درمان جوش صورت با دارو

درمان جوش صورت با دارو

خانه / تازه های سلامت / درمان جوش صورت با دارو

بنظر میرسه همه ی ما تا الان جوش صورت رو (خصوصا روز قبل از مهمونی های مهم) تجربه کرده باشیم. این مشکل یکی از اساسی ترین مواردی هست که هر کسی حداقل یکبار در طول زندگیش برای رفعش یعنی درمان جوش صورت با دارو دست به اقداماتی زده. در ادامه قصد داریم به بهترین روش های درمان آکنه و دارو های موجود برای رفع آکنه اشاره کنیم.

درمان جوش صورت با دارو

جوش صورت علت متفاوتی داره و برای رسیدگی به هر کدوم باید منشاء اون رو شناسایی کرد تا در درجه اول جهت رفع آکنه از پایه اقدام کنیم. در صورتی که علت جوش زدن در هر نقطه از بدن رو متوجه بشیم میتونیم برای رفع اون ها دست به اقداماتی بزنیم.

محققان معتقد هستن هر نوع آکنه به درمان متفاوتی نیاز داره. دریافت سریع و صحیح می‌تونه خطر مشکلات پوستی طولانی‌ مدت مثل لکه‌ های تیره و جای زخم روکاهش بده. بطور کلی دو نوع آکنه وجود داره که شامل جوش های سر سفید و جوش های سر سیاه میشن.

بیشتر بدانید:علت آکنه یا جوش های زیر پوستی

جوش های سر سفید

انواع دیگری از اون ها که شامل ندول ها، کیست ها، پاپول (جوش قرمز) و پاسچول (جوش چرکی) هستن هم وجود دارن که بطور خلاصه به توضیح هر یک میپردازیم. همچنین به شما پیشنهاد میکنیم تا درباره رفع جای جوش اطلاعتی رو کسب بفرمایید.

درمان جوش صورت و جوانسازی پوست در آرمان الهیه

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره گرفتن در زمینه جوانسازی پوست تنها کافیست فرم زیر را ارسال کنید .

فرم ثبت درخواست مشاوره

جوش های سر سفید

در پزشکی به جوش های سر سفید که حاصل بسته شدن منافذ پوست هستن کومودون های سر سفید گفته میشه. این ها معمولا نقاط کوچک، سفید، یا به رنگ پوست و یا برجسته هستن. جوش های سر سفید معمولا یک مرکز گرد با هاله ی قرمز دارن. گاهی ممکنه یک تار مو از مرکز بیرون اومده باشه یا ممکنه بنظر برسه که در بین لکه گیر کرده باشن.

پوست اطراف جوش های سر سفید گاهی بنظر میرسه که چروکیده یا فشرده شده بخصوص زمانی که آکنه ها بزرگن یا در حال تورم بیشترن.

جوش سر سیاه

در پزشکی به جوش های سر سیاه که حاصل بسته شدن منافذ پوست هستن، کومودون های سر سیاه گفته میشه. در این ناحیه پوست معمولی بنظر میرسه در حالی که مرکز اون از ناحیه اطراف تیره تره. در نتیجه پوست بدن به کثیفی دچار نشده بلکه جوش های سر سیاه همون جوش های سر سفیدی هستن که باز شده و در معرض هوا قرار گرفته و تیره شدن. برای درمان جوش صورت مخصوصا جوش های سر سیاه با دارو میتونید اقدام کنید.

ندول ها

ندول هم جزو انواع جوش صورت است و زمانی رخ میده که منافذ متورم شده و بزگ بشن و همراه با احساس سوزش باشن. ندول ها بر خلاف پاسچول ها و پاپول ها در ناحیه ی عمیق تری از پوست قرار دارن و به علت عمیق بودن محل ندول ها معمولا امکان درمان اونها در خانه وجود نداره و باید به پزشک مراجعه کرد.

کیست ها

کیست ها زمانی به وجود میان که منافذ پوست با باکتری ها، چربی ها یا سلول های مرده پوست مسدود شده باشن. این نوع جوش صورت در عمق بیشتری نسبت به ندول ها قرار میگیره و بزرگ، قرمز و برای لمس درد آور هستن. کیست ها بزرگ ترین شکل جوش صورت هستن و تشکیل اون ها معمولا منجر به عفونت شدید میشه. این نوع آکنه به احتمال زیاد جای زخم داره.

پاپول ها

این مسئله زمانی اتفاق می‌افته که دیواره‌ ی اطراف منافذ پوست شما از التهاب شدید خراب می‌شن و جوش صورت نمایان میشه. این امر منجر به منافذ سفت و مسدود شده می‌شه که در معرض لمس قرار دارن. پوست اطراف این منافذ معمولا صورتیه.

پاسچول ها

پاسچول نوعی از جوش صورت هست که میتونه زمانی که دیواره اطراف منافذ پوست از هم جدا میشن شکل بگیره. برخلاف پاپول ها، پاسچول ها میتونن پر از چرک باشن و با سر زرد چرکی ظاهر میشن. پوست اطراف این قسمت ها قرمز متورم و ظاهر بدی دارن.

بیشتر بدانید:جوش صورتتان را با تغذیه درمان کنید

پماد برای درمان جوش صورت

پماد برای درمان جوش صورت

به طور کلی برای درمان جوش صورت کرم ها، ژل ها، و پماد های مختلفی وجود داره. در واقع اگر هر کدوم از موارد ذکر شده به صورت تیوپ بسته بندی بشن ما اسم پماد رو روی اونها میذاریم.

بهترین پماد های ضد جوش صورت و درمان کننده آکنه اون دسته از پماد هایی هستن که حاوی مقداری بنزوءیل پراکسید هستن. این ماده برای از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه و جوش صورت و همینطور خشک کردن جوش و جلوگیری از انتشار بیشتر اون روی سطح پوست بکار میره.

ترکیب دیگری وجود داره که از مسدود شدن منافذ پوست و به طبع ایجاد انواع آکنه خصوصا جوش سر سفید جلوگیری میکنه. این ماده که اسید سالسیلیک نامیده میشه در بهترین کرم های ضد جوش و انواع صابون های ضد جوش و آکنه پیدا میشه و میتونه کمک بسزایی برای درمان اون ها داشته باشه.

گوگرد یکی از مواد سازنده بسیار مفید

پماد ها و کرم های حاوی گوگرد دسته ی دیگه ای از کرم های درمان کننده هستن که اثر میکروب کش، قارچ کش، ضد انگل و کراتولیتیک داره. این ترکیب در صابون های ضد آکنه هم وجود داره.

برخی از پماد های ضد جوش صورت ترکیباتی داره که کمک میکنه تا سلول های مرده ی روی سطح پوست از بین برن. این ترکیب که رزوسینول نام داره با از بین بردن این سلول ها که خودشون منبع تغذیه ی باکتری های روی سطح پوست و بوجود اومدن انواع آکنه هستن از بوجود امدن مشکلات های بیشتر جلوگیری میکنه.

برای استفاده از انواع پماد در ابتدا باید نوع پوست و علت ایجاد آکنه روی پوست خودتون رو تشخیص بدین. بعد از اون میتونین نوع صابون و پماد مناسب برای از بین بردن جوش صورت رو شناسایی کرده و استفاده کنین.

توجه داشته باشین که قبل از مصرف حتما پوستتون رو تمیز کنین، بروشور داخل جعبه ی دارو رو مطالعه کنین و دارو در یک قسمتی از پوست بازو یا ساعد چک کنین تا از عدم حساسیت به اون مطمئن بشین.

کپسول آزیترومایسین برای درمان جوش صورت با دارو

کپسول آزیترومایسین برای درمان جوش صورت با دارو

بخاطر اثر بخشی قوی، آزیترومایسین به عنوان یه درمان پوستی برای عفونت هم در بزرگ سالان و هم در خرد سالان ایجاد میشه. در پوست شناسی استفاده از آزیترومایسین محدود به بیماری های عفونی نیست.

بطور کلی این دارو جزء دسته ی دارو های آنتی بیوتیک محسوب میشه که برای بسیاری از بیماری های عفونی که منشاء بیماری باکتری ها باشن استفاده میشه. آزیترومایسین میتونه جلوی تکثیر باکتری ها رو بگیره و رشدشون رو متوقف کنه.

آیا مصرف آزیترومایسین به تنهایی میتونه به درمان جوش کمک کنه؟

با توجه به اینکه آکنه ها فقط منشاء باکتریایی ندارن و میتونن حاصل رشد و فعالیت قارچ ها یا انگل های پوستی باشن، مصرف یه آنتی بیوتیک مثل آزیترومایسین به تنهایی نمی تونه به از بین بردن جوش صورت ها کمک کنه؛ بلکه باید با سایر روش های درمانی همراه بشه تا اثرات مطلوبی روی التهاب پوستی بزاره.

البته جوش ها محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها هستن و برای درمان اون ها باید همه ی بررسی های لازم به طور دقیق توسط پزشک انجام بشه تا داروی مناسب اون تجویز و مورد استفاده قرار بگیره.

مصرف خودسرانه برای درمان جوش صورت با دارو ممنوع!

از طرفی، باکتری ها این توانایی رو دارن که به مرور زمان نسبت به یک آنتی بیوتیک مقاوم بشن. پس مصرف خودسرانه دارو ها میتونه به طور موقت اون ها رو از بین ببره، اما به مرور زمان ممکنه که با شدت بیشتری برگردن و نتایج زیان بار تری بر روی سطح پوست از خودشون بجا بزارن.

نکته دیگه اینکه؛ مصرف هر قرص یا کپسول عوارضی رو هم به همراه خودش داره که گاهی ممکنه از مزایای مصرف هم بیشتر باشه.

نحوه مصرف کپسول آزیترومایسین

قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنین.

زمان مصرف و میزان مصرف دارو در هر وعده باید طبق تجویز پزشک مشخص بشه.

دارو رو حتما سر ساعت مصرف کنین.

از قطع مصرف دارو بصورت خودسرانه تا قبل از کامل شدن دوره درمان جدا پرهیز کنین! (چون این امر میتونه به مقاومت باکتری علیه دارو کمک بکنه)

بین مصرف هر دارو با داروی دیگر حداقل دو ساعت فاصله قرار بدین تا دچار تداخل نشن.

در صورتی که دچار مشکلات معده یا روده هستین دارو رو همراه با غذا و یا نیم ساعت بعد از غذا مصرف کنین.

قرص سفیکسیم برای درمان جوش صورت با دارو

سفیکسیم هم جزء دسته دارو های ضد باکتریایی هست که با اثر روی غشای سلول های باکتریایی اونها رو از بین میبره و جلوی رشدشون رو میگیره.

این دارو، از طرفی؛ با اثر بر روی باکتری ها از تشکیل دیواره ی سلولی جلوگیری میکنه و از بین رفتن دیواره هم مقاومت باکتری رو از بین میبره و باکتری در اثر عوامل خارجی مثل نفوذ آب به داخل سلول و تورژسانس میترکه و از بین میره.

البته مصرف طولانی مدت سفیکسیم هم میتونه منجر به برفک دهانی و حتی عفونت قارچی واژن بشه (چون همونطور که باکتری های مضر رو از بین میبره روی باکتری های مفید بدن هم اثر مخرب میزاره.)

قرص سفکسیم و انواع اون

قرص سفکسیم و انواع اون

قرص سفیکسیم در دو نوع جویدنی و بلعیدنی وجود داره که میتونه همراه با غذا یا بعد از غذا (طبق دستور پزشک) استفاده بشه.

برای اثر بخشی بهتر، دارو رو حتما سر وقت مصرف کنین و از مصرف بی رویه یا با دوز کمتر از دستور پزشکتون صرف نظر کنین.

قطع دارو زودتر از موعد منجر به مقاومت باکتری و جوش علیه آنتی بیوتیک میشه پس حتما طول درمانتون رو کامل کنین.

علاوه بر مصرف قرص از صابون و کرم مخصوص نوع جوش صورت استفاده کنین و طبق توضیحات بالا کرم و صابون متناسب رو انتخاب کنین.

 عوارض مصرف سفیکسیم

در ابتدا باید به این مسئله توجه کرد که زمانی که پزشک دارویی برای شما تجویز میکنه از عوارض جانبی اون دارو اطلاع داره و تشخیص دکتر این بوده که دارو برای شما مزایای بیشتری نسبت به معایبش داره.

اما در صورتی که هر کدوم از عوارض زیر رو مشاهده کردین حتما مصرف دارو رو قطع و پزشکتون رو مطلع کنین. در صورتی که پزشک دستور منع مصرف دارو رو نداد میتونین به درمان ادامه بدین.

تیره شدن ادرار

تهوع یا استفراغ مدوام

کبودی یا خونریزی آسان

دل درد یا معده درد شدید

علائم جدیدی از عفونت (مثل عفونت گلو)

البته در زمان مصرف سفیکسیم مشکلاتی از قبیل نفخ معده، دل درد، دل پیچه، اسهال، حالت تهوع، سردرد و خواب آلودگی ممکنه وجود داشته باشه که در صورتی که خیلی حاد نباشه نیاز به نگرانی نیست.

قرص ضد جوش گیاهی برای درمان جوش صورت با دارو گیاهی

با وجود اینکه جامعه هر روز مدرن تر میشه درمان های قدیمی و وابسته به طب سنتی هنوز جای خودشون رو در بین مردم حفظ کردن و حتی با وجود بیماری هایی مثل سرطان و عواملی که علت اصلی اون رو مصرف مواد شیمیایی میدونن طب سنتی محبوبیت بیشتری در بین مردم پیدا کرده. یکی از روش هایی که بسیاری از مردم از اون بهره میبرن درمان جوش صورت هست. برای آگاهی بیشتر درمان جوش صورت با طب سنتی رو مطالعه بفرمایید.

بنابراین تصمیم گرفتم مقداری هم تاثیر دارو های گیاهی بر روی آکنه و جوش های پوستی بپردازم.

طب سنتی به این باور داره که منشا جوش های پوستی یکی از پنج مورد زیره؛

1)مصرف بیش از حد گرمی: گرمی زیاد باعث میشه عملکرد کبد دچار اختلال بشه و زمانی که کبد درست کار نکنه و جوش های مختلف روی پوست ظاهر بشن.

2)ریشه ی عصبی: افرادی که دچار استرس میشن بخاطر بهم خوردن تعادل هورمون های بدن دچار مشکل میشن.

3)سودا: یکی از چهار مورد طبع های بدنه که در صورتی که در بدن زیاد بشه (در اثر مصرف بی رویه و بد هنگام برخی مواد غذایی) بدن فرد دچار مشکلاتی شده و فرد از لحاظ روحی هم بهم میریزه.

4)چربی: خوردن مواد غذایی چرب باعث بروز جوش صورت میشه. از جمله این مواد تخمه و کنجد و شیرینی بیش از حده.

5)نظافت پوست: در صورتی که سطح پوست تمیز نباشه میتونه باعث ورود باکتری ها و قارچ ها و بروز آکنه بشه.

بنابراین درمانی هم برای انواع جوش در نظر گرفته که شامل موارد زیر:

داروی گیاهی برای درمان جوش صورت با دارو گیاهی

مکمل ها و قرص های زیر برای از بین بردن جوش و کاهش علائم آکنه در صورت و بدن تهیه شدن:

1)قرص مکمل پاکسازی کننده و ضد جوش پیور اسکین دکتر مورد.

2)قرص لیورگل که با اثر بروی کبد برای درمان برخی جوش ها که منشاء کبدی دارن مفیده.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان