جوش ها چطور به وجود می آیند

جوش ها چطور به وجود می آیند

خانه / تازه های سلامت / جوش ها چطور به وجود می آیند

جوش ها یک بیماری التهابی پوستی هستند که در اثر مسدود شدن منافذ پوست و تجمع باکتری در آن ایجاد می شوند. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که جوش ها چطور بوجود می آیند و چگونه می توان آن ها را درمان کرد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

جوش ها چگونه به وجود می آیند؟

هنگامی که منافذ پوست مسدود می شوند، سبوم و سلول های مرده پوست می توانند در داخل آنها جمع شوند. این تجمع می تواند باعث ایجاد جوش شود.بنابراین عوامل مختلف با مسدود کردن منافذ پوستی سبب ایجاد جوش می شوند. عوامل مختلفی می توانند باعث مسدود شدن منافذ پوست شوند، از جمله:

  1. هورمون ها: هورمون های جنسی مردانه (آندروژن ها) نقش مهمی در ایجاد جوش دارند. این هورمون ها باعث افزایش تولید سبوم می شوند.
  2. ژنتیک: جوش یک بیماری ارثی است. اگر یکی از والدین شما دچار جوش است، احتمال ابتلای شما به جوش نیز بیشتر است.
  3. استرس: استرس می تواند باعث افزایش تولید سبوم شود.
  4. رژیم غذایی: برخی از غذاها، مانند غذاهای چرب و شیرین، می توانند باعث افزایش تولید سبوم شوند.
  5. محصولات آرایشی: محصولات آرایشی سنگین و چرب می توانند منافذ پوست را مسدود کنند.

انواع جوش و روش درمان آن ها

انواع مختلفی از جوش وجود دارد، از جمله:

جوش سر سفید: جوش سر سفید زمانی ایجاد می شود که منافذ پوست به طور کامل مسدود می شوند. در این حالت، سبوم و سلول های مرده پوست در زیر سطح پوست جمع می شوند و یک برجستگی سفید رنگ ایجاد می کنند.

جوش سر سیاه: جوش سر سیاه زمانی ایجاد می شود که منافذ پوست به طور کامل مسدود نمی شوند. در این حالت، سبوم و سلول های مرده پوست در سطح پوست جمع می شوند و یک برجستگی سیاه رنگ ایجاد می کنند.

جوش التهابی: جوش التهابی زمانی ایجاد می شود که منافذ پوست ملتهب شوند. این نوع جوش ها معمولاً قرمز، دردناک و متورم هستند. جوش ها معمولاً در دوران بلوغ رخ می دهند، زیرا در این دوران سطح هورمون های جنسی افزایش می یابد. با این حال، جوش ها می توانند در هر سنی ایجاد شوند.

درمان جوش های التهابی:

جروش های التهابی و چرکی بسته به علت به وجود آمدن آن ها روش درمانی متفاوتی دارند. این جوش هاممکن است بر اثر استرس، برخی بیماری های داخلی ، سن بلوغ و … به وجود می آیند. و معمولا پزشک متخصص پوست بعد از تجویز آزمایشات لازم برای برسی علت به وجود آمدن جوش ها داروهای لازم را تجویز می کند.

و اما نکته ای که اکثر افراد به دنبال آن هستند درمان جای جوش است.

این درمان هم بسته به این که جای جوش ها به صورت گودی است یا لک می تواند متفاوت باشد اما خوشبختانه تا حد زیادی قابل رفع است.

برای از بین بردن گودی های جای جوش از روش هایی مانند سابسیژن ، RF فرکشنال و تزریق ژل می توان استفاده کرد و برای درمان لک ها روش هایی مانند مییکرودرم ، CO2 فرکشنال و لیزر کیوسوئیچ کمک کننده است .

مانند تمام صحبت های قبلی در رابطه با درمان مشکلات پوستی معمولا درمان های پکیجی و مدت دار طبق نظر پزشک  بسیار پاسخگوتر است.

برای مشاوره در رابطه با درمان جای جوش یا جای جوش  با کلینیک آرمان الهیه تماس بگیرید : 02122232907

درمان جوش سر سیاه

درمان جوش های سر سیاه

برای از بین بردن جوش های سر سیاه روش های مختلفی وجود دارد که به کاربردی ترین آن ها اشاه می کنیم. درمان خانگی جوش های سر سیاه ماسک های صورت خانگی می توانند به پاکسازی پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کنند.

برخی از ماسک های صورت خانگی مفید برای درمان جوش های سر سیاه عبارتند از:

ماسک زغال

زغال یک ماده طبیعی است که می تواند به جذب سبوم و سلول های مرده پوست کمک کند. برای تهیه ماسک زغال، یک قاشق غذاخوری زغال فعال را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید تا خمیر شود. سپس، خمیر را به صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. در نهایت، صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک سفیده تخم

مرغ سفیده تخم مرغ یک ماده طبیعی است که می تواند به سفت شدن پوست و کاهش تولید سبوم کمک کند. برای تهیه ماسک سفیده تخم مرغ، یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید. سپس، خمیر را به صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. در نهایت، صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک عسل

عسل یک ماده طبیعی است که دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش التهاب و قرمزی پوست کمک کند. برای تهیه ماسک عسل، یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید. سپس، خمیر را به صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. در نهایت، صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک موز

موز یک ماده طبیعی است که می تواند به نرم کردن پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کند. برای تهیه ماسک موز، یک عدد موز رسیده را له کنید. سپس، خمیر را به صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. در نهایت، صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک خیار

خیار یک ماده طبیعی است که می تواند به خنک کردن پوست و کاهش التهاب کمک کند. برای تهیه ماسک خیار، یک عدد خیار را رنده کنید. سپس، خمیر را به صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. در نهایت، صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک آلوئه

ورا آلوئه ورا یک ماده طبیعی است که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است که می تواند به کاهش التهاب، از بین بردن باکتری ها و بهبود سلامت پوست کمک کند. برای تهیه ماسک آلوئه ورا، مقداری ژل آلوئه ورا را به صورت خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. در نهایت، صورت خود را با آب گرم بشویید.

درمان کلینیکی جوش های سر سیاه

لیزر درمانی: لیزر درمانی می تواند به از بین بردن سلول های مرده پوست و منافذ مسدود شده کمک کند.

میکرودرم آبریژن: میکرودرم آبریژن منافذی که مسدود شده اند را باز می کنند، باز شدن منافذ به بهبود این جوش ها کمک می کنند.

درمان جوش های سر سفید

جوش های سر سفید معمولاً به صورت برجستگی های کوچک و سفید رنگ در سطح پوست ظاهر می شوند. این جوش ها معمولاً دردناک نیستند، اما ممکن است باعث خارش شوند. جوش های سر سفید معمولاً با مراقبت های خانگی قابل درمان هستند.

در اینجا برخی از روش های خانگی درمان جوش های سر سفید آورده شده است: شستشوی منظم صورت با آب و صابون ملایم شستشوی منظم صورت به پاکسازی پوست از سبوم، سلول های مرده پوست و آلودگی ها کمک می کند.

صابون های ضد جوش می توانند به کاهش تولید سبوم نیز کمک کنند.

استفاده از محصولات آرایشی غیر چرب و غیر کومدون زا محصولات آرایشی چرب و کومدون زا می توانند منافذ پوست را مسدود کنند و باعث ایجاد جوش شوند.

اجتناب از لمس صورت: لمس صورت می تواند باعث انتقال باکتری ها به پوست و ایجاد جوش شود. استفاده از محصولات موضعی ضد جوش محصولات موضعی ضد جوش حاوی موادی هستند که می توانند به کاهش تولید سبوم و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کنند.

درمان جوش سر سفید

برخی از محصولات موضعی ضد جوش عبارتند از:

رتینوئید ها: رتینوئید ها مشتقات ویتامین A هستند که می توانند به کاهش تولید سبوم و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کنند. آزلایک اسید: ازلیک اسید یک اسید طبیعی است که می تواند به کاهش تولید سبوم و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کند.

سالیسیلیک اسید: سالیسیلیک اسید یک اسید آلی است که می تواند به لایه برداری پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کند. روش های طبیعی دیگر برخی از روش های طبیعی دیگر که می توانند به درمان جوش های سر سفید کمک کنند عبارتند از: بخار دادن صورت: بخار دادن صورت می تواند به باز شدن منافذ پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کند.

استفاده از کمپرس سرد: کمپرس سرد می تواند به کاهش التهاب و قرمزی پوست کمک کند. استفاده از آب لیمو: آب لیمو دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که می تواند به کاهش التهاب و از بین بردن باکتری ها کمک کند.

استفاده از عسل: عسل خاصیت‌های ضد‌باکتریایی دارد و می‌تواند به کاهش التهاب و درمان جوش‌های سر سفید کمک کند. می‌توانید عسل را به صورت مستقیم روی جوش‌ها بزنید و بعد از 15-20 دقیقه با آب گرم بشویید.

استفاده از چای سبز: چای سبز یک نوشیدنی محبوب است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این خواص می توانند به کاهش التهاب و بهبود سلامت پوست کمک کنند. برای استفاده از چای سبز برای درمان جوش های سر سفید، مراحل زیر را دنبال کنید: یک دسته چای سبز را در یک فنجان آب جوش بریزید. بگذارید چای 10 دقیقه دم بکشد. چای را از صافی رد کنید. پنبه را در چای سبز خیس کنید و به مدت 10 دقیقه روی جوش ها قرار دهید. صورت خود را با آب گرم بشویید. می توانید این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان