روش های درمان میگرن در طب سنتی

روش های درمان میگرن در طب سنتی

خانه / تازه های سلامت / روش های درمان میگرن در طب سنتی

سردرد‌های میگرنی، مانند سردرد‌های معمولی نیستند و چیزی بیش از آنها می باشند. در حملات میگرنی، شما سردرد‌های بسیار شدید، ضربانی و طاقت فرسایی را تجربه می‌کنید که می‌تواند شما را در انجام فعالیت های روزانه ناتوان کند.

میگرن نوعی بیماری عصبی است که زندگی فرد مبتلا به آن را برای ساعاتی درگیر میکند. سردردهای میگرنی مختص به سن خاصی نیست و افراد با سنین مختلف را تحت تاثیر خود قرار می دهد از طرفی زن و مرد هم نمی شناسد

بیشتر افرادی که تجربه میگرن دارند، دارو را انتخاب می‌کنند. اما یکسری درمان‌های طبیعی وجود دارند، که می‌توانند بدون نیاز به مصرف دارو، علائم میگرن را کاهش دهند.

البته برای انتخاب مناسب‌ترین روش درمانی حتما با پزشک خود مشورت کنید. زیرا یک پزشک مجرب انواع روش‌های درمانی و عوارض احتمالی را می‌شناسد و با توجه به شرایط و نیاز شما بهترین درمان را تجویز میکند.

شما در این مقاله با انواع روش‌های درمان خانگی، طبیعی و سنتی که در درمان میگرن کاربرد دارند، آشنا می‌شوید.

پیشنهاد مطالعه : رفع نواقص صورت با لیفت با نخ 

درمان میگرن

پیشنهاد مطالعه: فرمدهی صورت و رفع غبغب با لیفت با نخ

علائم سردرد میگرنی

عوامل ایجاد و تشدید کننده سردرد های میگرنی

علت ایجاد میگرن از نظر طب سنتی

در بیشتر موارد کسانی که به میگرن مبتلا می شوند، سردی به بدن آن ها غلبه می کند و خیلی سریع عصبانی می شوند. این عصبانی شدن های پی در پی تغییراتی در مزاج فرد ایجاد می کند و باعث می شود او دچار سردرد شود. به همین دلیل مصرف خوراکی های گرم به این افراد پیشنهاد می شود.

در طب سنتی غلبه خلط صفرا، بلغم، سودای سرد و سودای گرم می تواند علت ایجاد میگرن باشد. میگرن به دو نوع سرد و گرم تقسیم می شود و ممکن است قسمتی از سر یا تمام آن را در بر بگیرد.

دلایل و عوامل شکل‌گیری میگرن در جنسیت و طبع از نظر طب سنتی متفاوت هستند وقتی شخص دچار سردرد میگرنی می‌شود و دنبال درمان میگرن هستید ابتدا باید خلط غالب در بدن را در او شناسایی کرد.

برخی از متخصصان طب سنتی معتقدند بیشتر افرادی که بیماری میگرن دارند، معمولا دارای مزاج سرد هستند و زود عصبی می‌شوند، به همین دلیل تغییراتی در طبع آن‌ها ایجاد می‌شود که می‌توانند زمینه ‌ساز بروز سردردهای میگرنی شود.

روش های درمان میگرن در طب سنتی

اولین و مهم‎ترین نکته، پیش از استفاده از داروهای گیاهی، مراجعه به پزشک است. هر نوع میگرن، درمان خاص خودش را دارد. ممکن است یک درمان سنتی برای نوع خاصی از میگرن، موثر باشد اما در نوعی دیگر هیچ تاثیری نداشته باشد.

 

رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز حملات میگرن ایفا می‌کند. بسیاری از غذا‌ها و نوشیدنی‌ها مثل غذا‌های دارای نیترات، نوشیدنی‌های الکلی، ترشیجات، محصولات لبنی و … ممکن است تحریک کننده یا تشدید کننده میگرن باشند.

 

کمبود منیزیم با ایجاد سردرد‌های میگرنی ارتباط مستقیم دارد. استفاده از مکمل اکسید منیزیم به پیشگیری و کاهش تعداد حملات و سردرد‌های میگرنی کمک می‌کند. همچنین می‌توانید منزیم مورد نیاز خود را از مواد غذایی زیر دریافت کنید:

بادام‌ها، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان، آجیل برزیلی، اوتمیل ( جو دو سر) و …

 

کم آبی بدن موجب بروز سردرد و یا حتی حملات میگرنی می‌شود. اما با مصرف مقدار مناسب آب یا هیدراته نگه داشتن بدن می‌توان از بسیاری از سردرد‌ها جلوگیری کرد.

پیشنهاد مطالعه : رفع نواقص بینی با لیفت با نخ 

درمان میگرن با هیدارته کردن

در طب سوزنی، سوزن‌های بسیار نازکی به قسمت‌های خاصی از زیر پوست وارد می‌شود و این کار می‌تواند موجب رهایی از بسیاری از مشکلات سلامتی شود.

طب سوزنی می‌تواند علائم سردرد‌های میگرنی را کاهش دهد و در کنترل حالت تهوع ناشی از میگرن به شما کمک کند.

از نظر علمی نیز ثابت شده است که  طب سوزنی با تحریک اعصاب برخی عضلات و بافتها، ترشح آندورفین را ایجاد می کند و باعث ایجاد تغییراتی در فرایند ایجاد درد در مغز و نخاع می گردد. علاوه بر آن  طب سوزنی با تغییراتی در سیستم ایمنی بدن، ترشح فاکتورهای تنظیم کننده را تقویت می نماید و در نتیجه آن التهابات در بدن کاهش می یابد.

همچنین طب سوزنی بر میزان سروتوئین مغز نیز تأثیر گذاشته و این امر باعث کاهش شروع سردردها و درمان میگرن می شود.

 

بسیاری از مسکن‌های بدون نسخه که برای کنترل درد میگرن استفاده می‌شوند نیز حاوی کافئین هستند، زیرا کافئین عملکرد دارو‌ها را افزایش می‌دهد. نوشیدن یک فنجان قهوه ممکن است در بهبود یا متوقف کردن سردرد میگرنی موثر باشد. اما حواستان باشد که بیش از حد قهوه مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است دریافت بیش از حد کافئین به تنهایی باعث سردرد شود.

به هر حال ترک کافئین و یا مصرف آن، هر دو می‌توانند سردرد و میگرن را تحریک کنند.

 

اسطوخودوس دارای طبیعتی گرم و خشک است و رایحه این روغن معجزه می کند. مصرف اسطوخودوس می تواندمنجر به درمان سردرد های میگرنی سرد را از بین ببرد. مصرف روزانه یک فنجان عرق اسطوخودوس همراه با نصف فنجان آب و کمی عسل می تواند برای سردرد های میگرنی بسیار موثر باشد.

همچنین استنشاق بوی روغن اسطوخودوس می تواند به کاهش درد میگرن کمک می‌کند. روغن اسطوخودوس که با بوی خوشش شناخته می شود برای درمان هرچیزی از سردرد و بیخوابی تا مشکلات سلامت روانی نظیر استرس و خستگی استفاده شده است.

 

منتول یا جوهر نعناع موجود در روغن نعناع می‌تواند در پیشگیری از وقوع حملات میگرن موثر باشد. تحقیقات نشان میدهند که مالیدن یا استنشاق روغن نعنا برای مقابله با میگرن عصبی کاربرد دارد. استنشاق روغن نعناع یکی از درمان‌های تسکین دهنده سردرد است که سبب باز شدن عروق و افزایش جریان خون می‌شود، بیشتر سردرد‌ها از جمله دردهای میگرنی از ضعیف بودن جریان خون ناشی می شود که نعناع با خواص خود این مشکل را رفع می کند از دیگر خواص نعناع باز کردن سینوس‌ها و اکسیژن رسانی بیشتر به خون است

 

رزماری گیاه کاربرد‌های دارویی بسیاری دارد. مثلا در درمان درد مفاصل و گرفتگی عضلات و نیز درمان میگرن موثر واقع شده است. برای استفاده می‌توانید این روغن را به صورت موضعی مصرف کنید یا اینکه بوی آن را استنشاق کنید همچنین برگ‌های این گیاه را میتوانید دم کنید و بنوشید.

 پیشنهاد مطالعه : هزینه لیفت با نخ 

درمان میگرن با رزماری 

زنجبیل یک گیاه گرمسیری آسیایی است. خواص زنجبیل به عنوان دارویی ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی اثبات شده است. زنجبیل می‌تواند درد حملات میگرنی و حالت تهوع ناشی از میگرن را از بین ببرد.

اکثر مردم می‌توانند ریشه، مکمل یا عصاره زنجبیل تازه یا خشک را مصرف کنند. همچنین کپسول زنجبیل، آب زنجبیل و چای زنجبیل را میتوان راهی برای درمان گیاهی میگرن دانست.

 

روایت های طب سنتی نشان میدهند استفاده از برش های ضخیم سیب زمینی خام در آرام کردن درد میگرن موثر هستند. می‌توان از برش‌های سیب‌زمینی برای کاهش درد میگرن استفاده کرد. برای این کار باید تکه‌های سیب‌زمینی را در پارچه‌ای نازک قرار دهید و آن را دور تا دور سر بپیچید یا اینکه می‌توانید به طور مستقیم قطعات سیب‌زمینی را روی شقیقه‌ها قرار دهید.

 

مردم در قرن اول معمولا از بابونه برای درمان تب، تورم و التهاب استفاده می‌کردند. بابونه یک گیاه دارویی شبیه به گل مینا یا گل آفتابگردان است. این گیاه یکی از روش‌های معمول برای درمان میگرن است.

روغن بابونه توسط کارشناسان طب سنتی برای درمان میگرن تجویز می شود، این روغن خاصیت آرام بخشی دارد و سبب بهبود گردش خون گشته و بیش فعالی سیستم عصبی را کاهش می دهد. استفاده از روغن بابونه می تواند شدت و تعداد حملات میگرنی به حداقل برساند.

 

عصاره پوست درخت بید در تولید مسکن‌های بدون نسخه، آسپرین، دارو‌های تب بر و دارو‌های ضد التهاب به کار می‌رود. عصاره پوست درخت بید حاوی یک ماده ضد التهاب به نام سالیسین است. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی هم محسوب می‌شود.

 

سنبل الطیب به عنوان شفا‌بخش شناخته می‌شود چون برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. سنبل‌الطیب گیاه بومی اروپا و آسیا است. اکنون نیز معمولا در آمریکای شمالی یافت می‌شود. استفاده از این گیاه به یونان باستان و روم از زمان بقراط باز می‌گردد. چند قرن بعد این گیاه به عنوان داروی بی‌خوابی شناخته شد.  گاهی اوقات سنبل الطیب در درمان سردردهای میگرنی مورد استفه قرار میگیرد.

 

تحقیقات نشان داده که این گیاه علاوه بر خاصیت ضد سرطانی و ضد میکروبی، خاصیت ضد التهابی و ضد دردی هم دارد، در نتیجه می‌تواند مانند آسپرین در کاهش درد موثر باشد. همچنین این گیاه ممکن است در درمان میگرن هم موثر باشد.

 

گشنیز از آنجایی که دارای خاصیت ضد التهابی است، می‌تواند برای درمان میگرن موثر باشد. دانه‌های گشنیز قابل خوردن هستند و می‌توان از آن‌ها در پختن غذا‌ها و دم کردن چای استفاده کرد. البته عصاره‌های خوراکی گشنیز هم در بازار موجود هستند.

 پیشنهاد مطالعه: قیمت تزریق بوتاکس 

درمان میگرن با گل ماهور

 

از این گیاه برای درمان بیماری‌های التهابی، گرفتگی عضلات، اسهال و میگرن استفاده می‌شود. از برگ و گل این گیاه می‌توان در ساخت عصاره، کپسول، ضماد و دیگر فرآورده‌های دارویی استفاده کرد.

 

معمولا از بومادران برای التیام زخم‌ها و کاهش خونریزی، درمان بیماری‌های التهابی، گرفتگی عضلات، اضطراب، سردرد‌های میگرنی و بی‌خوابی استفاده می‌شود. همچنین این گیاه برای بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، سرفه و اسهال مفید است.

 

رازک یک گیاه خوش طعم است که زمانی از آن به عنوان غذا در فرهنگ روم باستان استفاده می‌شده، خواص دارویی قابل توجهی نیز دارد.

 

بهترین درمان میگرن کدام است؟

به طور کلی بیماری میگرن علاوه بر سردرد همراه علائم دیگری است که آن را از سردردهای معمولی متمایز می کند برای تشخیص نوع آن و نوع داروی مصرفی باید به پزشک مراجعه کرد و سرخود دارو مصرف کردن ممکن است عوارض بدتری به دنبال داشته باشد.

علاوه بر انواع دارو و روش های سنتی که در بالا معرفی کردیم، امروزه تزریق بوتاکس به عنوان جدیدترین درمان سردرد میگرنی مطرح می باشد و حتی موفق به دریافت گواهی از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) شده است.

در این روش بوتاکس به نقاطی از سر و گردن تزریق میشود سپس باعث جلوگیری از آزاد شدن سیگنالهای درد در پایانه های عصبی سر و گردن میشود که نتیجه آن کاهش سردردهای میگرنی است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا بیشتر سردردهای شدید به عنوان سردرد میگرنی تلقی میشوند. اما باید بدانید این دو باهم متفاوت هستند و درمان متفاوت دارند. سردرد میگرنی معمولا با علائمی دیگری چون حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا همراه است و می‌تواند تا حدی شدید باشد که باعث از پا انداختن و ناتوانی فرد شود.

از همین رو بهتر است تشخیص میگرن را بر عهده پزشک بگذارید. همچنین اگر دچار سردردهای بسیار شدید نبض‌دار هستید، و اگر در هنگام سردر احساس سبکی سر، افزایش ضربان قلب، تاری دید و کاهش هشیاری را تجربه کردید بهتر است به جای خود درمانی، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 1.7]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان