فواید حجامت در طب سنتی

فواید حجامت در طب سنتی

خانه / تازه های سلامت / فواید حجامت در طب سنتی

طب سنتی همواره روش‌های زیادی را برای درمان و پیشگیری از برخی بیماری‌ها ارائه می‌دهد. فواید حجامت در طب سنتی، به قدری زیاد است که به عنوان یک روش موثر برای پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در واقع سبک زندگی و رژیم غذایی برخی افراد باعث می‌شود تا پس از یک مدت، خون آلوده شده و غلیظ‌ تر شود. به طور معمول سیستم دفاعی بدن با ترشح هورمون‌ها و ساز و کار‌های دیگر در راستای تصفیه‌ی خون عمل میکند. اما شاید سرعت و اثرگذاری لازم را نداشته باشد؛ از همین رو راه‌هایی مثل استفاده از مواد خوراکی و گیاهی مثل عناب، انار، زرشک و … برای تصفیه خون توصیه می‌شود.

حجامت در واقع راهی برای از بین بردن خون کثیف و همچنین جلوگیری از غلظت خون با قرار دادن فنجان روی پوست و خارج کردن خون می‌باشد. هرچند فواید حجامت در طب سنتی بسیار زیاد است؛ اما باید توجه داشته باشید که حجامت، کار حساسی است. به همین دلیل، این کار را به فردی با تجربه بسپارید.

حجامت با افزایش گردش خون در سطح پوست، تخلیه مقداری از خون آلوده و حاوی سموم، باعث بهبود تعادل مواد در بدن می‌شود و در درمان میگرن، کاهش چربی خون، بیماری های پوستی و … کاربرد دارد.

در ادامه پس از معرفی حجامت و انواع آن، فواید حجامت در طب سنتی را بررسی خواهیم کرد.

روش های غیرجراحی درمان افتادگی و قوزبینی را انجا بخوانید

فواید حجامت در طب سنتی

فواید حجامت در طب سنتی چیست؟

حجامت به عمل خارج کردن خون از بدن به وسیله ابزارهای تیز یا بادکش می‌گویند که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. در بسیاری از کشورها از جمله چین، قدمت چندین ساله دارد. همچنین یکی از رایج‌ترین و مؤثرترین روش‌های درمانی در طب سنتی ایران است.

روش انجام حجامت، با توجه به محلی که قرار است حجامت شود، ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی طی این روش، در قسمت مورد نظری از بدن خراش‌های سطحی ایجاد می شود. سپس بادکش، با مکشی که ایجاد می‌کند، جریان خون را از عمق به سطح آورده و هر نوع انسداد و رکود خون را برطرف می‌کند؛ به همین علت می‌تواند مواد سمی و توکسین‌‌ها را از بدن خارج کند. بدیهی است وقتی سموم و خون کثیف از بدن خارج می‌شوند، بدن سبک‌تر می‌شود و با افزایش جریان خون روند تغذیه سلول‌ها و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها نیز افزایش می‌یابد.

در روش حجامت با گرفتن خون از نواحی مختلف بدن می‌توان به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک و از ابتلاء به آن پیشگیری کرد. میزان خون‌گیری در حجامت بستگی به سن و جنس افراد دارد اما آن چه که باید مورد توجه قرار بگیرد، نحوه صحیح خون‌گیری است. به همین دلیل لازم است که این خون گیری در موضع صحیح و توسط فردی خبره و ماهر انجام شود.

تاریخچه و فواید حجامت در طب سنتی

در حال حاضر، استفاده از این روش مرسوم است، اما روش جدیدی نیست. بدلیل فواید حجامت در طب سنتی این روش از ارکان نظام طب سنتی و طب اسلامی است که قدمتی در 3300 سال دارد. این روش با قدمت ٣٣٠٠ سال قبل از میلاد مسیح در مقدونیه و سپس دریونان باستان و بعد در حدود ٢۶٠٠ سال قبل از میلاد مسیح در ایران و چین و سپس١۵٠٠ سال قبل در هند انجام می‌شده است. حجامت توسط بقراط و جالینوس و پس از ظهور اسلام به صورت کامل توسط رسول اکرم (صل الله علیه و آله) به جهان بشریت معرفی شد.

در ایران حجامت جایگاهی ویژه در فرهنگ مردم دارد. حکمای بزرگ طب سنتی مانند رازی، بوعلی سینا، جرجانی و… حجامت را به عنوان ابزار قدرتمند و محوری برای پیشگیری در بیماری‌ها و درمان آن‌ها معرفی کرده‌اند.

هم اکنون حجامت در ۴١ کشور جهان به رسمیت شناخته شده و درحال انجام و در دست مطالعه و پژوهش است.

یکی از مهمترین روایاتی که در زمینه حجامت در منابع معتبر اسلامی ذکر شده حدیث زیر است:

حضرت رسول اکرم (صلی االله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: «در شب معراج، وقتی که به آسمان هفتم صعود کردم، بر هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند یا محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر بفرما»

اگر به توازن صورت خود اهمیت می دهید مقاله ی معجزه ی لیفت با نخ در درمان افتادگی صورت را مطالعه کنید

انواع فواید حجامت در طب سنتی

 انواع حجامت چیست؟

به طور کلی، حجامت به دو نوع خشک و تر انجام می‌شود.

حجامت خشک یا بادکش‌درمانی، بدون خون‌گیری انجام می‌شود. در این روش خونی از بدن خارج نمی شود، بلکه تنها عمل مکش روی پوست انجام می شود و باعث بهبود گردش خون و گرفتگی عضلات میشود. همچنین این روش به شکل دیگری به نام حجامت خشک و گرم انجام میشود که طی آن فضای داخل کوزه یا لیوان، با آتش گرم شده و بلافاصله، کوزه روی بدن بیمار قرار می‌گیرد. در این حالت، حرارت حبس شده در لیوان، تولید مکش می‌کند و بادکش انجام می‌شود.

این نوع از حجامت با خارج نمودن مقداری از خون بیمار همراه می باشد. حجامت تر، خود به چندین دسته تقسیم می‌شود که هر کدام، فواید خاص خودش را دارد.

رایج‌ترین نوع حجامت، حجامت عام است. این نوع حجامت بین دو کتف فرد انجام می شود. بین دو کتف جایی برای فیلتر بدن محسوب می شود. به گونه ای که تمام فضولات، رسوب ها و خون های زاید در این قسمت جمع آوری می شود . فواید حجامت در طب سنتی از طریق حجامت بین دو کتف و خراشیدن این قسمت و خارج شدن خون و مواد زاید رخ می دهد. زیرا خون رسانی به کلیه اعضای بدن افزایش می یابد، در نتیجه سیستم ایمنی بدن فعال می شود.

بهتر است حجامت عام در فصول گرم انجام شود. به خصوص برای افرادی که طبع سردی دارند. اما برای افرادی که طبع گرم دارند، فصل زمستان هم فصل خوبی برای حجامت است.

این حجامت، بر روی ملاج شخص (یک وجب از بینی به سمت سر و محل فرود آخرین انگشت) انجام می‌شود. این نوع حجامت، برای افرادی که تجمع خلط سودا مبتلا هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع حجامت، درست انتهای ستون فقرات و در گودی کمر صورت می‌گیرد. اصلی‌ترین درمانی که از این نوع حجامت انتظار می‌رود، درمان درد موجود در گودی کمر می‌باشد. البته باید دقت داشته باشید که این ناحیه، حساسیت زیادی دارد و همچنین در برخی افراد، این حرکت می‌تواند باعث کاهش جریان خون بشود.

محل دقیقی که برای حجامت ساق پا تعیین می‌شود، تا یک وجب بالای قوزک بیرونی پا می‌باشد که بر روی عضلات دوقلوی شخص قرار دارد. این ناحیه، جزو نواحی حساس حجامت می‌باشد و باید به شکل دقیق و تخصصی انجام شود. این نوع حجامت اما فواید و تاثیرات مثبتی بر روی بدن دارد و به این دلیل که خونگیری از این ناحیه، باعث می‌شود از تجمع اختلاط‌های سنگین مثل سودا، جلوگیری شود.

استخوان برآمدگی پشت گوش که به آن، اصطلاحا ماستوئید هم گفته می‌شود، محل انجام این حجامت است. از حساس بودن این حجامت، هر چه بگوییم کم است. به همین دلیل، هرگز برای این حجامت، نزد افراد بی تجربه نروید.

حجامت این نواحی بدن نیز حساسیت زیادی دارد. این نواحی، بسته به تشخیص متخصص، در یک طرف و یا دو طرف شقیقه صورت می‌گیرد. حجامت این نواحی، بیشتر برای درمان آسیب‌هایی که به چشم وارد می‌شود، مفید می‌باشد.

انواع دیگری از حجامت وجود دارد که با توجه به نوع مشکل و بیماری انجام میشود.

سریعترین روش از بین بردن چربی های شکمی را اینجا بخوانید

32 مورد از فواید

32 مورد از فواید حجامت در طب سنتی

طب سنتی خواص حجامت را به شکل زیر بیان می‌کند:

«زمانی که یک فرد حجامت می‌کند، خون‌های کثیف که شامل رسوبات و سموم هستند از بدن خارج می‌شوند در نتیجه غلظت خون کاهش نسبی پیدا می کند  و بعد از مدتی به حالت نرمال و عادی خود باز می‌گردد. یکی از فواید حجامت در طب سنتی این است که میتوان با حجامت، غلظت خون  کنترل شود، چرا که بسیاری از بیماری‌های بدخیم مانند سرطان از همین غلظت خون به وجود می‌آیند.»

به طور کلی حجامت با توجه به نوع و محل انجام آن دارای فواید زیر است:

عوارض حجامت چیست ؟

به شکل کلی، عوارض جدی برای حجامت وجود ندارد. البته اگر توسط شخص نابلدی صورت بگیرد ممکن است عوارضی چون درد، تورم، سوزش، سرگیجه، سبکی سر، غش کردن، تعریق، رنگدانه سازی پوست و یا حالت تهوع، ایجاد علائم گرد.

بنفش یا کبودی‌های دایره‌ای روی پوست عوارضی در پی داشته باشد. این علائم معمولا پس از چند ساعت از بین میروند، اگر از بین نرفتند و یا شدت یافتند باید به پزشک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که قبل از انجام حجامت حتما از مهارت پزشک، استریلیزه بودن محیط و تجهیزات مورد استفاده، مطمئن شوید.

چه افرادی نباید حجامت کنند ؟

با وجود فواید حجامت در طب سنتی و خواص بی شمار آن، انجام آن برای برخی افراد ممکن است عوارض مختلفی به همراه داشته باشد. به همین دلیل قبل از اقدام به انجام حجامت با پزشک خود مشورت کنید، تا در صورت مضر بودن از انجام آن پیشگیری کنید. معمولا انجام حجامت برای افراد زیر ممنوع است:

همچنین حجامت نباید در نواحی زیر انجام شود:

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 55 میانگین: 4.1]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان