8 روش درمان فوری یبوست

8 روش درمان فوری یبوست

خانه / تازه های سلامت / 8 روش درمان فوری یبوست

تقریبا ۹۰ درصد افراد در دوره‌ای از زندگی‌شان یبوست را تجربه کرده‌اند. یبوست یکی از آزار دهنده ترین عارضه های گذرا و مقطعی  است که در آن دفع مدفوع دشوار می‌شود و یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی در دنیا است. یبوست به صورت پزشکی یعنی حرکت روده سه بار یا کمتر در یک هفته، در یبوست شدید، حرکت روده به یک بار و کمتر در هفته کاهش می یابد که معمولا به دلیل تغییر در رژیم غذایی، روال معمول یا به دلیل دریافت ناکافی فیبر اتفاق می‌افتد.

اما زمانی که یبوست ماه ها در یک بازه زمانی مشخص ادامه پیدا کند، مزمن و شدید تلقی می شود. پزشک قبل از اینکه داروهایی را برای درمان پیشنهاد کند، باید بفهمد که علت ابتلا به یبوست چه بوده است.

راه‌های مختلفی برای درمان فوری یبوست وجود دارد. اگر یبوست خفیف تا متوسط باشد، می‌توانید آنرا در خانه درمان کنید.

پیشنهاد مطالعه: موثرترین تکنیک جوانسازی صورت

درمان یبوست

نشانه های یبوست

درمان فوری یبوست

روش‌های طبیعی مختلفی برای درمان فوری یبوست وجود دارد که دنبال‌کردن این روش‌ها می‌تواند یبوست شما را در زمانی کوتاه از بین ببرد. اولین قدم برای درمان یبوست با تغییر در فعالیت های روزانه و آنچه می‌خورید و می‌نوشید آغاز می‌شود.

  1. بیشتر آب بنوشید

کم‌آبی بدن یکی از علل شایع یبوست است؛ بنابراین به‌عنوان اولین راه درمان فوری یبوست، حتما در طول روز به‌مقدار کافی آب بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند. برای درمان یبوست، ۲ تا ۴ لیوان آب اضافی در روز بنوشید.

  1. مصرف فیبر را افزایش دهید

مصرف فیبر به اندازه‌ی کافی در طول روز اهمیت بسیار زیادی دارد و باعث افزایش حجم و قوام حرکات روده شما می‌شود که در نتیجه مواد غذایی راحت‌تر از سیستم گوارش شما عبور کنند. غذاهای غنی از فیبر شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و حبوبات مختلف می‌شود.

در هر وعده‌ی غذایی که میل می‌کنید، باید منابع فیبر وجود داشته باشند. فیبر به حفظ آب و افزایش حجم مدفوع کمک می‌کند و باعث می‌شود دفع مدفوع آسان‌تر شود. به جای خوردن خوراکی‌های ناسالم، سرخ‌کرده و حاوی کربوهیدرات پیچیده به‌عنوان میان وعده، مواد غذایی سالم و حاوی فیبر سالم مانند سالاد، بیسکویت جو دوسر و نان سبوس‌دار را در رژیم غذایی خود جای دهید تا شاهد درمان فوری یبوست خود باشید.

  1. ورزش و فعالیت بدنی را فراموش کنید

مطالعات تحقیقاتی مختلف گزارش کرده اند که ورزش می تواند به بهبود علائم یبوست کمک کند. ورزش با کاهش زمان حرکت غذا در روده بزرگ، به درمان فوری یبوست کمک می‌کند. ورزش هوازی، تنفس و ضربان قلب شما را تسریع می‌کند؛ این امر به تحریک (انقباضات) طبیعی عضلات در روده کمک می‌کند. ماهیچه‌های روده‌ای که بهتر منقبض می‌شوند به خروج سریع مدفوع کمک می‌کنند. نکته مهم در ورزش و تحرک بدنی انجام منظم آن است.

  1. نوشیدنی دارای کافئین بنوشید

مصرف قهوه در بعضی از افراد می‌تواند روده بزرگ را تحریک کرده و منجر به افزایش تعداد دفعات دفع مدفوع و درمان فوری یبوست شود. علت این موضوع این است که قهوه عضلات موجود در دستگاه گوارش را تحریک می‌کند.

قهوه ممکن است حاوی مقدار کمی فیبر محلول باشد که این موضوع از طریق بهبود تعادل باکتری‌های روده به پیشگیری از یبوست کمک کند. اثرات کافئین در تحریک روده در افراد مبتلا به سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر قوی‌تر است.

پیشنهاد مطالعه:11 روش برای روشن شدن پوست صورت و بدن

درمان یبوست با کافئین

  1. غذا و مکمل حاوی پروبیوتیک استفاده کنید

یکی از روش‌های درمان فوری یبوست، مصرف پروبیوتیک‌ها است. مصرف پروبیوتیک‌ها میکروبیوم روده را تقویت می‌کنند؛ . پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده و مفیدی هستند که به‌طور طبیعی در روده وجود دارند و به تنظیم التهاب، عملکرد سیستم ایمنی، هضم غذا و سلامت قلب کمک می‌کنند.

مصرف پروبیوتیک‌ها به مدت ۲ هفته می‌تواند به درمان یبوست و افزایش دفعات مدفوع کمک کند. پروبیوتیک‌ها بیشتر در ماست، کفیر، کیمچی و پنیر چدار یافت می‌شوند.

  1. نوشیدن چای سنا

چای سنا یک داروی گیاهی محبوب است که به‌عنوان ملین، برای کمک به کاهش وزن و سم‌زدایی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع سنا می‌تواند به تحریک و افزایش انقباضات روده کمک کند و منجر به درمان فوری یبوست شود.

ماده موثره موجود در سنا گلیکوزیدهای انتراکویینون است که به این مواد سنوسید گفته می‌شود و این مواد موجود در سنا وقتی به‌عنوان ملین موثر واقع می‌شوند که به رایناترونز تبدیل بشوند و این تبدیل هم کار باکتری‌های مفید روده بزرگ است.

بنابراین با انجام این تبدیل در روده بزرگ، تحرک روده افزایش پیدا کرده و درنتیجه عمل دفع راحت‌تر صورت می‌گیرد و یبوست برطرف می‌شود.

  1. منزیم مصرف کنید

دریافت منیزیم کافی در رژیم غذایی ممکن است به درمان  فوری یبوست کمک کند. مکمل‌های خوراکی منیزیم به‌عنوان ملین اسمزی عمل می‌کنند. این بدان معناست که آن‌ها آب را به دستگاه گوارش شما می‌کشند که به نرم‌شدن مدفوع شما کمک می‌کند.

جهت تامین منیزیم میتوانید از مکمل های آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید منیزیم را از منابع غذایی دریافت کنید. اگر سابقه مشکلات کلیوی دارید، قبل از مصرف مکمل منیزیم با پزشک خود صحبت کنید. بیشتر غذاهایی که منیزیم بالایی دارند، فیبر بالایی هم دارند. به‌عنوان‌ مثال، غلات کامل و سبزی‌های برگ سبز تیره، منابع خوبی از هر دو ماده هستند.

  1. مصرفی برخی خوراکی ها

در میان انواع روش‌های درمان فوری یبوست، بعضی مواد غذایی هستند که به شما در درمان فوری یبوست کمک می‌کنند که معمولا به راحتی در دسترس همه هستند و شما می توانید با استفاده از آنها به راحتی این عارضه را درمان کنید.

درمان فوری یبوست

سخن پایانی

یبوست عارضه‌ای است که بیشتر افراد در طول زندگی خود دست‌کم یک بار آن را تجربه می‌کنند. برای درمان یبوست، هزاران راه مختلف وجود دارد. راهکار های خانگی معمولا در درمان یبوست موثر هستند اما در جهت انتخاب روش درست و مناسب پیشنهاد میدهیم حتما با پزشک مشورت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 2.3]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان