نقش کلاژن در زیبایی

نقش کلاژن در زیبایی

خانه / تازه های سلامت / نقش کلاژن در زیبایی

یکی از بزرگترین درشت مولکول‌ها در بدن انسان، پروتئین‌ها هستند که نقش مهم و حیاتی در بدن دارند؛ کلاژن به عنوان یکی از فراوان ترین پروتئین‌ها در بدن شناخته میشود و نقش مهمی از جمله ایجاد ساختار پوست و تقویت استخوان‌ها در بدن ایفا می کند.

نقش کلاژن در زیبایی بسیار اهمیت دارد، به گونه ای که اگر بدنبال راه حلی برای جلوگیری از پیری و جوانسازی پوست خود رفته باشید، به احتمال زیاد نام کلاژن را شنیده اید. این پروتئین قوی و انعطاف‌پذیر که در لایه‌های عمقی پوست یافت می‌شود، برای حفظ ضخامت، استحکام و جوانی پوست اهمیت فراوانی دارد.

میتوان گفت که کلاژن نوعی چسب طبیعی است که چفت و بست بدن را حفظ میکند. خاصیت ارتجاعی پوست ناشی از این ترکیب است و به کمک همین پروتئین است که سلولهای پوست جایگزین شده و جوانی‌اش حفظ میشود. بدن ما به طور طبیعی کلاژن تولید میکند، اما با گذر زمان و افزایش سن، سرعت و مقدار تولید آن در بدن کاهش می یابد. در نتیجه ممکن است علائم پیری پوست، چون چین و چروک و افتادگی پوست سراغ شما بیاید.

تولید کلاژن هر سال حدود ۱٪ کاهش می یابد، البته زمانی که شما ۲۰ ساله می شوید و حتی بعد از یائسگی، سرعت این روند بیشتر خواهد شد. علاوه بر پیری و یائسگی،عوامل دیگری روی میزان ساخت کلاژن تاثیر میگذارند که در ادامه آنهارا معرفی و علت اهمیت و نقش کلاژن در زیبایی را بررسی خواهیم کرد.

کلاژن چیست؟

کلاژن یک پلی پپتید با ترکیبی از اسید آمینه‌هایی مانند پرولین، گلیسین و هیدروکسی است، این پروتئین ترکیب اصلی عضلات، استخوان‌، پوست، مو، ناخن‌ و تاندون‌ها است.

این پروتئین در درم (لایه میانی پوست) به تشکیل یک شبکه فیبری از سلول ها به نام فیبروبلاست که سلول های جدید روی آن رشد می کنند، کمک می کند. این عمل باعث ترمیم و جوان سازی پوست می شود.

یکی از ویژگی خاص این پروتئین خاصیت بازجذبی است، به این معنی که به اجزای کوچک تر تبدیل شده، تغییر شکل می دهد و دوباره جذب بدن می شود. این ویژگی خاص باعث شده که این پروتئین مناسب استفاده در طیف متنوعی از درمان های پزشکی باشد. روش های کلینیکی درمانی موثری برای افزایش کلاژن و مراقبت از پوست نیز وجود دارد، که کمک به تولید کلاژن بیشتر در پوست می کنند و باعث جوانسازی و شادابی پوست صورت می شود.

حداقل شانزده نوع پروتئین کلاژن در بدن وجود دارد که چهار نوع بین آن ها از اهمیت بالایی برخوردارند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین روش کلاژن ساز برای سفت شدن پوست صورت

کلاژن سازها

کلاژن نوع ۱: ۹۰ درصد کلاژن‌ بدن را تشکیل می‌دهد و از فیبرهای بسیار متراکم ساخته شده است. این نوع که در تمام بافت‌های همبند وجود دارد و به پوست، استخوان‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها استحکام می‌بخشد.

کلاژن نوع ۲: از بافت‌های فیبر با فشردگی کمتر ساخته شده است و در مفاصل و دیسک‌های بین مهره‌ای یافت می‌شود.

کلاژن نوع ۳: در پوست، ماهیچه‌‌ها، اندام‌ها و رگ‌های خونی وجود دارد.

کلاژن نوع 4: در بعضی از لایه‌های پوست وجود دارد و به فرایند تصفیه کمک می‌کند.

نقش کلاژن در زیبایی و سلامت پوست

علل کاهش‌ کلاژن در پوست

کاهش‌ کلاژن در پوست میتواند علل متفاوتی داشته باشد اما بارز‌ترین دلیل کاهش کلاژن در بدن افزایش سن است که باعث خشک شدن پوست، از دست رفتن خاصیت ارتجاعی و کشانی پوست و ایجاد چین و چروک خواهد‌ شد.

سایرعواملی که بر کاهش کلاژن در پوست موثر هستند عبارتند از:

روش های افزایش کلاژن‌ در پوست

همانطورر که اشاره کردیم کلاژن توسط بدن تجزیه و دوباره تولید می‌شود؛ اما اگر به هردلیلی این روند کند شود، درمان‌های متعددی وجود دارد، که باعث کمک به افزایش تولید کلاژن می شود. مصرف کلاژن به صورت مایع، پودر، کپسول و غذا‌های سرشار از پروتئین می توانند تا حدودی موثر باشند اما اگر کلاژن در پوست بسیار کاهش یافته باشد بهتر است در کنار مصرف غذایی و دارویی آن، از سایر روش های کلینیکی کمک گرفت. ما در کلینیک تخصصی آرمان الهیه جهت افزایش روند تولید کلاژن، پیشگیری از پیری و جوانسازی پوست، روش‌های زیررا به شما پیشنهاد میدهیم:

لیزر آیکون

دستگاه آیکون یک گزینه درمانی بی خطر و امن است که شما را به یک نسخه جوان تر از خود تبدیل می کند و باعث می شود پوستی صاف و بی نقص را تجربه کنید.

این دستگاه ساخت کمپانی سایناشور آمریکا و دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی این کشور (FDA) است. بسیاری از متخصصین و کسانی که تجربه استفاده از این دستگاه را داشته اند، آنرا به عنوان بهترین دستگاه جوانساز میشناسند.

دستگاه آیکون با استفاده از هندپیس مخصوص با طول موج 1540 بدون ایجاد زخم و آسیب به سایر بافت ها، انرژی گرمایی لیزر به لایه های زیرین پوست تابیده میشود. تابش مکرر لیزر بر روی پوست و انتقال انرژی گرمایی به لایه های زیرین آن، باعث تحریک کلاژن و فعالسازی آن ها در لایه ی درم شده و با احیا و بازسازی پوست به جوانسازی و سلامت آن کمک میکند. با توجه به نوع عملکرد این دستگاه نه تنها در جوانسازی بلکه در درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی کاربرد دارد.

مزایا و کاربردهای آیکون:

اندولیفت

دستگاه اندولیفت از لیزری با طول موج ۱۴۷۰ نانومتر استفاده می‌کند. این پرتو لیزر، نوعی نور مادون قرمز یا فرو سرخ محسوب می‌شود. اندولیفت در واقع نوعی لیزر درمانی_جوانسازی است که با هدف قرار دادن لایه اندودرم باعث جوانسازی و بهبود خاصیت کشسانی پوست بدون عمل جراحی و بیهوشی می شود.

در این روش، فیبری بسیار نازک (بدون نیاز به سوراخ کردن پوست) وارد پوست می‌ شود؛ سپس در حد فاصل درم عمقی و بافت چربی قرار داده می‌ شود و پزشک متخصص با حرکت دادن فیبر در این ناحیه، پرتو لیزر را بر روی بافت‌های عمقی پوست متمرکز می‌کند. گرمای ایجاد شده توسط این دستگاه با تحریک کلاژنسازی باعث جوانسازی و افزایش زیبایی در زمانی بسیار کوتاه، بدون دوران نقاهت می شود.

مزایا و کاربردهای لیزر اندولیفت:

جوانسازی و کلاژن سازی با لیزر اندولیفت

هایفوتراپی

هایفوتراپی یکی از روش‌های پرطرفدار برای سفت کردن و لیفتینگ پوست، بدون درد و غیرتهاجمی است. در این روش، امواج فراصوت (اولتراسوند) یعنی همان امواجی که در دستگاه‌های سونوگرافی وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میان لایه زیرین پوست (هیپودرم) و ماهیچه، لایه‌ای به نام SMAS وجود دارد که از جنس بافت نرم است و پوست و عضله را به هم متصل می‌کند.در هایفوتراپی از طریق پروپ های مخصوص، امواج اولتراسوند به لایه SMAS فرستاده میشوند که دمای بافت به صورت کنترل شده در حد ۶۵-۷۰ درجه سانتی گراد بالا می‌رود و همین باعث تحریک ساخت کلاژن و الاستین پوست می‌شود.

این روش هیچ‌گونه آسیبی به لایه‌های فوقانی درم و اپیدرم وارد نمی‌کند و به همین دلیل در دسته روش‌های غیر تهاجمی قرار می‌گیرد.

مزایا و کاربردهای هایفوتراپی:

Co2 فرکشنال

لیزر CO2 فرکشنال یک روش غیرتهاجمی است که با استفاده از لیزر دی‌اکسید کربن، لایه‌های خارجی و آسیب‌دیده پوست را از بین می‌برد و باعث می شود پوستی صاف، جوان و یکدست داشته باشید.

این لیزر دارای دو اثر سطحی و عمیق بر روی پوست می باشد که اثر سطحی آن با تجدید بافت لایه سطحی پوست همراه است و باعث می شود ناهمواری های ناشی از جای جوش و آکنه و لک های پوستی تاحد قابل توجهی کاهش یافته و سطح پوست یکنواخت تر شود. اما در سطح عمیق تر، این روش با نفوذ به لایه های زیرین پوست و افزیش تولید کلاژن در پوست، نقش مهمی در جوانی و شفافیت پوست خواهد داشت.

مزایا و کاربردهای Co2 فرکشنال:

پلاسمیج

دستگاه پلاسمیج محصول کمپانی Brera ایتالیا است که یکی از روش های محبوب و غیرتهاجمی برای جوانسازی و جوان ماندن پوست به خصوص پوست اطراف چشم ها به شمار می رود.

این دستگاه با یونیزه نمودن گاز میان اپلیکاتور و پوست، با انتقال حرارت کانونی به لایه های زیرین پوست و ایجاد بار الکترونی، بر روی غشای پوست اثر می‏ گذارد و از این طریق با تحریک سلول‌ها به کلاژنسازی سبب جوان ‌سازی و بهبود بافت تحت درمان می‌شود.

مزایا و کاربردهای پلاسمیج:

جوانسازی پلک با پلاسمیج

تزریق فیلر(ژل)

فیلر(پرکننده پوستی)، به مواد طبیعی یا ترکیبات مصنوعی (ژل و چربی) گفته می شود که جهت جوانسازی، اصلاح و زیباسازی برخی نواحی صورت و بدن به زیر پوست تزریق می شوند.

بسیاری تصور میکنند که فیلرها به توجه به اسمشان فقط خاصیت حجمدهی و پرکنندگی دارند. اما بهتر است بدانید فیلرها انواع مختلفی داشته که با توجه به میزان غلظت و سایر ترکیبات مورد استفاده در آن، متخصصان جهت جوانسازی و زیبایی صورت و سایر نقاط بدن استفاده می کنند.

یکی از محبوب ترین ژل ها، ژل هیالورونیک اسید بوده که به طور طبیعی در بدن یافت می شود و زمینه‌‌ ساز بافت همبند پوست است. هیالورونیک اسید در حفظ رطوبت، ترمیم بافت‌ها و انعطاف پذیری پوست نقش موثری دارد. از آنجایی که این ماده سازگار با بدن و قابل جذب می باشد، مدتی پس از تزریق سلول هارا تحریک کرده و باعث افزایش تولید کلاژن می شود.

مزایا و کاربردهای فیلر(ژل):

لیفت با نخ

لیفت با نخ روشی است که تمامی دغدغه های عمل جراحی و دوران نقاهت پس از جراحی را از بین برده است و جوانی و زیبایی را در کنار هم به افراد هدیه می‌دهد. لیفت با نخ صورت یک فرآیند پیشگیری از پیری پوست و درمان شلی و افتادگی آن است که با تکرار ترمیم ها بدلیل افزایش کلاژنسازی، منجر به جوانسازی واقعی و ماندگاری دائم می شود.

این روش هم مناسب کسانی است که به دنبال پیشگیری از افتادگی پوست هستند و هم کسانی که دچار این عارضه شده اند. در این روش پس از جایگذاری نخ ها، پوست صورت در همان لحظه، بر اثر کشش مکانیکال که توسط خارهای نخ ایجاد می شوند، صاف و سفت می شود و با گذر زمان، نخ های قابل جذب لیفت کلاژنسازی را تحریک کرده به گونه ای که حتی پس از جذب نخ ها آثار لیفت مشخص است و صورت جوانتر و زیباتر میشود.

نخ های pdo و مش بیش از آنکه خاصیت لیفت داشته باشند دارای خاصیت کلاژنسازی هستند و باعث سفتی و جوانسازی پوست می شوند. این نخ ها روند کلاژنسازی را افزایش میدهند به همین دلیل در رفع خطوط اخم و پیشانی، خط خنده، رفع چین و چروک و خطوط گردن و … تاثیر بسزایی دارند.

مزایا و کاربردهای نخ های لیفت و کلاژنساز:

کلاژن سازی با لیفت با نخ

بهترین روش برای افزایش کلاژنسازی در پوست

همانطور که گفتیم روش های متعددی برای افزایش تولید کلاژن در پوست وجود دارند و ما تعدادی از بهترین هارا به شما معرفی کردیم.

با توجه به نقش کلاژن در زیبایی، نکته حائز اهمیت این است که کاهش کلاژنسازی طی سالیان سال ایجاد شده و ممکن است باعث بروز علائم متفاوتی در پوست شود، همچنین این علائم در هر فردی میتواند در سنین مختلف رخ دهد. از همین رو بهتر است انتخاب بهترین روش برای جوانسازی و افزایش کلاژنسازی در پوست را به پزشک متخصص بسپارید.

با توجه به نیاز و شرایط پوست شما ممکن است پزشک درمان ترکیبی را پیشنهاد دهد. برای مثال انجام لیزر آیکون یا هایفوتراپی پس از لیفت با نخ علاوه بر تسریع ساخت کلاژن باعث افزایش ماندگار نتایج لیفت با نخ خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان