باعث تحریک کلاژنسازی و جوانسازی پوست میشود.

پیشنهاد مطالعه:علت آکنه یا جوش های زیر پوستی

رفع جای جوش با لیزر مدلایت

مزوتراپی دارای انواع گوناگونی است که با تزریق در نواحی مختلف صورت و بدن، نتایج شگفت انگیزی را به دنبال خواهد داشت. مزوتراپی در واقع تزریق دارو، ویتامین و مواد مغذی چون انواع آمینواسید‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، عصاره‌های گیاهی و … ، توسط سوزن‌های نازک به لایه میانی پوست است که با تامین مواد مورد نیاز پوست، عمل ترمیم و احیا پوست را تسریع میبخشد.

یکی از ترکیبات مزوتراپی که مخصوص درمان انواع لک‌های پوست است، به محض تزریق زیر پوست، تولید ملانین را متوقف کرده سپس با افزایش تولید سلول‌های پوستی جدید و جایگزینی آن با سلول‌های قدیمی، جای جوش‌های به شکل لک و تیرگی را درمان می‌کند و به یک رنگ شدن سطح پوست کمک خواهد کرد.

البته تاثیر این روش برای لک صورت به نوع لک، عمق و مدت زمان وجود آن بر روی صورت نیز بستگی دارد و در صورت شدید بودن لک، توصیه می‌شود مزوتراپی در کنار لیزر مدلایت انجام شود.

دستگاه آفرودیت یکی از بهترین درمان جای جوش با دستگاه است که از جدیدترین دستگاه های زیبایی است. این دستگاه از تلفیق تکنولوژی آراف و سابسیژن جهت رفع جای جوش فرورفته و جوانسازی پوست استفاده می‌کند.

سابسیژن روش موثری است که با وارد کردن سوزنی خاص زیر پوست، ارتباط بافت آسیب دیده با بافت سالم پوست را از بین میبرد و با تحریک لایه‌ی اپیدرم پوست برای کلاژن‌سازی باعث بازسازی پوست شده و جای فرورفته پر می‌شود.

امواج RF (رادیو فرکانسی) دارای طول موج کوتاه و انرژی بالا است که روی بافتهای پوستی تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش کلاژن‌سازی در عمق پوست میشود و سلولهای پوستی را برای بازسازی تحریک می کند که نتیجه آن پوستی صاف و بدون جای جوش‌های آزردهنده است.

CO2 فرکشنال به عنوان یک لایه ‌بردار قوی محسوب می شود و از بهترین درمان جای جوش با دستگاه شناخته شده است. این لیزر دارای دو اثر سطحی و عمیق بر روی پوست می باشد که اثر سطحی آن با تجدید بافت لایه سطحی پوست همراه است و باعث می‌شود ناهمواری‌های ناشی از جای جوش و آکنه و لک‌های پوستی تاحد قابل توجهی کاهش یافته و سطح پوست یکنواخت تر شود.

اما در سطح عمیق تر این روش با نفوذ به لایه‌های زیرین پوست و تغییر ساختار رشته‌های کلاژنی و افزیش تولید الاستین در پوست، باعث جداسازی پوست از لایه‌های چسبناک زیرین می‌شود. از همین رو این لیزر در درمان انواع جای جوش موثر خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه:درمان جوش صورت با دارو

رفع جای جوش با فرکشنال

بهترین روش درمان لک و جای جوش

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، برای انتخاب بهترین روش درمان و از بین بردن لک و جای جوش، ابتدا باید نوع و شدت آنها‌را بشناسیم. توصیه میکنیم جهت دستیابی به پوستی صاف و شفاف ابتدا به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا با بررسی نوع پوست و مشکل شما بهترین راه حل را پیشنهاد دهد.

انتخاب هرکدام از راه‌حل‌های درمان جای جوش و لک، در بیشتر مواقع به چندین جلسه تکرار برای دستیابی به یک نتیجه چشمگیر نیاز خواهند داشت که توسط پزشک مشخص میشود.

همچنین توجه داشته باشید، که درمان کامل جای جوش در برخی افراد ممکن است کمی دشوارتر باشد و روند بهبود به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. از همین رو در صورت نیاز، پزشک درمان ترکیبی یعنی استفاده چندین دستگاه و مصرف داروهای خوراکی و موضعی در کنار هم را تجویز خواهد کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

سوالات متداول

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان