خواص روغن ها برای پوست

خواص روغن ها برای پوست

خانه / تازه های سلامت / خواص روغن ها برای پوست

خواص روغن ها برای پوست بسیار متنوع است از حفظ شادابی و جوانی پوست، تا خواص ضد التهابی و آبرسانی را می توان برای روغن های گیاهی در نظر گرفت. برای اینکه بدانید دقیقا چه روغنی مناسب پوست شماست.ابتدا باید با ویژگی های پوستی خود آشنا شوید و بدانید که پوست شما خشک، چرب یا حساس است. 

سپس باتوجه به نیاز پوستی خود بهترین روغن مناسب خود را انتخاب و استفاده کنید. در این مقاله به معرفی انواع پوست و خواص روغن برای پوست های مختلف می پردازیم.

روش شناختن انواع پوست 

طبق بیان آکادمی پوست آمریکا (AAD)، پنج نوع اصلی پوست وجود دارد:

  • چرب
  • خشک
  • معمولی
  • مختلط 
  • حساس.

هر نوع پوست مجموعه ای از ویژگی ها و نیازهای منحصر به فرد خود را دارد که می تواند ظاهر و احساس را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر مطمئن نیستید که نوع پوستتان چیست،تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. ما تمام اصول اولیه در مورد چگونگی شناسایی نوع پوست را بیان می کنیم.

پیشنهاد مطالعه:جوانسازی پوست با لیزر

روغن های مناسب پوست

روش شناخت نوع پوست

نوع پوست شما بر اساس میزان سبوم (روغنی) پوست شما مشخص می شود. چربی پوست می تواند در طول زمان تغییر کند و همچنین ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند استرس، ژنتیک، هورمون ها، رطوبت و روند طبیعی پیری باشد.
دو تست وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا به شما کمک کند بفهمید چه نوع پوستی دارید.

پوست چرب

پوست چرب مقدار زیادی سبوم تولید می کند که باعث می شود پوست براق به نظر برسد و احساس چربی داشته باشد – به خصوص در سراسر ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه). طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD)، افرادی که پوست چرب دارند ممکن است چین و چروک کمتری داشته باشند، اما ممکن است بیشتر مستعد بزرگ شدن منافذ، لک های آکنه، جوش های سرسیاه و سرسفید باشند.

به خاطر داشته باشید که فقط به دلیل اینکه پوست چرب روغن طبیعی بیشتری تولید می کند، به این معنی نیست که نسبت به سایر انواع پوست به رطوبت کمتری نیاز دارد.

مراقبت از پوست چرب به انتخاب محصولات مناسبی بستگی دارد که تغذیه و آبرسانی کنند، بدون اینکه منافذ شما را مسدود کنند یا باعث ایجاد جوش شوند.

روتین ایده آل پوست چرب باید دارای یک پاک کننده ملایم و کف کننده باشد که به طور موثر آلودگی، چربی اضافی و سایر ناخالصی ها را از بین ببرد. همچنین باید حاوی یک مرطوب کننده سبک، بدون چربی و غیر کومدون زا باشد که رطوبت مورد نیاز پوست چرب را تامین کند.

پوست خشک

پوست خشک معمولا چربی طبیعی کمتری نسبت به سایر انواع پوست تولید می کند. این ممکن است باعث شود کدر به نظر برسد و زبر، یا حتی پوسته پوسته شود. اغلب احساس سفت یا کشسانی کمتری دارد، به طور قابل توجهی کم آب می شود و ممکن است مستعد نشان دادن خطوط ریز قابل مشاهده تر باشد. علاوه بر این، ممکن است خارش یا تحریک شود.

روتین مراقبت از پوست برای پوست خشک باید شامل ترکیبات ملایم، تسکین دهنده و آبرسان باشد که به حفظ سد رطوبتی محافظ پوست کمک می کند – مانند سرامیدها.  توصیه می شود افراد دارای پوست های خشک، از دوش گرفتن بیش از حد طولانی و داغ، مرطوب کردن چند بار در روز، و انتخاب محصولات مراقبت از پوست بدون عطر، غیر کومدون زا و بدون الکل خودداری کنید.

پوست معمولی و متعادل

پوست معمولی متعادل است – نه خیلی خشک و نه خیلی چرب است. مستعد جوش، پوسته پوسته شدن یا احساس چربی یا سفت شدن نیست. افرادی که پوست معمولی دارند معمولاً منافذی کوچک دارند، بافت پوستی صاف دارند و کمتر مستعد حساسیت یا لک هستند.

با این حال، علیرغم این واقعیت که پوست معمولی هیچ مشکل یا نگرانی خاصی ندارد، هنوز برای به نظر رسیدن و احساس بهترین حالت به مراقبت از پوست مناسب نیاز دارد.

روتین ایده آل پوست نرمال به حفظ رطوبت پوست شما با قفل کردن رطوبت و حمایت از سد محافظ پوست شما کمک می کند.

پوست مختلط 

پوست مختلط شامل نواحی خشک و همچنین چرب است که ناحیه T معمولاً چرب است و گونه‌ها یا خشک یا نرمال هستند. این نوع پوست در فصول مختلف سال و به دلیل عوامل مختلفی مانند استرس یا نوسانات هورمونی می تواند متفاوت باشد.

پاکساز و آبرسانی و مراقبت از این پوست ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

پوست حساس

پوست حساس اغلب به عنوان یک نوع پوست شناخته می شود، اما ممکن است پوست حساس چرب، پوست حساس خشک یا پوست حساس معمولی داشته باشید. صرف نظر از اینکه چه نوع پوستی دارید، اگر پوست حساسی دارید، ممکن است قرمز به نظر برسد و احساس سوزش، خارش یا خشکی داشته باشید.

این علائم ممکن است مربوط به داشتن پوستی باشد که در برابر محرک های خارجی آسیب پذیرتر است و ممکن است توسط مواد خاصی مانند رنگ ها یا عطرها و همچنین عوامل محیطی ایجاد شود.

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بتوانید تعیین کنید که چه چیزی باعث حساسیت شما می شود و از پاک کننده ها، مرطوب کننده ها یا سایر محصولات حاوی آن مواد خاص اجتناب کنید.

پیشنهاد مطالعه:عفونت هایی که در اثر افراط در ارایش کردن ممکن است دچار شوید

پوست حساس

 

روغن مناسب برای پاک کردن پوست چرب

اگر شما در حال حاضر دارای پوست چربی هستید، شما می توانید از روغنی که بتواند پوست شما را تغذیه  کند و دارای ترکیباتی باشد که قابض منافذ هستند استفاده کنید علاوه بر آن شما می توانید از ماسک جوانسازی پوست نیز استفاده کنید. شما می توانید از روغن گلرنگ، فندق، سبوس برنج و یا روغن دانه انگور کمک بگیرید. شما نیاز دارید بعد از بخار صورت خود را کامل شست و شو دهید و تمیز کنید، زیرا ماندن بیش از حد روغن روی پوست برای شما مناسب نیست.

مطالب مرتبط: درمان جوش صورت بعد از اصلاح

روغن مناسب برای پاک کردن پوست خشک

بعضی از روغن های مختلف که می توانید برای رهایی از خشکی پوست و جهت آبرسانی به پوست استفاده کنید روغن بادام شیرین، جوانه گندم، روغن زیتون،  آوکادو، کنجد، آفتابگردان بهترین راهکار برای پوست های خشک است . با ماساژ روغن، روی پوست صورت، روغن  از طریق پوست شما نفوذ کرده و آن را تغذیه میکند حتما نتایج مثبت آن را می بینید.

بیشتر بخوانید: روغن جوانسازی پوست

روغن مناسب برای پاک کردن پوست حساس

افرادی که بسیار حساسی دارند باید روغن مناسب پوستشان را با دقت بیشتری انتخاب کنند. روغن هسته انگور غیر آلرژی زا  است و به خوبی نفوذ پذیر است از این روغن  برای رفع حساسیت های پوستی بسیار پر استفاده  است. روغن های دیگری مثل  سبوس برنج، گلرنگ، آفتابگردان، بادام شیرین و هندوانه نیز مفید است. به خاطر  داشته باشید وقتی این روغن ها را روی پوست خود استفاده میکنید و  ماساژ می دهید، پوست را تحریک نمیکند  و یا لک روی آن قسمت برجا نمی گذارید. به شما پیشنهاد می کنیم تا درباره انواع مختلف پوست و کرم های مناسب آن ها هم تحقیقاتی داشته باشید تا بتوانید بهترین کرم ها را برای خود انتخاب کنید.

روغن مناسب برای بیماری های پوستی

بعضی از روغن ها بسیار غنی از ویتامین ها هستند مثل روغن  شاهدانه که سرشار از ویتامین های A، C، D، E است این حقیقتا برای اگزما و پسوریازیس مناسب است. روغن گل گاوزبان همچنین برای پوست مفید است،این روغن جریان خون را بکار میاندازد و جهت از بین بردن  اگزما و و التهاب مناسب است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان