17خواص روغن کرچک  برای بدن

17خواص روغن کرچک برای بدن

خانه / تازه های سلامت / 17خواص روغن کرچک برای بدن

روغن کرچک (روغن کاستور) یک روغن کاملا طبیعی است که از فشرده شدن دانه‌ی گیاه کرچک استخراج میشود و رنگ زرد و شفافی دارد. روغن کرچک  یک نوع خاص از اسید چرب تری گلیسیرید است که میتواند باعث درخشندگی و لطافت پوست صورت شود. استفاده از این روغن می‌تواند پوست را نرم و لطیف کرده و شما را از کرم‌های شیمیایی بی‌نیاز کند.

روغن کرچک دارای خواص ضدباکتری و ضد التهابی است و می‌توان از روغن کرچک در ساخت لوازم آرایشی، انواع صابون،منسوجات، دارو‌ها و روغن‌های ماساژ استفاده کرد. قرن‌هاست که از روغن کرچک برای مقاصد پزشکی و درمانی استفاده می‌شود زیرا این ماده دارای خواص منحصر به فردی است که می‌تواند به خوبی پوست و سلول‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

پیشنهاد مطالعه:مراقبت های بعد از کراتینه کردن مو  

خواص روغن کرچک

خواص روغن کرچک برای بدن

1-تقویت و رشد مو، ابرو و مژه

روغن کرچک سلامت مو را افزایش می‌دهد و باعث جلوگیری از ریزش مو میشود. استفاده منظم از روغن کرچک روی ریشه مو‌ها باعث رشد، آب‌رسانی، نرم، افزایش ضخامت، درخشانی موها و جلوگیری از خشکی پوست سر خواهد شد.

همچنین ترکیب کردن روغن نارگیل، آب ولرم و روغن کرچک و مالیدن این ترکیب به پوست سر بدلیل خواص ضدباکتری و ضد قارچی روغن کرچک سبب درمان شوره سر می‌شود.

از دیگر خواص روغن کرچک برای مو کمک به کاهش موخوره است. روغن کرچک همچنین به پرپشت شدن ابرو‌ها نیز کمک می‌کند. روغن کرچک با پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی سبب پرورش فولیکول مو و مبارزه با باکتری‌ها  می‌شود که این کار سبب پرورش موی سر، مژه و ابرو می‌شود.

2-درمان آکنه

خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی روغن کرچک و داشتن نوعی اسید به نام ریسینولئیک باعث می‌شود که باکتری‌ها و عوامل ایجادکننده جوش و آکنه از بین بروند و پوستی نرم و یکدست را به شما هدیه میدهد.

آکنه، ناشی از ناخالصی است که در منافذ تجمع می یابد و موجب تحریک و التهاب پوست می شود. بسیاری از داروهای ضد آکنه در بازار امروز حاوی پراکسید بنزوئیل و اسید سالیسیلیک هستند که ممکن است باعث خشکی پوست شوند. روغن کرچک، سلول های مرده پوست، روغن های اضافی و باکتری ها را بدون خشک شدن پوست از بین خواهد برد.

3-مرطوب کننده پوست

روغن کرچک به دلیل داشتن اسیدهای چرب فراوان باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود؛ به همین دلیل افرادی که پوست خشکی و حساسی دارند، می‌توانند از این روغن استفاده کنند. همچنین این روغن طبیعی مانع از خشک شدن پوست در اثر سرما، آلودگی یا دیگر عوامل محیطی شده و می‌تواند به خوبی از پوست حساس شما در برابر عوامل آسیب زا مراقبت کند.

به علاوه روغن کرچک یک آبرسان قوی برای پوست صورت و بدن شما است که میتواند به پوست درخشش و سلامتی بخشد، رطوبت پوست را حفظ کند و علائم پیری را کاهش دهد.

روغن کرچک برای مرطوب سازی لب های خشک نیز بسیار مؤثر می باشد و می توان از آن به عنوان بالم لب طبیعی استفاده کرد.

4-پیشگیری از چین و چروک

روغن کرچک دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی‌ است که با فعالیت رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. ازآنجا که رادیکال‌های آزاد نقشی مهم در پیری پوست دارند، می‌توان گفت که این روغن برای کاهش سرعت پیری پوست و البته جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک مفید است همچنین این روغن میتواند به داخل پوست نفوذ کند و باعث تولید الاستین و کلاژن شود و در نتیجه انعطاف پذیری و استحکام پوست را بهبود بخشد.

پیشنهاد مطالعه: رفع نواقص بینی با لیفت با نخ

خواص روغن کرچک برای پیری

5-پاکسازی عمیق منافذ پوست

در طول روز گرد و خاک و ذرات معلق در هوا ممکن است که بر روی پوست بنشینند و باعث بسته شدن منافذ شوند. روغن کرچک با پاکسازی عمیق این ذرات از روی پوست شما، می‌تواند پوستی بدون آکنه و جوش را برای شما به ارمغان آورد. تری گلیسیرید موجود در روغن کرچک عامل اصلی در پاکسازی پوست است که باعث نرمی و لطافت پوست صورت شما نیز می‌شود.

6-کاهش ترک های پوستی دوران بارداری

ترک های پوستی (استرچ مارک) اغلب ناشی از بارداری و افزایش سریع وزن می باشد، اما همچنین می تواند نتیجه پیری، عدم تعادل هورمونی، کاهش ناگهانی وزن و تورم نیز باشد.

محتوای غنی و اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک، آن را به یک مرطوب کننده عالی و درمان موثر برای از بین بردن ترک های پوستی تبدیل کرده است. 

7-درمان زخم ها

روغن کرچک برای بهبود سریعتر و جلوگیری از ایجاد جای زخم مفید است. بسیاری از اسیدهای چرب موجود در روغن، باعث تحریک سیستم لنفاوی بدن می شوند که برای درمان زخم ضروری است.

روغن کرچک با محدود کردن خشکی محل زخم به روند بهبود آن سرعت می بخشد. علاوه بر این، می تواند رشد بافت پوست را تحریک کند که این باعث ایجاد یک محافظ بین محل زخم و آلودگی محیط خارجی شده  و خطر عفونت را کاهش می دهد.

8-درمان عفونت قارچی

عفونت قارچی یک وضعیت پوستی نسبتا شایع است. در حالی که مقابله با عفونت قارچی دردناک است، خواص روغن کرچک درمان عالی برای آن محسوب میشود. اسید موجود در روغن کرچک به عنوان یک عامل ضد قارچی عمل می کند که عفونت را می کشد.

مشخص شده است اسید ریسینولئیک روغن کرچک در مبارزه و از بین بردن برخی از انواع قارچ و باکتری ها بسیار مناسب می باشد. این امر برای نابودی باکتری های پوستی که موجب التهاب، آکنه، پسوریازیس و … می شود نیز صدق می کند.

همچنین این روغن می تواند به درمان کاندیدا آلبیکانس نیز کمک کند. آلبیکانس نوعی قارچ است که مشکلات دهان و دندان مانند: عفونت های لثه، عفونت ریشه دندان (آبسه) ایجاد می کند. 

9-کاهش تورم و التهاب

کرچک دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی قوی است که به بهبود نیش حشرات، بثورات و خارش کمک می کند. این روغن حاوی اسید چربی به نام ریسینوئیک است که میتواند رشد باکتری را محدود کند و تحریک پوست را کاهش دهد.

10-درمان خشکی و پاشنه‌های ترک خورده

اگر پاشنه‌ی پای‌تان دچار تَرک است، می‌توانید از این از خواص روغن کرچک برای خشکی و ترک استفاده کنید. روغن کرچک دارای ویتامین ها، مواد مغذی ضروری و توانایی معجزه آسایی برای مرطوب کردن پوست است که آنرا به یک درمان مناسب برای درمان پاشنه های ترک خورده تبدیل میکند. به سادگی روغن کرچک را روی پاها بمالید، جوراب بپوشید و در طول شب بمانید. 

11-درمان آفتاب سوختگی

اسید ریسینوئیک ریکینولئیک از هر گونه مشکل محافظت می کند و التهاب مربوط به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد. احساس خنک کنندگی روغن کرچک برای رفع آفتاب سوختگی عالی است. 

12-کاهش شکنندگی ناخن

روغن کرچک دارای غلظت بالایی از ویتامینE  است که برای ناخن های شکننده و خشک بسیار موثر خواهد بود. هر روز آن را روی ناخن ها و کوتیکول ها ماساژ دهید اینکار باعث می شود ناخن سالم به نظر برسند.

پیشنهاد مطالعه : هزینه لیفت با نخ

خواص روغن کرچک برای ناخن

13-لاغری و کاهش وزن

مصرف روغن کرچک به صورت خوراکی باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

علاوه بر مصرف خوراکی روغن کرچک، میتوانید یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را گرم کنید و برروی پوست خود ماساژ دهید، با این‌ کار چربی اضافی دور شکم آب شده و تا حدودی باعث درمان چاقی موضعی شکم می‌شود.

14-تسکین علائم میگرن

از خواص روغن کرچک از بین بردن میگرن است .ماساژ پیشانی با روغن کرچک برای از بین بردن سردرد و میگرن میتواند موثر باشد. 

15-تسکین درد عضلات

ویژگی های کاهش دهنده درد و ضد التهاب از خواص روغن کرچک ممکن است به ویژه برای کسانی که دارای بیماری التهابی مانند آرتریت روماتوئید یا پسوریازیس هستند مفید باشد. وقتی ریکینولیک اسید موجود در روغن کرچک به طور مستقیم روی پوست زده می شود قادر به نفوذ عمیق تر شده و به کاهش التهاب بافت و درد کمک می کند. برای تسکین درد عضلات روغن کرچک را گرم کنید و روی موضع آسیب دیده ماساژ دهید.

16-تسکین بی‌خوابی

خواص روغن کرچک در آرامش‌بخشی  به شما کمک میکند خواب راحتی داشته باشید. اگر اگر از بی خوابی رنج می برید، به جای استفاده از داروهای مضر می‌توانید مقداری از این روغن را به پشت پلک‌ها بمالید این کار سبب گردش خون سالم می شود و کمک می کند تا آرام شوید و بهتر بخوابید. 

17-درمان یبوست

روغن کرچک ملین یا مسهل است به همین دلیل می‌توانید برای رفع یبوست از آن استفاده کنید. برای این منظور، مقداری از آن را به‌صورت خوراکی مصرف کنید. اگر با طعم آن مشکل داشتید، می‌توانید زنجبیل به آن اضافه کنید.

خواص روغن کرچک به عنوان یک ملین قدرتمند به تحریک روده کوچک و بزرگ دیواره های روده بزرگ کمک میکند و اجازه می دهد تا مدفوع از طریق روده حرکت کند.

دیواره های روده با جذب اسید ریسینولئیک موجود در این روغن، موجب انقباض عضلات و دفع راحت مدفوع می شود.

پیشنهاد مطالعه: هزینه تزریق ژل

مضرات روغن کرچک برای پوست

ممکن است دانه‌های کرچک که روغن کرچک از آن حاصل می‌شود؛ توسط آفت کش‌ها شدیدا سمپاشی و صورت شیمیایی فراوری شوند که این کار به کیفیت روغن صدمه میزند و باعث ایجاد عوارض جانبی می‌گردد.

همچنین در صورت حساسیت، استفاده موضعی از روغن کرچک می تواند عوارضی مانند خارش شدید، قرمزی و کهیر را در پی داشته باشد و یا حتی در صورت تحریک شدید ممکن باعث راش و بثورات ناخوشایندی شود.

جهت اطمینان از اینکه آیا به روغن کرچک حساسیت دارید یا نه؛ باید قبل از مصرف، آن را بر روی نواحی مانند پوست بازو امتحان کنید. اگر مشکلی نداشتید؛ می‌توانید با خیال راحت از روغن کرچک بر روی نواحی مختلف پوست استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان