روش های خانگی برای درمان ریزش مو سکه ای   

روش های خانگی برای درمان ریزش مو سکه ای  

خانه / تازه های سلامت / روش های خانگی برای درمان ریزش مو سکه ای  

داشتن موی زیبا و پرپشت از خواسته های هر انسانی است. ولی متاسفانه یکی از مشکلاتی که خیلی از مردم گرفتارش می‌شوند ریزش مو هست. ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و هم آقایان و هم خانم‌ها را در سنین مختلف آزار ‌دهد. برخی از دلایلی که باعث ریزش مو می‌شوند به راحتی قابل درمان است اما برخی مواقع برای درمان ریزش مو سکه ای باید به پزشک مراجعه کنید. از عمده‌ترین دلایل ریزش مو می‌توان به تغذیه نامناسب، سبک زندگی نادرست، استرس شدید یا مشکلات عصبی، تغییرات هورمونی، ریزش مو به صورت ژنتیکی، ریزش مو بر اثر بیماری‌های مختلف اشاره کرد.

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا یکی از دلایل ریزش موی سر، ریش و دیگر نقاط بدن است که باعث ریزش مو به شکل نواحی کوچکی به اندازه یک سکه بر روی پوست سر یا ریش می‌شود.

این بیماری بصورت ریزش سکه ای هست یا حتی می‌تواند کل سر را درگیر کند که درنهایت بصورت طاسی درآید. البته عواملی چون غلظت خون، یبوست، کمبود املاح بدن، استرس و … دراین بیماری تاثیر دارد.

برای این مشکل درمان قطعی وجود ندارد ولی با راه‌هایی می‌توان به بهبود و کنترل شرایط کمک کرد که در ادامه با بررسی عوامل آن چند روش خانگی و دارویی را برای درمان ریزش مو سکه ای به شما معرفی خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه : رفع نازیبایی صورت با لیفت با نخ

درمان ریزش مو سکه ای

ریزش موی سکه ای چیست؟

وقتی گلبول‌های سفید که نقش دفاع از سیستم ایمنی بدن را دارد به فولیکول‌ها که نقطه رویش مو را دارند حمله می‌کنند درواقع میزان تولید مو رو کم می‌کنند یا کلا ازبین می‌برند. این اختلال با نام ریزش موی سکه ای یا همان آلوپسی شناخته میشود.

ریزش موی سکه ای بیشتر مواقع در موهای سر دیده می‌شود البته ریزش سکه‌ای ریش در مردان هم نسبتاً شایع است. اما همانطور که اشاره کردیم، هر نقطه از بدن می‌تواند دچار ریزش موی سکه‌ای شود.

بسته به محل و شدت ریزش مو، این عارضه با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود. مثلاً زمانی که کل موهای سر بریزد، به آن آلوپسی توتالیس می‌گویند. زمانی که کل موهای بدن بریزد، به آن آلوپسی یونیورسالیس می‌گویند. اگر ریش شما دچار ریزش موی سکه ای شود، به آن آلوپسی باربی (به معنی ریش در زبان لاتین) می‌گویند.

نکته‌ای باید بدانید این است که این حمله‌ی سیستم ایمنی باعث ریزش مو می‌شود ولی به ندرت باعث از بین رفتن کامل فولیکول می‌شود. برای همین بعد از مدت کوتاهی، فولیکول ترمیم شده و موها دوباره رشد می‌کنند.

معمولاً اولین علامت آلوپسی ظاهر شدن نواحی طاس دایره‌ای یا بیضی شکل اندازه یک سکه بر روی سر و یا دیگر نقاط بدن است.

آلوپسی آره آتا باعث ایجاد بیماری‌های حاد یا مزمن نمی‌شود و واگیردار هم نیست البته به لحاظ ژنتیکی وجود سابقه‌ی ریزش موی سکه ای در خانواده، خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر می‌کند

آغاز بیماری می‌تواند در هر سنی باشد. با این حال شروع بیماری بیشتر در سنین کودکی یا نوجوانی اتفاق می‌افتد.

 

علائم و نشانه‌های ریزش موی سکه ای

با اینکه نشانه‌های ریزش موی سکه ای در هر فرد متفاوت است؛ با این حال، نشانه‌های مشترکی از این بیماری وجود دارد که میتواند در تشخیص بیماری و درمان ریزش مو سکه ای به شما کمک کند.

درمان خانگی ریزش موی سکه ای

 

 

 

پیشنهاد مطالعه: ازبین بردن غبغب با لیفت با نخ

درمان ریزش مو با آلوئه ورا

 

 

 

 

 

 

درمان‌ ریزش مو سکه ای با داروها

همانطور که گفتیم، آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است به همین دلیل رایج‌ترین شیوه‌ی درمان این بیماری، تزریق کورتیکواستروئیدها است. داروهایی که با نام کورتون هم شناخته می‌شوند. کورتیکواستروئیدها داروهای ضدالتهابی قوی هستند که باعث سرکوب سیستم ایمنی می‌شوند. بیشتر از تزریق موضعی این دارو استفاده می‌شود ولی گاهی کرم‌های موضعی و داروهای خوراکی نیز به بیماران داده می‌شود.

همچنین برخی داروهایی که ممکن است پزشک برای شما تجویز کند، یا باعث تسریع و تحریک رشد مو می‌شوند یا سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند.

 

پیشنهاد مطالعه: فرمدهی و زیبایی بینی بدون جراحی

درمان ریزش مو سکه ای با دارو

 

 

 

سایر روش‌های درمان ریزش مو سکه ای

کلام آخر…

در برخی موارد ریزش موی سکه‌ای تنها یکبار رخ می‌دهد و در برخی افراد هم به صورت چرخه‌های تکرار شونده در طول زندگی مشاهده می‌شود. اگر بیماری پیش از سنین بلوغ آغاز شود، احتمال مزمن شدن و تکرار آن بیشتر است.

درمان ریزش موی سکه ای روی سلامت کلی بدن تاثیری نمی گذارد اما ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس و افسردگی شود که جای نگرانی نیست زیرا همانطور که توضیح دادیم با روش های متفاوت میتوان به کاهش ریزش مو و رشد مجدد موها کمک کرد.

البته بهتر است قبل از هرگونه اقدامی ابیتدا با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا ابتدا علت اصلی ریزش موی شمارا تشخیص دهد و سپس بهترین روند درمانی را تجویز کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 2.8]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان