راههای از بین بردن خطوط ماریونت

راههای از بین بردن خطوط ماریونت

خانه / تازه های سلامت / راههای از بین بردن خطوط ماریونت

با افزایش سن، صورت بدلیل کاهش تولید کلاژن در پوست و تحلیل حجم استخوان، بافت چربی و عضلات دچار تغییراتی میشود. یکی از این تغییرات، ایجاد خطوط ماریونت است.

خطوط ماریونت که با نام‌های خطوط بغض یا خطوط اندوه نیز شناخته میشوند در واقع چینهایی هستند که از محل گوشه دهان تا پایین چانه کشیده شده و اغلب باعث می‌شود ظاهر فرد ناراحت یا عصبانی به نظر برسد.

خطوط ماریونت اغلب با خطوط خنده اشتباه گرفته میشوند، اما چین‌های نازولبیال (خط خنده) چین و چروک‌هایی هستند که از قسمت پایین بینی به سمت پایین به سمت گوشه‌های دهان گسترش می یابند.

این چین و چروک‌ها اغلب در حدود 40 سالگی کاملا ظاهر می ‌شوند، اما می ‌توان از 20 و 30 سالگی نشانه‌هایی از آنرا در صورت مشاهده کرد؛ اگرچه این خطوط در ابتدا ظریف هستند و تنها هنگام صحبت کردن و لبخند زدن نمایان میشوند اما با گذر زمان عمق آنها بیشتر میشود و حتی زمانی که چهره‌ حالت خاصی ندارد هم این چروک مشخص هستند.

خوشبختانه، امروزه از روش‌های متفاوتی برای رفع خط ماریونت می توان استفاده کرد. در این مطلب، با بررسی علل ایجاد این خطوط، بهترین راههای از بین بردن خطوط ماریونت را به شما معرفی خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: لیفت با نخ

راههای از بین بردن خطوط ماریونت

علل ایجاد خطوط ماریونت

به طور کلی چین و چروک های صورت به دلیل از کار افتادن تولید کلاژن بر اثر افزایش سن و یا عوامل دیگر ایجاد می‌شوند و خطوط ماریونت نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

کاهش وزن شدید، ژنتیک و جاذبه زمین نیز از دیگر عوامل تشدید کننده‌ این خطوط هستند. در حقیقت نیروش گرانش زمین در افتادگی پوست اطراف چانه نقش دارد و خطوط ماریونت را عمیق‌تر می‌کند.

از دیگرعلل ایجاد خطوط ماریونت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

با بالا رفتن سن، تولید کلاژن و الاستین در پوست کاهش می‌یابد. کلاژن و الاستین در واقع دو پروتئین پوست هستند که باعث حفظ خاصیت ارتجاعی و قوام آن میشوند و با کاهش تولید آنها پوست به تدریج دچار افتادگی شده و خطوط ماریونت تشکیل می‌شوند.

سیگار کشیدن، تغذیه نامناسب، خواب ناکافی، استرس، اشعات مضر خورشید و … از دیگر علل کاهش کلاژن و الاستین پوست هستند.

کاهش حجم استخوان‌های بدن از دیگر نشانه‌های افزایش سن هستند که سرعت و شدت این مسئله به عوامل مختلفی از قبیل سبک زندگی بستگی دارد. کاهش حجم استخوان در سیستم اسکلتی صورت نیز به وجود می‌آید. همچنین چربی و عضلات صورت تحلیل روند به این ترتیب، صورت دستخوش تغییراتی چون بروز خطوط ماریونت خواهد شد.

برخی تحقیقات انجام شده در حیطه علم زیبایی نشان میدهند، که خوابیدن روی صورت به دلیل ایجاد فشار، باعث پیری زودرس پوست و ایجاد خط اندوه میشود.

پیشگیری از خطوط ماریونت

اگر شماهم به دنبال روش‌های خانگی موثر برای پیشگیری از ایجاد خط ماریونت هستید، می‌توان به نکات زیر توجه کرد:

زمانی که بدن دچار کم آبی می شود، پوست خشک و چروکیده می شود. به همین خاطر کسانی که بدنشان دچار کم آبی است، بیشتر از باقی افراد مستعد ایجاد چین و چروک پوست هستند. برای آبرسانی سلولهای پوستی و جلوگیری از چروک شدن صورت نوشیدن روزانه ۱۰ لیوان آب توصیه میشود.

دخانیات برای سلامت بدن شما و از همه مهم‌تر، پوستتان به شدت مضر است. سیگار کشیدن باعث از بین رفتن کلاژن و اکسیژن در پوست می شود. به همین خاطر با قطع مصرف سیگار میتوان از عمیق شدن خطوط ماریونت پیشگیری کرد.

پیشنهاد مطالعه: رفع نواقص بینی بدون جراحی

خطوط ماریونت

کم خوابی و استرس بیش از حد خسارات جبران ناپذیری به پوست وارد می کنند و از مهمترین عوامل پیری پوست هستند.

دوری از استرس و اضطراب و داشتن خواب کافی باعث میشوند پوست شروع به بازسازی و ترمیم خود کند تا جوانی به چهره برگردد.

تا جای ممکن سعی کنید، در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید و به شکل مداوم از کرم های ضد آفتاب با SPF بالای 30 استفاده کنید و حتما هر دو ساعت کرم خود را تمدید کنید. همچنین حتما توجه داشته باشید که بهترین کرم ضدآفتاب مناسب نوع پوست خود را تهیه کنید.

چاق و لاغر شدن‌های مکرر خطر افتادگی پوست را افزایش خواهد داد. این افتادگی پوست ممکن است زیر خط فک ایجاد شده و خطوط اندوه را برجسته‌تر کند. از همین رو اگر قصد دارید وزن خودرا تغییر دهید حتما با یک متخصص مشورت کنید و یک روش اصولی انتخاب کنید.

مصرف آب زیاد به آبرسانی پوست شما کمک کرده ولی خوردن غذاهای سالم نیز می‌تواند در طولانی مدت به سلامت پوست شما کمک کند. غذاهای ضدالتهاب مثل میوه‌های رنگی و سبزیجات، ماهی و غلات فرآوری نشده می‌توانند بسیار مفید باشند.

آووکادو دارای ویتامین E بالایی است که پوست را از داخل مرطوب می کند. شما می توانید ماسک صورت آووکادو را برای از بین بردن خط خنده استفاده کنید. نصف یک آووکادو رسیده و نرم را با کمی عسل و ماست مخلوط کنید. ماسک صورت ضد چروک را در اطراف دهان خود قرار دهید و ۲۰ دقیقه برای حذف خط لبخند بگذارید، بماند. این کار به کم شدن خطوط ظریف در اطراف لب و دهان کمک می کند و باعث از بین بردن خط خنده می شود.

سفیده تخم مرغ یکی از ترکیباتی است که می‌‌تواند به سفت شدن پوست و کاهش چروک آن کمک کند. یک سفیده ی تخم مرغ با یک قاشق غذاخوری از عسل مخلوط کنید. مخلوط را روی چروک های اطراف دهان قرار دهید. پانزده یا بیست دقیقه به آن دست نزنید و سپس با آب گرم بشویید.

ژل آلوئه ورا دارای چندین ماده مغذی مثل گلیسیرین، سدیم، کربنات، سوربیتول و… است که برای پوست بسیار مفید هستند و پوست را به خوبی از درون تغذیه رسانی می کنند و باعث افزایش کلاژنسازی در پوست می شود.

می توانید ژل آلوئه ورا را هفته ای ۳ بار و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی خطوط ماریونت بمالید و سپس با آب سرد بشویید.

راه‌های از بین بردن خطوط ماریونت

روش‌های خانگی و استفاده از انواع کرم و ماسک فقط میتوانند در پیشگیری از ایجاد خط ماریونت و یا درمان آن زمانی که هنوز عمیق نشده اند موثر باشد. اما جای نگرانی نیست زیرا امروزه انواع روش‌های غیر جراحی وجود دارند که به آسانی و بدون ایجاد عارضه خطرناک در از بین بردن خطوط ماریونت کاربرد دارند.

دستگاه هایفو یکی از مؤثرترین و مدرن‌ترین تکنیک‌های لیفت صورت با روش غیر جراحی است. در دستگاه‌های هایفوتراپی از امواج فراصوت (اولتراسوند) یعنی همان امواجی که در دستگاه‌های سونوگرافی وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میان لایه زیرین پوست (هیپودرم) و ماهیچه، لایه‌ای به نام SMAS وجود دارد که از جنس بافت نرم است و پوست و عضله را به هم متصل می‌کند.

امواج اولتراسوند از طریق پروپ‌های مخصوص دستگاه هایفوتراپی به صورت متمرکز به این لایه انرژی وارد کرده و با ایجاد گرمای موضعی باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود. این دستگاه باعث لیفت پوست شده و با درمان افتادگی آن، خطوط ماریونت را از بین میبرد.

این روش هیچ‌گونه آسیبی به لایه‌های فوقانی درم و اپیدرم وارد نمی‌کند و به همین دلیل در دسته روش‌های غیر تهاجمی قرار می‌گیرد.

 

اندولیفت در واقع نوعی لیزر درمانی_جوانسازی است که با هدف قرار دادن لایه اندودرم باعث جوانسازی و بهبود خاصیت کشسانی پوست بدون عمل جراحی و بیهوشی می شود.

پیشنهاد مطالعه: آنالیز بدن با دستگاه اینبادی

از بین بردن خطوط ماریونت با هایفوتراپی

در این روش، فیبری بسیار نازک (بدون نیاز به سوراخ کردن پوست) وارد پوست می‌ شود؛ سپس در حد فاصل درم عمقی و بافت چربی قرار داده می‌ شود و پزشک متخصص با حرکت دادن فیبر در این ناحیه، پرتو لیزر(مادون قرمز) را بر روی بافت‌های عمقی پوست متمرکز می‌کند.

گرمای تابیده شده توسط لیزر اندولیفت، کلاژنسازی را تحریک می کند که نتیجه آن بهبود قوام و استحکام پوست و درمان افتادگی پوست است.

در این روش نیازی به برش، بی‌هوشی، بخیه و بستری شدن نیست و پس از یک جلسه شاهد بهبود افتادگی‌های پوست و از بین رفتن چین و چروک‌هایی چون خطوط اندوه در صورت خواهیم بود.

فیلرها در واقع مواد طبیعی یا ترکیبات مصنوعی (ژل و چربی) هستند که جهت جوانسازی، اصلاح و زیباسازی برخی نواحی صورت و بدن به زیر پوست تزریق می شوند.

فیلرها انواع مختلفی داشته که متخصصان زیبایی از آن استفاده می کنند. در واقع تفاوت اصلی فیلرها، ماده ی تشکیل دهنده آن ها است که در میزان ماندگاری و نوع کارکرد با یکدیگر متفاوت هستند. ژل‌ها نوعی فیلر مصنوعی هستند که در محیط آزمایشگاه با ترکیبات مختلف تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

از آنجایی که خطوط ماریونت در نتیجه ی تحلیل بافت صورت و افتادگی پوست ظاهر میشوند، تزریق ژل را میتوان بهترین انتخاب برای از بین بردن این خطوط شناخت. تزریق ژل روشی بی خطر است که با بازگرداندن حجم از دست رفته و افزایش کلاژنسازی، خطوط ماریونت را از بین میبرد و به شما کمک میکند تا جوان و شاداب به نظر برسید.

پیشنهاد مطالعه: هزینه تزریق ژل

از بین بردن خظوط ماریونت با تزریق ژل

ساختار نخ، با گذر زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات فراوانی کرده است. جنس نخ ها امروزه پلی‌ دی اکسینان است که در تحریک سلول برای ساخت کلاژن و الاستین موثر است و پس از پایان این فرآیند جذب میشود. این نخ ها علاوه بر درمان علائم پیری پوست با تحریک کلاژنسازی، به سفت شدن و جوانسازی آن کمک میکند.

نخ‌های PDO نخ‌های ظریفی هستند که پس از جایگذاری زیر پوست، کلاژنسازی را تحریک کرده و به درمان خطوط ماریونت کمک میکنند.

مش که با نام نخ کلاژنساز نیز شناخته میشود در واقع با از هم تنیده شدن ۸ رشته نخ به شکل توری ساخته شده است، از این نخ در نواحی که خطوط عمیق دارند مانند خطوط ماریونت استفاده میشود.

نخ مش به دلیل ساختار خاصی که دارد پس از جایگذاری زیر پوست، باعث کاهش عمق خطوط شده و با افزایش کلاژن، جوانسازی پوست را به همراه دارد.

بهترین درمان برای خطوط ماریونت چیست؟

بهترین روش درمان خطوط غم و اندوه در هر کس متفاوت بوده و پزشک شما با در نظر گرفتن مواردی چون وضعیت جسمانی، عمق و شدت خط ماریونت و … بهترین روش را تعیین خواهد کرد.

البته در نظر داشته باشید در صورت نیاز ممکن است درمان ترکیبی از چند روش به شما پیشنهاد شود تا میزان اثرگذاری و ماندگاری درمان بالا رود.

برای مثال در کنار استفاده از نخ‌های کلاژنسازی استفاده از هایفوتراپی و یا لیزر آیکون توصیه میشود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.7]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

سوالات متداول

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان