نور خورشید با ما چه می کند؟

نور خورشید با ما چه می کند؟

خانه / تازه های سلامت / نور خورشید با ما چه می کند؟

نور خورشید
نور خورشید : در روزهای گرم تابستان، دریا و تفریحات آبی رو باز شما را به سوی خود فرا می خواند. اما هر زمان خواستید به سمت این تفریحات بروید کمی هم به فکر پوست خود باشید.
در سنین کودکی و نوجوانی و یا حتی جوانی شاید حمام افتاب گرفتن در یک ساحل داغ و سوزان لذت بخش و بی ضرر به نظر برسد. نهایت ضرر های این دوش آفتاب در این سنین آفتاب سوختگی موقت است که بعد از چند روز خود به خود التیام می یابد. اما همین آفتاب سوختگی های چند روز در سنین بالا نتایج بدی روی پوست شما میگذارد که درمان آن ها سخت یا ناممکن است.

مدت زمان بیش تری در معرض نور خورشید بودن عارضه های پوستی که بر جای می گذارد را بیشتر می کند.

چرا خورشید برای پوست ما مضر است؟

هنگامی که از منزل خارج می شوید شما در معرض اشعه ماوای بنفش خورشید قرار می گیرید این همان اشعه ای ست که دلیل تیرگی پوست شماست اگر میزان این اشعه و نور خورشید بیشتر هم بشود ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید.

بدن شما یک سیستم دفاعی برای محافظت از اشعه UV دارد که ملانین نام دارد. ملانین به پوست شما رنگ می بخشد. زمانی که اشعه خورشید به شما آسیب می رساند، بدن ملانین را به سلول های اطراف می فرستد تا اشعه UV را بگیرد و شما را از آسیب محافظت کند.

ضد آفتاب ها:

قرار گرفتن در معرض اشعه ماواراء بنفش خورشید علاوه بر ایجاد لک، آفتاب سوختگی و التهاب پوست و چروک های ریز می تواند باعث ایجاد سرطان های پوست هم شود.
استفاده از ضد آفتاب های کامل که هم دارای فیلتر UVA هستند و هم UVB میتواند از تاثیرات مخرب نور خورشید تا حدودی بکاهد.

نور خورشید

روش استفاده از ضد آفتاب ها:

افرادی که دارای پوست خیلی خشک یا چرب نیستند و دارای پوستی نرمال هستند توانایی 15 دقیقه زیر آفتاب قرار گرفتن بدون ضد آفتاب و بدون ایجاد سوختگی را دارند.
در اینجا این نکته به شما عزیزان یادآوری شده که با زدن هر ضد آفتاب با SPFهای متفاوت چند دقیقه میتوانید در معرض خورشید باشید بدون اینکه دچار آفتاب سوختگی شوید:

SPF 15 : دقیقه 225

SPF 30 : دقیقه 450

SPF 45 : دقیقه 675

SPF 50 : دقیقه 750

انواع مختلف اشعه UV:

UVA: این اشعه ماوراء بنفش عمیقا به داخل لایه درم نفوذ می کند و پیری زود رس را باعث می شود. UVA توانایی عبور از شیشه را دارد. این همان دلیلی است که باید حتی زمانی که در منزل هستیم از ضد آفتاب استفاده کنیم.
UVB: این اشعه روی لایه های سطحی پوست تاثیر میگذارد و باعث ایجاد سرطان و بیماری های پوستی میشود.

برای محافظت خود در برابر این دو اشعه 15 دقیقه قبل از خروج از منزل ضد آفتاب با SPF 30 تا 50 یا بالاتر استفاده کنید.

شاید عاقلانه به نظر نرسد اما استفاده از کرم های ضد آفتاب حتی در یک روز ابری پاییز هم لازم و ضروری است.

شاخص UV

شاخص اشعه ماوراء بنفش (UVI) کمیتی است است که شدت اشعه ماورای بنفش (UV) را در محیط و منطقه مورد نظر می سنجد.

این شاخص سطح غلظت UV را در مقیاس 1 تا 11 + در نظر میگیرد. هر اندازه مقدار این شاخص بیشتر باشد قدرت آسیب آن هم بیشتر است.

در اینجا آموزش داده شده که در هر مقدار از اشعه ماوراء بنفش، به چه چیزی برای محافظت از پوست خود نیاز دارید و هر مقدار UVI چه میزان خطرناک است:

– مقدار اشعه بین 1 تا 2 : عینک و کرم‌های ضدآفتاب – کم خطر

– مقدار 3 تا 5 : عینک، کرم ضد آفتاب و کلاه – کمی خطرناک

– شاخص‌ 6 تا 7 : عینک، کرم ضد آفتاب، کلاه و چتر – پرخطر

– مقدار اشعه 8 تا 10 : عینک، کرم ضد آفتاب، کلاه، چتر، لباس بسته – خیلی زیاد خطرناک

– شاخص بیشتر از 11: عینک، کرم ضد آفتاب، کلاه، چتر، لباس پوشیده – بیش از حد خطرناک

نکته: بیشترین زمان اوج خطر اشعه خورشید در بازه ساعت 10 صبح تا 5 عصر جای می گیرد.

علائم آسیب نور خورشید:

آسیب ناشی از نور خورشید می تواند در انواع مختلفی از تغییر رنگ پوست خود را نشان دهد. در زیر چهار نوع از بیش ترین میزان آسیب های نور خورشید ذکر شده:

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی می تواند از خفیف تا شدید دسته بندی شود. سوختگی کم همراه با خارش پوست است، در حالی که سوزش شدید هم می تواند باعث التهاب، پوسته پوسته شدن پوست شود. آفتاب سوختگی همچنین ممکن است بعضی از عارضه هایی روی بدن علاوه بر پوست ایجاد کند مانند: خستگی، سرگیجه و تب و …

نور خورشید

راهکار درمانی: کمپرس سرد بگذارید. گیاه آلوئه ورا برای تسکین آفتاب سوختگی موثر است. ماساژ با ژل خنک این گیاه در بهبود سوختگی کمک میکند.از این گیاه هم میتواند به صورت مستقیم استفاده کرد و هم از کرم های مرطوب کننده حاوی این گیاه

لکه های به وجود آمده در اثر نور خورشید

از این لک ها با عنوان لک های سوختگی هم می توان یاد کرد. لک های به وجود آمده در اثر نور خورشید اغلب روی گردن, دستها و گونه ها به رنگ قهوه ای خود نمایی میکند.

راهکار درمانی: برای درمان این نوع از لک ها میتوانید با مراجعه به متخصص پوست از لیزر های درمان لک و کرم های روشن کننده با لایه برداری سطحی استفاده کنید.

چین و چروک

چین و چروک ها در طول زمان در پوست شما بوجود می آید. آنها بخشی طبیعی از روند پیری پوست هستند و نتیجه حرکات مختلف عضلات صورت می باشند، اما قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد بدون حفاظت مناسب می تواند سرعت ایجاد این چین و چروک را افزایش دهد که به تبع آن پوست هم تیره تر می شود.

راهکار درمانی: انواع کرم های ضد چروک در بازار هستند که ثابت شده است که در دراز مدت چین و چروک را کاهش می دهند. علاوه بر کاهش چین و چروک، کرم ها با AHA ها کمک می کنند پوست تان تمیز و شفاف و هیدراته و روشن شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان