11 روش درمان خشکی چشم در طب سنتی

11 روش درمان خشکی چشم در طب سنتی

خانه / تازه های سلامت / 11 روش درمان خشکی چشم در طب سنتی

زمانی که چشم‌ها قادر به تولید مقدار کافی اشک نباشند، خشکی چشم رخ خواهد داد. در این عارضه اشک چشم به سرعت تبخیر و خشک می‌شود.

خشکی چشم موقتی به علت فاکتورهای محیطی رخ می‌دهد. اگر به صورت طولانی مدت از لنزهای تماسی چشمی استفاده کنید، یا بیش از حد در معرض آب و هوا و محیط خشک قرار بگیرید، احتمالا نشانه‌های این عارضه‌‌ی چشمی را خواهید دید.

از طرفی دیگر خشکی چشم مزمن به دلیل سایر مشکلات زیربنایی و نهفته‌ی چشم رخ خواهد داد. مشکلاتی که غدد چشمی را درگیر می‌کند، بیماری‌های پوستی در مناطق اطراف چشم و آلرژی در ابتلای فرد به نوع مزمن این بیماری دخیل هستند.

خوشبختانه راه‌های زیادی برای درمان خشکی چشم وجود دارد. پزشک با تجویز دارو و ارائه‌ی راهکارهایی به کم شدن و بهبود علایم این بیماری کمک خواهد کرد، از طرفی با بهره گرفتن از مواد طبیعی و روش های خانگی به راحتی می‌توان به درمان خشکی چشم پرداخت.

پیشنهاد مطالعه:طب سنتی و پاکسازی پوست

درمان خشکی چشم

پیشنهاد مطالعه : جوانسازی و زیبایی پوست با لیفت با نخ

علائم خشکی چشم

علل خشکی چیست ؟

عوارض احتمالی خشکی چشم چیست؟

در صورت عدم درمان خشکی چشم می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

درمان خشکی چشم

داروها و روش‌های مختلفی برای درمان خشکی چشم وجود دارد. بعضی اوقات یک مشکل نهفته و یا یک عامل خارجی باعث آن می‌شوند. بنابراین مشورت با پزشک به شما کمک می‌کند تا دلیل بروز این عارضه را دریابید.

بعد از این که پزشک معالج شما تشخیص داد که از بیماری خشکی چشم خفیف رنج می‌برید، آن‌گاه می‌توانید از روش‌های درمان خانگی برای درمان خشکی چشم استفاده نمایید.

روش های درمان خشکی چشم در طب سنتی

1-اصلاح مزاج

در طب سنتی افراد به لحاظ طبع به 4 دسته‌ی سرد وخشک، سرد و تر، گرم و خشک و گرم و‌تر دسته‌بندی می‌شوند. و در اصطلاح طب سنتی سوداوی، صفراوی، دموی و بلغمی دسته‌بندی می‌شوند.

وقتی که یک مزاج بر مزاج دیگر غلبه کند، فرد دچار ناخوشی و بیماری می‌شود. برای درمان باید آن مزاج را به حالت تعادل رساند و پزشک طب سنتی، سودابر، صفرابر، بلغم زدا، و داروهای متعادل‌کننده‌ی دم را تجویز می‌نماید.

اطباء برای درمان خشکی چشم در طب سنتی معمولا انواع دمنوش‌ها و گیاهان پر خاصیت را تجویز می‌نمایند که شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را از عطاری‌ها تهیه نمایید.

2-مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3

مصرف امگا 3 باعث بهبود در درمان خشکی چشم می شود.شکی نیست که اسیدهای چرب امگا 3 به طور کلی تأثیرات مثبت بر سلامتی دارند. مولکولهای موجود در امگا 3 بخشهای تشکیل دهنده غشای سلولی را تشکیل می دهند و در مبارزه با التهاب و ترویج تولید روغن طبیعی در غدد چشم نقش اساسی دارند.

3-استفاده از سرمه بادام

سرمه بادام یک راه درمان خشکی چشم در طب سنتی می‌باشد که شما خودتان نیز می‌توانید آن را در منزل درست کنید. برای تهیه سرمه بادام باید در ابتدا تعدادی بادام درختی را مغز نمایید و مغزهای آن را در سوزن فرو ببرید. سپس سوزن‌ها به سمت آتش یا شعله‌ی گاز ببرید.

4-برش های خیار برروی چشم خود قرار دهید

خیار به دلیل داشتن آب زیاد، می تواند چشم ها را مرطوب کند و در درمان خشکی چشم موثر باشد.

همه ما آن را دیده ایم و تعجب کرده ایم که چرا بسیاری از افراد در فیلم ها در طول کارهای روزمره خیار خود را بر روی چشم خود قرار می دهند، و اکنون در نهایت به سؤالات ما پاسخ داده می شود. مطالعات نشان داده اند که خیار می تواند تورم اطراف چشم را کاهش داده، آنها را هیدراته کند و غدد تولید کننده روغن را در چشم تقویت کند. به دلیل داشتن آب زیاد، می توانند چشم ها را مرطوب کرده و به پوست نفوذ کنند تا در ضمن با آبرسانی به چشم ها در  تسکین و درمان خشکی چشم موثر باشد.

پیشنهاد مطالعه : بینی خوش فرم با لیفت با نخ 

درمان خشکی چشم با آب هویچ

5-آب هویج بخورید

هویج غنی از ویتامین A می‌باشد و برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید می‌باشد.

امروزه بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که آب هویج بنوشند. اگر اهل نوشیدن آب هویج هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که هر چقدر دوست دارید مصرف کنید تا بمبی از خواص مختلف و ویتامین‌ها را وارد بدن خود کنید و به سمت درمان خشکی چشم پیش برید.

6-از روغن کرچک استفاده کنید

روغن کرچک باعث تسکین چشم های تحریک شده می شود.

روغن کرچک تنها نوع روغن است که به عنوان نگهدارنده آب عمل می کند و آن را به یک داروی ایده آل برای درمان خشکی چشم تبدیل می کند زیرا می تواند از تبخیر اشک جلوگیری کند.

روغن کرچک باعث تسکین چشم های تحریک شده نیز می شود. باعث کاهش احساس سوزش ، قرمزی و تورم ناشی از خشکی چشم می شود. روغن کرچک همچنین به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود می تواند عفونت های چشم را درمان کرده و از ورود باکتری ها به چشم جلوگیری کند. 

7-از کمپرس آب گرم استفاده نمایید

اشک عمدتا از چربی، آب و مخاط به مقدار مساوی ساخته می شود. وقتی چشمان شما تحریک و ملتهب می شود، چشمان شما تولید چربی در غدد پلک را متوقف می کند و در نتیجه باعث خشکی چشم می شوند. یک روش آسان برای کاهش سوزش ناشی از این کار ، استفاده از یک کمپرس گرم روی پلک ها برای چند دقیقه است. رطوبت ناشی از پارچه گرم باعث شل شدن چربی های مسدود شده در غدد و همچنین کاهش ناراحتی و درمان خشکی چشم به صورت موقت می شود. 

8-از یک دستگاه بخور کمک بگیرید

یک محیط ناسالم و خشک در اکثر موارد عامل اصلی خشکی چشم است. دستگاه بخور، رطوبت را به اتاقی که در آن قرار می گیرد اضافه می کند و با داشتن رطوبت بیشتر در هوا، اشک از چشمان شما کندتر تبخیر می شود و در نتیجه چشمان شما راحت تر می شود و درمان خشکی چشم اتفاق می افتد. علاوه بر این، اگر در یک محیط گرد و غبار زندگی می کنید یا کار می کنید، از فیلتر هوا استفاده کنید. 

9-ماساژ چشم با روغن نارگیل و زیتون

مقداری روغن زیتون را به نوک انگشتان خود بمالید و سپس پشت پلک‌های خود را ماساژ بدهید. می‌توانید این کار را با روغن نارگیل نیز انجام بدهید.

این کار موجب می‌شود تا خون در ماهیچه‌های اطراف چشم به جریان بیفتد. همچنین غدد اشک را به فعالیت وا می‌دارد.

برای تاثیر بیشتر، پس از اینکه چشم خود را ماساژ دادید حالا می‌توانید کف دست خود را به مدت چند دقیقه بر پشت پلک‌های چشمان خود قرار دهید تا شدت تسکین را مشاهده نمایید.

برای مشاهده‌ی تاثیرات خوب آن، پیشنهاد می‌کنیم که دو بار در روز این کار را انجام بدهید تا تاثیر آن را در درمان خشکی چشم ببینید.

10-استفاده طولانی مدت از کامپیوتر، تبلت و موبایل را کنار بگذارید

تا دیر وقت پای تلویزیون و گوشی‌های هوشمند نباشید زیرا علاوه بر خشکی چشم، آسیب‌های جبران ناپذیر زیادی را به چشم‌ها وارد می‌سازد. اگر مجبور هستید طولانی مدت پشت کامپیوتر باشید، مطمئن شوید که مانیتور کامپیوتر به درستی در موقعیت قرار گرفته است تا فشار چشم را به حداقل برساند.

باید در سطح چشم یا کمی پایین تر از آن باشد اما بیشتر یا کمتر از آن نباشد. علاوه بر این ، خیره شدن به صفحه رایانه تعداد دفعات چشمک زدن در هر دقیقه را محدود می کند ، طبق یک مطالعه جدید ، افرادی که به رایانه خود خیره شده اند 3 برابر کمتر از افراد دیگر چشمک می زنند.

اگر زیاد از کامپیوتر استفاده می کنید برای درمان خشک چشم خود نکات زیر را رعایت کنید:مانیتور صفحه نمایش خود را و همچنین روشنایی صفحه را در سطح راحتی تنظیم کنید.

هنگام کار استراحت منظم کنید. هر ساعت، 10 دقیقه استراحت کنید و کاری انجام دهید که شامل خیره شدن به صفحه نمی شود.

پیشنهاد مطالعه:  سریعترن روش رفع چین و چروک صورت 

خشکی چشم و استفاده از لب تاب

11-آب بیشتری بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی آب و آبرسانی مهمترین عامل برای داشتن یک سبک زندگی سالم تر است. این عملکرد طبیعی تقریباً تمام اعضای بدن ، از جمله چشم ما را تضمین می کند. آب به درمان خشکی چشم ها کمک می کند ، این باعث می شود که آنها به اندازه کافی اشک تولید کنند و از خشک شدن آنها جلوگیری می کند.

توصیه می شود روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

پیشنهاد مطالعه: قیمت تزریق بوتاکس 

درمان دارویی خشکی چشم

پیشنهاد مطالعه:راهکارهای افزایش زیبایی پوست با طب سنتی

درمان خشکی چشم

نکات پیشگیری از خشکی چشم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 29 میانگین: 3.4]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان