اثر ضد حساسیت قرص سیناریزین

اثر ضد حساسیت قرص سیناریزین

خانه / تازه های سلامت / اثر ضد حساسیت قرص سیناریزین

 

قرص سیناریزین

بسیاری از افراد به به دلایل مختلف ممکن است دچار حالت تهوع و یا اختلالات گوش از جمله وزوز گوش شوند که به منظور اصلاح این اختلال پزشکان معمولا سیناریزین را پیشنهاد می کنند؛ اما باید توجه داشته باشید که قبل از مصرف قرص سیناریزین هر گونه دارویی، ابتدا آشنایی لازم با مکانیسم اثر، عارضه، تداخل دارویی و … پیدا نمایید. سیناریزین 25 ازجمله این نوع قرص های سیناریزین میباشد. Cinnarizine از جمله قرص هایی است که برای سردرد و حالت تهوع استفاده میشود.

نحوه مصرف قرص سیناریزین

1_ همه ما به دلایل مختلف از جمله سفر با وسایل نقلیه مختلف دچار حالت تهوع می شویم که به منظور رفع و یا پیشگیری از این عارضه در چند نوبت از قرص سیناریزین استفاده می شود.

2_ درمان کمکی در سندرم رینود که نوعی اختلال مرتبط با عروق محیطی با استفاده از سیناریزین می باشد.

3_ درمان علائم مرتبط با اختلالات وستیبولار (بخشی از سیستم گوش داخلی) که شامل وزوز گوش و سرگیجه در سیناریزین می باشد.

مدت مصرف قرص سیناریزین

سیناریزین جز گروه دارویی آنتی هیستامین ها دسته بندی می شود و قرص سیناریزین موجب کاهش التهاب می گردد. مکانیسم اثر این دارو به گونه ای است که با بلوک کانال های کلسیمی که در ساختار ماهیچه های صاف موجود در دیواره های عروق قرار گرفته است، موجب کاهش انقباضات عروق می شود، به همین منظور سیناریزین در بیماری های مرتبط با عروق محیطی از قبیل سندرم رینود به عنوان درمان کمکی سیناریزین تجویز می گردد. از دیگر عملکرد های این دارو می توان به اثر گذاری بر روی انتقال پیام های عصبی از گوش به مغز اشاره کرد و از آنجا که گوش یکی از مراکز مرتبط با تعادل در بدن می باشد پس به منظور رفع سرگیجه از قرص سیناریزین استفاده می شود. قرص سیناریزین چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع روی لینک کلیک کنید.

عوارض مصرف قرص سیناریزین چیست؟

هر دارویی عوارض خاص خود را دارد که ممکن است در افراد متفاوت با شدت های مختلف بروز نماید. توجه داشته باشید که در صورت بروز عارضه های قرص سیناریزین و شدت یافتن آن ها، به پزشک معالج خود اطلاع دهید. از شایع ترین عوارض قرص سیناریزین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ اختلالات گوارشی از قبیل یبوست و یا اسهال

2_ ایجاد بثورات و یا راش پوستی

3_ خواب آلودگی و خستگی

4_ خشک شدن دهان

5_ اختلال در بینایی از قبیل تاری دید و یا کاهش بینایی

6_ خستگی و سر درد

7_ احتباس ادرار

این دارو به دلیل قرار گیری در دسته آنتی هیستامین ها، عارضه های آن مشابه این گروه می باشد؛ که مهمترین آنها خواب آلودگی است که در صورت مصرف قرص سیناریزین باید از انجام کارهایی با دقت بالا و یا رانندگی پرهیز کرد.

سیناریزین

 

فارماکوکینتیک داروی سیناریزین 

سیناریزین به صورت خوراکی مصرف می شود و به سرعت جذب خواهد شد و پس از 2 ساعت به حداکثر اثر گذاری خود می رسد. این دارو با اتصال به پروتئین های موجود در پلاسما به منطقه اثر خود خواهد رسید. نیمه عمر این دارو بین 3 تا 4 ساعت می باشد این دارو در کبد متابولیزه می شود و بیشتر آن از طریق ادرار و درصد کمی نیز از طریق مدفوع از بدن دفع خواهد شد.

تداخل دارویی

قبل از مصرف قرص سیناریزین در صورتی که بیماری زمینه ای داشته و یا داروی خاصی را مصرف می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید چرا که گاهی دارو های تجویز شده با یک دیگر تداخل خواهند داشت. در صورت مصرف همزمان قرص سیناریزین با داروهایی که باعث تضعیف دستگاه عصبی مرکزی (  CNS ) می شوند می تواند باعث تشدید اثر این دارو ها شود. از داروهای تضعیف کننده دستگاه عصبی مرکزی می توان به دارو های ضد افسردگی از دسته ی سه حلقه ای ها، باربیتورات ها، دارو های ضد درد مخدر مانند مورفین، قرص خواب ها و آرام بخش ها اشاره کرد. به این نکته توجه داشته باشید که تقریبا تمامی دارو ها از جمله قرص سیناریزین با الکل تداخل داشته و تحت هیچ شرایطی نباید به طور همزمان مصرف شوند.

موارد منع مصرف قرص سیناریزین

در صورت وجود موارد زیر از مصرف قرص سیناریزین پرهیز کرده و یا زیر نظر پزشک خود، این قرص را مصرف نمایند تا از بروز عارضه های جدی پیشگیری نمایید.

1_ در صورتی که فرد به بیماری پورفیری (نوعی اختلال ژنتیکی) مبتلا باشد.

2_ در صورت ابتلای فرد به بیماری پارکینسون

3_ در صورت بروز واکنش های آلرژیک به قرص سیناریزین: از واکنش های آلرژیک می توان به سختی در نفس کشیدن، راش های پوستی، تورم لب ها و صورت و … اشاره کرد که در صورت بروز باید بلافاصله مصرف دارو قطع شده و به بیمارستان مراجعه نمایید.

4_ در صورت وجود بیماری های زمینه ای از قبیل صرع و یا تشنج

5_ همانطور که اشاره شد، از عارضه های قرص سیناریزین، احتباس ادرار خواهد بود در نتیجه اگر فرد خود دچار احتباس ادرار باشد، کاندید مناسبی برای مصرف سیناریزین نخواهد بود.

6_ آب سیاه (گلوکوم)

7_ وجود بیماری و یا اختلالات کبدی

احتیاط های مرتبط با مصرف قرص سیناریزین

1_ این دارو باعث کاهش فشار خون خواهد شد، در نتیجه قبل از مصرف فشار خون را بررسی نموده و در صورت پایین بودن فشار، از مصرف قرص سیناریزین پرهیز نمایید.

2_ به دلیل ترشح این دارو در شیر مادر، مصرف قرص سیناریزین در دوران شیردهی توصیه نمی شود.

3_ مادران باردار تنها در صورت تجویز و مشورت با پزشک می توانند از این دارو استفاده نمایند.

4_ پس از مصرف قرص سیناریزین از انجام فعالیت هایی که نیازمند تمرکز هستند خودداری کنید.

5_ مصرف این دارو برای کودکان زیر 5 سال با احتیاط و زیر نظر پزشک باید مصرف شود.

6_ افراد مبتلا به هایپرتروفی پروستات (بزرگی پروستات) باید با احتیاط قرص سیناریزین را مصرف نمایند.

توجه داشته باشید که با توجه و رعایت مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، می توانید از بروز عوارض مرتبط با قرص سیناریزین پیشگیری نمایید.

قرص سیناریزین 25

نحوه مصرف قرص سیناریزین به چه صورت است؟

1_ از مصرف خودسرانه سیناریزین پرهیز نمایید.

2_ در صورت استفاده از سیناریزین برای پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ، به مدت 2 ساعت قبل از سفر مصرف شود.

3_ توجه داشته باشید که قرص سیناریزین را به دور از دسترس کودکان قرار دهید.

4_ دارو باید در محیطی خنک و خشک قرار گیرد.

5_ قرص سیناریزین را طبق تجویز پزشک و در ساعتی مشخص مصرف نمایید.

6_ در صورت فراموش کردن مصرف سیناریزین در ساعت مشخص خود، در صورتی که بین ساعت بعدی مصرف بیش از دو ساعت فاصله وجود داشته باشد، می توانید به محض یادآوری آن را میل نمایید.

7_ اگر به منظور رفع اختلالات مرتبط با گوش داخلی و یا عروق محیطی، قرص سیناریزین را مصرف می کنید، از قطع خودسرانه دارو جدا خودداری کنید چرا که می تواند باعث تشدید و یا بازگشت علائم بیماری شود. در صورت تمایل به قطع مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

8_ برای سندرم مسافرت هر زمان دیگر نیازی به مصرف قرص سیناریزین نداشتید، می توانید مصرف آن را قطع نمایید.

مقدار مصرف قرص سیناریزین

1_ دوز مصرفی مناسب برای افراد بزرگسال، به منظور پیشگیری از تهوع و استفراغ حدود 45 تا 95 میلی گرم می باشد.

2_ دوز مصرفی برای افراد بزرگسال مبتلا به اختلالات گردش خون، 150 تا 225 می باشد.

3_ دوز مصرفی برای پیشگیری از سندرم حرکتی (مسافرت) بین 30 تا 15 میلی گرم می باشد.

4_ برای درمان کودکانی با رده ی سنی بین 5 تا 12 سال دوز مصرفی 15 میلی گرم می باشد.

5_ به منظور پیشگیری از بیماری مسافرت در کودکان بین 5 تا 12 سال، دوز مصرفی 7/5 پیشنهاد می شود.

توجه داشته باشید که قرص سیناریزین برای کودکان زیر 5 سال توصیه نمی شود و تمامی دوز های مصرفی گفته شده باید توسط پزشک معالج مشخص شده و مصرف گردد و باید از مصرف خودسرانه این دارو پرهیز کرد.

اشکال دارویی و اسامی دیگر سیناریزین

این دارو به صورت قرص هایی با دوز 25 و 75 موجود می باشد.

اسامی دیگر این دارو به قرار ذیل می باشد:

1_  OSVE-CINNARIZINE TABبا دوز 25 و 75 میلی گرم

2_ CINAZIN TAB

3_ STUGERON FORTE

4_ STUGERON

5_ CINAZIERE OU SUELO

6_ CINEDIL

7_ CINADIL

هر شرکت دارویی معمولا بسته به سلیقه خود از نام های مختلفی برای تولید دارو ها استفاده می کند و در داروخانه ها ممکن است به اسامی مختلفی به فروش برسد که رایج ترین نام این دارو سیناریزین می باشد.

تمامی آنچه درباره داروی سیناریزین لازم بود گفته شد. پیشنهاد می کنیم تا قبل از مصرف این دارو ابتدا اطلاعاتی درباره آن کسب نموده و با توجه به پیشینه پزشکی خود و مشورت با پزشک خود آن را مصرف نمایید. تا از بروز عارضه های احتمالی پیشگیری شود.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان